آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی چنل جمینگ بپردازیم که خطری بسیار جدی برای شبکه لایتینگ به همراه دارد. همان طور که می‌دانید این شبکه در حال حاضر یکی از فناوری‌های بسیار محبوب در حوزه فضای مجازی به شمار می‌رود که به عنوان راه کاری برای بهبود مقیاس پذیری بیت کوین از آن یاد می‌شود. پس با توجه به این مسئله در صورتی که علاقه‌مند به خرید بیت کوین هستید و به دنبال این هستید که که بدانید چه خطراتی شبکه لایتینگ را تهدید می‌کند، توصیه ما به شما عزیزان این است که در ادامه با ما همراه باشید تا حمله چنل جمینگ را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

مقیاس پذیری یکی از چالش‌های بزرگ بازار ارز دیجیتال می‌باشد که بسیاری از رمز ارزها به مانند بیت کوین و اتریوم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از راه کارهایی که برای حل این مشکل ارائه شده است شبکه لایتینگ لایه دوم بوده است. به بیان ساده شبکه لایتینگ لایه دوم تنها برای همین هدف طراحی شده است. در حال حاضر هزاران نفر در سرتاسر جهان نودهای لایتینگ را راه اندازی کرده‌اند که زیر ساخت کافی را برای فعالیت شبکه تامین خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که این شبکه با مشکلاتی همراه است که از جمله آنان می‌توان به چنل جمینگ اشاره کرد.

در حال حاضر شبکه لایتینگ یکی از محبوب ترین فناوری‌های موجود در دنیا می‌باشد که از آن برای بهبود مقیاس پذیری ارز دیجیتال بیت کوین استفاده می‌شود. اما این شبکه با مشکلاتی همراه است که اگر قرار باشد شبکه خرید و فروش بیت کوین در مقادیر بالا صورت گیرد، باید این مشکلات برطرف شود. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر حول محور شبکه لایتینگ شاهد آن هستیم، چنل جمینگ می‌باشد. در این مقاله قصد داریم این حملات را به صورت ساده خدمت شما عزیزان بازگو کنیم و یک راه حل مناسب برای مقابله با آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

حمله چنل جمینگ چیست و انواع آن کدام است؟

حمله چنل جمینگ

یکی از خطراتی که ممکن است در شبکه لایتینگ شاهد آن باشیم این است که یک مهاجم در این شبکه تعداد زیادی تراکنش را به آدرس خود بفرستد و از این طریق کانال پرداخت را دچار انسداد خواهد کرد. اما برای این که بتوانیم نحوه حمله بستن کانال را بهتر درک کنیم، ابتدا باید نحوه کار شبکه لایتینگ را به صورت کامل بدانیم. به صورت کلی شبکه لایتینگ لایه دومی است که روی بلاکچین اصلی بیت کوین پایه ریزی شده است. نحوه کار این لایه دوم به این شکل است که با ایجاد کانال‌هایی برای پرداخت‌های خورد در خارج از شبکه اصلی، تراکنش‌ها را سریع‌تر و بسیار ارزان‌تر به ثبت خواهد رساند. البته جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که برای انجام این تراکنش‌ها به یک کانال دو طرفه نیاز است که در اصطلاح به آنان گیرنده و فرستنده گفته می‌شود.

در شبکه لایتینگ در مرحله اول گیرنده و فرستنده باید کانالی را به واسطه پرداخت میزان مشخصی از بیت کوین ایجاد نمایند. بعد از این مرحله یک کانال دو طرفه برای انجام معامله ایجاد خواهد شد. به بیان ساده این کانال در ازای وجه قفل شده در بلاکچین اصلی بیت کوین ایجاد خواهد شد. فعالان بازار ارز دیجیتال و شبکه بیت کوین قادر خواهند بود بیت کوین قفل شده خود را در هر تراکنشی که می‌خواهند به طرف مقابل خود ارسال نمایند. بعد از این که تراکنش انجام شد، گیرنده و فرستنده کانال را مسدود خواهند کرد. بعد از این مرحله تراکنش تسویه حساب به بلاکچین اصلی ارسال خواهد شد و منجر به این خواهد شد که تراکنش در ابتدا بر روی شبکه اصلی بیت کوین انجام شد، نهایی و بسته شود.

حال که یک آشنایی کلی با نحوه کار شبکه لایتینگ بیت کوین پیدا کردید، در ادامه به توضیح حمله چنل جمینگ خواهیم پرداخت. به بیان ساده این حمله در زمانی رخ خواهد داد که یک کاربر مخرب تراکنش و یا تراکنش‌هایی را از طریق کانال ثالث به خود ارسال کند، اما رشته تراکنش محرمانه را ارسال نکند. در چنین حالتی، تراکنش فرد به صورت معلق باقی خواهد ماند و تایید نخواهد شد. در این شرایط ممکن است که ظرفیت کانال تکمیل شود و کانال بدون انجام تراکنش بسته شود. این حمله را می‌توان یک حمله در جهت مسدود سازی کانال در نظر گرفت.به صورت کلی حمله چنل جمینگ به دو صورت ممکن خواهد بود که در ادامه به بررسی آنان خواهیم پرداخت.

1-مسدود سازی ظرفیتی

در این روش، مهاجم بخش زیادی از ظرفیت کانال هدف را به واسطه ارسال تراکنش پر خواهد کرد. لازم به ذکر است که هر تراکنشی که به شبکه لایتینگ بیت کوین ارسال خواهد شد تنها میزان مشخصی از رمز ارز بیت کوین را قادر خواهد بود در خود قفل کند که به این خصوصیت ظرفیت کانال گفته می‌شود. در این حمله فرد خرابکار به واسطه تراکنش‌های متعدد در تلاش است که ظرفیت کانال را پر کند و باعث مسدود شدن کانال شود. زمانی که فرد مهاجم موفق به این کار شود، شخص مورد نظر دیگر قادر نخواهد بود تراکنش خود را به ثبت برساند و تراکنش او به صورت معلق باقی خواهد ماند.

2. مسدود سازی تعدادی

هر کانال علاوه بر این که محدودیت ظرفیتی دارد، محدودیت تعدادی نیز دارد. در مسدود سازی تعدادی، مهاجم تعداد زیادی از تراکنش‌های بیهوده و ناتمام را به کانال ارسال خواهد کرد تا بتواند محدودیت تعداد را پر کند. به صورت کلی هر کانال در شبکه لایتینگ قادر خواهد بود 483 تراکنش را به صورت معلق در خود داشته باشد. به این تعداد تراکنش به زبان ساده سقف تعداد تراکنش در کانال گفته می‌شود. زمانی که تعداد تراکنش ناتمام در این کانال به این تعداد برسد، کانال دیگر توان پردازش تراکنش‌های بیشتر را نخواهد داشت و در این حالت تراکنش مورد نظر فرد به صورت معلق باقی خواهد ماند و به ثبت نخواهد رسید.

همچنین بخوانید:

چرا سقوط بازار ارزهای دیجیتال واقعاً یک سقوط نیست؟


به صورت کلی هر دو نوع حمله چنل جمینگ باعث مسدود سازی کانال شبکه لایتینگ خواهد شد. اما نکته‌ای که جا دارد در اینجا به آن اشاره کنیم این است که مسدود سازی تعدادی معمولا هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت و از آن سود مسدود سازی ظرفیتی هزینه بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. اما به صورت کلی فرد مهاجم برای انجام این حمله به میزان مشخصی از رمز ارز بیت کوین نیاز خواهد داشت. اما با این حال تعداد زیادی تراکنش با حجم کم به صرفه‌تر از پر کردن ظرفیت یک کانال به واسطه حجم بالایی از بیت کوین خواهد بود. برای همین نیز امروزه شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد سودجو از روش مسدود سازی تعدادی برای حمله به شبکه لایتینگ بیت کوین استفاده می‌کنند.

دلیل حمله چنل جمینگ چیست؟

به صوتر کلی مهاجمین برای انجام این حمله اهداف خاصی را دارند که یکی از دلایل آن می‌تواند دستیابی که کل شبکه ارز دیجیتال بیت کوین باشد. مهاجمی به به دنبال کل شبکه ارز دیجیتال بیت کوین باشد، باید بتواند تمامی کانال‌های شبکه لایتینگ را مسدود کند و تراکنش‌های فعالان شبکه بیت کوین را به صورت معلق در آورد. به واسطه این کار فرد مهاجم قادر خواهد بود بخش بزرگی از این شبکه را مختل کند. این نوع از حمله به صورت کلی به هزینه بسیار زیادی نیاز خواهد داشت؛ اما با این اوصاف با توجه به این مسئله که ارز دیجیتال بیت کوین همواره در حال رشد و پیشرفت می‌باشد، مهاجمان بسیاری به دنبال این هستند که بتوانند به این شبکه نفوذ کنند. پس با توجه به این مسئله نباید از حمله چنل جمینگ غافل شد. زیرا بسیار خطر آفرین خواهد بود و می‌تواند بخش بسیار عظیمی از شبکه بیت کوین را به یکباره مختل کند.

انگیزه دیگری که برای حمله چنل جمینگ وجود دارد در میان فروشگاه‌های رقیب شکل خواهد گرفت. اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که شبکه لایتینگ یکی از ابزارهای مناسب برای پرداخت می‌باشد که کاربردهای بسیاری دارد و در حال حاضر نیز در فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. پس با توجه به این مسئله ممکن است که یک فروشگاه برای حذف کردن فروشگاه رقیب خود از این روش استفاده کند. این عمل علاوه بر این که هزینه بسیار سنگینی را برای فروشگاه مورد نظر به وجود خواهد آورد، از طرفی نیز مشتریان آن فروشگاه را نیز نسبت به آن فروشگاه بی‌اعتماد خواهد کرد و به سمت فروشگاه رقیب سوق خواهد داد.

علاوه بر مواردی که به آنان اشاره کردیم، نودهای شبکه لایتینگ نیز ممکن است که از حمله جمینگ بر علیه یک دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال ممکن است که یک نود در شبکه لایتینگ به واسطه این حمله راه ارتباطی نود رقیب خود را مسدود سازد. به واسطه این کار نود مورد نظر قادر خواهد بود اعتبار نود مورد حمله قرار گرفته را خدشه‌دار کند. به واسطه این کار، اتصال‌های ان نود، تراکنش‌های صورت گرفته را به نود مهاجم منتقل خواهد کرد.

چرا حمله بستن کانال برای شبکه لایتینگ اهمیت زیادی دارد؟

احتمال این که یک فرد خرابکار بتواند به واسطه مسدود سازی تعدادی به شبکه لایتینگ بیت کوین نفوذ داشته باشد بسیار زیاد است. پس با توجه به این مسئله می‌توان این گونه بیان کرد که این حمله یکی از حملاتی است که آینده شبکه بیت کوین را به خطر خواهد انداخت. برای جلوگیری از این کار می‌توان به واسطه یک ارتقا در شبکه لایتینگ تعداد تراکنش‌های معلق در این شبکه را بیشتر کرد. البته این راه کار تنها برای مدتی جلوی حمله را خواهد گرفت و چندان کار ساز نخواهد بود. برای همین هم این حمله برای دارندگان ارز دیجیتال بیت کوین یک خطر بسیار بزرگ است. برای همین نیز در حال حاضر خرید ارز دیجیتال بیت کوین که یکی از امن ترین رمز ارزها می‌باشد نیز خطراتی را به همراه خواهد داشت.
در حال حاضر شبکه ارز دیجیتال بیت کوین کاملا امن نیست و خطراتی آن را تهدید می‌کند که از جمله آنان می‌توان به این حمله اشاره کرد که می‌تواند به صورت کلی این شبکه را مختل کند و یا این که آسیبی را به صورت کوتاه مدت به این شبکه وارد کند. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که این شبکه هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و جای پیشرفت بسیار زیادی برای آن وجود دارد. همان گونه که مهاجمان راه کارهای زیادی برای نفوذ به شبکه پیدا خواهند کرد، توسعه دهندگان این شبکه نیز راه کارهایی برای مقابله با این حملات پیدا خواهند کرد. پس با توجه به این مسئله در حال حاضر نگرانی بابت این مسئله وجود نخواهد داشت.
علاوه بر این مسئله از آنجایی که شبکه ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای حضور خود تا به امروز هیچ‌گاه مورد حمله قرار نگرفته است، این انتظار می‌رود که بتواند همچنان به صورت استوار به کار خود در بازار ارز دیجیتال ادامه دهد. پس با توجه به این مسئله در صورتی که حمله بستن کانال بتواند به این شبکه آسیب وارد کند، دید بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال نسبت به این رمز ارز عوض خواهد شد و اعتماد ایجاد شده طی این چند سال به یکباره از بین خواهد رفت. پس با توجه به این مسئله این حمله در شبکه لایتینگ بسیار حائز اهمیت است و برای مقابله با آن باید هر کاری که لازم است انجام شود.

چگونه می‌توان از حمله بستن کانال جلوگیری کرد؟

انواع حمله چنل جمینگ

یکی از عواملی که می‌توان برای مقابله با این حملات انجام داد این است که هزینه ایجاد کانال افزایش پیدا کند. به واسطه این کار انجام این نوع حمله برای مهاجمان هزینه بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. در این شرایط ممکن است که حمله صرفه اقتصادی برای فرد نداشته باشد. دلیل این سخن نیز این است که همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، مهاجم برای مسدود سازی تعدادی نیز به میزان مشخصی از بیت کوین نیاز خواهد داشت که به واسطه آن بتواند تراکنش‌های خود را به شبکه ارسال نماید و در صورتی که هزینه بالا برود، صرفه اقتصادی را برای فرد مهاجم نخواهد داشت.
یکی دیگر از راه کارهایی که می‌توان برای مقابله با این حمله از آن استفاده کرد، بالا بردن ظرفیت تعدادی در شبکه لایتینگ و کانال‌های آن می‌باشد. به واسطه این کار باز هم هزینه پر کردن ظرفیت کانال برای مهاجم به مراتب بالاتر خواهد رفت و دیگر این حمله صرفه اقتصادی را برای فرد نخواهد داشت. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که این راه حل‌ها مشکل را به کلی از بین نخواهند برد و تنها احتمال آن را کمتر خواهند کرد. علاوه بر این مسئله در صورتی که میزان مقدار لازم برای انجام هر تراکنش در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین بالاتر برود، فرد برای پر کردن ظرفیت تراکنش در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین باید مبلغ بسیاری را به کار گیرد که این کار اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
به صورت کلی می‌توان گفت که بالا بردن حداقل میزان برای انجام تراکنش در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین یکی از بهترین راه کارهایی است که به واسطه آن می‌توان از وقوع چنین حمله‌ای جلوگیری کرد. یکی دیگر از راه کارهایی که برای مقابله با این حمله مطرح شده است، این می‌باشد که میزان کارمزد برای ارسال تراکنش در هر فاصله زمانی متغییر باشد. به واسطه این کار هر چقدر یک تراکنش بیشتر در شبکه معلق باقی بماند، کارمزد بیشتری را به همراه خواهد داشت.
البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که بالا بردن هزینه‌ها برای تراکنش شاید یک راه کار مناسب برای مقابله با این مشکل باشد، اما از طرفی مشکلات دیگری را در شبکه ارز دیجیتال بیت کوین ایجاد خواهد کرد که از جمله آنان می‌توان به بالا رفتن کارمزد تراکنش این شبکه و کمتر شدن تقاضا برای خرید این رمز ارز اشاره کرد. پس با توجه به این مسئله مقابله با این حمله باید به گونه‌ای انجام شود که به عرضه و تقاضای این شبکه آسیبی را وارد نکند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با شبکه لایتینگ و حمله بستن کانال آشنا کنیم و راه‌های مقابله با آن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، شبکه ارز دیجیتال بیت کوین یکی از امن ترین شبکه‌های بازار ارز دیجیتال می‌باشد و این رمز ارز محبوب ترین رمز ارز این بازار می‌باشد. از این رو حفظ امنیت شبکه ارز دیجیتال بیت کوین یک امر بسیار مهم است. حمله چنل جمینگ یکی از حملات بسیار خطرناکی است که همواره این شبکه را تهدید می‌کند. این حمله قادر خواهد بود بخش بسیار عظیمی از شبکه بیت کوین را به یکباره مختل کند و آسیب جدی را به این شبکه وارد کند.
در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که درست است که این حمله بسیار خطرناک است، اما از سویی نیز شبکه لایتینگ همچنان در ابتدای کار خود قرار دارد و جای پیشرفت بسیاری برای این فناوری وجود دارد. از این رو نیازی به نگرانی برای این حمله وجود ندارد و توسعه دهندگان این شبکه به واسطه یک سری راه کار قادر خواهند بود در برابر این حمله و حملاتی از این دست از شبکه ارز دیجیتال بیت کوین حفاظت کنند.
مرجع: cryptopotato

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی