بلاک چین فناوری جدیدی است که میتواند بر آینده صنعت تبلیغات هم موثر باشد. شاید شما هم با خود بگویید که چطور چگونه؟! با ما همراه باشید تا درباره نحوه تاثیر گذاری آن صحبت کنیم.
شبکه بلاک چین عنوانی است که اغلب ما آن را به واسطه رمز ارزهای دیجیتال و دنیای کوین و توکن میشناسیم. یعنی قطعا اگر نام بیت کوین را شنیده باشید، نام بلاچین را هم شنیدهاید. لازم به ذکر است که بدانید شبکه بلاک چین یک سیستم غیر متمرکز است و توانسته است در مدت زمان بسیار کوتاهی پتانسیلهای خود جهت استفاده در سایر موقعیتها و موارد را نشان دهد تا به جایی که امروز تلاش میشود از آن در زمینه تبلیغات دیجیتال استفاده شود. شبکه بلاک چین ایدهای است که میتوان آن را بر اساس کاربریهای گوناگون طراحی نمود و انتظار میرود که در سالهای آینده فناوری این شبکه جایگزین بسیاری از سیستم های امروزی شود. در این متن قصد داریم تا به شکل اختصاصی به حضور ایده و کانسپت این شبکه در حوزه صنعت تبلیغات دیجیتال بپردازیم و نکات قوت و مزایایی را که این جایگزینی با خود به همراه خواهد داشت را به شکل جدی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.
آشنایی با شبکه بلاک چین و طراحی آن
ابتدا قبل از اینکه از نحوه تاثیر گذاری بلاک چین بر آینده صنعت تبلیغات صحبت کنیم اجازه دهی توضیح مختصری از این شبکه بیان کنیم تا اطلاعات ابتدایی در مورد آن داشته باشید. شبکه بلاک چین یک سیستم اطلاعاتی غیر متمرکز است که از کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از بلوکها و زنجیرههای ارتباطی میان آنها شکل گرفته است. در این شبکه تمامی اطلاعات بر اساس دسته بندیهای مختلف درون بلوک ها ذخیره خواهند شد و سپس به تمامی کاربران نمایش داده میشوند. توجه داشته باشید ، افرادی که در این سیستم وجود دارند، توانایی مشاهده اطلاعات شما را دارند. در این سیستم برای دسته بندی اطلاعات از کدها و الگوریتم های پیچیده ای استفاده خواهد شد که شکستن و ایجاد اختلال در آنها بسیار دشوار خواهد بود. هر بلوک اطلاعاتی به واسه رمزی جداگانه اطلاعات را ذخیره خواهد کرد؛ اما جالب است بدانید که رمز هر بلوک به نوعی به بلوک قبلی خود وابسته است.
تمامی افرادی که به نوعی به این شبکه متصل هستند و یا به اصطلاح ساده به عنوان کاربر شبکه محسوب میشوند؛ خواهند توانست تمامی اطلاعات را مشاهده کنند. با توجه به چنین طرحی و امکان دسترسی تمامی افراد به همه بخش های دادههای ذخیره شده؛ حتی اگر شخصی توانایی تغییر دادن اطلاعات را پیدا کند و یا به کد و الگوریتم استفاده شده در زنجیره دست پیدا نماید، کاری از پیش نخواهد برد. تمامی تغییرات اعمال شده از پیش بایستی به تأیید افراد عضو شبکه دست پیدا کنند.
اطلاعاتی که وارد این سیستم میشوند، در مرکز مشخصی ثبت نخواهند شد. بلکه بر روی یک سیستم گسترده شده در تمام دنیا بارگزاری خواهد شد. با توجه به این نکته امکان از بین رفتن آن نیز کاهش پیدا میکند. با در نظر گرفتن نوع طراحی سیستم بلاک چین و فعالیت بدون مرز خود میتوان گفت که هر کاربر متصل به اینترنت خواهد توانست بدون محدودیت دسترسی لازم را برقرار سازد.
شبکه بلاک چین به زبان ساده یک سیستم دسترسی بدون محدودیت و غیر متمرکز است و هر نوع اطلاعاتی قابلیت ذخیره روی این سیستم را خواهد داشت. همین نکته باعث میشود تا شما در موقعیت های مختلف امکان استفاده از آن را داشته باشید. امروزه از این شبکه برای بارگزاری اطلاعات مربوط به تبلیغات و نمایش آنها در سطح فضای دیجیتال استفاده می شود که توانسته است بسیاری از مشکلات موجود در تبلیغات دیجیتال را برطرف نماید.
آشنایی با تبلیغات دیجیتال و گستره آنها
تبلیغات از مهمترین ابزارهایی است که کسب وکارهای مختلف به واسطه آن خود را به سایرین معرفی میکنند. تبلیغات تأثیر بسیار مهمی در افزایش فروش و رقابتهای میان محصولات خواهد داشت. جالب است بدانید که این روزها صنعت تبلیغات بخش عظیمی از سرمایه و توجه را در هر فعالیت و کسب و کاری به خود اختصاص داده است. از گذشته تا به امروز تبلیغات به واسطه ابزارها و رسانههای بسیاری انجام گرفته اند و از روشهای بسیاری برای اجرای آنها کمک گرفته شده است. نسل جدید تبلیغات به واسطه رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت، در این بخش متمرکز شدهاند.
فضای دیجیتال به افراد این امکان را خواهد داد تا بتوانند تبلیغات خود را در فرمت های گوناگون و در لحظه به کاربران عرضه نمایند. در این حوزه ابزار های بسیاری برای طراحی تبلیغات و آماده سازی آنها وجود خواهد داشت از این رو مسئله طراحی تبلیغات نیز با گسترش و نو آوریهای بسیار جدیدی نیز همراه بوده است. یکی از مهم ترین قابلیتهایی که نسل جدید تبلیغات با خود به دنبال دارد این است که شما برای دسترسی به گروه مخاطبان هدف خود راههای بسیار زیادی دارید و از همه مهم تر میتوانید مشاهده کنید که چند نفر تبلیغات شما را مشاهده کرده و به آن عکس العمل نشان داده اند. تحلیل و استفاده درست از این ویژگیها به شما برای طراحی تبلیغاتی مناسب و بر طرف نمودن ایرادات موجود کمک خواهد کرد.
شیوه جدید اعمال تبلیغات در کنار ویژگیهای بسیار مثبت خود با مشکلات و نکات منفی نیز همراه است. این شیوه از تبلیغات پیاده سازی و نشر بسیار آسانتری خواهد داشت، اما امکان نظارت و راستی آزمایی بر روی آنها کاهش پیدا کرده و روشهای سوء استفاده و تقلب نیز به نسبت آسانتر و متعدد تر شده است. با توجه به اینکه رقابت در این حوزه به بیشترین حد ممکن خود رسیده است، طبیعی است که برخی افراد به جای پیروی از اصول و سعی بر افزایش کیفیت کار خود به دنبال راههای میان بر و راه های فرار باشند. لازم است برای حفظ امنیت در این نوع از تبلیغات و ایجاد فضایی عادلانه برای نمایش تبلیغات تدابیری اندیشیده شود تا موفقیت هر تبلیغ بر اساس توجهی که از مخاطب کسب میکند؛ مشخص شود.
انواع سایتها و تمامی صفحات فعال در اینترنت به نوعی بستری برای تبلیغات دیجیتال محسوب می شوند. انواع پاپ آپها و پنجرههای تبلیغاتی از جمله اشکال تبلیغات دیجیتال هستند که همگی ما با آن ها آشنایی داریم. به طور حتم بسیاری از ما در تلاش هستیم تا از امتیازات و قالبهای موجود در تبلیغات دیجیتال به نفع کسب و کار و یا حرفه خود استفاده نماییم. مهم است که شما در عین دقت به آنچه طراحی میکنید و توجه به محلی که در فضای دیجیتال برای انتشار تبلیغ خود استفاده مینمایید ؛ به کیفیت سیستم نمایش تبلیغات و ساز و کار آن نیز آشنایی داشته باشید. با این کار خواهید توانست آمار عملکرد تبلیغ خود را به شکل واقعی بسنجید . شبکه تبلیغات دیجیتالی که در چند سال اخیر و حتی اکنون از آن استفاده میشود با باگهای بسیاری همراه است که بر روی نتایج نهایی تاثیر خواهد گذاشت. توجه و در نظر گرفتن تمامی این مسائل حین طراحی تبلیغ دشوار خواهد بود .
نسل جدید تبلیغات با شبکه بلاک چین
همان طور که گفتیم تبلیغات دیجیتال به واسطه مشکلات سیستم عاملی و امکان کج روی، میتواند نتایجی غیر واقعی و نا عادلانه با خود در پی داشته باشد. حذف این مشکلات به شکل تک تک و یا در نظر گرفتن آن ها به هنگام طراحی تبلیغات ، دشوار و غیر ممکن است. این روزها با توجه به دغدغهمندیهای موجود برای حل این مسائل ترجیح داده میشود تا از شبکه بلاک چین به طور گسترده در این موقعیت استفاده شود. این ایده میتواند انقلابی در صنعت تبلیغات دیجیتال با خود به همراه داشته باشد. در ادامه به نمونهای از دستاورد ها و مزایای این شبکه در صنعت تبلیغات هوشمند و دیجیتال اشاره خواهیم کرد :
· بستن راههای تقلب در صنعت تبلیغات
متأسفانه همان قدر که روش های جدیدی در جهت انجام فعالیتهای همیشگی با کیفیت و سرعت بالاتر روی کار میآیند؛ ایدهها و راه های نوینی برای تقلب و سوءاستفاده توسط افراد سودجو طراحی میشوند. چنین مسئلهای ما را ایجاب میکند که همواره به دنبال دست آویز هایی برای خنثی کردن این روشها باشیم . در تبلیغات دیجیتال افراد به گزینه های بسیاری برای تقلب دسترسی خواهند داشت و میتوانند نتایج آسیب زنندهای را هم در نتایج و هم در سیستم اصلی به وجود بیاورند.
شما به طور معمول برای اجرای تبلیغات خود نیاز به یک سیستم باز به حالت آنلاین خواهید داشت. این سیستم باز به معنی دسترسی بالا و آسان به اطلاعات اصلی شما و آیتمهای مدیریت سیستم خواهد بود که افراد سودجو میتوانند از آن به نفع خود استفاده نمایند. این شکاف ایجاد شده در کل سیستم اصلی با خود تهدید ها و خطرات بسیاری به همراه دارد و به نوعی دروازه دسترسی متقلبان محسوب میشود . شاید جالب باشد بدانید که طبق آمارهای منتشر شده از سوی Juniper Research در سال 2019 صاحبان تبلیغات به واسطه وجود این شکاف بیش از 42 میلیارد دلار متوجه ضرر شدهاند و طبق پیش بینیها این ضرر نه تنها کاهش پیدا میکند ، بلکه تا 4 سال آینده به بیش از 100 میلیارد دلار خواهد رسید. انواع مسائلی مانند انباشت تبلیغات، ترافیک رباتها، کلاهبرداری در سامانه دامنه و... از جمله آسیبهایی هستند که در کنار ضررهای مالی با خود آسیبهای سیستم عاملی و امنیتی نیز به همراه خواهند داشت .
شبکه بلاک چین همان طور که گفتیم ماهیتی غیر متمرکز خواهد داشت و تمامی اطلاعات در سطح شبکه زیر نظر تمامی مخاطبان ذخیره می شود. با توجه به این نکته امکان تقلب بسیار محدود و حتی صفر خواهد شد. هر کاربر میتواند انواع تهدیدها و خطرات موجود در زنجیره اطلاعاتی خود را به دقت بررسی نماید و از آن ها دوری کند. شبکه بلاک چین امنیت استفاده را هم برای طراحان و منتشرکنندگان تبلیغات و هم برای بازدیدکنندگان آنها ایجاد خواهد کرد.
روشن سازی تمامی مراحل و جلب اعتماد
فعالیت در حوزه دیجیتال با توجه به فاصله ای که میان تولیدکننده و مصرف کننده به شکل فیزیکی ایجاد میکند، فرایند جلب اعتماد را با سختیهایی همراه می سازد. در این بخش، شبکه بلاک چین با فراهم کردن امکان رصد تمامی مراحل تولید کالا و توزیع آن و همچنین امکان بررسی دقیق تراکنشات انجام شده؛ به کم رنگ کردن هرچه بیشتر اثر این فاصله و آسان سازی جلب اعتماد کمک خواهد کرد.
علاوه بر مسئله اعتماد این روزها صاحبان تبلیغات تلاش میکنند تا میزان موفقیت خود را بیش از آنچه هست نشان دهند که این خود باعث ایجاد داده های غیر واقعی و نتایج غیر قابل اطمینان میشود. شبکه بلاک چین فرصتی را به وجود میآورد تا افراد به دقت نرخ کلیک واقعی و مخاطبان واقعی را مشاهده نمایند و عملاً تأثیر رباتها در ساخت آمار غیر واقعی را خنثی می سازد. با توجه به این نکته هر کاربر خواهد توانست عملکرد تبلیغات را به شکل واقعی و درست مشاهده نماید.
به عنوان ویژگی نهایی در این بخش لازم است اضافه کنیم که بلاک چین به شما نشان میدهد که آیا تبلیغات واقعی هستند و شما میتوانید به آنها اطمینان کنید یا خیر. این قابلیت خود را در کاهش کلاه برداریهای اینترنتی و تراکنشات بی پایه نشان خواهد داد.
· افزایش امنیت اطلاعات شخصی
همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم در شبکه بلاک چین اطلاعات توسط تمامی کاربران قابل مشاهده هستند و امکان تغییر در آنها تنها به واسطه کسب تأیید از سوی تمامی کاربران ممکن خواهد بود. این مسئله می تواند امنیت اطلاعات موجود را به شکل چشمگیری افزایش دهد. جدای از اینها اطلاعات افراد یا به طور دقیق تر اطلاعات شخصی هر کاربر به طور جداگانه و محفوظ نیز ذخیره خواهد شد که برای دسترسی به آنها به طور حتم به مجوز از سوی کاربر نیاز است و به هیچ وجه دیگر امکان بازگشایی آنها وجود نخواهد داشت. میتوان گفت که اطلاعات شخصی افراد و همینطور اطلاعات جمعی به شکلی قابل اطمینان ذخیره خواهند شد.
· حذف واسطهگریها
شبکه بلاک چین در حوزه تبلیغات به دو شکل میتواند واسطهگریها را حذف نماید. اول اینکه درگاههای ارتباطی و انتقال پول اضافی را به طور کامل از بین خواهد برد و این امکان را به وجود میآورد تا تراکنشی مستقیم میان دو سمت تبلیغات انجام شود. از سوی دیگر افراد فرصت این را خواهند داشت تا بدون نیاز به شبکههای واسطه مانند گوگل ، فیسبوک و... تبلیغات خود را به مخاطبان هدف خود ارائه دهند. چنین امکاناتی نه تنها باعث کاهش چشمگیر هزینههای جانبی میشود، بلکه گام مهمی در هدفمندی بیشتر تبلیغات و اثر بخشی سریع تر آنها خواهد بود. با حذف واسطه گریها امنیت ارتباطات نیز در سطح بالاتری برقرار خواهد شد. بلاک چین باعث به وجود آمدن تعرفههای مشخصی برای تبلیغات خواهد شد.
در نهایت باید گفت:
این روزها کمپانیهای بزرگی مانند مک دونالد، نستله، یونیلیور و... از شبکه بلاک چین برای عرضه تبلیغات خود استفاده مینمایند. کمک گرفتن از این شبکه غیر متمرکز باعث شده است تا افراد بتوانند اعتماد ، امنیت و تأثیر بیشتری را در اثر تبلیغات خود به دست بیاورند. شبکه بلاک چین این امکان را به وجود میآورد تا اطلاعات زیر نظر تمامی کاربران ذخیره شود و افراد بتوانند به شکل دقیق و شفاف از روند طراحی، پرورش و عرضه یک ایده و یا کالا اطلاع پیدا نمایند. انتظار میرود که در سال های آتی شبکه بلاک چین جایگزینی برای تمامی محیط های واسطه انتشار تبلیغات دیجیتال مانند گوگل، فیسبوک و... باشد و شما بتوانید از تبلیغاتی گسترده بدون نگرانی از بابت کلاه برداری و هک اطلاعات بهره مند شوید.