آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با دلایل اختلاف قیمت‌ ارز دیجیتال آشنا کنیم و هر یک از دلایل آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. پس با توجه به این مسئله در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی را در این مورد خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.
همان طور که می‌دانید در شرایط حال حاضر بازار ارز دیجیتال به یکی از بزرگترین بازارهای مالی تبدیل شده است و به نوعی می‌توان گفت که همه دنیا با این بازار و رمز ارزهایی به مانند بیت کوین آشنایی کامل را دارید. اما در این بازار شاهد این هستیم که قیمت برای از رمز ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف با همدیگر متفاوت می‌باشد. در حقیقت صرافی ارز دیجیتال جایی است که فروشندگان ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین و اتریوم در آن قادر خواهند بود به معامله آنان بپردازند. همان طور که می‌دانید در حال حاضر با توسعه هر چه بیشتر بازار ارز دیجیتال شاهد این مسئله هستیم که تعداد صرافی‌های دنیای ارز دیجیتال نیز بسیار زیاد شده است. حال سوال اصلی این است که دلیل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها به چه دلیل است.

صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

قیمت ارز دیجیتال در صرافی

به بیان ساده صرافی ارز دیجیتال جایی است که رمز ارزها در آن خرید و فروش خواهند شد. برای این که بتوانید ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین را خرید و فروش کنید، شما نیاز به صرافی‌های ارز دیجیتال خواهید داشت. دلیل این سخن نیز این است که هم اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری بسیار کوچکی هستند که قادر به ارائه خدمات ارز دیجیتال می‌باشند. البته لازم به ذکر است که استفاده از نرم افزارهایی به مانند پلتفرم همتا به همتا نیز می‌توان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام داد. برای همین نیز می‌توان گفت که صرافی ارز دیجیتال بهترین مکان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین و اتریوم خواهد بود.
به صورت کلی سه نوع صرافی ارز بازار ارز دیجیتال وجود دارد که عبارتند از: صرافی ارز دیجیتال متمرکز، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز و صرافی ارز دیجیتال ترکیبی. صرافی متمرکز ارز دیجیتال به دلیل نقد شوندگی بسیار بالایی که دارد بیشترین میزان دارایی را در خود جای داده است. اما به صورت کلی اساس کار تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال یکی می‌باشد و تمامی آنان یک روند کاری را دنبال خواهند کرد. به صورت کلی در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله گران بازار سفارش خود را مبنی بر خرید و یا فروش ارزهای دیجیتال ثبت خواهند کرد و هر وقت سفارشی مناسب با آن در سیستم ثبت شود، معامله صورت خواهد گرفت. یکی از تفاوت‌های اصلی که صرافی ارز دیجیتال متمرکز با صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز دارد، این است که در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز یک طرف معامله استخر نقدینگی قرار خواهد گرفت.

قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین خواهد شد؟

اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که ارزهای دیجیتال نیز به مانند ارزهای فیات ابزاری برای خرید و فروش می‌باشند. به عنوان مثال در حال حاضر از رمز ارزهایی به مانند بیت کوین و بیت کوین کش برای مبادلات روزانه نیز استفاده خواهد شد. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که این دو نوع ارز با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند که از جمله آنان می‌توان به غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال اشاره کرد. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال به این معنی است که این رمز ارزها توسط هیچ نهاد و یا سازمانی مدیریت نخواهند شد و مدیریت آن به واسطه دارندگان رمز ارز صورت خواهد گرفت.
اما در آن سوی ماجرا ارزهای فیات دارای پشتوانه‌ای به نام دولت هستند. حکومت‌ها به صورت کلی با تزریق ارز فیات به بازار به دنبال این هستند که بتوانند تورم را کنترل نمایند. البته یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که ارزهای فیات سقف عرضه ندارند و این موضوع را تنها می‌توان در برخی از ارزهای دیجیتال مشاهده کرد. به عنوان مثال ارز دیجیتال بزرگی به مانند بیت کوین نیز دارای سقف عرضه می‌باشد. یکی از معیارهای مهم در بازار ارز دیجیتال نیز عرضه و تقاضا می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که تقاضا برای یک رمز ارز بالا باشد، قیمت آن رمز ارز به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد. علاوه بر این مسئله جایگاه یک رمز ارز در جهان و کاربردهای آن هم بر روی قیمت گذاری رمز ارزها موثر خواهد بود.

چرا فیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است؟

در حال حاضر اگر شما یک رمز ارز را در چند صرافی جست و جو کنید به این موضوع پی خواهید برد قیمت آن رمز ارز در صرافی‌های متعدد با یکدیگر متفاووت خواهد بود. سوال اصلی این است که چرا باید یک رمز ارز در صرافی‌های مختلف دارای قیمت متفاوتی باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از دلایل این موضوع اشاره کنیم.

1. نبود قیمت گذاری استاندارد

یکی از اساسی ترین توضیحاتی که در مودر تفاوت قیمت ارز دیجیتال وجود دارد این است که هیچ قیمت گذاری استانداردی برای قیمت گذاری ارزهای دیجیتال وجود نخواهد داشت. همان طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه هستند به صورت غیرمتمرکز به کار خود ادامه می‌دهند. البته در این بین ارزهایی به مانند تتر وجود دارند که دارای پشتوانه می‎باشند. علاوه بر این مسئله در برخی از کشورها نیز امکان خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد و در برخی بسیار محدود است که همین عرضه و تقاضا خود باعث نوسان قیمت ارز دیجیتال خواهد شد.

2. نقدینگی و حجم معاملات

در حال حاضر صرافی‌های بسیاری در دنیای ارز دیجیتال وجود دارند، اما اختلاف قیمت بسیار زیادی میان آنان وجود دارد. یکی از این دلایل اختلاف حجم معاملات در صرافی‌ها می‌باشد. به عنوان مثال در شرایط کنونی صرافی ارز دیجیتال بایننس و کوین بیس از جمله صرافی‌هایی هستند که از حجم معاملات بالایی برخورد دار هستند. همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، قیمت ارزهای دیجیتال نیز به مانند سایر کالاها و خدمات، به عرضه  و تقاضا وابسته می‌باشد. این مسئله به ما نشان خواهد داد که قیمت یک کالا با افزایش تقاضا بالا و با کاهش تقاضا به مراتب پایین خواهد آمد.
این را نیز به خاطر داشته باشید که می‌زان عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به مراتب با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال هر چقدر یک صرافی مشتری بیشتری داشته باشد، عرضه و تقاضای بیشتری را نیز خواهد داشت. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که در صرافی‌های ختلف نقدینگی متفاوت خواهد بود. و این موضوع خود باعث ایجاد شکاف قیمت ارز دیجیتال خواهد شد.

همچنین بخوانید:

خرید پله ای در ارز دیجیتال یا روش مارتینگل به چه صورتی است؟

3. ثبت قیمت ارز دیجیتال با استفاده از برآورد میانگین

با توجه به نبود قانون مشخص برای قیمت گذاری ارزهای دیجیتال، چگونه می‌توان برای این رمز ارزها قیمت تعیین کرد؟ پاسخ ساده و صریح به این سوال این است که هیچ تضمینی برای دقیق بودن قیمت ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت. دلیل این سخن نیز به میانگین تخمین قیمت باز خواهد گشت. به عنوان مثال قیمت‌های ثبت شده در گوگل از صرافی ارز دیجیتال کوین بیس جمع آوری شده است. علاوه بر این مسئله معامله گران باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند که قیمت‌های موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر دقیق نبودن، از قیمت واقعی نیز دور می‌باشد. البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از مواردی که روی قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های مخختلف تاثیرگذار می‌باشد کارمزد تراکنش خواهد بود.

4. نبود مکانیسم معاملات بین صرافی‌ها

تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از فرصت‌های مناسب برای درآمدزایی خواهد بود. به عنوان مثال کاربران قادر خواهند بود یک رمز ارز را در یک صرافی خریداری کنند و همان رمز ارز را در یک صرافی دیگر با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش برسانند. البته لازم به ذکر است که انجام معاملات در میان صرافی‌های ارز دیجیتال کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود. معامله گران برای این که بتوانند از این راه برای خود سود به دست آورند، باید وثیقه قرار دهند.
هجوم کاربران به یک صرافی ارز دیجیتال نیز می‌تواند باعث افزایش تقاضا در یک صرافی شود و قیمت ارز دیجیتال را به مراتب بالا تر ببرد. ولی بعد از خرید خود و با خروج این افراد از صرافی مورد نظر قمیت آن با افت شروع خواهد شد. همان طور که می‌ئدانید در شرایط کنونی امکنا انجام معمامله بین صرافی‌ها با سرعت بالا جود ندارد. همین مسئله منجر به شکاف قیمتی طولانی مدت‌تر خواهد شد. یکی دیگر از عوامل مهم و تایرگذار همان طور که گفته شد، کارمزد معاملات خواهد بود

5.بازه به روز رسانی قیمت‌ها

اگر الان به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که قیمت‌های اعلام شده در آن صرافی بر اساس آخرین معامله صورت گرفته به ثبت رسیده است. این محدودیت قیمت ارز دیجیتال باعث می‌شود که معامله گران قادر نباشند دقیقا آخرین معامله صورت گرفته را با یکدیگر مقایسه نمایند. بخشی از تفاوت‌های قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های متعدد نیز از همین محدودیت‌ها سرچشمه خواهد گرفت. همین مسئله در مورد سایت‌های جمع آوری اطلاعاتی به مانند کوین مارکت کپ نیز وجود دارد. این سایت‌ها نیز قیمت‌های متفاوتی را برای رمز ارزها به ثبت خواهند رساند.

6. غیرمتمرکز بودن

مهمترین خصوصیتی که یک ارز دیجیتال دارد، غیرمتمرکز بودن آن می‌باشد. همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، غیرمتمرکز بودن به این معنی است که هیچ نهاد و یا سازمانی بر روی آن رمز ارز نظارت نخواهد داشت و این دارندگان رمز ارز خواهند بود که بر روی آن نظارت خواهند کرد. یکی از پیامدهای غیرمتمرکز بودن این است که هیچ نهادی قادر نخواهد بود ارزش و یا نرخ خاصی را برای ارزهای دیجیتال تعیین کند. اما در مورد ارزهای فیات شاهد این موضوع نخواهیم بود و تحت نظارت کامل حکومت می‌باشد.
البته جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که درست است که در شرایط حال حاضر بسیاری از رمز ارزها غیرمتمرکز هستند، اما این را نیز به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان شاهد این مسئله هستیم که رمز ارزها در حال متمرکز شدن می‌باشند. به عنوان مثال در حال حاضر استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به واسطه چند شرکت استخراج بزرگ انجام می‌شود.

قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، صرافی غیرمتمرکز معامله را در میان خریدار و فروشنده و یک استخر نقدینگی امکان پذیر خواهد کرد. هر استخر نقدینگی نیز دارای یک جفت ارز می‌باشد که تعادل را میان آنان برقرار خواهد کرد. به عنوان مثال افزایش قیمت یک ارز دیجیتال باعث کاهش نرخ آن خواهد شد. البته لازم به ذکر است که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز برای جلوگیری از شکاف قیمتی عمیق، قیمت بازاری ارزهای دیجیتال در معادله کشف قیمت دخالت می‌دهند.
با این اوصاف، اگر نحوه تعیین قیمت در صرافی‌های غیرمتمرکز عمیق‌تر باشد خواهیم دید که قانون عرضه و تقاضا برای آن برقرار خواهد بود. علاوه بر این مسئله در صورتی که عرضه یک ارز دیجیتال در استخر نقدینگی کاهش پیدا کند، نرخ برابر آن  به مراتب بالاتر خواهد رفت. در آن سوی ماجرا هر چقدر عرضه آن افزایش یابد، نرخ آن کاهش خواهد یافت.

چگونه از تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی سود ببریم؟

تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها

اگر از پیش از فعالان بازار ارز دیجیتال بوده باشید، خیلی طول نخواهد کشید که بتوانید از این راه برای خود سود کسب کنید. به این کار در اصطلاح آربیتراژ گفته می‌شود. این را نیز به خاطر داشته باشید که اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در این بازار بستگی به نوع رمز ارز خواهد داشت. به صورت کلی آربیتراژ کنندگان رمز ارز خود را با قیمت کمتر از صرافی مورد نظر خود خریداری خواهند کرد و سپس آن رمز ارز را در صرافی دیگری با قیمت بالاتر به فروش خواهند رساند.
شما عزیزان قادر خواهید بود از هر رمز ارزی برای این کار استفاده کنید. پس با توجه به این مسئله هر ارز دیجیتالی طرفداران خود را خواهد داشت. به عنوان مثال برخی از رمز ارزهای بازار ارز دیجیتال دارای حجم معاملات بسیار زیادی هستند و همین امر موجب این خواهد شد که تفاوت قیمت کمتری را در این رمز ارزها شاهد باشیم. از جمله این رمز ارزها می‌توان به ارز دیجیتال بیت کوین اشاره کرد. ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل حجم معاملات بالایی که دارد، قیمت آن نوسانات کمتری را در صرافی دارد.
اما به صورت کلی در شرایط حال حاضر رمز ارزهای بسیاری در این بازار جود دارند که کاربران قادر خواهند بود به واسطه آنان اقدام به  آربیتراژ کنند و از این راه برای خود سود کسب نمایند.

ریسک‌های آربیتراژ

سودی که شما عزیزان از معامله آربیتراژ کسب خواهید کرد، بسیار اندک خواهد بود و در مواردی بیش از چند سنت نخواهد شد. برای همین نیز اگر شما عزیزان به دنبال این هستید که بتوانید از این را به یک سود خوب دست پیدا کنید، باید در طول شبانه روز معاملات بسیار زیادی را انجام دهید. برای این کار شما نیاز به صرف زمان بسیار زیادی خواهید داشت. این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که علاوه بر شما افراد بسیار زیادی در بازار ارز دیجیتال وجود دارند که به دنبال این می‌باشند که بتوانند از این راه برای خود سود کسب کنند. و این مسئله باعث خواهد شد که شما زمان بسیار کمی را برای آربیتراژ داشته باشید.
علاوه بر این مسئله در برخی از موارد زمان انتقال یک دارایی از یک صرافی به صرافی دیگر ممکن است که زمان بسیاری را بخواهد، در نتیجه ممکن است که دارایی شما زمانی به صرافی دیگر منتقل شود که قیمت آن رمز ارز با کاهش رو به رو شده باشد. در این صورت شما در معامله خود دچار ضرر و زیان خواهید شد و سود معامله را کسان دیگری خواهند برد. پس با توجه به این مسئله در زمان استفاده از این روش برای سود آوری، بهتر است که تمامی نکات ذکر شده ار به خاطر داشته باشید تا با ظضرر و زیان مواجه نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی ارزهای دیجیتال آشنا کنیم و هر یک از آنان را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها به دلایل مختلفی است که هر یک از آنان را در این مقاله خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. یکی از مهمترین این دلایل غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال می‌باشد. از طرفی نیز اختلاف قیمت در صرافی‌ها فوایدی را نیز به همراه خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به آربیتراژ اشاره کرد. به واسطه این کار کاربران قادر خواهدن بود سود خوبی را به دست آورند.
در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که درست است که کاربران قادر خواهند بود به واسطه آربیتراژ سود خوبی  را به دست آورند، اما برای این کار کاربران باید در طول شبانه روز معاملات بسیار زیادی را انجام دهند که وقت بسیار زیادی را نیاز خواهد داشت. علاوه بر این مسئله انجام آربیتراژ ریسک‌هایی را به همراه خواهد داشت، پس با توجه به این مسئله در صورتی که در این بازار تازه کار هستید، توصیه ما به شما عزیزان این است که از انجام این کار خود داری کنید.
 

مرجع: coinquora

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی