آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی یکی از پدیده‌های خطرناک بازار ارز دیجیتال به نام پامپ و دامپ بپردازیم و آنان را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. علاوه بر این مسئله در این مطلب می‌خواهیم راه های مقابله و دوری از پامپ و دامپ را نیز خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان طور که می‌دانید در حال حاضر بازارهای بسیار زیادی درگیر این پدیده هستند که از جمله آنان می‌توان پامپ و دامپ بر روی قیمت لایت کوین را نام برد. پس با توجه به این مسئله اگر از جمله فعالان تازه کار بورس و بازار ارز دیجیتال هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی را در مورد این پدیده خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

پروژه های پامپ و دامپ

به صورت کلی پامپ و دامپ یک روش غیرقانونی است که در حال حاضر به واسطه آن افراد سود جو سود خوبی را به دست می‌آورند. این پدیده در حال حاضر تنها به یکی از بازارهای مالی محدود نمی‌شود و در بازارهای متعددی از آن استفاده می‌شود. اما با استفاده هر چه بیشتر افراد از فضای مجازی و رونق گرفتن بازار ارز دیجیتال امروزه این روش بسیار رایج شده است. با توجه به این مسئله که در بازار ارز دیجیتال هیچ قائده و قانون خاصی وجود ندارد، بسیاری از کلاهبرداران به واسطه این روش دارایی‌های بسیاری را از راه غیر قانونی به دست خواهند آورد. همان طور که می‌دانید بازار ارز دیجیتال یک بازار جذاب است و افراد بسیاری در این بازار مشغول سرمایه گذاری می‌باشند، از این رو این بازار به یکی از گزینه‌های مناسب برای کلاهبردداران تبدیل شده است. پس با توجه به این مسئله می‌توان گفت که بازار ارز دیجیتال در حال حاضر مستعد ترین بازار برای الگوری پامپ و دامپ می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر به این مسئله بپردازیم.

روش پامپ و دامپ چیست؟

پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی به واسطه یک گروه سرمایه گذاردانه درست صورت خواهد گرفت. به بیان ساده یک گروه از افراد که سرمایه بسیار زیادی در اختیار دارند به صورت فیک و مصنوعی تصمیم به خرید و یا فروش یک کالا خواهند گرفت. به واسطه این کار، این افراد قادر خواهند بود قیمت یک دارایی را کاهش و یا افزایش دهند. این افراد به واسطه این کار قادر خواهند بود سود بسیار خوبی را به دست آورند. این الگو در نمودار یک رمز ارز تغییراتی را ایجاد خواهد کرد و یک نوسان سریع را در آن شکل خواهد داد. برای همین نیز شناسایی آنان به واسطه تماشای چارت، چندان کار سختی نخواهد بود.
جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که افراد سودجو از ابزارهای مختلفی استفاده خواهند کرد تا بتوانند به واسطه آنان افراد تازه کار و هیجانی بازار را گول بزنند. زمانی که این افراد اقدام به فروش دارایی خود بگیرند، بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد از روی ترس، اقدام به فروش دارایی خود خواهند کرد. اما فروش خود را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار خواهند زد. این اتفاق منجر به ایجاد یک فشار فروش وسیع در آن رمز ارز ایجاد خواهد کرد. این رخ داد نتیجه‌ای جز پامپ و دامپ را در پی نخواهد داشت. بعد از ترس و فروش بیش از حد، فشار فروش این رمز ارز رو به کاهش خواهد گذاشت و روند دوباره به حالت عادی خود باز خواهد گشت.  پس با توجه به این مسئله این الگو روش کار بسیاری از کلاهبرداران است که در آن به بالا رفتن قیمت پامپ و به پایین آمدن قیمت دامپ گفته می‌شود.

کدام بازارها مستعد پامپ و دامپ هستند؟

همیشه این را به خاطر داشته باشید که این رخ داد بیشتر در بازارهای کم عمق صورت خواهد گرفت. به بیان دیگر برای رخ دادن این الگو باید ارزش کل مارکت آن رمز ارز بسیار کم باشد. دلیل این سخن نیز این است که باید ارزش کل آن رمز ارز به قدری کم باشد که افراد قادر باشند به واسطه خرید و فروش خود قیمت آن را دچار نوسان کنند. برای همین نیز در حال حاضر امکان اجرای این الگو بر روی ارزهای دیجیتالی به مانند بیت کوین و اتریوم وجود ندارد. این رخ داد در حال حاضر در این بازار بسیار مرسوم است و شما عزیزان به واسطه تجربه در این بازار به خوبی آنان را شناسایی خواهید کرد. البته بسیاری از نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال به است روش پامپ و دامپ نمی‌گویند و معتقد هستند که به این کار خرید در کف و فروش در سقف گفته می‌شود.
به صورت خلاصه باید بگوییم که در نهایت رمز ارزی دچار این الگو خواهد شد که در معرض خطر پامپ و دامپ قرار گیرد. برای همین نیز بسیاری از کلاهبرداران در حال حاضر به سراغ رمز ارزهای کوچک این بازار می‌روند. یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، قیمت هر واحد از آن رمز ارز می‌باشد. هر چقدر قیمت یک واحد ارز دیجیتال کمتر باشد، امکان رخ دادن این الگو در آن رمز ارز بالاتر خواهد بود. البته راه کار دیگری نیز وجود دارد که در آن کلاهبرداران به جای توجه به واحد قیمت یک ارز دیجیتال اقدام به ساخت توکن مشابه خواهند کرد و به واسطه این کار به راحتی قادر به ایجاد این الگو در بازار خواهند بود.

همچنین بخوانید:

مقایسه اتریوم و اتریوم2.0

کلاهبرداران چگونه پامپ و دامپ را ایجاد می‌کنند؟

کلاهبرداران بازار ارز دیجیتال بعد از این که رمز ارز مورد نظر خود را شناسایی کردند، اقدام به تبلیغ آن خواهند کرد تا که بتوانند توجه فعالان بازار را به آن جذب کنند. همان طور که اشاره کردیم ممکن است که رمز ارز مورد نظر واقعی باشد و یا این که یک توکن فیک و ساخته دست کلاهبرداران باشد. تبلیغاتی که در این زمینه صورت خواهد گرفت، بسیار غیر قابل باور و رویایی خواهد بود. به عنوان مثال رمز ارز مورد نظر را با ارزهای دیجیتال بزرگی به مانند بیت کوین و اتریوم مقایسه خواهند کرد و ادعا خواهند کرد که به زودی رقیب اصلی این پروژه‌ها خواهد شد.
این روش از کلاهبرداری بسیار رایج است و به واسطه تبلیغ این افراد قادر خواهند بود سودهای نجومی بسیار زیادی را از این بازار به دست آورند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با چند نمونه از روش‌های کلاهبرداران آشنا کنیم.

1. درگیر اینفلوئنسر مارکتینگ نشوید!

اگر از جمله فعالان بازارهای مالی باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که در گذشته تبلیغات این بازارها به صورت تلفنی و ایمیل صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر این کار به واسطه گسترش شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده و راحت شده است. یکی از راه کارهای ساده تبلیغ در حال حاضر استفاده از اینفلوئنسرها می‌باشد.

به صورت کلی دو حالت وجود دارد، یکی این که کلاهبردار خود را به عنوان یک اینفلوئنسر جا زده باشد و دوم این که این که افراد سودجو به واسطه پیشنهادات نجومی خود به این افراد از آنان برای تبلیغ پروژه خود استفاده خواهند کرد. در حالت دوم ممکن است که اینفلوئنسر هیچ اطلاعی از پامپ و دامپ نداشته باشد. اما به صورت کلی شما باید در هر دو حالت به خوبی حواس خود را جمع کنید و گول این افراد را نخورید.

متاسفانه به واسطه محبوبیت بازار ارز دیجیتال امروزه شاهد این هستیم که تعداد این افراد در این بازار به شدت افزایش پیدا کرده است و هر یک از آنان به فکر اهداف شومی هستند. این را نیز به خاطر داشته باشید که این مسئله که فرد مورد نظر در گذشته شناخته شده بوده است نیز ملاک نیست و ممکن است که افراد در طول زندگی خود تغییر کنند. پس با توجه به این مسئله هر چیزی که اینفلوئنسر تبلیغ می‌کند، لزوما معتبر نیست. پس هر کسی که دوره آموزش خرید ارز دیجیتال و یا تحلیل تکنیکال مشخص می‌کند، لزوما یک متخصص در بازار ارز دیجیتال نیست و ممکن است چیزی جز یک کلاهبردار نباشد و به قصد پامپ و دامپ یک رمز ارز را ایجاد کرده باشد.

2. تبلیغات، تبلیغات و تبلیغات

بعد از تبلیغات گسترده، مردم زیادی به پروژه مورد نظر جذب خواهند شد و اقدام به خرید این رمز ارز فیک خواهند کرد. خرید گسترده یک رمز ارز میزان تقاضا برای آن رمز ارز را به مراتب بالاتر خواهد برد و از طرفی پامپ و دامپ را برای فرد سودجو راحت‌تر خواهد کرد. علاوه بر این مسئله فرد ایجاد کننده قادر خواهد بود قیمت‌های دورغین را برای رمز ارز خود تعیین کند و سبب افزایش قیمت در رمز ارز خود شود.

البته جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که وضعیت در مرحله پامپ بسیار خوب پیش خواهد رفت. دلیل این سخن نیز این است که در این حالت قیمت رمز ارز مورد نظر به مراتب بالاتر خواهد رفت و فعالان بازار سود خوبی را از این راه به دست خواهند آورد. زمانی که یک فعال سود خوبی را از یک رمز ارز به دست آورد، آن رمز ارز را به فعالان دیگر پیشنهاد خواهد کرد و قیمت آن رمز ارز به مراتب بالاتر نیز خواهد رفت.

زمانی که ارزش یک ارز دیجیتال به صورت تصاعدی بالا برود، در نهایت به جایی خواهد رسید که ارزش غیر واقعی را در آن رمز ارز شاهد خواهیم شد و سپس حباب رمز ارز منفجر خواهد شد و شاهد دامپ در آن رمز ارز خواهیم بود. بعد از رشد قیمتی سرسام آور، شاهد کاهش قیمت در آن رمز ارز خواهیم بود و فشار فروش زیادی بر آن رمز ارز تحمیل خواهد شد. البته تفاوت این نزول قیمت با نزول‌هایی که در بازار ارز دیجیتال روی رمز ارزهای بزرگی به مانند بیت کوین و اتریوم شاهد آنان هستیم این است که، در این نزول قیمت، رمز ارز بیش از 80 درصد ارزش خود را به یکباره از دست خواهد داد. در این شرایط شاهد پنیک سل در آن رمز ارز خواهیم بود. تجمع فشار فروش در یک رمز ارز شرایطی را ایجاد خواهد کرد که ما بر روی نمودار به آن پامپ و دامپ خواهیم گفت.

چگونه پامپ و دامپ را در بازار ارز دیجیتال تشخیص دهیم؟

کلید اصلی در شناسایی پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی این است که در مواجه با تبلیغات وسوسه کننده با وسواس بیشتری برخورد کنید و همیشه به آنان مشکوک باشید. برای ورود به یک رمز ارز سعی کنید همیشه به واسطه تحلیل خود این کار را انجام دهید و از نظر کارشناسان این بازار استفاده کنید. پیش از خرید یک رمز ارز توصیه ما به شما عزیزان این است که زرومه آن رمز ارز را به خوبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و در صورت مواجه شدن با یک مورد مشکوک جدا از خرید آن رمز ارز خودداری کنید. اگر توسعه دهنده آن رمز ارز گذشته خوبی نداشت، توصیه ما به شما عزیزان این است که از خرید آن رمز ارز خود داری کنید.
سعی کنید به حساب توییتر توسعه دهنده ارز دیجیتال مورد نظر خود مراجعه کنید و مراجعه کنندگان و کامنت‌های آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر در کامنت‌های آن شخص به گزینه پامپ و دامپ برخورد کردید، از آن رمز ارز دوری کنید. یکی دیگر از راه کارهایی که می‌توانید برای شناسایی پامپ و دامپ از آن استفاده کنید این است که آن پروژه را از نظر فنی مورد بررسی قرار دهید. برای این کار شما عزیزان باید آموزش کافی را در زمینه تحلیل فاندامنتال دیده باشید.

به واسطه این نوع از تحلیل می‌توانید ارزش واقعی یک رمز ارز و ارزشی که در حال حاضر دارد را محاسبه کنید. به واسطه این کار قادر خواهید بود با خیالی آسوده اقدام به خرید آن رمز ارز کنید.

این را نیز به خاطر داشته باشید که ما قصد نداریم به خیال پامپ و دامپ بودن تمامی پروژه‌های بازار ارز دیجیتال تمامی فرصت‌های خرید را در این بازار از دست بدهیم، پس با توجه به این مسئله اگر همه چیز در یک رمز ارز نرمال به نظر رسید، توصیه ما به شما عزیزان این است که نقطه ورود مناسبی را بیابید و معامله خود را آغاز کنید. اما اگر به مورد مشکوکی برخورد کردید، بی خیال آن رمز ارز شوید و به سراغ یک پروژه دیگر بروید. این را نیز به خاطر داشته باشید که درست است که می‌گوییم که شناسایی این الگو کاری نسبتا آسان است، اما در صورتی که هیچ دانش قبلی را در مورد تحلیل و بازار ارز دیجیتال نداشته باشید، به هیچ وجه قادر به شناسایی آنان نخواهید بود.

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

نکته آخری که باید در مورد الگوی مورد نظر به آن توجه داشته باشید، این است که به حجم معاملات آن رمز ارز توجه کافی داشته باشید. البته مشکل اصلی در این مورد این است که کلاهبرداران حرفه‌ای به راحتی قادر به دستکاری آن خواهند بود. اما به صورت کلی حجم معاملات یکی از مواردی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید. به عنوان مثال در این قبیل از رمز ارز اگر گذشته آنان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید به این موضوع پی خواهید برد که در روز تنها 4 الی 5 خرید و فروش در این رمز ارزها صورت گرفته است.

چطور از پامپ و دامپ خلاص شویم؟

در صورتی که در یک پروژه پامپ و دامپ گرفتار شدید، دو حالت وجود دارد که یکی از آنان این است که شما در ابتدای آن متوجه شوید که در این حالت سود بسیار خوبی را از آن به دست خواهید آورد و به راحتی می‌توانید از معامله خارج شوید. اما از سویی دیگر در صورتی که دیر متوجه شدید، طبق تارگت‌های خود عمل کنید و با گذاشتن حد ضرر سریعا از معامله خارج شوید.
این را نیز به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این نوع رمز ارزها یک اشتباه مرگ بار خواهد بود. دلیل این سخن نیز این است که بسیاری از این رمز ارزها در آخر ارزش خود را به صورت کامل از دست خواهند داد و بعد از این اتفاق به صورت کامل از بین می‌روند. در این صورت شما تمام دارایی خود را به یکباره از دست خواهید داد.  پس با توجه به این مسئله همیشه جوانب احتیاط را رعایت کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال آشنا کنیم که امروزه بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال از آن برای کلاهبرداری خود استفاده می‌کنند. همانطور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم بازار ارز دیجیتال یک بازار بدون قانون است و همین مسئله سبب شده است که موارد زیادی را از این الگو در این بازار شاهد باشیم. برای شناسایی این الگوها شما عزیزان قادر خواهید بود به کمک روش‌هایی که در این مقاله به آنان اشاره کردیم، این کار را انجام دهید و دارایی خود را از خطر دور کنید.
در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که درست است که این الگو بسیار خطرناک است، اما در شرایطی که خیلی زود آن را شناسایی کنید، قادر خواهید بود در ابتدا وارد آن طرح شوید و سود بسیار خوبی را از آن به دست آورید. اما توصیه ما به شما عزیزان این است که در مورد این الگو ریسک نکنید، زیرا ممکن است به یکباره تمام دارایی شما را از بین ببرد.
 

مرجع: ledger

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی