آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


حمله دیداس یا حمله محروم‌سازی از سرویس یکی از رایج‌ترین و آشناترین حملات در بستر اینترنت است که با هدف توقف یک سایت یا خدمت مجازی انجام می‌گیرد. در حملات دیداس هکرها یا مهاجمان با ارسال ترافیک بیش از حد و جذب منابع سرور یک وب‌سایت را از دسترس کاربران خارج می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق و کامل حمله دیداس می‌پردازیم و درنهایت روش‌ها و راه‌های مقابله با آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

حمله دیداس چیست؟

حمله Distributed denial of service که به اختصار Dados نامیده می‌شود نوعی حمله محروم‌سازی از سرویس‌ها و خدمات است که جامعه هدف آن وب سایت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات هستند. در حملات دیداس هکرها یا مهاجمان با فرستادن بازدید یا ترافیک بیش از حد موجب توقف خدمات می‌شوند. لازم به ذکر است که در حملات دیداس هیچ دیتا و داده‌ای به سرقت نمی‌رود و هکرها توانایی تغییر یا جایگزینی هیچ چیزی را ندارند. بلکه در این نوع حمله تا زمانی که با آن مقابله‌ای صورت نگرفته است ارائه خدمات به کاربران متوقف می‌شود. جالب است بدانید که بطورمعمول هدف از حمله دیداس انتقام یا باج‌گیری است. ترافیک ارسال‌شده به یک وب‌سایت می‌تواند در قالب‌های مختلف نظیر؛ پیام‌های ورودی و  درخواست برای اتصال یا بسته‌های داده جعلی خود را نشان دهد. در حال حاضر در بسیاری از موارد قربانی تنها تهدید به حمله دیداس می‌شود یا اینکه یک حمله در سطح بسیار پایین‌تر از حمله دیداس با هدف ترساندن وی انجام می‌گیرد. شایان ذکر است که این حملات با هدف اخاذی از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی انجام می‌گیرند. البته اگر انگیزه هکرها از حمله دیداس مالی باشد به صاحب کسب‌وکار پیغام می‌فرستند و با دریافت یک مبلغ مشخص در قالب ارز دیجیتال بیت کوین یا دیگر رمزارزها حمله را متوقف می‌کنند.

 

حمله دیداس
‌این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی موارد حملات دیداس با هدف جلب توجه موسسه هدف انجام می‌گیرند. به این معنا که مهاجم با تشکیل یک حمله دیداس تمام توجه موسسه مربوطه را به خود جلب می‌کند و با غنیمت دانستن فرصت پیش‌آمده نرم‌افزارهای مخرب در سایت موردنظر بارگذاری می‌کند یا اینکه اطلاعات و داده‌های خاصی را به سرقت می‌برد.
خوب است بدانید که در بستر ارزهای دیجیتال تا به امروز پروژه‌ها و کمپانی‌های بسیار زیادی در دام حمله دیداس قرار گرفته‌اند که از آشناترین آن‌ها می‌توان به استیم و صرافی بزرگ بیتمکس اشاره کرد.

یک حمله دیداس چگونه کار می‌کند؟

همانطور که بدون شک تا الان متوجه شده‌اید حمله دیداس یک حمله سایبری است که هدف آن ایجاد ترافیک اینترنتی بسیار زیاد و غیرمعقول در یک سرور، سرویس یا وب‌سایت است.حال اگر این حجم از ترافیک برای اشباع هدف کافی باشند سرورها، خدمات، وب‌سایت یا شبکه بطورکامل از دسترس خارج می‌شوند. اما اگر بنا به هر دلیلی مهاجم ضعیف عمل کند هیچ اتفاق خاصی برای سرور نخواهد افتاد و حمله مانند بازدید معمولی از شبکه عمل می‌کند‌. درنتیجه این حمله تئوری بسیار ساده‌ای دارد. اما به این نکته دقت داشته باشید که در عین حال می‌تواند سطوح مختلفی از پیچیدگی را در خود داشته باشد.
می‌توان گفت که هر چقدر زیرساخت یک شبکه قدرتمندتر باشد و در آن از لایه‌های امنیتی بیش‌تری استفاده شده باشد حمله دیداس سخت‌تر انجام می‌گیرد یا به عبارت دیگر ریسک این حمله تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که حمله مهاجمان و هکرها به وب‌سایت‌های بزرگ ممکن است برای آن‌ها چندین میلیون هزینه به همراه داشته باشد.

چگونه حمله دیداس را شناسایی کنیم؟

از بارزترین و معروف‌ترین نشانه‌های یک حمله دیداس می‌توان به کاهش ناگهانی سرعت یک سایت یا سرویس‌های اینترنتی اشاره کرد. اما به این نکته دقت داشته باشید که اغلب حملات دیداس علاوه بر موارد ذکرشده اختلالات دیگری نیز ایجاد می‌کنند، به همین خاطر نمی‌توان به کندی اکتفا کرد.
آشناترین و آشکارترین علائم حمله دیداس عبارتند از:
•    افزایش ناگهانی درخواست‌ها جهت ورود به یک صفحه یا سایت خاص
•    افزایش میزان ترافیک یک آدرس
•    افزایش ترافیک کاربرانی که پروفایل رفتاری واحد دارند.
•    الگوهای ترافیک ناآشنا نظیر؛ مراجعه به یک صفحه خاص در ساعات غیرقابل پیش‌بینی
•    و...

انواع حملات دیداس


حمله دیداس تر متغیرهای مختلف و بسیاری تشکیل شده است که هدف هریک از آن‌ها می‌تواند یک کانکشن شبکه‌ای باشد.
 لازم به ذکر است که یک کانکشن شبکه‌ای در بستر اینترنت از مولفه‌ها و لایه‌های بسیاری تشکیل می‌شود.
انواع حملات دیداس با هدف احاطه یک شبکه یا ابزار با ایجاد ترافیک اضافی و بیش از حد انجام می‌گیرند. اما مهاجم می‌تواند برای حمله از یک یا چند متغیر مختلف بهره گیرد یا اینکه از متغیرهای هدف دوره‌ای با توجه به اقدامات متقابل در برابر حمله استفاده کند. بطورکلی حملات دیداس از لحاظ تمرکز بر لایه‌های مختلف به سه دسته تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:


۱_ حملات لایه کاربردی

حمله لایه کاربردی که در برخی موارد با نام حمله دیداس لایه ۷ شناخته و معرفی می‌شود از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع حملات دیداس است.

هدف از حملات لایه کاربردی


بطورکلی می‌توان گفت که هدف از این نوع حمله دیداس به اتمام رساندن منابع مفید است. تمرکز این دسته از حملات بر روی لایه‌ای است که در آن صفحات وب بر روی سرور ایجاد می‌شوند و در جواب به تقاضاهای HTTP تحویل داده می‌شوند. به این نکته دقت داشته باشید که یک تقاضای HTTP برای مشتری هزینه چندانی ندارد اما جواب‌دادن آن برای سرور می‌تواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد، چراکه سرور بطورمعمول باید فایل‌های بسیار زیادی را بارگذاری کند و پرس‌وجوهای پایگاه داده که با هدف ایجاد یک صفحه وب انجام می‌گیرند را مدیریت کند.
خوب است بدانید که مقابله با حمله دیداس لایه۷ به دلیل تشخیص بسیار سخت ترافیک بدکار بسیار مشکل است و به سادگی انجام نمی‌گیرد.

سیل HTTP

حمله لایه کاربردی درست مشابه تکرار یک رفرش در یک مرورگر شبکه از طریق کامپیوترها و سیستم‌های مختلف به شکل سریع عمل می‌کند. به این معنا که سرور با مواجه‌شدن با تعداد بسیار زیادی تقاضای HTTP از انجام سرویس امتناع می‌کند. لازم به ذکر است که این نوع حمله دیداس انواع مختلف از ساده تا پیچیده دارد و در نوع ساده آن گستره آدرس‌های آی‌پی مورد حمله قرار می‌گیرند. اما در نوع پیچیده مهاجم ممکن است که به تعداد بسیار زیادی آی‌پی حمله کند و URL های تصادفی با استفاده از مراجع  و عامل‌های کاربری تصادفی مورد هدف قرار گیرند.


۲_ حملات پروتکل


حملات پروتکل که به‌ عنوان حملات مرحله اتمام شناخته می‌شوند از دیگر انواع حملات دیداس هستند.


هدف از حملات پروتکل

حملات پروتکل از طریق مصرف تمام ظرفیت سرورهای کاربردی وب یا منابع واسطه نظیر؛ فایروال و... سرویس را بطور کامل از دسترس خارج می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این نوع حملات از ضعف موجود در لایه‌های ۳ و ۴ یک پروتکل استفاده می‌کنند و مقصد موردنظر کاربران را غیرقابل دسترس نمایش می‌دهند.


سیل SYN

این نوع حمله که امروزه با نام تبادل اطلاعات سه‌جانبه معرفی و شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین انواع حملات دیداس است. همانطور که می‌دانید در یک حمله سرور هدف یا همان قربانی یک پیام که از پیش همآهنگ‌شده دریافت می‌کند و به این ترتیب روند انتقال اطلاعات آغاز می‌شود. حال سرور در این شرایط در پاسخ به پیام دریافتی یک پیام با عنوان ASK ارسال می‌کند و کانکشن قطع می‌شود.
 اما در حملات سیل یا اشباع SYN کانکشن بسته نمی‌شود و درنتیجه سرویس دچار اختلال و از کار افتادگی می‌شود.
برای آنکه سیل SYN را بهتر درک کنید یک کارگر در اتاق عرضه را در نظر بگیرید که درخواست‌هایی از بخش جلویی مغازه دریافت می‌کند. این کارگر پس از دریافت درخواست بسته را برمی‌دارد و منتظر تأیید برای انتقال آن به بخش جلویی مغازه می‌ماند. حال تعداد تقاضاها برای دریافت بسته سیر صعودی به خود می‌گیرد و کارگر با تقاضاهای پاسخ داده‌نشده بسیار زیاد احاطه می‌شود.

همچنین بخوانید:

راه‌های جلوگیری از هک شدن کیف پول ارزهای دیجیتال


۳_ حملات حجمی


این نوع حمله دیداس نسبت به دیگر حملات نیاز به مهارت بسیار بیش‌تری دارد و هدف آن برنامه‌های تحت‌وب مشخص هستند.


هدف از حملات حجمی


در این نوع حمله مهاجم از طریق مصرف تمام پهنای باند میان هدف و اینترنت ازدحام و شلوغی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در حملات حجمی تعداد بسیار زیادی داده به همراه ابزارهای مختلف ایجاد ترافیک عظیم به سوی هدف روانه می‌شوند. از آشناترین حملات حجمی می‌توان به درخواست‌های یک بات‌نت اشاره کرد.


DNS Amplification

برای آنکه مفهوم DNS Amplification را بهتر درک کنید فردی را در نظر بگیرید که با یک رستوران تماس می‌گیرد و بگوید من از هرچیزی که موجود است یکی می‌خورم، لطفاً تا چند دقیقه دیگر با من تماس بگیرید و کل سفارش را به من بگویید. در این شرایط شماره تماس داده‌شده همان شماره مقصد است و با تلاشی کم یک عکس‌العمل بسیار طولانی ایجاد شده است.
با ایجاد تقاضا برای یک سرور DNS با هریک از آدرس‌های آی پی جعلی و آدرس آی پی مقصد از سرور پاسخ دریافت می‌کند. مهاجم حمله را به گونه‌ای سازماندهی می‌کند که تقاضاها نیازمند به تعداد بسیار زیادی داده از سمت سرور DNS به‌عنوان جواب هستند. درنتیجه این امر مقصد از تفحص اولیه مهاجم یک Amplification دریافت می‌کند.


ادامه به بررسی دقیق‌تر انواع حملات مختلف دیداس می‌پردازیم.

پینگ مرگ

در این حمله پینگ‌های مخرب به یک سیستم فرستاده می‌شوند و پروتکل‌های آی‌پی را تغییر می‌دهند. لازم به ذکر است که پینگ مرگ یکی از رایج‌ترین انواع حملات دیداس در دو دهه گذشته بود اما در حال حاضر از این نوع حمله به ندرت استفاده می‌شود.

اشباعUDP

در این نوع حمله دیداس مهاجم در تلاش است که یک ترافیک بیش از حد در پورت‌های تصادفی در یک شبکه یا رایانه با بسته‌های UDP ایجاد کند. لازم به ذکر است که در این حمله میزبان ساعت‌ها به دنبال این می‌گردد که از این پورت‌ها چه استفاده‌ای می‌شود و چرا اشغال هستند اما هیچ‌چیزی پیدا نمی‌کند.

حملات فراگل

این نوع حمله از حجم بسیار بالای ترافیک که در UDP وجود دارد استفاده می‌کند و هدف خود یعنی شبکه مخابره روتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که حملات فراگل مشابه با حملات اسمورف هستند اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که فراگل به جای ICMP از UDP استفاده می‌کند.

اسلو لوریس

در اسلو لوریس مهاجم با حداقل منابع می‌تواند یک وب‌سرور را هدف قرار دهد. در این حمله پس از اتصال با هدف موردنظر تا زمانی که HTTP اشباع شود اتصال بافی می‌ماند و قطع نمی‌شود. لازم به ذکر است که اسلو لوریس یک حمله دیداس بسیار ماهرانه است و به سختی می‌توان با آن مقابله کرد.

حملات روز صفر

حملات روز صفر از طریق آسیب‌پذیری‌های موجود در پروتکل که هنوز اصلاح نشده‌اند انجام می‌گیرند.

حملات APDoS

هدف از این نوع حملات واردکردن آسیب‌های بسیار جدی به هدف است و هکرها از طریق ارسال میلیون‌ها درخواست اتصال در ثانیه سرور را بطور کامل فلج می‌کنند. به این نکته دقت داشته باشید که این نوع حملات می‌توانند تا یک هفته طول بکشند و هکر به سادگی می‌تواند هر لحظه تکنیک‌های خود را تغییر دهد، درنتیجه این امر مقابله با آن بسیار دشوار است.

عواقب حمله دیداس


حمله دیداس در برخی مواقع هیچ آسیبی به یک کسب‌وکار نمی‌رساند اما ممکن است در برخی شرایط کسب‌وکار موردنظر را به نابودی بکشاند. بطورکلی عواقب یک حمله دیداس عبارتند از:
•    عدم دسترسی به یک وب‌سایت
•    توقف فرآیند فروش
•    دسترسی کند به فایل‌ها از راه دور و بصورت داخلی
•    و...
به این نکته دقت داشته باشید که مشکلات ذکرشده در حالت عادی هم می‌توانند ایجاد شوند اما اگر این مشکلات بصورت مداوم ایجاد شدند این انتخاب وجود دارد که شما درگیر حمله دیداس شده‌اید. البته خوشبختانه با وجود ابزارهای امنیتی موجود حمله دیداس تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و به ندرت این حمله اتفاق می‌افتد. همچنین بسیاری از کشورها ازجمله ایران این حمله را جرم می‌دانند و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته‌اند.


راه‌ها و روش‌های مقابله با حمله دیداس

روش های مقابله با حمله دیداس
در حال حاضر شرکت‌های مختلف برای حمله دیداس راهکارهای بسیار و مختلفی ارائه داده‌اند که آشناترین و بزرگ‌ترین آن‌ها کلودفلر است.

استفاده از کلادفلر


کلادفلر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه امنیت است که یک سیستم ضد دیداس دارد. هنگام استفاده از خدمات این سیستم در ابتدا مطمئن شوید که تمام DNS های شما پروکسی‌شده باشند. همچنین تمام نقاط‌های مشکوک را در بخش محدودیت‌های فایروال کلادفلر قرار دهید. لازم به ذکر است که کلادفلر گزینه‌ای به نام حالت تحت حمله دارد که شما می‌توانید در هنگام مواجه‌شدن با حملات دیداس آن را فعال کنید. از دیگر قابلیت‌های کلادفلر می‌توان به مسدودسازی آی‌پی‌های متفرقه اشاره کرد.

دیوارهای آتش


فایروال‌ها یا دیوارهای آتش از دیگر ابزارهای مقابله با حمله دیداس هستند. به این نکته دقت داشته باشید که فایروال‌های شما باید بصورت منظم به‌روزرسانی شوند، چراکه این دیوارها اولین لایه مقابله با حمله دیداس به شمار می‌آیند.

استفاده از هوش مصنوعی


با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به سادگی ترافیک‌های مشکوک را شناسایی کرد و پیش از اتصال آن‌ها به سرور و رایانه‌های یک شرکت مسدودشان کرد.
جالب است بدانید که با روی کارآمدن فناوری بلاک‌چین، بیت کوین و دیگر رمزارز ها مقابله با حملات دیداس بسیار ساده‌تر شد. چراکه در این پروتکل‌ها کاربران بسیار زیادی منابع خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و به این ترتیب پهنای باند شبکه بسیار زیاد می‌شود و درنتیجه انجام یک حمله دیداس موفقیت بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

محدودکردن نرخ


با محدودکردن تعداد تقاضاهایی که در یک بازه زمانی به یک سرور ارسال می‌شوند تا حد بسیار زیادی می‌توان با حملات دیداس مقابله کرد. به این نکته دقت داشته باشید که این تکنیک روند دزدی محتوای اسکریپر های وب به خوبی کاهش می‌یابد اما فراموش نکنید که این روش به تنهایی برای مدیریت کارآمد یک حمله دیداس پیچیده کافی نیست.
در هنگام حمله دیداس در نظرداشتن چند نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

سریع باشید

مراحل ابتدایی حمله دیداس قابل شناسایی هستند، به همین خاطر هرچه در برابر این حمله آمادگی بیش‌تری داشته باشیم کار ساده‌تر خواهد شد. شما با بهره‌گیری از خدمات ضد دیداس به سادگی می‌توانید ترافیک معقول و مشکوک را از یکدیگر تمایز دهید. حال اگر متوجه شدید که کسب‌وکار شما هدف حملات دیداس قرار گرفته‌اند پیش از هرچیزی با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود این موضوع را در میان بگذارید تا متوجه شوید که می‌توان ترافیک را تغییر داد یا خیر. به این نکته دقت داشته باشید که شما می‌توانید ترافیک‌هایی که در طول حمله دیداس ایجاد می‌شوند را توزیع و پراکنده‌سازی کنید تا به این ترتیب کسب‌وکار شما آسیب زیادی نبیند.

مراقب دستگاه‌های اینترنت اشیا باشید


اگر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنید به این نکته دقت داشته باشید که هکرها می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان یک بات‌نت استفاده کنند و به این ترتیب به اهداف خود حمله کنند. پیشنهاد ما به شما این است که همواره این دستگاه‌های خود را به‌روز نگه دارید و رمزعبوری قدرتمند برای آن مشخص کنید. البته لازم به ذکر است که این رمزعبورها غیرقابل هک نیستند و با صرف زمان کافی هک می‌شوند.

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم در حمله دیداس مهاجم قادر به تغییر یا دزدی اطلاعات و داده‌های یک شبکه نیست. اما می‌تواند از طریق ایجاد یک ترافیک غیرمجاز شبکه را با اختلال مواجه و به این ترتیب دسترسی کاربران را با محدودیت مواجه کند.
همانطور که گفتیم در برخی موارد حملات دیداس با هدف جلب توجه موسسه هدف انجام می‌گیرند. به این معنا که مهاجم با تشکیل یک حمله دیداس تمام توجه موسسه مربوطه را به خود جلب می‌کند و با غنیمت دانستن فرصت پیش‌آمده نرم‌افزارهای مخرب در سایت موردنظر بارگذاری می‌کند یا اینکه اطلاعات و داده‌های خاصی را به سرقت می‌برد.
در حال حاضر با معرفی ارزهای دیجیتال یا رمزارزهای مختلف نظیر؛ بیت کوین حمله با حملات دیداس بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های مقابله با حمله دیداس می‌توان به استفاده از کلادفلر، دیوارهای آتش و هوش مصنوعی اشاره کرد.

 

مرجع : cryptodaily

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


معامله‌گری و سهامداری از آن دسته تجارت‌هایی هستند که زمان شروع و پایان مشخصی دارند و این زمان به بازار سرمایه موردنظر جهت معامله بستگی دارد. برای مثال معامله‌گران در بازار بورس هر روز صبح ساعت ۹ تا ۳۰/۱۲ به معامله و خریدوفروش می‌پردازند. اما معامله در فارکس کمی متفاوت است و این بازار بصورت ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته( هرروز به جز شنبه و یکشنبه)  فعال است. احتمالاً با خود می‌گویید که چرا این بازار فعالیت ۲۴ ساعته دارد؟ به این نکته دقت داشته باشید که بازار فارکس بازاری جهت خریدوفروش جفت‌ارزها است. یا به عبارت دیگر فارکس بازار خریدوفروش ارز یک کشور بر اساس ارز کشور دیگر است. به همین خاطر قیمت هریک از ارزهای این بازار در آن اثرگذار است. به این ترتیب می‌توان گفت که بازار فارکس به دلیل جهانی‌بودن و تفاوت‌های زمانی کشورهای مختلف ۲۴ ساعتها است و از آنجایی که در کشورهایی که بازار فارکس در آن‌ها فعال است شنبه و یکشنبه تعطیل است، این بازار نیز تعطیل می‌باشد. زمان‌بندی انجام معامله در بازار فارکس مشابه با بازار ارز دیجیتال است و در هر زمان نمی‌توان این امر را انجام داد. در ادامه به بررسی بازار فارکس می‌پردازیم و بهترین زمان معامله در فارکس را بیان می‌کنیم، تا انتها با ما همراه باشید تا با آشنایی و معامله در این ساعت‌ها درآمد خوبی کسب نمایید .

بازار فارکس چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که بازار فارکس بازاری جهت معامله ارزهای خارجی است. در این بازار برخلاف بازار بزرگ بورس هیچ بازار متمرکز فیزیکی وجود ندارد. در حال حاضر بازار فارکس به‌عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مرکز عمده معاملات ارزی در کشورهای انگلستان، آمریکا و ژاپن معرفی و شناخته می‌شود.

بازار فارکس
فارکس در سال ۱۹۷۱ بصورت منسجم ایجاد شد و از سال ۱۹۹۸ رشد و توسعه خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که منظور از دادوستد در بازار فارکس تبدیل یک ارز به ارز دیگر با نرخ مشخص است. لازم به ذکر است که ضریب تبادل در بازار فارکس مطابق با میزان عرضه و تقاضا میان معامله‌گران سراسر دنیا مشخص می‌شود. امروزه از نرخ مبادلات ارزی این بازار نیز به‌عنوان یک مرجع جهت انجام معاملات بین‌المللی در زمینه‌های مختلف اقتصاد یاد می‌شود.
از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالان بازار فارکس می‌توان به بانک‌های مرکزی، موسسات مالی بزرگ، بانک‌های تجاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صرافی ارز دیجیتال و... اشاره کرد.

خریدوفروش سهام در بازار فارکس چگونه انجام می‌گیرد؟

در بازار فارکس همانند بازار بورس شرکت‌های کارگزاری که از طریق نوعی کانال به یکدیگر اتصال دارند مسئولیت انجام تراکنش‌ها را برعهده دارند. به این نکته دقت داشته باشید که این شرکت‌ها نقش واسطه میان خریدار و فروشنده را برعهده دارند و نهادهای نظارتی تراکنش‌های انجام‌شده توسط آن‌ها را بررسی می‌کند. همانطور که گفتیم بازار فارکس یک بازار متمرکز ندارد، درنتیجه این امر با وضع قوانین و مقررات می‌توان تخلفات و مشکلات موجود در آن را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. البته دستگاه اقتصادی هر کشور نیز بر بازار فارکس خود نظارت کامل و دقیقی دارد.
 در حال حاضر در سراسر جهان سازمان‌های نظارتی بسیاری مشغول به فعالیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    )NFA(آمریکا)
•    FCA((انگلستان)
•    FINMA((سوئیس)
•    BaFin((آلمان)
•    Mifid((اتحادیه اروپا)
•    ASIC((استرالیا)
•    FMA((نیوزلند)
•    CySEC((قبرس)
•    و...


زمان فعالیت بازار فارکس یا انجام معامله در فارکس


همانطور که گفتیم بازار فارکس مطابق با تقویم کاری بین‌المللی یعنی روزهای یکشنبه تا جمعه بصورت ۲۴ ساعته فعال است. اگر کمی دقیق‌تر به این موضوع بنگریم می‌توان گفت که نقطه شروع بازار فارکس همزمان با ساعت شروع بازار استرالیا و نقطه پایان این بازار همزمان با بسته‌شدن بازار نیویورک آمریکا اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر بازار فارکس ساعت ۳۰/۱ به وقت بامداد ایران شروع به فعالیت می‌کند و ساعت ۳۰/۱ بامداد روز بعد فعالیت آن به پایان می‌رسد.
شایان ذکر است که در ساعت کار فارکس زمان مبدأ این بازار نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به این معنا که شما به‌عنوان یک تریدر و معامله‌گر باید بدانید که زمان مبدأ محاسبه‌شده در بازار چند است. این زمان وابستگی بسیار زیادی به بروکرها دارد. برای مثال زمانی که بروکرها مطابق با منطقه زمانی اروپای شرقی یا گرینویچ قرار گیرند ساعت کار فارکس جهانی یک‌ونیم ساعت عقب‌تر از ساعت ایران است. احتمالاً با خود می‌گویید از کجا می‌توان متوجه شد که بروکر مطابق با کدام منطقه است؟ به این نکته دقت داشته باشید که اگر بروکر شما از نوع آلپاری باشد ساعت کاری فارکس مطابق با اروپای شرقی یا گرینویچ تنظیم می‌شود.البته این نکته را در نظر داشته باشید ساعت تهران در ۶ ماهه اول و ۶ ماهه دوم سال تغییر می‌کند، به همین خاطر در هنگام معامله در فارکس حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.

تأثیر اخبار روز بر فارکس

همانطور که گفتیم بازار فارکس یک بازار جهانی است. به همین خاطر می‌توان گفت که اخبار و وقایع مهم اقتصادهای بزرگ دنیا می‌توانند بر روی آن اثر بگذارند و نوسانات بسیاری در این بازار ایجاد کنند یا حتی در برخی مواقع نوسانات موجود را کاهش دهند. درنتیجه این امر در سال‌های اخیر سایت‌های خبری بسیاری بصورت اختصاصی جهت وقایع بازار ارز جهانی ایجاد شده‌اند. این بازارها معامله‌گران را از تمامی اتفاقات مهم آینده باخبر می‌سازد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین این سایت‌ها عبارتند از:
•    Forex factory
•    Dailyfx
•    Investing
•    و...

 

همچنین بخوانید:

بازارهای مالی، ترس و طمع، سه ضلع مثلث ثروت یا ورشکستگی؟

هزینه‌های معاملاتی


پیش از آنکه به سراغ بررسی دقیق و کامل هزینه‌های معاملاتی بازار فارکس برویم به این نکته دقت داشته باشید که هزینه‌های معاملاتی این بازار نسبت به بازارهای موازی موجود بسیار کم‌تر است.
شایان ذکر است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین هزینه جهت معامله در فارکس کارمزد اختلاف نرخ خریدوفروش یا به عبارت دیگر اسپرد است. البته اصطلاح دیگری به نام کمسیون وجود دارد که بر اساس نماد، میزان نقدینگی حساب و حجم معاملات مقدار ناچیزی از حساب کاربران کسر خواهد شد.
سواپ یکی‌دیگر از اصطلاحات بازار فارکس است که منظور از آن مبلغی است که در صورت بازماندن معامله در روز بعد مطابق با تفاوت نرخ بهره ارز یا دارایی پایه به حساب معامله‌گران واریز یاراز حساب آن‌ها کسر خواهد شد.
بطورکلی می‌توان گفت که هزینه‌های معاملاتی در فارکس بین کارگزاران مختلف یکسان نیست. البته امروزه شرکت‌های مختلف فارکس برای حفظ و جذب مشتریان بیش‌تر تمهیدات تخقیقی مختلف ارائه می‌دهند.

انواع جفت‌ارزها

بطورکلی جفت‌ارزها به سه دسته اصلی تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

جفت ارزهای اصلی

بیش از ۷۰ درصد معاملات بازار فارکس مربوط به جفت ارزهای اصلی است. این ارزها بطورمعمول در اختیار اقتصادهای پیشرو و قدرتمند دنیا است و نوعی ارز کم‌نوسان، دارای رفتار منطقی، کارمزدهای کم و قدرت نقدشوندگی بسیار بالا هستند.

جفت ارزهای فرعی یا کراس

امروزه جفت ارزهای فاقد دلار را کراس یا فرعی می‌نامند. این جفت ارزها نسبت به جفت ارزهای فرعی ارزش و محبوبیت بسیار کم‌تری دارند. البته کارمزد آن‌ها بطورمعمول بالاتر است. جفت ارزهای فرعی یا کراس ثبات قیمتی کم‌تری دارند و نقدشوندگی آن‌ها مشابه جفت‌ ارزهای اصلی است.

جفت ارزها ناشناس یا اگزوتیک‌ها

ارزهایی که شامل یک ارز اصلی به همراه ارز یکی از اقتصادهای نوظهور باشد اگزوتیک نامیده می‌شوند. معامله در فارکس با اگزوتیک‌ها به ندرت انجام می‌گیرد و به دلیل کارمزدهای بسیار بالا، نوسانات قیمتی شدید و دیگر علل مشابه در میان معامله‌گران محبوبیت چندانی ندارند و به‌عنوان آخرین گزینه جهت انجام معاملات انتخاب می‌شوند.

حساب تمرینی (دمو)

به دلیل ریسک بسیار بالای فعالیت در بازار ارز جهانی در حال حاضر تمام کارگزاری‌ها برای معامله‌گران تازه‌وارد یک حساب تمرینی یا دمو ارائه می‌دهند، به همین خاطر افراد می‌توانند بدون سرمایه در شرایط کاملاً واقعی شروع به دادوستد کنند و به این ترتیب درآمد کسب نمایند.
لازم به ذکر است که هدف اصلی حساب‌های تمرینی پیشگیری از نابودی سرمایه افراد غیرحرفه‌ای در بازار فارکس است. کارشناسان مالی و مربیان معامله‌گری به معامله‌گران پیشنهاد می‌کنند که هر زمان که توانستید در حساب تمرینی سود مستمر کسب نمایید یک حساب معاملاتی واقعی افتتاح کنید.
درنهایت به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به تمایل بسیار بالای شرکت‌های کارگزاری جهت جذب مشتری، شما می‌توانید با مبالغ بسیار کم یعنی ۱۰ تا ۱۰۰ دلار در این بازارها فعالیت کنید و نیاز به مقادیر بالا نیست. البته سرمایه بسیار کم برای معامله‌گران غیرحرفه‌ای که با پوزیشن‌های بازار آشنایی ندارند بسیار خطرناکی است و می‌تواند در مدت زمان بسیار کم تمام دارایی‌ را نابود کند.

دسته‌بندی کارگزاری‌ها

کارگزاری‌ها به چهار گروه یا دسته اصلی گروه‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی و بررسی هریک می‌پردازیم.

بازارساز

این دسته از شرکت‌ها به هسته مرکزی هیچ اتصالی ندارند و قیمت‌های خریدوفروش در آن‌ها مطابق با حاشیه بازار و توسط کارگزار تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که در این دسته از حساب‌ها میزان کارمزد هیچ تغییری نمی‌کند و معامله‌گر به قیمت‌های واقعی بازار دسترسی‌ ندارد، چراکه طرف حساب وی کارگزار است.
بطورکلی می‌توان گفت که شرکت‌های بازارسز چندان قابل اعتماد نیستند و با توجه به تحریم‌های داخلی و خارجی کشور عزیزمان، ایران، بسیاری از کارگزاران ارائه‌دهنده خدمات به مشتریان ایرانی در این گروه جای می‌گیرند.

بازار اصلی

در این نوع کارگزاری‌ها معامله‌گران به سیستم جهانی عرضه و تقاضا متصل می‌شوند. همچنین کارمزدهای این پلتفرم بطورمعمول در حال تغییر است.


پردازش مستقیم سفارشات


در این حالت سفارشات خریدوفروش مشتریان بصورت مستقیم و مطابق با جزئیات درج‌شده بدون هیچ درنگ یا تاخیری به سیستم مرکزی ارسال می‌شوند و اجرای آن‌ها مطابق با قیمت‌های جهانی بازار انجام می‌گیرد.


‌پردازش مستقیم بهینه سفارشات


در این نوع کارگزاری پیشنهادهای معاملاتی به سمت کارگزار روانه می‌شوند و بهترین قیمت اعمال سفارش مطابق با میزان تقاضای موجود در بازار به مشتری پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است که در این شرایط کارمزدها ثابت در نظر گرفته نمی‌شوند و معامله‌گر به عمق بازار فارکس دسترسی دارد.‌
خوب است بدانید که بطورمعمول شرکت‌های کارگزاری که مورد تأیید بهترین و بزرگ‌ترین نهادهای نظارتی باشند در دسته این کارگزاری‌ها قرار می‌گیرند. این کارگزاری‌ها در حال حاضر به کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خدمات ارائه نمی‌دهند.

وضعیت بازار در ساعت کار فارکس

ممعاملات بازار فارکس
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که معامله در فارکس در ساعت ۲ بامداد با ۵ عصر چه تفاوتی باهم دارند؟ به این نکته دقت داشته باشید که از لحاظ قانونی و تکنیکال هیچ تفاوتی در ساعت معامله نیست و شما هر زمان که تمایل داشته باشید در این بازار می‌توانید معامله خود را انجام دهید و هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما به این نکته دقت داشته باشید که حجم معاملات می‌تواند در ساعت کاری فارکس تفاوت ایجاد کند. بطورمعمول بازار در ساعات کاری فارکس قیمت واقعی‌تری دارد و حجم معاملات بازار بسیار بالا است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در این ساعات تعداد خریداران و فروشندگان بیش‌تری در حوزه معامله در فارکس فعالیت دارند.
لازم به ذکر است که بازارهای موازی اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل در بازار فارکس هستند. منظور از بازار موازی بازاری است که در کنار ساعت کار فارکس فعالیت دارد. در حال حاضر در ساعاتی از روز بازارها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. برای مثال بازار انگلستان و آمریکا از ساعت ۴ و نیم بعدازظهر تا ۸ و نیم شب به وقت ایران بطور همزمان فعالیت دارند. جالب است بدانید که این دو بازار پس از فارکس حجم معاملات بسیار بالایی دارند و نسبت معامله‌گران آن‌ها نسبت به بورس بیش‌تر است. به این ترتیب می‌توان گفت بیش‌ترین حجم بازار از ساعت چهارونیم تا هشت‌ونیم شب است و این زمان برای انجام معامله توسط تریدرهای معمولی و افرادی که به دنبال سود بسیار بالایی هستند کاملاً مناسب است.


بهترین ساعت کار فارکس برای یک تریدر ایرانی چه زمان است؟


پیش از هرچیزی به این نکته دقت داشته باشید که برای انتخاب بهترین ساعت کار فارکس برای یک تریدر باید فاکتورهای بسیاری را در نظر داشت  که مهم‌ترین آن‌ها در نظر داشتن نوع استراتژی است. اگر این استراتژی میان‌مدت یا بلندمدت باشد و معامله‌گر به دنبال سودهای بزرگ باشد باید با قیمت واقعی وارد معامله شد و بهترین زمان جهت انجام معامله در فارکس ساعت‌های پیک حجمی بسیار بالا است. اما اگر استراتژی معامله‌گر با هدف نوسان‌گیری یا اسکالپ است بهترین زمان جهت انجام معامله در فارکس در زمان‌های کم‌حجم  بازار است.
از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین زمان مناسب جهت معامله در فارکس می‌توان به جفت‌ارزهای موردنظر جهت معامله و ساعت بازشدن آن‌ها اشاره کرد. به این نکته دقت داشته باشید که قیمت واقعی و اصلی جفت ارزها مطابق با بازار کشورها تعیین می‌شود. در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران و تریدرها به معامله‌کردن با رمزارزهای اصلی تمایل دارند، درنتیجه این امر بهترین ساعت جهت انجام معامله از ۵/۴ عصر تا ۳۰/۱ بامداد است.


اهمیت زمان بازشدن بازار فارکس


سوال مهمی که در هنگام معامله در فارکس مطرح می‌شود این است که دانستن ساعت بازشدن بازار فارکس یا بسته‌شدن آن اهمیتی دارد یا خیر؟ به این نکته دقت داشته باشید که از دید قیمتی این موضوع اهمیت ندارد، چراکه از لحاظ تحلیلی تنها عامل تعین‌کننده قیمت است و اگر روند قیمت فراتر از حد تصور حرکت کند با یک حد ضرر مناسب می‌توان معامله را ترک کرد و از ضرر بیش از حد جلوگیری کرد. اما اگر از لحاظ سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به این موضوع بنگریم ارزش ذاتی معیار اصلی ما در معاملات است و باید نزدیک‌ترین حالت واقعی به قیمت یک جفت ارز را در نظر داشت و این قیمت تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که در زمان بازشدن بازار نسبت به خرید آن‌ها اقدام کرد.
ساعت بازشدن بازار جهانی طلا و تأثیر آن در بازار فارکس
پیش از هرچیزی جالب است بدانید که ساعت بازشدن بازار جهانی طلا مانند بازار فارکس بصورت ۲۴ ساعته و در ۵ روز هفته است، درنتیجه این امر می‌توان گفت که بازار طلا با بازار فارکس بصورت کامل همپوشانی دارد. اما از نظر تجربی به این دلیل که عمده ذخایر طلا دنیا در ایالات متحده آمریکا است این بازار در تعیین قیمت طلا نقش اساسی و مهمی دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که برای دانستن بهترین رمان معامله طلا در فارکس بهترین استراتژی این است که زمان بازشدن بازار آمریکا را در نظر داشته باشید.
درنهایت فراموش نکنید که معامله در بازار طلا بطورمعمول بر اساس ارزش ذاتی انجام می‌گیرد، به همین خاطر معامله‌گران نوسان‌گیر و کوتاه‌مدت به ندرت به سراغ آن می‌روند. درنتیجه این امر ساعت شروع بازار فارکس و همپوشانی آن با بازار آمریکا در انجام این معاملات اهمیت بسیار بالایی دارد و بسیار راهگشا است.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی بهترین زمان جهت معامله در فارکس پرداختیم. همانطور که گفتیم فارکس نوعی بازتر جهت مبادله ارزهای خارجی به شمار می‌آید و برخلاف بازار بزرگ بورس هیچ بازار فیزیکی متمرکزی در آن وجود ندارد. اما با این وجود فارکس بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مرکز معاملات ارزی در کشورهای انگلیس، آمریکا و ژاپن به شمار می‌آید.
برای انتخاب بهترین ساعت کار فارکس برای یک تریدر باید فاکتورهای بسیاری را در نظر داشت  که مهم‌ترین آن‌ها در نظر داشتن نوع استراتژی است. اگر این استراتژی میان‌مدت یا بلندمدت باشد و معامله‌گر به دنبال سودهای بزرگ باشد باید با قیمت واقعی وارد معامله شد و بهترین زمان جهت انجام معامله در فارکس ساعت‌های پیک حجمی بسیار بالا است. اما اگر استراتژی معامله‌گر با هدف نوسان‌گیری یا اسکالپ است بهترین زمان جهت انجام معامله در فارکس در زمان‌های کم‌حجم  بازار است و باید در این زمان‌ها اقدام به انجام معامله کند.
از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین زمان مناسب جهت معامله در فارکس می‌توان به جفت‌ارزهای موردنظر جهت معامله و ساعت بازشدن آن‌ها اشاره کرد. درنهایت این نکته را فراموش نکنید که همانطور که جهت خریدوفروش ارز دیجیتال از صرافی ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول دیجیتال نیاز به در نظر داشتن یک بازه زمانی است و در هر زمان نمی‌توان این امر را انجام داد، برای معامله در فارکس نیز این امر صادق است.

مرجع: decrypt

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی ز انواع روش‌های کلاهبرداری از حوزه ارز دیجیتال بپردازیم و شما را با روش‌های مقابله با آن آشنا کنیم. اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال هستید، توصیه ما به شما عزیزان این است که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این روش بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید دارایی خود را در برابر این نوع حملات محافظت کنید.
اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که یکی از خصوصیات منحصر به فرد در این بازار امنیت بالای آن می‌باشد. اما هرگز نباید این مسئله را فراموش کرد که هر چقدر فناوری‌ها بیشتر توسعه پیدا می‌کنند، از آن سو هکران نیز در صدد این هستند تا که بتوانند با روش‌های جدید لایه‌های دفاعی را از بین ببرند و با نفوذ به یک سیستم دارایی‌های ارزشمند آن را به سرقت ببرند و سود کلانی را از این کار به جیب بزنند.
از زمان ایجاد بازار رمز ارز تا به امروز حملات بسیار زیادی به این حوزه صورت گرفته است که یکی از این انواع حملات، حمله خسوف می‌باشد.  حلمه خصوص از آن دسته از حمله‌هایی است که تنها در بازار ارز دیجیتال می‌توان از آن بهره برد. در طول این حمله کلاهبرداران در صدد این هستند تا که بتوانند با ایجاد یک بستر مصنوعی در اطراف نود و با پر کردن آن از اطلاعات نادرست، امکان انجام اقدامات خرابکارانه و تایید تراکنش را به صورت کاملا غیرقانونی به دست آورند. اگر شما هم در مورد این روش کنجکاو هستید، توصیه ما به شما عزیزان این است که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

حمله خسوف (Eclipse Attack) چیست؟

در این روش کلاهبردارانه، فرد مهاجم یک کاربر و یا نود را در یک شبکه همتا به همتا به اصطلاح ایزوله خواهد کرد. هدف اصلی مهاجم در این روش در اصطلاح این است که بتواند شبکه را از دید دیگر کاربران مخفی نگه داردد تا بتوانند برای انجام اقدامات خرابکارانه خود از آن بهره ببرند. حمله خسوف شباهت بسیار زیادی به حمله سیبل دارد، اما این دو روش در هدف نهایی خود با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. در ادامه به تفاوت این دو نوع حمله اشاره خواهید کرد.
محققان و کارشناسان سعی کردند روش حمله خسوف را در یک مقاله با عنوان حمله‌های خسوف در شبکه همتا به همتا به بیت کوین را مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله که در سال 2015 منتشر گردید، محققان این روش را مورد بررسی قرار دادند و راه کارهای خود را برای پیشگیری از این حمله معرفی کردند. آنان به این مسئله پی بردند که در حمله خسوف، فرد خرابکار به دنبال این است که بتواند ارتباط‌های ورودی و خروجی کاربر را از نودهای پیرامونش به سمت نودهای تحت کنترل خود عوض کند. با انجام این کار نودی که هدف حمله قرار گرفته است از دید شبکه مخفی خواهد ماند.

حمله خسوف در بازار ارز دیجیتال
با توجه به این مسئله که ارتباط نود مورد حمله قرار گرفته با با دفتر کل قطع شده است، مهاجم قادر خواهد بود نود ایزوله شده را شخصی سازی کند و تغییر دهد. حمله خسوف می‌تواند موجب اختلال در فرآیند تایید تراکنش و استخراج شود و فرد مهاجم امکان تایید تراکنش به صورت غیرقانونی را به دست آورد. از آن جهت که حملات خسوف براساس استفاده از نودهای همسایه نود هدف هستند. امکان موفقیت آمیز بودن این حمله به شبکه بلاکچین و زیر ساخت‌های آن بستگی خواهد داشت.
البته لازم به ذکر است که یک شبکه غیرمتمرکز در مقایسه با دیگر شبکه‌های بلاکچین قادر به مقاوت بیشتری در برابر حملات می‌باشند. ولی با تمام این اوصاف حملات خسوف همچنان یکی از حملات خطرناک و کاربردی در جهت سرقت دارایی در بازار ارز دیجیتال به حساب می‌آید. پس با توجه به این مسئله درک نحوه عملکرد این حمله‌ها و یافتن راهی برای جلوگیری از این حمله‌ها موضووع بسیار مهم و حائز اهمیتی است.

حملات خسوف چونه رخ می‌دهند؟

به صورت خلاصه، انجام حملات خسوف در بازار رمز ارز به راحتی امکان پذیر می‌باشد، دلیل این سخن نیز این است که شبکه غیرمتمرکز به دلیل محدودیت در پهنای باندی که دارد نمی‌تواند همزمان به نودهای دیگر متصل شود و به جای این کار با تعداد محدودی از نودهای همسایه خود ارتباط برقرار خواهد کرد. پس با توجه به این مسئله فرد مهاجم به مانند رووشی که در حمله سیبل هم از آن استفاده می‌شود عمل خواهد کرد، و به جای این که به کل شبکه حمله کند فقط نود مورد نظر و تعدادی از نودهای اطراف آن را مورد حمله قرار می‌دهد.
برای مخفی کردن نود، بسیاری از ماهجمان از شیکه‌ی پوششی به نام شبح گونه استفاده خواهند کرد که در ظاهر نودهای میزبان ساخته شده است. هدف از این کار این است که به نودهای اطراف نود مورد نظر با تعداد زیادی از آی پی‌ها حمله صورت گیرد تا سرانجام نود مورد هدف ما با یکی از این آدرس‌ها همگام شود و به آن متصل گردد.
بعد از طی کردن این مراحل، مهاجم منتظر باقی خواهد ماند تا که نود مد نظرش به نودهای مخرب شبکه متصل شود. اگر با استفاده از این روش مهاجم موفق به عملی کردن خواسته خود نشود، از روش دیداس برای مجبور کردن به راه اندازی مجدد استفده خواهد کرد.
همیشه این احتمال وجود دارد که قبل از این که فرد خرابکار به خواسته خود دست پیدا کند، حملات متعددی را مورد استفاده قرار دهد. هنگامی که فرد قربانی به یک از این نودهای مخرب متصل گردد، فرد خرابکار قادر خواهد بود منابع با ارزش او را به سرقت ببرد. این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که نود مدنظر به شبکه اصلی متصل می‌باشد و از آنچه در پشت صحنه رخ خواهد داد اطلاعی نخواهد داشت.

حمله سیبل (Sybil) چیست؟

حمله سیبل در حقیقت بسیار شبیه به حمله خسوف انجا خواهد شد و شباهت‌های بسیار زیادی را به هم دارند. در حمله سیبل، عمل خرابکار و تخریب کننده از طریق چند هویت تقلبی سعی می‌کند تا که بتواند به شبکه همتا به همتا نفوذ کند. برای ناظر یک شبکه این هویت‌های جعلی به مانند کاربران عادی به نظر می‌رسد و هیچ کاری را برای متوقف کردن آنان صورت نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که از این نوع حمله در زمینه‌های مختلفو گوناگونی به مانند رای گیری‌های آنلاین استفاده خواهد شد. این روش در شبکه‌های اجتماعی نیز به دفعات استفاده شدده است.
یکی از راه‌های مقابله با حمله سیبل این است که میزان هزینه برای ساخت هویت را در شبکه بالا ببرند. البته لازم به ذکر است که افزایش هزینه باید معقول باشد تا کاربران واقعی برای ساخت حساب خود با مشکل رو به رو نشوند. هزینه باید به صورتی تعیین شود تا امکان ساخت چندین هویت را در زمانی بسیار کوتاه ناممکن شود.
در یک شبکه که وابسه به الگوریتم اثبات کار می‌باشد، تنها داشتن تعداد زیادی نود در شبکه کافی نخواهد بود، بلکه باید میزان قدرت محاسباتی بالایی نیز برای عملی شدن حمله سیبل در اختیار فرد مهاجم باشد. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که بالا بردن هزینه‌ها و محدود کردن ساخت نود در شبکه کمک شایانی را به جلوگیری از حملات سیبل در شبکه خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:

راه‌های جلوگیری از هک شدن کیف پول ارزهای دیجیتال

تفاوت میان حمله خسوف و حمله سیبل چیست؟

حمله خسوف و حمله سیبل هر دو در شبکه‌های ارز دیجیتال همتا به همتا صورت خواهند گرفت. اما در میان آنان برخی تفاوت‌ها نیز وجوود دارد. در حمله خسوف اکثر همتایان کاربر مدنظر مخرب می‌باشند و در حقیقت همین همتایان هستند که از ارتباط کاربر با دیگر نودهای شبکه جلوگیری خواهند کرد. حملات خسوف بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که کاربر مدنظر نخواهد کاربر هدفش از دوباره خرج کردن بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری، آگاه شود.
برای درک بهتر این مسئله یک مثال خواهیم زد. فرض کنید یک شخص در بزار ارز دیجیتال مقداری بیت کوین را به شخص دیگر ارسال کندو سپس با استفاده از حمله خسوف، فرد مهاجم قادر خواهد بود مانع از این شود که کاربر مدنظرش درباره دوبار خرج کردن بیت کوین‌های ارسال شده آگاه شود.
در حملات سیبل، فرد خرابکار سعی دارد شبکه را با نودهایی که در اختیار دارد به اصطلاح اسپم کند و بتواند به واسطه این کار می‌تواند قدرت و اعتبار یک شبکه را خدشه دار کند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که حمله سیبل یک کاربر و یا یک بخش خاص را مورد حمله قرار خواهد داد. این در حالی است که حمله خسوف کل شبکه را مورد حممله قرار می‌دهد. در حملاتسیبل، خسارت به مراتب کمتری به بار خواهد آمد، زیرا نودها در این روش بر اساس قانونین عمل خواهند کرد.

حمله خسوف چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟

اگر یک فرد خرابکار منابع و دارایی‌های خود را صرف جدا کردن نود از شبکه کند، مطمعنا این کار برای او سود بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از پیامدهای این حمله در بازار ارز دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

تایید نشدن تراکنش و دوبار خرج شدن

اگر فردی در بازار ارز دیجیتال یک تراکنش را بدون تایید مورد پذیرش قرار دهد، آن تراکنش در معرض خطراتی از جمله دوبار خرج کردن قرار خواهد گرفت. تراکشن ممکن است که در شبکه منتشر شود، اما تا زممانی که در بلاک قرار نگیردو در شبکه بلاکچین ثبت نشود، فرد ارسال کننده آن تراکنش می‌تواند یک تراکنش دیگر را ارسال کند و همان مقدار را در جای دیگری مورد استفاده قرار دهد.اگر تراکنش جدیدی که ایجاد می‌شود کارمزد بیشتری را داشته باشد، ماینرها آن تراکنش را در اولویت قرار خواهند داد و تراکنش قبلی را نامعتبر اعلام خواهند کرد.

دوبار خرج کردن با چند تایید

دوبار خرج کردن با چند تایید به مانند تراکنش تایید نشده می‌ماند، البته با این تفاوت که مهاجم باید آماده سازی بیشتری را برای این روش داشت هباشد. همان طور که می‌دانید برخی از کسب و کارها ترجیحشان این است که منتظر بمانند تا که تراکنش میزان مشخصی از تایید را دریافت کند. برای حمله خسوف به این روش، فرد مهاجم باید هم ماینر و هم فروشنده را به صورت همزمان مورد حمله قرار دهد. در همان لحظه که فرد خرابکار سفارش را برای فروشنده ایجاد کرد، آنان تراکنش را برای مانیرهای هدف خود ارسال خواهند کرد.
تراکنش در بلاکچین قرار خواهد گرفت، ولی در حقیقت این بلاکچین همان زنجیره‌ای نیست که اکثر شبکه‌ها قادر به دیده آن باشند و آن را مورد تایید قرار دهند. دلیل این رخ داد نیز حمله‌ای است که باعث شده تا که ارتباط به صورت کامل با شبکه اصی قطع شود. سپس مهاجم نسخه جعلی را به فروشنده ارسال خواهد کرد و او تصور خواهد کرد که بعد از چند تایید تراکنش کاملا تایید شده است و کالا را به فرد مهاجم تحویل خواهد داد.

تضعیف ماینرهای رقابت کننده

نودهایی که با حملات خسوف مواجه می‌شوند، به کار خود همچنان ادامه خواهند داد بدون اطلاع از این که از شبکه اصلی کاملا جدا شده‌اند. ماینرها دقیقا به مانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد. از نظر تئوری حمله خسوف می‌تواند کمک زیادی به موفقیت آمیز بودن حمله 51 درصدی در یک شبکه کند. علاوه بر این مسئله به واسطه حمله خسوف فرد مهاجم می‌توان با دستکاری کردن نودهای شبکه به استخراج خودخواهانه در شبکه بپردازد و به واسطه این روش سود خوبی را به جیب بزند..

چگونه می‌توان مانع حملات خسوف شد؟

جلوگیری از حمله خسوف

اگر فرد خرابکار به آی پی های کافی دسترسی داشته باشد، نودها هر لحظه ممکن است که مورد حمله خسوف قرار گیرند. پس با توجه به این مسئله ساده‌ترین راه برای مقابله با این حلمه این است که نودهای ارتباطی ورودی خود را محدود کنیم و در ایجاد هر گونه ارتباط و اتصال با نودهای شبکه حساب شده عمل کنیم. این عمل می‌تواند پیوستن نودهای جدید به شبکه را تا حد بسیار زیادی دشوار کند. اما لازم به ذکر است که این روش تنها در صورتی جوابگو خواهد بود که تمام نودهای شبکه از این روش استفاده کنند.
به دلیل ماهیت کلی و عمومی و متن باز بودن شبکه بلاکچین، برای فرد مهاجم بسیار راحت‌تر است تا که بتواند زیر ساخت‌های شبکه را مورد ارزیابی قرار دهد و نقاط آسیب پذیر را شناسایی کند. تایید و پیاده سازی تغییرات در یک شبکه ارز دیجیتال کاری بسیار سخت و دشوار است. پس با توجه به این مسئله برای جبوگیری از حملات خسوف در بازار ارز دیجیتال، بهترین راه کار این است که از همان مراحل ابتدایی اقدامات پیش گیرانه صورت گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این اقدامات را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.


1. افزایش اتصال‌های نود

با بالا رفتن میزان اتصال میان نودهای شبکه، شبکه احتمال اتصال کاربران قانونی و حقیقی را به مراتب بالاتر خواهد برد. البته لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت‌هایی که در چهنای باند وجود ددارد این عمل تنها تا جایی مکن است و بعد از آن شبکه را دچار مشکل خواهد کرد. ولی با تمام این اوصاف این روش می‌تواند حملات خسوف را به میزان چشمگیری در شبکه کاهش دهد.


2. محدودیت در ایجاد نودهای جدید

با بالا بردن میزان هزینه برای ایجاد نودهای جدید، معمار شبکه بلاکچین قادر خواهد بود سطح وسیع تری برای ایجاد یک نود در شبکه تعیین کند و قوانین خاصی را برای آن تعریف کند. به وواسطه انجام این کار نودهای مهاجم دیگر قادر نخواهند بود شبکه را به کنتذل خود درآورند. البته لازم به ذکر است که اگر فرد مهاجم حرفه‌ای باشد به واسطه برخی از روش‌ها قادر خواهد بود این راه کار را دور بزند.


3. انتخاب نود به صورت تصادفی

یکی از راه‌های مناسب برای سازمان دهی شبکه همتا به همتا این است که نودها و یا همان گره‌های شبکه بعد از هر همگام سازی، به جای متصل شدن به نودهای قبلی شبکه به صورت تصادفی به نودهای دیگر متصل شوند. معمار یک شبکه بلاکچین در حوزه ارز دیجیتال قادر خواهد بود به واسطه این روش میزان حملات خسوف را تا حد زیادی کاهش دهد.


4. انتخاب نود به صوورت قطعی


این نوع راه کار نقطه مقابل نودهای تصادفی می‌باشد. این روش شامل قرار دادن آی پی آدرس‌های نودی خاص در داخل یک شبکه به صورت ثابت و از پیش تعیین شده است. با اطمینان حاصل کردن از اتصال نودهای شبکه، مهاجم دیگر شرایط بسیار سختی برای حمله خسوف به شبکه خواهد داشت و نمی‌تواند چندین نود شبکه را به کنترل خود درآورد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی حمله خسوف در بازار ارز دیجیتال بپردازیم و راه کارهای مقابله با ان را برای شما عزیزان شرح دهیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، حمله خسوف یکی از حملاتی است که در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد بسیار زیادی دارد و درصد موفقیت بسیار بالایی را دارد. علاوه بر این مسئله حمله خسوف می‌تواند با ایجاد اختلال در فرایند استخراج در شبکه ارز دیجیتال، تایید تراکنش را به صورت غیرقانونی برای خود امکان پذیر کند.
در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که امنیت یکی از اساسی ترین ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال می‌باشد، از این رو این شبکه اقدامات پیش گیرانه را همواره در دستور کار خود خواهد داشت. اما نباید این را نیز فراموش کنیم که هر چقدر که فناوری‌ها پیشرفت می‌کنند از آن سو کلاهبرداران نیز از روش‌های جدیدتری برای نفوذ به بازار رمز ارز بهره خواهند برد.

مرجع: insights.glassnode

 

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


همانطور که می‌دانید جهت خریدوفروش ارزهای دیجیتال مختلف از یک صرافی ارز دیجیتال نیاز به کیف پول دیجیتال است. کیف پول یورویی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین کیف پول‌های دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی است که احتمالاً نام آن را شنیده‌اید. این کیف پول رابط کاربری بسیار ساده و آسانی دارد و تمام کاربران بازار ارز دیجیتال ازجمله کاربران مبتدی یا تازه‌کار می‌توانند از آن استفاده کنند.
در ادامه به بررسی دقیق کیف پول دیجیتال یورویی می‌پردازیم و ویژگی‌ها و مزایای آن را بطور کامل بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

کیف پول دیجیتال یورویی چیست؟

کیف پول دیجیتال یورویی

کیف پول یورویی یکی از بهترین کیف پول‌های اختصاصی ارز دیجیتال کاردانو یا رمزارز آدا است. یورویی یک کیف پول گرم، غیرامانی و متن‌باز است که شما بدون نیاز به ذخیره کل اطلاعات بلاکچین می‌توانید با شبکه تعامل داشته باشید و تراکنش‌های خود را انجام دهید.
لازم به ذکر است که کیف پول دیجیتال یورویی مشکل حریم خصوصی و امنیت دارایی‌ها که در برخی کیف پول‌ها وجود دارد را بطور کامل رفع و حل می‌کند و در عین برقراری ارتباط با کل شبکه کاردانو در تمام مدت کلیدهای خصوصی دارایی‌های خود را در اختیار دارد.
در کیف پول دیجیتال کاردانو کاربران می‌توانند در صورت تمایل یک لایه امنیتی بیش‌تر برای دارایی‌های خود در نظر بگیرند. به این معنا که شما می‌توانید کیف پول دیجیتال یورویی خود را به کیف پول‌های سخت‌افزاری متصل کنید و به این ترتیب از دارایی‌های خود به شکل آفلاین با بالاترین سطح امنیت نگهداری نمایید.

کاردانو چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که مانند اتریوم می‌توان قراردادهای هوشمند را در آن ایجاد و اجرا کرد. البته به این نکته دقت داشته باشید که کاردانو خود را پیشگام در نسل سوم بلاکچین معرفی می‌کند. امنیت کاردانو با استفاده از معماری چندلایه تأمین می‌شود و سرعت و کارمزد تراکنش‌های آن بنا بر ادعای تیم توسعه‌دهنده نسبت به بلاکچین اتریوم بسیار بهتر است.

تاریخچه کاردانو


چارز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو، یکی از اعضای اصلی تیم اتریوم بود که در سال ۲۰۱۵ کلید طراحی و راه‌اندازی ارز دیجیتال کاردانو را زد. هاسکینسون قصد داشت مشکلات اتریوم و بیت کوین را با کاردانو بطور کامل رفع و حل کند. درنهایت کاردانو در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ پس از فراز و فرودهای بسیار معرفی و راه‌اندازی شد و کمی بعد ارز دیجیتال این شبکه یعنی آدا به فهرست بزرگ‌ترین صرافی آن زمان یعنی بیترکس اضافه شد.

مزایای ارز دیجیتال کاردانو


ارز دیجیتال کاردانو مزایای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

حذف محدودیت‌های مقیاس‌پذیری


در شبکه کاردانو برخلاف شبکه اتریوم و بیت کوین محدودیت مقیاس‌پذیری بطور کامل از بین رفت، به همین خاطر با افزایش تعداد کاربران میزان پردازش‌های این شبکه تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد.


غیرمتمرکز و بدون دخالت سازمان‌ها


شبکه کاردانو یک شبکه کاملاً غیرمتمرکز است که هیچ ارگان یا نهاد دولتی کنترل آن را در دست ندارد.


قراردادهای هوشمند


از دیگر مزایای شبکه کاردانو می‌توان به قابلیت پشتیبانی این شبکه از اجرای قراردادهای هوشمند اشاره کرد.


امنیت بالا


شبکه کاردانو امنیت بسیار بالایی دارد و هک آن تقریباً غیرممکن است. به این نکته دقت داشته باشید که تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر هک شبکه کاردانو در صرافی ارز دیجیتال و بطورکلی در دنیای کریپتوکارنسی ثبت نشده است.


سرعت بالا و کارمزد پایین


در شبکه کاردانو سرعت پردازش سفارشات بسیار بالا است و در صدم ثانیه تعداد بسیار زیادی تراکنش انجام می‌گیرد. در این شبکه کارمزد انجام معاملات نیز بسیار پایین و تقریباً صفر است.


سازگاری با محیط زیست


استخراج ارز دیجیتال کاردانو برخلاف ارز دیجیتال بیت کوین و دیگر ارزهای مشابه نیاز به برق بسیار بالا ندارد، به همین خاطر این ارز به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند و با آن کاملاً سازگار است.


معایب ارز دیجیتال کاردانو


همانطور که گفتیم شبکه کاردانو با حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم و بیت کوین به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت. اما به این نکته دقت داشته باشید که با این وجود مقیاس‌پذیری شبکه کاردانو نسبت به برخی شبکه‌ها نظیر؛ ریپل بسیار کم‌تر است.

 

همچنین بخوانید:

کیف پول دیجیتال Rabby چیست؟


ویژگی‌های کیف پول دیجیتال یورویی


کیف پول دیجیتال یورویی یک کیف پول غیرمتمرکز و متن‌باز است که توکن‌های مبتنی بر اکوسیستم کاردانو را در خود ذخیره و نگهداری می‌کند. این کیف پول در حال حاضر برای مرورگر کروم، مایکروسافت‌اج و فایرفاکس عرضه شده است و از سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس پشتیبانی می‌کند. در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول دیجیتال یورویی می‌پردازیم.
یورویی ساده‌ترین و کاربردی‌‌ترین کیف پول دیجیتال شبکه کاردانو است.
پیش از هرچیزی به این نکته دقت داشته باشید که شبکه کاردانو سه کیف پول رسمی و تک‌ارزی به نام‌های یورویی، ددالوس و آدالایت دارد.
برای استفاده از کیف پول فول نود ددالوس کاربران باید فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند بسیار کافی در اختیار داشته باشند و پیش از هر اقدامی از طریق صرافی ارز دیجیتال و بطورکلی خریدوفروش ارزهای دیجیتال، تمام بلاکچین کاردانو را بارگیری کنند.
در کیف پول ددالوس کاربران باید پیش از هر بار استفاده از آن نیز با آخرین به‌روزرسانی‌های بلاکچین همگام شوند.
کیف پول آدالایت یک کیف پول دیجیتال مبتنی بر وب است که بطور اختصاصی برای استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری طراحی و راه‌اندازی شده است.
کیف پول یورویی یک کیف پول بسیار جذاب است که کار را برای کاربران روزمره دنیای کریپتوکارنسی بسیار ساده می‌سازد. با استفاده از این کیف پول کاربران دیگر نیاز به بارگیری و ذخیره کل بلاکچین کاردانو ندارند و بصورت کاملاً خودکار به فول نود معتبر شرکت ایمرگو متصل می‌شوند.


امکان سهام‌گذاری با کیف پول دیجیتال یورویی


بلاکچین کاردانو برخلاف اغلب بلاکچین‌های بازتر ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات سهام در عملکرد خود استفاده می‌کند.
در اثبات سهام اعتبارسنج‌های شبکه به جای آنکه انرژی مصرف کنند کوین‌های خود را به‌عنوان ضامن امنیت تراکنش‌ها در شبکه قفل می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند در فرآیند اثبات سهام یا به اصطلاح سهام‌گذاری شرکت نمایند. لازم به ذکر است که اعتبارسنج‌های کاردانو با این امر علاوه بر کمک به چرخه حیات شبکه و افزایش ایمنی شبکه به‌عنوان پاداش مالک توکن آدا می‌شوند.
به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت در بلاکچین کاردانو برخلاف اغلب بلاک‌چین‌ها کاربران به جای خرید سخت‌افزارهای حرفه‌ای جهت استخراج کوین می‌توانند توکن آدا را خریداری نمایند و آن را در یکی از استخرهای شبکه قفل کنند و به این ترتیب درآمد کسب نمایند. لازم به ذکر است که شما برای این امر می‌توانید خود یک استخر سهام‌گذاری ایجاد کنید یا اینکه از استخرهای خصوصی یا عمومی استفاده نمایید.
با استفاده از کیف پول دیجیتال یورویی کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود تمامی داده‌های بلاکچین یا مشکلات اجرای فول نود کاردانو توکن آدا را سهام‌گذاری کنند. با استفاده از این کیف پول کاربران می‌توانند در پلتفرم‌های شخص ثالث نظیر؛ صرافی‌های متمرکز نیز در استخرهای سهام‌گذاری شرکت نمایند. البته برای این نوع سهام گذاری کاربران باید کوین‌های خود را برای یک مدت مشخص قفل نمایند.


امکان تعامل با قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو


پیش از هرچیزی به این نکته دقت داشته باشید که نقشه راه کاردانو ۵ فاز مختلف دارد. مرحله بایرون از سال ۲۰۱۷ و همراه با راه‌اندازی کاردانو آغاز شد و تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشت. پس از آن مرحله شلی آغاز شد که در این مرحله قابلیت سهام‌گذاری به شبکه کاردانو اضافه شد. در حال حاضر شلی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و ما در آستانه ورود به فاز گوگن یعنی مرحله سوم توسعه کاردانو قرار داریم. لازم به ذکر است که تمرکز این مرحله بر روی گسترش قراردادهای هوشمند است.
در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ با هاردفورک مهمی به نام آلونزو عملکرد قراردادهای هوشمند مبتنی بر پلتفرم کاردانو به سطح جدیدی ارتقا یافت. درنتیجه این امر تمام کاربران کاردانو قادر به ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند خود بر روی این بلاک‌چین هستند.
از دیگر ویژگی‌های کیف پول دیجیتال یورویی می‌توان به پشتیبانی از به‌روزرسانی آلونزو و ایجاد یک پل ارتباطی با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کاردانو اشاره کرد. با به وجودآمدن این پل کاربران شبکه کاردانو می‌توانند به سادگی و تنها از طریق مرورگر وب خود به خدمات اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نظیر؛ دیفای و توکن‌های غیرمثلی دسترسی پیدا کنند.
دیگر ویژگی‌های کیف پول دیجیتال یورویی عبارتند از:
•    نصب سریع و بسیار آسان
•    استفاده از حداقل پهنای باند
•    استفاده از حداقل فضای ذخیره‌سازی
•    ارائه کلیدهای خصوصی در قالب عبارت بازیابی به کاربران
•    امکان ایجاد آدرس‌های متعدد با کلید خصوصی یکسان
•    پشتیبانی از شبکه آرگو
•     پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر؛ لجرنانواس، لجرنانوایکس و ترزور
•    و...


ارزهای پشتیبانی‌شده در کیف پول دیجیتال یورویی


بطورکلی کیف پول دیجیتال یورویی یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های چند ارزی است اما به این نکته دقت داشته باشید که در حقیقت کیف پول یورویی تنها از ارزهای دیجیتال شبکه کاردانو و آرگو پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید تمام توکن‌های مربوط به این دو شبکه را از روش‌های مختلف نظیر؛ خرید از صرافی ارز دیجیتال خریداری نمایید و در کیف پول یورویی ذخیره کنید و درنهایت کلیدهای خصوصی آن‌ها را پیش خود نگه دارید.


آموزش نصب کیف پول دیجیتال یورویی

نصب کیف پول دیجیتال یورویی

اولین و مهم‌ترین گام در نصب و استفاده از کیف پول یورویی و بطورکلی هر نوع کیف پول دیجیتالی اطمینان از اعتبار و صحت لینک دانلود است.
لازم به ذکر است که بهترین و مطمئن‌ترین روش دانلود یک کیف پول دیجیتال مراجعه به وب‌سایت رسمی آن کیف پول است.


نصب افزونه مرورگر کروم کیف پول یورویی


اضافه‌کردن کیف پول یورویی در مرورگر کردم تا حد بسیار زیادی مشابه اضافه‌کردن هر افزونه دیگر در این مرورگر است. پس از نصب این کیف پول ابتدا زبان کیف پول را انتخاب می‌کنید و درنهایت در صفحه Terms of Use از شرایط و قوانین کیف پول آگاه می‌شوید.
اگر هنگام نصب کیف پول دیجیتال یورویی یا هنگام کار با آن با پیچیدگی یا مشکل مواجه شدید به سادگی با انتخاب گزینه Simple یا ساده می‌توانید همه‌چیز را ساده‌تر کنید. به این نکته دقت داشته باشید که شما در نسخه ساده کیف پول یورویی به تمامی امکانات توابع ازجمله سهام‌گذاری دسترسی خواهید داشت.
در صفحه Cardano Payment URLs شما می‌توانید یک لینک جهت ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتال ایجاد کنید. البته فراموش نکنید که به اشتراک‌گذاری لینک آدرس شما تنها زمانی کاربردی است که طرف مقابل شما نیز از کیف پول دیجیتال یورویی در مرورگر خود استفاده نماید.
خوب است بدانید که پس از نصب اولیه کیف پول یورویی سه گزینه اتصال به کیف پول سخت‌افزاری، ایجاد کیف پول جدید یا بازیابی کیف پول در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این امکان، اگر شما از کیف پول ددالوس استفاده می‌کنید پس از ورود به کیف پول یورویی می‌توانید دارایی‌های کیف پول ددالوس خود را وارد کیف پول یورویی کنید.
حال در این مرحله از طریق گزینه Create a wallet می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کنید. همانطور که گفتیم کیف پول یورویی از دو بلاکچین مختلف کاردانو و ارگو پشتیبانی می‌کند، به همین خاطر شما در اولین مرحله باید پلتفرم موردنظر خود را تعیین کنید. در این مرحله باید انتخاب کنید که شما قصد ایجاد یک کیف پول آنلاین دارید یا آفلاین(کاغذی). لازم به ذکر است که اگر در این مرحله کیف پول کاغذی را انتخاب کنید آدرس و عبارت بازیابی کیف پول شما در قالب یک فایل پی‌دی‌اف به شما ارائه می‌شوند.  فراموش نکنید که شما با استفاده از کیف پول کاغذی نمی‌توانید فرآیند سهام‌گذاری را انجام دهید.
اگر کیف پول آنلاین را انتخاب کنید به صفحه‌ای جدید هدایت می‌شوید که باید در آن نام کیف پول و رمز عبور ۸ کاراکتری انتخاب کنید. در مرحله بعد باید یک عبارت ۱۵ کلمه‌ای یا همان عبارت بازیابی را دریافت و ذخیره نمایید که درنهایت این امر کیف پول شما ایجاد می‌شود.
شایان ذکر است که در صفحه اصلی کیف پول دیجیتال یورویی سربرگ‌های مختلف و بسیاری نظیر؛ تراکنش‌ها، ارسال، دریافت، رای‌گیری و فهرست سهام‌گذاری وجود دارد که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید از هریک از آن‌ها بهره بگیرید. البته پیش از هر چیزی شما باید مقداری توکن آدا به کیف پول دیجیتال یورویی خود واریز نمایید. برای این امر می‌توانید  از قسمت سربرگ دریافت آدرس کیف پول خود را کپی و در قسمت  آدرس گیرنده‌ در صرافی ارز دیجیتال ثبت کنید تا به این ترتیب تراکنش شما انجام شود.
شایان ذکر است که شما با استفاده از گزینه Generat New Address می‌توانید آدرس‌های متعددی ایجاد کنید و به این ترتیب در تراکنش‌های مختلف از آدرس‌های جدید استفاده نمایید.

 

مرجع: insights.glassnode

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


ضرر دائمی یا ناپایدار به وضعیتی اشاره دارد که در آن قیمت رمز ارز شما نسبت به زمانی که در استخر موجود است، مورد تغییر و تحول است و نقدینگی ارز دیجیتال در ان نوسان دارد. مراقب کیف پول ارز دیجیتال خود باشید که خطر در کمین است. اگرچه تامین نقدینگی می‌تواند به نفع یک مجموعه معاملات باشد، اما دانستن چگونگی جلوگیری از زیان‌های ناپایدار بسیار مهم است.
نقدینگی ارز دیجیتال به طور قابل توجهی بر قیمت دارایی‌ها تأثیر مستقیم دارد، بنابراین هم در بازارهای سنتی و هم در تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) ضروری و مهم است. هرکسی که از طریق شرط بندی به گروه DeFi رفته است، خطرات فوری یک استخر نقدینگی به طور واضح آشنا است.
از جمله زیان‌های ناپایدار است که نتیجه آن در تامین نقدینگی  ارز دیجیتال در DeFi به وجود می‌آید. اگرچه بعداً می‌توان با زیان ناپایدار مقابله کرد، اما هنوز برای سرمایه‌گذاران مهم است که از بودن آنها آگاهی دارند و بدانند چگونه از آن دوری کنند. در این مقاله، خطرات مرتبط با تامین نقدینگی به استخر نقدینگی را مورد بحث قرار می‌دهیم و نکاتی را برای اجتناب از این خطرات ارائه می‌کنیم.

ضرر ناپایدار چیست؟

ضرر ناپایدار به کاهشی اطلاق می‌شود که زمانی اتفاق می افتد که قیمت دارایی‌هایی که در کیف پول ارز دیجیتال خود سپرده‌گذاری کرده‌اید در طول دوره بین سپرده و برداشت تغییر کند. اگر تفاوت وخیم‌تر باشد، ضرر افزایش یافته و اگر رو به کاهش باشد، ضرر نیز روند نزولی به خود می‌گیرد.
زیان ناپایدار تنها زمانی تحقق می‌یابد که از استخر نقدینگی خارج شود. این ضرر در نتیجه سپرده‌گذاری دو ارز رمزنگاری شده به یک بازارساز خودکار (AMM) و برداشت آنها در زمان بعدی با تفاوت ارزش رخ می‌دهد، که کمتر از چیزی است که اگر سکه‌ها را در کیف پول ارز دیجیتال خود نگه می‌داشتید به دست می‌آورید.
در برخی موارد، شما حتی ممکن است هیچ پولی را از دست ندهید. اما سود شما نسبتاً کمتر از زمانی است که توکن‌ها را در کیف پول ارز دیجیتال خود دست نخورده نگه می‌داشتید. این پدیده را «ضرر ناپایدار» می‌نامند، زیرا تنها زمانی می‌توانید ضرر را متوجه شوید که وجوه خود را از استخر برداشت کنید. قبل از برداشت، هر ضرری که متحمل شده باشد فقط "روی کاغذ" خواهد بود و بسته به اینکه بازار چگونه حرکت می‌کند، ممکن است به طور کامل ناپدید شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

استخرهای نقدینگی و بازارسازان خودکار

برای درک نحوه عملکرد زیان‌های دائمی و ناپایدار، آشنایی با استخرهای نقدینگی و بازارسازان خودکار (AMM) ضروری است. یک استخر نقدینگی (LP) معمولاً شامل دو رمزارز است که به عنوان یک جفت معرفی میشوند. به عنوان مثال، DAI و ETH سبب تشکیل یک جفت ارز می‌شوند. ارزش هر دو ارز دیجیتال برابر است تا انجام معاملات را برای کاربران بازار فارکس ساده‎تر کند. به عنوان مثال، نسبت در این استخر 50% DAI و 50% ETH خواهد بود.

نقدینگی ارز دیجیتال
بنابراین، استخرهای نقدینگی مجموعه‌ای هوشمند از وجوه قفل شده با قرارداد هستند. آنها وام‌دهی و تجارت در بازارهای DeFi را ساده تر نموده‌اند. هنگامی که شما یک سکه در یک AMM مورد تراکنش قرار می‌دهید، هیچ فروشنده در آن سمت بازار نیست. در عوض، یک الگوریتم فعالیت استخر نقدینگی را مورد تنظیم و کنترل قرار داده است. علاوه بر این، الگوریتم همچنین قیمت‌گذاری را با توجه به معاملات در استخر تعیین می کند.
در استخرهای نقدینگی پایه، مانند مواردی که در Uniswap وجود دارد، یک الگوریتم ثابت مبتنی بر فرمول وجود دارد که تضمین می‌کند ارزش دو ارز دیجیتال ثابت باقی می‌ماند. علاوه بر این، الگوریتم اجازه می‌دهد تا نقدینگی، بدون توجه به میزان معامله، فراهم شود. الگوریتم این کار را با افزایش مجانبی قیمت توکن با افزایش مقدار مورد نظر آن انجام می‌دهد. در نتیجه، قیمت یک توکن در استخر نقدینگی با نسبت آن ارز تعیین می‌شود.
به عنوان مثال، اگر DAI را از یک استخر ETH/DAI خریداری کنید، عرضه DAI در استخر را کاهش می‌دهید. به همین دلیل، قیمت DAI در استخر سبب افزایش و ETH در آن کاهش می‌یابد. با افزایش اندازه استخر، تاثیر تامین نقدینگی ارز دیجیتال کاهش خواهد یافت. بنابراین، اگر نقدینگی را در یک استخر بزرگتر تامین کنید، تفاوت قیمت ناچیزتری وجود خواهد داشت.
از آنجایی که این استخرها تجربه معاملاتی بهتری را ارائه می‌دهند، برخی از سیستم‌ها شروع به تشویق ارائه دهندگان نقدینگی با توکن‌های اضافی برای ارائه نقدینگی به برخی استخرها دارند. معمولا به این فرآیند استخراج نقدینگی گفته می‌شود.

بازارساز خودکار را باید شناخت


AMM برای تامین‌کنندگان نقدینگی کارها را بسیار آسان کرده است. آنها اساساً پروتکل‌های مبادله غیرمتمرکز با یک فرمول ریاضی به عنوان مبنای اساسی آنها برای ارزش‌دهی دارایی‌ها هستند. برخلاف صرافی‌های سنتی، AMMها از کتاب‌ها و مقالات سفارش شده استفاده نمی‌کنند. در عوض، آنها از الگوریتم‌هایی برای قیمت‌گذاری دارایی بهره می‌برند.
به عنوان مثال، Uniswap یک AMM است که از فرمول زیر استفاده می‌کند:
x * y = k
در این فرمول، "x" و "y" به عنوان ارزش هر نوع رمزارز در استخر نقدینگی ارز دیجیتال به حساب می‌آید. از طرفی، "k" یک مقدار ثابت است که نقدینگی ارز دیجیتال کل استخر را ثابت نگه می‌دارد. اگرچه همه AMM ها از فرمول های متفاوتی استفاده می کنند، اما به جای سفارش کتاب برای قیمت گذاری، از الگوریتم ها استفاده می کنند.


کدام استخرها مستعد ضرر ناپایدار هستند؟


برخی از استخرها بیشتر از بقیه مستعد ضرر ناپایدار هستند. به طور معمول، اینها حاوی جفت ارزهای نوسان  در بازار انلاین هستند. اگر قیمت یک بازار کریپتوکارنسی برای مدتی نوسان داشته باشد، یک جفت ارز دیجیتال پرخطر ایجاد می‌کند، زیرا نوسانات قیمت احتمالاً منجر به زیان ناپایدار می‌شود.
به همین ترتیب، ارزهایی که تفاوت قیمت قابل توجهی بین آنها دارند نیز می‌توانند در مقایسه با ارزهایی که از قیمت‌های مشابه را دنبال می‌کنند، مستعد ضرر ناپایدار باشند. با این حال، هیچ قانون استانداردی برای تعیین زیان ناپایدار قبل از برداشت دارایی شما وجود ندارد. درعوض، می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌های دائمی، اقدامات احتیاطی را انجام دهید که در این مقاله بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

چگونه از دست دادن دائمی در DeFi اتفاق می افتد؟

آقای جک به عنوان یک تامین کننده نقدینگی، 1 ETH و 100 USDT سهام دارد. بر اساس مفهوم AMM، توکن‌های شرط بندی شده باید دارای ارزشی معادل باشند. بنابراین، اتریوم یک جک دارای مقدار برابر USDT خواهد بود. در آن لحظه، سهام جک به 10٪ از کل 10 ETH و 1000 USDT در استخر نقدینگی تبدیل می‌شود.
یک هفته بعد، قیمت 1 ETH معادل 400 USDT است، یعنی نسبت ETH بالاتر از USDT است. بنابراین، آربیتراژورها برای رسیدن به تعادل باید ETH را از استخر و کیف پول ارز دیجیتال خود بردارند. اما تغییر نسبت بر ارزش واقعی ETH و USDT موثر بوده زیرا آربیتراژورها ETH را از استخر حذف کردند تا جریان USDT را به سمت روند صعودی بکشد.
برای دانستن اینکه آیا جک متحمل ضرر دائمی می‌شود یا از سهام خود سود می‌برد، باید 10٪ از سهم خود را از استخر نقدینگی 0.5 ETH و 200 USDT که معادل با 400 دلار است خارج کند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است
0.5 ETH x 400 دلار = 200 دلار
200 USDT + 200 دلار = 400 دلار با این حال، جک اگر ETH و USDT خود را از سبد برمیداشت، 500 دلار درآمد داشت. به این دلیل که 1 ETH به 400 دلار افزایش یافته است.
با ارائه نقدینگی در یک AMM، سود جک 50 درصد کمتر از آن چیزی است که اگر سکه‌هایش را نگه می‌داشت. حتی اگر زیان به دلار یا ارز فیات دیگری تبدیل نشود، باز هم به عنوان یک ضرر دائمی در نظر گرفته می‌شود، زیرا سود کمتر از آن چیزی است که اگر نقدینگی ارائه نمی‌کرد، می‌توانست به دست آورد.
این زیان "ناپایدار" گفته می‌شود زیرا اطلاع از آن غیرممکن است مگر اینکه دارایی‌ها از کیف پول ارز دیجیتال کم شود. همچنین، اگر مقدار اتریوم به 100 USDT برگردد، ضرر معکوس خواهد شد. بنابراین، این یک ضرر ناپایدار است که با پویایی و نوسانات در بازار سبب تغییر می‌گردد.

یک مثال با ضرر USD

همانطور که در بالا توضیح داده شد، ارائه دهندگان نقدینگی به دلیل ضرر ناپایدار، همیشه با شکست پولی و مالی روبرو نمی‌شوند. با این حال، ممکن است در برخی موارد مانند مثال زیر رخ دهد. فرض کنید دو ارز دیجیتال به ارزش ۵۰۰ دلار دارید. برای این مثال از UNI و ETH استفاده خواهیم کرد. فرض کنید 150 UNI و یک ETH دارید، یک ETH ارزش 150 UNI دارد و ارزش کل هر کدام 500 دلار است. با این حال، هنگامی که هر دو ارز را در استخر سپرده‌گذاری کنید، نسبت متفاوت خواهد بود، زیرا ارزها از نظر قیمت با انجام معاملات در بازار نوسان خواهند داشت.
در نتیجه، بر اساس ماشین حساب تلفات ناپایدار، ممکن است UNI بیشتر یا ETH بیشتری در استخر داشته باشید. بنابراین، چه اتفاقی می‌افتد وقتی نرخ با زمانی که هر دو ارز را سپرده‌گذاری کردید متفاوت باشد؟ پس از خروج از استخر نقدینگی، از ضرر ناپایدار رنج خواهید برد. به خاطر داشته باشید که از زمانی که برای اولین بار ارزها را واریز کرده‌اید، نرخ‌ها تغییر کرده است.
فرض کنید اکنون 0.8 ETH و 170 UNI یا 1.2 ETH و 110 UNI دارید اجازه دهید به طرف دیگر طیف نگاه کنیم. اگر فقط دارایی‌های خود را نگه می‌داشتید و به آنها نقدینگی نمی‌دادید چه رخ میداد؟ شما تعداد بیشتری از هر دو ارز را خواهید داشت و این به معنای ارزش بالاتری در USD خواهد بود. برای محاسبه ضرر ناپایدار پیشرفته با فرمول، ChainBulletin یک محاسبه پیچیده‌ای در حال انجام است.

جوانب مثبت ارائه نقدینگی


مزیت اصلی استخرهای نقدینگی این است که شما مبادلات و تراکنش در بازار انلاین انجام می‌دهید، نه معامله. نیازی نیست به دنبال شریکی بگردید که همان ارزشی را که شما به یک ارز اختصاص می‌دهد، هرکسی که در بازار کریپتو تراکنش انجام دهد می‌داند که مهارت‌های مذاکره قابل توجهی برای معامله با کسی که ممکن است بخواهد ارز دیجیتال خود را با قیمت بالاتری بفروشد، مورد نیاز است. با یک استخر، حتی اگر این مهارت‌ها را ندارید، می‌توانید مبادله کنید.
ثانیاً، استخرهای نقدینگی تأثیر کمی بر بازار ارزرمز دارند، زیرا معاملات تمایل به نرم‌تر شدن در بازار تجاری را دارند. استخر در یک قرارداد هوشمند قفل شده است که قیمت آن بر اساس الگوریتم های درون سیستم تغییر می‌کند. مهمتر از همه، شما برای ارائه نقدینگی پاداش دریافت می‌کنید، زیرا شما توکن‌ها را به اشتراک می‌گذارید و از توانایی خود برای فروش آنها چشم پوشی می‌کنید.

همچنین بخوانید:

احساسات مشتریان در تریدینگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

محدودیت‌ها

مهمترین نقطه ضعف استخرها ضرر ناپایدار است. ارزش دارایی شما زمانی که آنها را نقد کنید کاهش می‌یابد. در غیاب شخص ثالث در DeFi، نگهبان دارایی شما قرارداد هوشمند است. اگر یک باگ پیدا کند، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید سعی کنند وجوه خود را در استخرهایی سپرده‌گذاری کنند که کمتر متحمل زیان‌های دائمی شوند.
مهمتر از آن، سعی کنید AMM هایی را انتخاب کنید که تستی و آزمایش شده‌اند. اگر با AMM مواجه شدید که بازده غیرمعمول بالایی را نوید می‌دهد، احتمالاً نوعی معاوضه در کل فرآیند وجود دارد که خطرات را بیشتر می‌کند.

چگونه از ضرر ناپایدار جلوگیری کنیم

در برخی موارد استخراج نقدینگی، اگر بازار نوسان داشته باشد، زیان دائمی اجتناب‌ناپذیر است زیرا قیمت‌ها ناگزیر به نوسان هستند. با این حال، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که از ضررهای دائمی جلوگیری می‌کنید یا حداقل در هنگام حرکت قیمت‌ها ضربه سنگین‌تری متحمل نمی‌شوید.

استفاده از جفت استیبل کوین

اگر می‌خواهید به طور کلی از ضرر ناپایدار دوری کنید، دو استیبل کوین را با هم یکی کنید. به عنوان مثال، اگر نقدینگی ارز دیجیتال را به USDT و USDC ارائه دهید، احتمال ضرر ناپایدار وجود نخواهد داشت زیرا قیمت‌های استیبل کوین در بازار تجاری آنلاین ثابت است.
با این حال، نقطه ضعف اصلی عملکرد آن در این است که شما از هیچ روند صعودی در بازار  آنلاین جهانی سود نخواهید برد. اگر در بازار صعودی در حال استخراج نقدینگی ارز دیجیتال هستید، نگه داشتن استیبل کوین‌ها فایده‌ای ندارد زیرا هیچ بازدهی از آنها دریافت نخواهید کرد. با این حال، اگر در بازار آنلاین و تجاری روند رو به پایین بود در حال استخراج نقدینگی هستید، سعی کنید نقدینگی ارز دیجیتال را برای استیبل کوین‌ها فراهم کنید و کارمزد معاملاتی کسب کنید. به این ترتیب، بدون از دست دادن پول، از طریق کارمزد معاملاتی سود خواهید برد.

مراقب کارمزدهای معاملاتی باشید

در تمام مثال‌هایی که در بالا ارائه کردیم، کارمزد معاملات را در نظر نگرفته‌ایم. کاربران که از استخر استفاده می‌کنند ملزم به پرداخت هزینه‌های معاملاتی هستند. AMM سهمی از این کارمزدها را به تامین کنندگان نقدینگی ارز دیجیتال می‌دهد. گاهی اوقات، این کارمزدها برای جبران زیان دائمی که در طول تامین نقدینگی تجربه کرده‌اید کافی است. با افزایش تعداد کارمزدهای جمع آوری شده، ضرر ناپایدار کاهش می‌یابد.

روی جفت‌های با نوسان کم سرمایه‌گذاری کنید

برخی از جفت ارزهای دیجیتال نوسانهای بیشتری نسبت به سایر توکنهای بازار دارند، بنابراین ارائه نقدینگی به آنها می‌تواند خطر ضرر ناپایدار را برای کیف پول دیجیتال شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید نقدینگی را برای یک جفت کریپتو خاص تامین کنید و با مطالعه بازار، معتقدید یکی از آنها به زودی از دیگری بهتر خواهد شد، نقدینگی ارز دیجیتال را تامین نکنید.
با این حال، اگر فکر می‌کنید که هر دو ارز نسبت به یکدیگر از نظر قیمت افزایش یا کاهش می‌یابند، بهتر است دست بکار شوید، زیرا تفاوت چندانی در روند کیف پول شما نمی‌کند. نکته اصلی این است که با نظارت بر عملکرد فعلی و آینده ارزهای در حال نوسان، مراقب دارایی‌های خود باشید.

یک استخر نقدینگی انعطاف‌پذیر را انتخاب کنید

استخر نقدینگی ارز دیجیتال

یکی از مواردی که احتمال از ضرر ناپایدار را افزایش می‌دهد، نسبت 50:50 است که اکثر AMM ها دارند. با انجام این کار، آنها می‌خواهند یک استخر نقدینگی متعادل ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارند که می‌توانید نقدینگی ارز دیجیتال را در نسبت‌های مختلف تامین کنید. علاوه بر این، این صرافی‌ها، مانند Balancer، به شما اجازه می‌دهند تا بیش از دو ارز دیجیتال را با هم ترکیب کنید.
هنگامی که استخرهای متعادل کننده نسبت‌های بالاتری دارند، مانند 95:5، هر گونه تغییر قیمت در این نمونه به اندازه استخر 50:50 باعث ضرر ناپایدار نمی شود. بنابراین در صورت امکان نقدینگی این استخرها را تامین کنید.

صبر کنید تا قیمت ارز به حالت نرمال برگردد


هنگامی که شما نقدینگی ارز دیجیتال را به یک جفت ارز دیجیتال ارائه می‌دهید، نرخ آنها به طور نرمال در بازار  انلاین مورد دست خوش قرار می‌گیرد. با این حال، هر چه قیمت‌ها از آنچه که سپرده‌گذاری کرده‌اید منحرف شود، ضرر ناپایدار شما افزایش می‌یابد. بنابراین، می‌توانید منتظر بمانید تا قیمت کریپتو به نرخ اولیه خود بازگردد و تا آن زمان ارز خود را برداشت نکنید. با این حال، این به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست، زیرا بازار ارزهای دیجیتال کاملاً بی ثبات است.

استخرهای یک طرفه


همه AMM ها دارای استخر نقدینگی دو ارزی نیستند. برخی از AMM های محبوب، مانند Liquidity، دارای یک نوع دارایی واحد هستند. در این نوع LP، شما می‌توانید یک استیبل کوین، مانند LUSD، به استخر عرضه کنید تا از پرداخت بدهی آن اطمینان حاصل کنید. در ازای این نقدینگی، از هزینه‌های انحلال انباشته پلتفرم کاهش چشمگیری دارد. از آنجایی که تنها یک ارز وجود دارد و هیچ نسبتی بین دو دارایی وجود ندارد، در این سناریو هیچ ضرر ناپایداری وجود ندارد.

جمع بندی


در نهایت، لازم است به یاد داشته باشید که قادر خواهید بود که  بدون توجه به جهت تغییر قیمت، ضرر ناپایدار را تجربه کنید. فرقی ندارد که کدام یک از جفت دو ارز کریپتو  که در حال افزایش یا کاهش قیمت هستند، داشته باشید. تنها راهی که ضرر ناپایدار نخواهید داشت این است که قیمت در زمان برداشت با زمان واریز یکسان باشد.
در حال حاضر، امیدواریم در مورد از دست دادن ارزش کیف پول ارز دیجیتال خود و راه‌های جلوگیری از آن به اندازه کافی یاد گرفته باشید. برای یک کاربر مبتدی یا متوسط، این نکات باید کافی باشد. اما اگر کاربر باتجربه‌ای هستید، از تکنیک‌های کشاورزی بهره‌وری استفاده کنید تا مطمئن شوید که بازدهی شما همیشه بیشتر از ضررهای احتمالی ناپایدار است.

مرجع: coingape

 

 

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰

اگر تا به حال برای مبادله چند ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه‌های مختلف بلاک چین اقدام کرده باشید بدون شک می‌دانید که چنین امکانی وجود ندارد.

همانطور که می‌دانید عملکرد بلاک چین مبتنی بر یک اکوسیستم غیرمتمرکز وابسته به یک سیستم دفترکل توزیع شده‌است، اما به این نکته دقت داشته باشید که متأسفانه بلاکچین یک پلتفرم‌ تجمعی نیست. به این معنا که شبکه‌های بلاکچین مختلف بصورت مجزا عمل می‌کنند و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. پلتفرم‌های نوظهور ازجمله کراس چین این مشکل را بطور کامل رفع و حل می‌کنند.

امروزه شبکه‌های کریپتو و ارزهای دیجیتال بسیار زیادی از فناوری‌های مختلف بلاکچین بهره می‌گیرند که از مهم‌ترین این شبکه‌ها می‌توان به بیت کوین، اتریوم، آوالانچ، پلیگون، سولانا و... اشاره کرد. کراس چین همان شبکه اصلی جهت فعال‌کردن قابلیت همکاری و تبادل میان شبکه‌های مختلف بلاکچین است.

در ادامه به بررسی دقیق و کامل فناوری میان زنجیره‌ای یا همان کراس چین می‌پردازیم و درنهایت اهمیت این پلتفرم‌ برای دیفای توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

راه‌حلی غیرمتمرکز برای اتصال شبکه‌های متمرکز

با ظهور شبکه‌های جدید در صنعت بلاکچین این حوزه تکنولوژی بطور بسیار چشمگیری گسترش و توسعه یافت و مرزهای آن روز به روز در حال پیشروی است. تعداد بسیار زیادی از پروژه‌های جدید با ایده‌های خود مشکلات شبکه‌های قدیمی خود را رفع و حل کردند و به عبارت دیگر ادامه‌ دهنده مسیر پیشینیان خود شدند. در نتیجه این امور نیاز به اتصال میان شبکه‌های مختلف و به اشتراک ‌گذاشتن اطلاعات میان آن‌ها روز به روز بیش‌تر احساس شد. لازم به ذکر است که برای رفع این نیاز باید از پتانسیل‌های بلاک چین استفاده کرد.

بلاک چین و دیفای

یکی از مهم موضوعات و مشکلاتی که در حال حاضر شبکه‌های بلاکچین و پروژه‌های مختلف بلاکچین با آن مواجه هستند برقراری تعادل میان سرعت تراکنش‌ها، امنیت شبکه و میزان غیرمتمرکز بودن یک شبکه است.

 تا به امروز تعادلی میان این سه وجود ندارد و هر پروژه با قربانی یکی از پارامترها به رفع یکی از آن‌ها می‌پردازد. برای مثال یک شبکه سرعت تراکنش‌های بسیار بالایی دارد اما کاملاً غیرمتمرکز نیست. در سمت دیگر یک شبکه کاملاً غیرمتمرکز است اما سرعت تراکنش‌ها در آن بالا نیست.

در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های جدید به دنبال ایجاد یکی از این سه ویژگی به شبکه بلاک چین قبلی خود هستند تا به این ترتیب بتوانند با رفع نقص مورد نظر کاربرد بسیار بیش‌تری پیدا کنند. اما به این نکته دقت داشته باشید که تمامی تلاش‌ها تاکنون ناموفق بوده است. برخی از محققین این تلاش‌ها را کاملاً بیهوده می‌دانند. آن‌ها معتقد هستند که اگر شبکه‌های مختلف بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند دیگر نیاز نیست یک شبکه بلاک چین تمام ویژگی‌های مثبت را در خود داشته باشد. این شبکه می‌تواند تمام تمرکز خود را بر روی ایده اصلی خود بگذارد و دیگر مشکلات خود را از طریق برقراری ارتباط با دیگر شبکه‌ها رفع کند. لازم به ذکر است که امروزه برقراری ارتباط به کمک فناوری میان زنجیره‌ای یا کراس چین انجام می‌گیرد.

فناوری میان زنجیره‌ای یا کراس چین چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که کراس چین یکی از جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌های دنیای کریپتوکارنسی است که هدف از طراحی و ایجاد آن تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف بلاکچین است. کراس چین در حال حاضر فرآیند انتقال ارزش و داده را میان دو یا چند شبکه بلاکچین بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

افزایش سریع برنامه‌های کاربردی برخی از رایج‌ترین شبکه‌ها که با استانداردهای بلاکچین کار می‌کنند نظیر؛ بیت کوین، اتریوم، سولانا و... مشکلات کلیدی بسیاری به وجود آورده است. اما مشکل اصلی و مهمی که در اینجا وجود دارد این است که از شبکه‌ها در عین حال که توانایی انجام معاملات با انواع توکن بر روی بلاکچین را برای کاربران خود فراهم می‌کنند، چند محدودیت فنی و اساسی در هنگام نیاز به توسعه و گسترش پیش‌روی آن‌ها قرار می‌دهند.

 کاربران به دلیل عملکرد جداگانه زنجیره‌ها نمی‌توانند از مزایای کامل فناوری بلاک‌چین بهره‌مند شوند. فناوری کراس چین تمام مشکلات ذکر شده را از طریق تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف بلاکچین و امکان برقراری ارتباط و در نتیجه اشتراک‌گذاری داده‌ها برای کاربران بطور کامل رفع و حل می‌کند.

لازم به ذکر است که پروتکل کراس چین در تسهیل همکاری میان شبکه‌های مختلف بلاکچین و امکان بستری مناسب جهت تبادل داده بیت چندین شبکه نقش موثر و مفیدی دارد.

همچنین بخوانید:

دیفای گروپس چیست؟ آیا پروژه کلاهبرداری است؟

کاربران با استفاده از کراس چین می‌توانند یک ارتباط ساده و بدون دخالت نهادهای واسطه با یکدیگر برقرار کنند. در نتیجه این امر بلاکچین‌هایی که در اشتراک‌گذاری شبکه‌های مشابه نقش دارند ارزش و داده را نیز بیت یکدیگر می‌توانند به اشتراک بگذارند.

می‌توان گفت که کاربران با استفاده از فناوری میان زنجیره‌ای یا همان کراس چین می‌توانند بدون نیاز به نهادهای واسطه یا شخص سوم به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به است تک داده‌ها و ترید ارزهای دیجیتال بپردازند. کراس چین در تسهیل زیرساخت قابلیت همکاری شبکه‌های بلاک چین نقش موثر و مفیدی دارد و موجب افزایش کارآیی، عدم تمرکز و امنیت این شبکه می‌شود.

به این نکته دقت داشته باشید که اهمیت کراس چین را می‌توان بهبود کارایی زنجیره، کاهش بخش‌بندی و اجازه به کاربران جهت ارتباط آزادانه‌تر با چندین بلاک چین برشمرد.

آشناترین و مشهورترین نمونه کاربردی فناوری میان زنجیره‌ای یا همان کراس چین در سال ۲۰۱۷ رخ داد. در این انتقال با استفاده از پلتفرم‌های کراس چین یک تبادل مالی میان دو شبکه لایت کوین و Decred برقرار شد. از دیگر مثال‌های پلتفرم کراس چین نیز می‌توان به تبدیل بیت کوین به لایت کوین اشاره کرد.

به این نکته دقت داشته باشید که در مثال‌های فوق تنها جابه‌جایی و انتقال توکن رخ داد و هیچ دارایی از یک شبکه بلاکچین به شبکه دیگر بلاکچین انتقال نیافت. البته با پیشرفت کراس چین امروزه انتقال دارایی از یک شبکه بلاکچین به شبکه دیگر بلاک چین دیگر غیرممکن و دور از ذهن نیست.

ویژگی‌های فناوری میان زنجیره‌ای

فناوری میان زنجیره‌ای ویژگی‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عملکرد کراس چین مبتنی بر اصل اتمی است.
  • فناوری میان زنجیره‌ای امکان سازگاری مناسب  بین چندین بلاک چین بهم پیوسته را فراهم می‌کند.
  • پلتفرم کراس چین امکان توزیع شبکه‌ها را در پلتفرم‌های مختلف برقرار می‌کند.
  • و...

مزایای فناوری کراس چین

فناوری کراس چین مزایای بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

اتصال دو شبکه بلاکچین مستقل

یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایای فناوری بلاک‌ چین این است که میان دو شبکه مختلف بلاکچین یک ارتباط موثر و قوی ایجاد می‌کند.اگر در رابطه با عدم سازگاری کراس چین با شبکه‌های مختلف نگرانی دارید به این نکته دقت داشته باشید که به دلیل امکان استفاده از کراس چین از زمان شروع انتقال دارایی هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

  به این نکته دقت داشته باشید که در بستر کراس چین کاربران می‌توانند اطلاعاتی نظیر؛ دارایی‌ها، رسید تراکنش‌ها، قراردادهای مجازی و... را نیز بین دو شبکه مختلف بلاک چین انتقال دهند.

مقیاس‌پذیری بهتر بلاک چین

فناوری کراس چین به دلیل قابلیت همکاری خود نسبت به دیگر مکانیسم‌های فعلی بلاکچین مقیاس ‌پذیری بسیار بهتری دارد، به همین خاطر می‌توان گفت که با استفاده از کراس چین می‌توان بصورت همزمان از چندین شبکه بلاکچین با سرعت بسیار بالا استفاده کرد.

ممانعت از انحصار رمزارز توسط واحدهای بزرگ

پلتفرم کراس چین از انحصار واحدهای بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی به خوبی جلوگیری می‌کند و به این ترتیب یک ثبات در این بازار ایجاد می‌کند.

 برای مثال ارز دیجیتال بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم از رمزارزهای بسیار نام ‌آشنا در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که بیش از ۷۰ درصد از کل سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه این امر فضایی برای امتحان‌کردن استراتژی‌های شبکه جدید وجود ندارد و آن‌ها نمی‌توانند جایگاهی به خود اختصاص دهند.

پلتفرم کراس چین در این شرایط یک اکوسیستم ایجاد می‌کند که در آن فرآیندهای تراکنش بطور یکسان بر تمام شبکه‌ها متمرکز می‌شوند، به همین خاطر می‌توان گفت که این پلتفرم بسیار کمک‌کننده است.

 شایان ذکر است که کراس چین تمرکز را از روی چندین بلاک چین بزرگ به روی دیگر شبکه‌ها انتقال می‌دهد و درنهایت سناریویی منصفانه ایجاد می‌کند.

افزایش جریان داده و انتقال توکن‌ها

باتوجه به مکانیسم فعلی بلاکچین کاربر موظف است همه‌ی دستورالعمل‌های زنجیره را به منبع بفرستد. حال پس از دریافت این دستورالعمل‌ها توسط اعتباردهنده راه‌ها شروع به انتقال دستورالعمل‌ها به زنجیره مقصد می‌کنند.

با استفاده از فناوری میان زنجیره‌ای تراکنش پس از آنکه تأیید شود به سرعت به مقصد می‌رسد و دیگر نیاز به گذراندن چندین مرحله نیست. بطورکلی می‌توان گفت که پلتفرم‌ کراس چین فرایند انتقال تراکنش‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند و امکان تبادل و انتقال داده‌های مختلف را در یک بستر مناسب و بدون مشکل برای کاربران فراهم می‌کند.

چرا قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای در حوزه دیفای حائز اهمیت است؟

دیفای یا همان امورمالی غیرمتمرکز به معنای مجموعه‌ای از خدمات ارائه‌ شده بلاکچین‌ها از طریق قراردادهای هوشمند در یک محیط غیرمتمرکز است.

بلاک چین از طریق فراهم ‌کردن یک سیستم پولی همتا به همتا تا به امروز توانسته است  عملکرد جایگزین مدل ارزی را بطور کامل مختل کند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود‌ این است که به این ترتیب چه اتفاقی برای خدمات امورمالی نظیر؛ بانکداری، وام‌دهی، پس‌اندازها و... می‌افتد؟

همکاری بین زنجیره ای در دیفای

به این نکته دقت داشته باشید که بدون بنیانگذاری قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای در مراحل ابتدایی خود باقی می‌ماند و هیچ پیشرفتی نمی‌کند. برای درک بهتر این موضوع هریک از بلاکچین‌های منحصر به ‌فرد را بصورت یک بستر اقتصادی مجزا در نظر بگیرید. حال اگر این بسترهای اقتصادی نتوانند با یکدیگر کار کنند کل اکوسیستم نمی‌تواند به رشد خود ادامه دهد و امور مالی سنتی را در دست نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که بلاکچین‌های امروزی در سیلوهایی به صورت منفرد وجود دارند. این سیلوها نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب به تبادل ارزش بپردازند. به این نکته دقت داشته باشید که این امر منجر به ارائه برخی خدمات نگهداری شخص ثالث می‌شود اما این امور از طریق کل اکوسیستم به یک مجموعه متمرکز عنصر اصلی بلاک چین را از آن می‌گیرد.

پروژه‌هایی که بر روی فناوری کراس چین تمرکز دارند

در حال حاضر چندین پروژه در بستر ارزهای دیجیتال بر روی ارائه پلتفرم میان زنجیره‌ای تمرکز دارند که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

Fusion

این پلتفرم به دنبال ایجاد بستری مناسب جهت انجام تراکنش‌های میان زنجیره‌ای میان دارایی‌های غیرمتمرکز مختلف نظیر؛ بلاکچین و ارزهای دیجیتال و دارایی‌های متمرکز نظیر؛ سهام، ارزهای فیات و... است.

لازم به ذکر است که کاربران در بستر این پلتفرم می‌توانند اطلاعات را از چندین منبع مختلف، توکن‌های شبکه بلاکچین و داده‌های خارج از شبکه بلاک چین دریافت نمایند و درنهایت همه آن‌ها را در یک شبکه بلاکچین عمومی جمع‌آوری نمایند. به این نکته دقت داشته باشید که از این طریق می‌توان به سادگی تمام توکن‌ها و دارایی‌های شبکه را ردیابی کرد.

از دیگر کاربردهای این پلتفرم می‌توان به راه‌اندازی یک قرارداد هوشمند چندارزی اشاره کرد.  این نوع قرارداد هوشمند به جای پشتیبانی از یک کوین خاص از چند کوین مختلف پشتیبانی می‌کند.

WanChain

از این پروژه بلاکچین در صنعت مالی و بانکداری به فراوانی استفاده می‌شود و هدف از آن جمع‌آوری تمام دارایی‌های دیجیتال تحت یک شبکه بلاکچین است.

 به این نکته دقت داشته باشید که کاربران با استفاده از این پلتفرم می‌توانند با استفاده از توکن اصلی شبکه وانچین دارایی‌های مختلف از شبکه‌های مختلف بلاکچین را به یکدیگر تبدیل کنند. برای مثال تمام افرادی که بیت کوین، اتریوم، ریپل و کاردانو دارند بدون نیاز به صرافی می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را به ‌هم تبدیل کنند و به این ترتیب به مدیریت مبادلات مالی خود بپردازند.

شبکه کیلین

شبکه کیلین نوعی پروژه با هدف تقویت اقتصاد داده در شبکه پولکادات است و از ابزارهای تجربه و تحلیل داده‌ها، خوراک داده‌ای غیرمتمرکز پیشرفته، بازار باز برای تبادل داده و قیمت‌گذاری و یک توکن بومی برای مدیریت تشکیل شده است.

آینده فناوری کراس چین

فناوری کراس چین یک فناوری نوظهور بوده و مسیر طولانی در تسهیل قابلیت همکاری بلاک چین در پیش دارد. این فناوری در حال حاضر در مرحله تکامل است اما بدون شک نقش بزرگی در تسریع قابلیت همکاری بلاک چین ایفا می‌کند.

شایان ذکر است که فناوری کراس چین پتانسیل بسیار زیادی جهت تبدیل به یک مکانیسم متداول‌ جهت تشویق شبکه‌های بلاکچین و درنهایت همکاری‌های بهتر در آینده دارد. شرکت‌های مختلف و سرمایه‌گذاران خرد که در پلتفرم‌های بلاکچین به صورت فعالانه فعالیت دارند انجام معامله با توکن‌های مختلف ضروری است.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی کراس چین پرداختیم و دلایل اهمیت این فناوری برای دیفای را بطور کامل بیان کردیم.  همانطور که گفتیم کراس چین یک پلتفرم نوظهور است که قابلیت همکاری میان شبکه‌های مختلف بلاک چین و انتقال ارزش و داده میان دو یا چند شبکه بلاکچین را تسهیل می‌بخشد.

لازم به ذکر است که کاربران با استفاده از کراس چین می‌توانند به سادگی به تبادل رمزارزهای مختلف ازجمله بیت کوین، ریپل، اتریوم، کاردانو و از شبکه‌های بلاکچین بپردازند و به این ترتیب در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. درنهایت فراموش نکنید که کراس چین یک فناوری نوظهور است و تا تحقق هدف اصلی خود راه بسیار زیادی در پیش دارد.

مرجع: cryptonews

 

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


از گذشته تا به امروز از کیف پول دیجیتال به‌ عنوان وسیله‌ای برای حفظ و نگهداری دارایی‌های نقدی یاد می‌شود. البته افراد با استفاده از این ابزار می‌توانند از میزان دارایی خود نیز اطلاع یابند.
با پیشرفت و توسعه ارزهای دیجیتال کیف پول‌ها به حوزه و عرصه‌ی رمزارزها نیز وارد شدند. کیف پول‌های دیجیتال سرد و گرم دو گروه اصلی کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند که امروزه به فراوانی کاربرد دارند. در ادامه به بررسی مفهوم کیف پول دیجیتال سرد و گرم می‌پردازیم و در انتها تفاوت‌های میان این دو کیف پول را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی کیف پول گرم

کیف پول گرم از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع کیف پول دیجیتال است که افراد می‌توانند پس از افتتاح حساب در صرافی‌‌های ارز دیجیتال آن را دانلود و به سادگی شروع به مدیریت حساب خود کنند. این نوع کیف پول دیجیتال با راه‌اندازی و استفاده آسان خود محبوبیت بسیار بالایی دارد و طرفداران زیادی در بازارهای مالی دارد.
لازم به ذکر است که در حال حاضر می‌توان کیف پول‌های گرم را بر روی موبایل و دسکتاپ نصب و راه‌اندازی کنید. فعالیت این کیف پول‌ها نیز به شکل آنلاین است، به همین خاطر شما می‌توانید تنها با چند کلیک تراکنش‌های خود را به سادگی و به سرعت انجام دهید.

انواع کیف پول گرم


کیف پول دیجیتال گرم انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
•    کیف پول‌های تحت وب
•    کیف پول‌های نرم‌افزاری
•    کیف پول‌های موبایلی
در ادامه به معرفی و بررسی دقیق و کامل هریک از کیف پول‌های ذکرشده می‌پردازیم.

کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های تحت وب یکی از راحت‌ترین انواع کیف پول گرم هستند که به شکل آنلاین و از طریق مرورگرها اجرا می‌شوند. برای دسترسی به این کیف پول‌ها شما باید به سایت سازنده کیف پول مراجعه نمایید.
از مهم‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب می‌توان به کیف پول تحت وب مای اتر ولت، کیف پول تحت وب بلاکچین، کیف پول تحت وب پیمنت و... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که سطح امنیت کیف پول‌های دیجیتال تحت وب نسبت به کیف پول‌های موبایلی و نرم‌افزاری پایین‌تر است.

ویژگی‌های کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های تحت وب ویژگی‌های بسیاری دارند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

امنیت وجوه : کیف پول تحت وب شما در یک سرور محافظت‌شده ذخیره و نگهداری می‌شود، به همین خاطر نیاز نیست که شما از آن پشتیبان‌گیری انجام دهید یا اینکه کیف پول خود را بارگیری کنید.

دسترسی آسان : شما با استفاده از رایانه و تلفن همراه به سادگی در هر مکانی می‌توانید به کیف پول خود متصل شوید و درخواست‌های پرداخت خود را انجام دهید.
تراکنش سریع: تراکنش‌ها و معاملات کیف پول‌های تحت وب با سرعت بسیار بالایی و تنها در چند ثانیه انجام می‌گیرند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری که امروزه به کیف پول دیجیتال معروف هستند از دیگر انواع کیف پول گرم به شمار می‌آیند که اطلاعات کریپتوکارنسی مختلف ازجمله کلیدهای رمزنگاری‌شده خصوصی و عمومی را در خود ذخیره و نگهداری می‌کنند و به این ترتیب در تسهیل معاملات و دستیابی به آدرس رمزارزها کمک شایانی می‌کنند.‌
از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توان به سازگاری با سیستم عامل، امنیت بالا، استفاده آسان، رمزگذاری، مالکیت کلیدها، ارتباط با سخت‌افزاری و... اشاره کرد. لازم به ذکر است که این کیف پول از اغلب ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های موبایلی

کیف پول موبایلی از محبوب‌ترین انواع کیف پول دیجیتال است که همواره در دسترس بوده و رابط کاربری بسیار ساده و آسانی دارد.
به این نکته دقت داشته باشید که کیف پول‌های موبایلی با وجود سادگی در استفاده و همیشه در دسترس‌بودن در معرض هک مداوم نیز قرار دارند. این کیف پول‌ها با دزدیده‌شدن یا آسیب‌دیدن نیز به سادگی قابل هک‌شدن هستند.
از بهترین کیف پول‌های موبایلی موجود در بازار می‌توان به کیف پول کوین بیس، چینج نو، متامسک، هوبی، اکسودوس، مای اترولت و... اشاره کرد.

مزایای کیف پول‌های گرم

کیف پول‌های گرم مزایای بسیاری دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    رایگان بودن
•    پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال
•    کاربری آسان
•    دست سی راحت هر کاربر به دارایی‌های خود
•    قابل حمل و همیشه در دسترس
•    امکان انجام تراکنش‌ها در کم‌ترین زمان ممکن
•    و...


معایب کیف پول‌های گرم


همانطور که گفتیم کیف پول‌های گرم از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کیف پول‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند. امروزه برخی از کاربران معتقد هستند که این کیف پول‌ها بدون نقص هستند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. به این نکته دقت داشته باشید که کیف پول‌های گرم نوعی کیف پول آنلاین هستند که به اینترنت متصل می‌شوند، به همان خاطر می‌توان گفت که تهدیدات امنیتی و سرقت‌های سایبری در این کیف پول‌ها به فراوانی وجود دارد.
در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد کهنه‌کار در بازارهای مالی دیجیتال و صرافی‌های پیش‌رو تنها دارایی‌هایی که برای معاملات در نظر گرفته‌اند را در کیف پول دیجیتال گرم ذخیره و نگهداری می‌کنند و باقی‌مانده دارایی خود را به کیف پول‌های سرد انتقال می‌دهند.

محبوب‌ترین و بهترین کیف پول‌های گرم


در حال حاضر کیف پول‌های گرم بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    کیف پول تراست ولت
•    کیف پول اتمیک
•    کیف پول کوینومی
•    کیف پول متامسک
•    کیف پول کوین بیس
•    کیف پول اج
•    کیف پول اکسودوس
•    کیف پول الکتروم
•    و...
در ادامه به بررسی دقیق هریک از کیف پول‌های ذکرشده می‌پردازیم.

کیف پول دیجیتال تراست
کیف پول تراست ولت: تراست والت یکی از آشناترین کیف پول‌های دیجیتال گرم است که در سال ۲۰۱۸ توسط صرافی بایننس خریداری شد و امروزه به نام کیف پول رسمی بایننس شناخته می‌شود. تراست والت رابط کاربری بسیار ساده و آسانی دارد، به همین خاطر تمام کاربران ازجمله کاربران تازه‌کار و مبتدی می‌توانند از آن استفاده کنند.


کیف پول اتمیک:اتمیک از دیگر کیف پول‌های دیجیتال گرم است که از بیش از ۵۰۰ کوین و توکن مختلف و استیکینگ آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ویژگی‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    رابط کاربری زیبا و کاربرپسند
•    مجهز به صرافی داخلی
•    پشتیبانی از سیستم عامل‌های اندروید، آی‌اواس، لینوکس، ویندوز و مک
•    و...


کیف پول کوینومی:کوینومی یک کیف پول دیجیتال کاملاً رایگان آیا که در ابتدا برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی و عرضه شد اما در حال حاضر نسخه دسکتاپ آن نیز در بازار وجود دارد. کیف پول دیجیتال کوینومی از صدها ارز دیجیتال و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. این کیف پول همچنین نصب بسیار ساده و آسانی دارد. البته به این نکته دقت داشته باشید که کیف پول کوینومی علاوه بر مزایای بسیار زیاد خوب معایبی نیز دارد که تر مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امنیت جنجال‌برانگیز آن اشاره کرد.
کیف پول متامسک: متامسک یک کیف پول رایگان، منبع‌باز و آنلاین است که بر روی مرورگرهای مختلف ازجمله کروم، فایرفاکس و بریو قابل نصب و استفاده است.
مزایای کیف پول متامسک
کیف پول دیجیتال متامسک مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    سهولت استفاده
•    امنیت بسیار بالا
•    مجهز به صرافی داخلی
•    دسترسی سریع
•    پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات هر کاربر
•    منبع‌باز بودن
•    کیف پول متامسک یک کیف پول دیجیتال است، به همین خاطر کاربران در صورت از دست‌دادن اطلاعات خود به سادگی آن‌ها را به دست خواهند آورد.
•    و...
معایب کیف پول متامسک
کیف پول متامسک معایب بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    دسترسی مرورگر
•    آنلاین‌بودن و در معرض هک و سرقت قرارداشتن
•    تنوع پایین در پشتیبانی از ارزهای دیجیتال
•    و..
کیف پول کوین بیس: کوین بیس یکی از بهترین و معتبرترین کیف پول‌های دیجیتال گرم است که رابط کاربری ساده و بسیار آسانی دارد و از ارزهای دیجیتال بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند.
کوین بیس یک کیف پول مستقل است که کلیدهای خصوصی هر کاربر را تنها بر روی دستگاه کاربر نصب می‌کند. این کیف پول قابلیت چندامضایی و تایید هویت دو مرحله‌ای نیز دارد.
کیف پول اج: اج یک کیف پول گرم و موبایلی است که برخلاف اغلب کیف پول‌های موبایلی از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این کیف پول رابط کاربری بسیار ساده و آسانی داشته و کاربران می‌توانند از طریق صفحه داشبورد اصلی چندین کیف پول قابل دسترس ایجاد و از آن استفاده کنند.
همانطور که می‌دانید کیف پول‌های گرم نسبت به کیف پول‌های سرد امنیت پایین‌تری دارند. اج نیز یک کیف پول دیجیتال گرم بوده و از این قاعده مستثنی نیست اما با این وجود امنیت این کیف پول خوب و قابل قبول است.
کیف پول اکسودوس: طراحی کیف پول اکسودوس مطابق با کاربران مبتدی و تازه‌کار انجام شده است، به همین خاطر این کیف پول هیچ پیچیدگی ندارد.
از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول اکسودوس می‌توان به وجود صرافی داخلی، پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی کوین، پشتیبانی تمام وقت تیم توسعه‌دهنده از کاربران، پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف و... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که صرافی داخلی کیف پول اکسودوس جهت انجام کهاملاغاز کاربران کارمزد بسیار بالایی دریافت می‌کند که این امر در کاهش محبوبیت این کیف پول بسیار اثرگذار است.
کیف پول الکتروم:الکتروم از دیگر کیف پول‌های دیجیتال گرم است که در سال ۲۰۱۱ بطور اختصاصی برای ارز دیجیتال بیت کوین طراحی و عرضه شد. این کیف پول در حال حاضر نیز تنها از ارز دیجیتال بیت کوین پشتیبانی می‌کند و هیچ برنامه‌ای جهت پشتیبانی از دیگر ارزهای دیجیتال ندارد.

معرفی کیف پول سرد


کیف پول‌های سرد امن‌ترین و بهترین گزینه جهت ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف هستند و در حالت عادی نیاز به اتصال به اینترنت ندارند. در این کیف پول‌ها تنها هنگام انجام تراکنش‌های ارسال و دریافت نیاز به اینترنت است.
لازم به ذکر است که کیف پول‌های سرد به دو دسته کلی کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت‌افزاری تقسیم و گروه‌بندی می‌شوند که کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف پول‌های کاغذی محبوبیت بسیار بیش‌تری در میان کاربران دارند.

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟


کیف پول سخت‌افزاری نوعی دستگاه فیزیکی است که با هدف ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این کیف پول کلیدهای خصوصی کاربران را به شکل آفلاین در خود ذخیره می‌کند، به همین خاطر امنیت بسیار بالایی دارد و هکرها بدون اجازه شما نمی‌توانند به آن دسترسی داشته‌ باشند.
لازم به ذکر است که تراکنش‌های کیف پول سرد سخت‌افزاری به وسیله یک رابط فیزیکی انجام می‌شوند. به این معنا که کیف پول موردنظر از طریق یک کابل رابط به دسکتاپ و موبایل کاربر متصل می‌شود و سپس با اتصال به اینترنت تراکنش‌های موردنظر را انجام می‌دهند.

کیف پول کاغذی

کیف پول دیجیتال کاغذی از دیگر انواع کیف پول سرد است که عملکرد مشابهی با کیف پول سخت‌افزاری سرد دارد. اما این کیف پول به موبایل و دسکتاپ متصل نمی‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کیف پول سرد کاغذی تنها یک تکه کاغذ است که آدرس کیف پول و کلید خصوصی بر روی آن چاپ شده است.
لازم به ذکر است که کیف پول سرد کاغذی به شدت آسیب‌پذیر است و حتماً باید در یک مکان امن نگهداری شود. برای انجام تراکنش با این کیف پول سرد نیاز به یک کیف پول گرم است تا به این وسیله زندان کیف پول سرد را اسکن کرد و درنهایت دارایی‌های دیجیتال را انتقال داد.

مزایای کیف پول‌های دیجیتال سرد


کیف پول‌های دیجیتال سرد مزایای بسیاری دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    امنیت بسیار بالا و غیرقابل هک‌بودن
•    کوچک و قابل حمل‌بودن
•    و...

معایب کیف پول‌های دیجیتال سرد


از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب کیف پول‌های سرد به چند مرحله‌ای بودن فرآیندهای تراکنشی می‌توان اشاره کرد. به این نکته دقت داشته باشید که برای انتقال دارایی‌های دیجیتال با این کیف پول‌ها باید پیش از هر وب ب به یک کیف پول گرم یا دسکتاپ و گوشی متصل شد.
کیف پول‌های سرد برای انجام تراکنش‌های روزانه کارآمدی چندانی ندارند و کاربران از این کیف پول‌ها بیش‌تر جهت ذخیره امن دارایی‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنند.
از دیگر معایب کیف پول‌های سرد می‌توان به گران‌بودن آن‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است که کیف پول‌های سخت‌افزاری که از ارزهای دیجیتال بسیار زیادی پشتیبانی می‌کنند نسبت به دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری قیمت بالاتر و بیش‌تری دارند.
درنهایت فراموش نکنید که کیف پول‌های کاغذی به دلیل آسیب‌پذیربودن و راحت گم‌شدن کارایی چندانی ندارند و کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

معرفی چند نوع کیف پول سرد دیجیتال

در حال حاضر کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیاری در بازار وجود دارند که هریک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. محبوب‌ترین و پرطرفدارترین این کیف پول‌ها عبارتند از:
•    کیف پول‌های کاغذی
•    کیف پول سخت‌افزاری لجر
•    کیف پول سخت‌افزاری ترزور
•    کیف پول سخت‌افزاری کول والت
•    کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی
•    و...
کیف پول سخت‌افزاری لجر :کیف پول سخت‌افزاری لجر از محبوب‌ترین کیف پول‌های سرد است که در سال ۲۰۱۴ طراحی و عرضه شد. از مزایای این کیف پول می‌توان به امنیت بسیار بالا، رابط کاربری ساده و آسان، پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال، مقاومت بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و... اشاره کرد.
کیف پول سخت‌افزاری ترزور: ترزور یکی از محبوب‌ترین و آشناترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد. در این کیف پول کلیدهای خصوصی به شکل ارز دیجیتال آنلاین ذخیره می‌شوند.
از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی که توسط کیف پول ترزور پشتیبانی می‌شوند به بیت کوین، اتریوم، کاردانو، تتر، ریپل، یونی سواپ،‌ چین لینک و... می‌توان اشاره کرد. لازم به ذکر است که کیف پول ترزور امروزه به دو شکل One و T طراحی و عرضه می‌شود که تفاوت اصلی میان آن‌ها در بهبود صفحه نمایش، پردازنده و تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده است.
کیف پول سخت‌افزاری کول والت: کول والت از دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری است که از نظر ظاهری بسیار شبیه به یک کارت اعتباری است. این کیف پول با باتری داخلی بسیار خوب خود می‌تواند دو ساعت شارژ را تا دو هفته نگهداری نماید.
کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی :کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی یک کیف پول بسیار امن است که طراحی زیبا و بسیار شیکی دارد. این کیف پول باتری داخلی ندارد و برای انتقال دارایی‌های دیجیتال با آن باید از یک کابل رابط استفاده کرد.
از مهم‌ترین مزایای کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی می‌توان به صفحه نمایش بزرگ، نگهداری آفلاین و امن از کلیدهای خصوصی، متن‌بازبودن و... اشاره کرد.

تفاوت کیف پول سرد و گرم چیست؟

همانطور که تا اینجا متوجه شدید اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت میان کیف پول سرد و کیف پول گرم نحوه اتصال این کیف پول‌ها به اینترنت است. کیف پول سرد برخلاف کیف پول گرم اتصال مداوم به اینترنت ندارد و تنها جهت ارسال یا دریافت ارز دیجیتال این اتصال برقرار می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که در حال حاضر کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت ذخیره و نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال هستند.
از دیگر تفاوت‌های میان کیف پول‌های گرم و سرد می‌توان به نحوه نگهداری کلیدهای خصوصی توسط آن‌ها اشاره کرد. در کیف پول‌های سرد تنها کاربر به کلیدهای خصوصی خود دسترسی داشته و خود به تنهایی باید از آن‌ها محافظت کند. اما در سمت دیگر کیف پول‌های گرم کلیدهای خصوصی کاربران را در خود ذخیره می‌کند، به همین خاطر این کیف پول‌ها از نظر برخی کاربران امنیت بالایی ندارند.

جمع‌بندی


در مطالب فوق به بررسی کیف پول دیجیتال گرم و سرد پرداختیم و محبوب‌ترین و بهترین هریک را معرفی کردیم.
همانطور که گفتیم دو گروه اصلی کیف پول‌های ارز دیجیتال کیف پول‌های سرد و گرم هستند. تفاوت اصلی و مهم این کیف پول‌ها نحوه اتصال آن‌ها به اینترنت می‌باشد. به این معنا که در کیف پول‌های گرم دیجیتال اتصال به اینترنت مداوم و همیشگی است. اما در سمت دیگر در کیف پول‌های سرد دیجیتال این اتصال تنها جهت ارسال یا دریافت ارز دیجیتال برقرار می‌شود.
درنهایت می‌توان گفت که کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم امنیت بسیار بالاتر و بیش‌تری دارند اما این کیف پول‌ها برای انجام معاملات روزانه مناسب نیستند و بیش‌تر جهت محافظت و نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال کاربرد دارند.

مرجع: decrypt

  • کریپتوفن 2009
  • ۰
  • ۰


در این مقاله با ما همراه باشید تا که شما عزیزان را با یکی دیگر از بازارهای دنیای ارز دیجیتال به نام حوزه موزیک آشنا کنیم و چند مورد از مشهور ترین رمز ارزهای این حوزه را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که قصد سرمایه گذاری بر روی رمز ارزهای این حوزه دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا که اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
همنا گونه که می‌دانید بلاکچین تا به امروز توانسته است بسیاری از مشکلات متعدد صنعت موزیک را حل کند و علاوه بر این مسئله به بسیاری از هنرمندان و نوازندگان کمک کرده است تا که بتوانند بدون نیاز به شخص ثالث و واسطه هنر خود را منتشر کنند و حق امتیاز خود را به راحتی هر چه تمام‌تر در این حوزه به دست آورند. حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از رمز ارزهای مشهور این حوزه آشنا کنیم.


بهترین رمز ارزهای در حوزه ارز دیجیتال music کدامند؟


اگر شما عزیزان از جمله فعالان حوزه ارزهای دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که در وب سایت رسمی CoinMarcketcap بهترین رمز ارزهای حوزه Music لیست شده‌اند. در ادامه این بخش قصد داریم برخی از مشهورترین رمز ارزهای این حوزه را خدمت شما عزیزان معرفی کنید و اطلاعات مهمی را درباره آنان شرح دهیم.


1-ارز دیجیتال Audius

رمزارز audius

رمزارز آدیوس یک پروتکل برای پخش موزیک به صورت کاملا غیرمتمرکز می‌باشد که در ابتدا بر روی شبکه POA به اجرا در آمد. اما در حال حاضر شبکه سولانا از آن پشتیبانی می‌کند. این رمزارز در حقیقت یک پلتفرم برای حل مشکلات و ناکارآمدی صنعت موسیقی می‌باشد که تا به اینجای کار کمک‌های شایانی در این زمینه کرده است. هدف اصلی این شبکه این است که از علایق هنرمندان و طرفداران طرفداری کند. در حال حاضر و هم اکنون، Audius به واسطه پاداش‌هایی که برای تولید کنندگان قرار داده است به آنان کمک می‌کند تا که در لیست پرطرفدارها قرار بگیرند. علاوه بر این مسئله این رمزارز قصد دارد استیبل کوین یا همان رمزارز پایه را برای فروش محتوا و همچنین توکن‌هایی برای دسترسی طرفداران به محتوای شبکه ارائه کند. شما عزیزان قادر خواهید بود رمز ارز دیجیتالی Audius را به واسطه خرید از صرافی‌هایی به مانند بایننس و یا یونی سواپ انجام دهید.


تیم پروژه ارز دیجیتال Audius

ارز دیجیتال Audius در سال 2018 میلادی به واسطه رونیل رامبوررگ و فارست براونینگ پایه ریزی شد که هر دوی این افراد در کالیفرنیا مستقر هستند. علاوه بر این مسئله هر دوی این افراد فارق التحصیل دانشگاه اکسفورد هستند. این شبکه در حال حاضر چیزی در حدود 21 کارمند دارد.
ویژگی‌های کلیدی شبکه ارز دیجیتال Audius
هنرمندان محتوای خود را در این شبکه بدون هیچ گونه هزینه‌ای می‌توانند بارگذاری کنند و موسیقی بارگذاری شده آنان با سرعت 320 کیلوبایت در ثانیه و طبق استانداردهای قابل مقایسه با Spotify پخش می‌شود. به دلیل ویژگی غیرمتمرکز بودن شبکه Audius هیچ حمایت کپی رایتی در این پلتفرم و شبکه وجود ندارد و این شبکه در نظر دارد تا که بتواند برای راحت شدن درآمد زایی، توکن‌هایی را برای هنرمندان و نوازندگان ایجاد کند. البته جا دارد این را هم خدمت شما عزیزان بگوییم که در صورتی این توکن‌ها برای هنرمندان ایجاد خواهد شد که بخواهند موزیک خود را با طرفداران خود به اشتراک بگذارند.


شبکه Audius چگونه کار می‌کند؟


این شبکه از یک پروتکل وابسته به بلاکچین برای فعال کردن پخش موسیقی بدون نیاز به یک مرجع خاص و مرکزی استفاده می‌کند. در Audius هنرمندان قادر خواهند بود موسیقی و هنر خود را مدیریت کنند و یک کنترل کامل را بر نحوه پخش و ارائه موسیقی خود داشته باشند. شبکه Audius در حال حاضر به واسطه توکن AUDIO پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این مسئله شبکه Audius از این توکن برای تشویق هنرمندان به مشارکت در این شبکه استفاده خواهد کرد.
Audius در حقیقت اطمینان حاصل خواهد کرد که کاربران، یعنی در واقع همان طرفداران و شنوندگان از تمام قابلیت‌های موسیقی خود لذت کافی را ببرند. همچنین در این پلتفرم افراد قادر خواهند بود با استفاده از فیلترها هنرمند مورد علاقه خود را به راحتی بیابند و یک لیست موسیقی از خوانندگان مورد علاقه خود را برای خود ایجاد کنند. حتی در این شبککه ویژگی‌ای وجود دارد که به واسطه آن افراد قادر خواهند بود علایق خود را دسته بندی کنند. کاربران در این شبکه قادر خواهند بود در ازای اشتراک گذاری لیست پخش خود مقداری از توکن AUDIO را به عنوان پاداش دریافت کنند.


مزیا و معایب شبکه ارز دیجیتال Audius

مزایای شبکه ارز دیجیتال Audius: همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره شد این شبکه میزان مشخصی از پاداش را برای هنرمندان در نظر گرفته است. علاوه بر این در این شبکه مجوز برای اجراها و همچنین مواردی از این قبیل نیز ارائه خواهد شد.
معایب شبکه ارز دیجیتال Audius: در زمان استفاده از رمز ارزهایی به مانند Audius، خطراتی به مانند نوسان‌های بیش از حد در این رمزارز وجود دارد و این نوسان‌ها در این رمزارز به مراتب بیشتر از سایر رمز ارزهای حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد.


آینده ارز دیجیتال Audius

همان گونه که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی است و به همین خاطر پیش بینی یک آینده دقیق و روشن برای رمز ارزهای این حوزه اصلا امکان پذیر نمی‌باشد، اما از آن جهت که این رمزارز از امنیت و شفافیت بالا بالایی برخورد دار است کارایی بسیار بالایی دارد. همین مسئله سبب شده است که هنرمندان بسیار زیادی در این شبکه فعالیت کنند و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور رمزارز این شبکه با رشد خوبی مواجه شود.


کیف پول ارز دیجیتال Audius

برای ذخیره رمزارز Audius افراد قادر خواهند بود از کیف پول‌های سخت افزاری به مانند کیف پول لجر استفاده کنند. همچنین علاوه بر کیف پول سخت افزاری افراد می‌توانند از کیف پول‌های نرم افزاری و رایگانی به مانند کیف پول نرم افزاری تراست ولت استفاده کنند. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که کیف پول سخت افزاری امنیت بسیار بیشتری را متوجه دارایی شما خواهد کرد.


2- ارز دیجیتال Opulous

ارز دیجیتال Opulous در واقع تنها شبکه‌ای است که قادر خواهد بود توکن‌های تعویض پذیر موسیقی را ارائه کند. توکن پشتیبانی کننده از این شبکه توکن MFT می‌باشد. برخلاف دیگر توکن‌های این حوزه، توکن MFT به کاربران این امکان را خواهد داد در ازای فعالیت در این شبکه بخش از آلبومرا پاداش بگیرند. این توکن علاوه بر این مسئله سبب خواهد شد تا که یک درآمد دائمی برای تولید کننده ایجاد شود و نیز باعث افزایش ارزش و پیشرفت هنرمند در آینده کاری او خواهد شد. شما عزیزان قادر خواهید بود این رمزارز دیجیتالی را از صرافی‌های مشهوری به مانند کوکوین خریداری کنید.


ویژگی به خصوص شبکه ارز دیجیتال Opulous

همان گونه که می‌دانید در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در زمینه پخش و سانسور برای هنرمندان در صنعت موسیقی وجود دارد. شبکه ارز دیجیتال Opulous توانسته است این مشکل را به خوبی حل کند و یک ویژگی بسیار خوب برای هموار سازی راه هنرمندان نسل جدید ایجاد کرده است.


شبکه Opulous چگونه کار می‌کند؟


این شبکه ارز دیجیتال بر روی بلاکچین Algorand پایه ریزی شده است. شبکه Opulous از حسگرهایی به نام اوراکل برای نظارت بر بازیدی موزیک استفاده می‌کند. در این شبکه حق امتیاز پخش در رادیو و تلویزیون به واسطه استیبل کوین پرداخت خواهد شد. یکی از مزایای بسیار خوب این شبکه این است که به صورت کاملا غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و همچنین جامعه بسیار پایدار و قوی‌ای در اختیار دارد. ولی از سویی نیز این شبکه دارای معایبی می‌باشد که از جمله آنان می‌توان به مسئله اشاره کرد که رمزارز Opulous هنوز در بسیاری از صرافی‌ها لیست نشده است.


کیف پول ارز دیجیتال Opulous

در میان کیف پول‌های متعدد در دنیای ارزهای دیجیتال شما می‌توانید از کیف پول سخت افزاری Trezor استفاده کنید که به خوبی می‌تواند از رمزارز Opulous پشتیبانی کند. همچنین شما عزیزان قادر خواهید بود از کیف پول دیجیتال تراست نیز برای ذخیره رمزارز Opulous استفاده کنید.


3- ارز دیجیتال Viberate


Viberate یک پروتکل در بلاکچین است که همه سعی خود را کرده است تا که بتواند همه علاقه مندان به صنعت موسیقی را در برنامه خود جمع کند. شبکه Viberate در سال 2016 میلادی کار خود را با همکاری سه دوست علاقه مند به موسیقی اغاز کرد. البته جا دارد در اینجا به این مسئله اشاره کنیم که پروژه Viberate بر روی شبکه بلاکچین اتریوم بنا شده است. شما عزیزان قادر خواهید بود رمزارز Viberate را از صرافی‌های بزرگی به ماند بایننس خریداری کنید.


شبکه Viberate چگونه کار می‌کند و ویژگی منحصر به فرد آن چیست؟


Viberate در حقیقت با هدف ترکیب بخش‌های مختلف موسیقی، هم با مشاغل و هم با مصرف کنندگان همکاری و مشارکت می‌کند.از آن منظر که جنبه‌های متعددی در زمینه کسب و کار وجود دارد، درک نحوه فعالیت این شبکه ممکن است برای برخی از شما عزیزان بسیار دشوار باشد. اما به صورت کلی می‌توانیم این گونه بیان کنیم که هر جا موسیقی زنده وجود داشته باشد امکان ندارد که Viberate وجود نداشته باشد. علاوه بر این مسئله هنرمندان مبتدی در این شبکه قادر خواهند بود مطرح شوند و برای خود حامی پیدا کنند.


آینده ارز دیجیتال Viberate

همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم به سبب پر نوسان بودن بازار ارزهای دیجیتال امکان یک پیش بینی دقیق و کامل در این حوزه وجود ندارد. اما به صورت کلی از آن جهت که این شبکه در حال انجام یک کار گسترده و وسیع می‌باشد، در حال حاضر به خوبی توانسته است نوسانات متعدد بازار ارزهای دیجیتال را کنار بزند و به رشد خود ادامه دهد.


کیف پول ارز دیجیتال Viberate

شما عزیزان قادر خواهید بود برای ذخیره ارز دیجیتال Viberate خود از کیف پول‌های مطرح و مشهوری به مانند کیف پول دیجیتالی اتریوم و یا کیف پول دیجیتالی اتم استفاده کنید. این قبیل کیف پول‌ها به خوبی از رمز ارز Viberate پشتیبانی خواهند کرد و امنیت خوبی را متوجه دارایی شما عزیزان خواهند کرد.


4- ارز دیجیتال HUSL

شبکه ارز دیجیتال HUSL بسیار نو پا می‌باشد و در سال 2021 میلادی پای به عرصه حوزه ارزهای دیجیتال گذاشته است. این شبکه به نوازندگان کمک خواهد کرد تا که بتوانند با استفاده از NFTS و فناوری گسترده بلاکچین، نحوه ارتباط خود با طرفداران و مشتریان خود را در سرتاسر جهان متفاوت با سایر شبکه‌ها کنند. شما عزیزان قادر خواهید بود این رمزارز را از صرافی‌های مشهوری به مانند یونی سواپ خریداری کنید.

کیف پول ارز دیجیتال HUSL

شما عزیزان قادر خواهید بود رمزارز HUSL خود را بر روی کیف پول‌ دیجیتال کوین بیس ذخیره کنید و امنیت دارایی خود را تا حد زیادی بالاتر ببرید. همچنین جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که سعی کنید هیچ گاه رمز ارزهای خود را بر روی حساب صرافی ارز دیجیتال نگه داری نکنید زیرا خطراتی را در پی خواهد داشت.


5- ارز دیجیتال K-Tune


K-Tune در واقع شبکه‌ای است که در آن هنرمندان و موسیقی دانان تازه کار و حرفه‌ای آثار محبوب و مورد علاقه خود را در آن به فروش خواهند رساند. علاوه بر این مسئله کاربران قادر خواهند بود روش‌های منحصر به فرد و خاصی را برای همکاری در این شبکه تجربه کنند. شما عزیزان قادر خواهید بود این رمز ارز را از صرافی K-Tune خریداری کنید.


کیف پول ارز دیجیتال K-Tune

شما عزیزان برای ذیخره این رمزارز قادر خواهید بود از کیف پول سخت افزاری Trezor و یا از کیف پول نرم افزاری تراست استفاده کنید و به واسطه این کیف پول‌ها امنیت دارایی خود را تامین کنید. همچنین کیف پول تراست ولت علاوه بر این رمزارز از سایر رمز ارزهای حوزه ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم نیز به خوبی پشتیبانی خواهد کرد.


6- ارز دیجیتال BitSong

BitSong یک شبکه ساخته شده بر روی فناوری گسترده بلاکچین می‌باشد که به صورت کاملا متن باز به کار خود در این حوزه ادامه می‌دهد. این شبکه در سال 2017 میلادی پایه ریزی شده است. هدف اصلی این شبکه در حال حاضر این است که بتواند پخش موسیقی را تا جایی که امکان دارد غیرمتمرکز کند تا که هنرمندان قادر باشند درآمد خوب و قابل قبولی را برای خود به دست آورند. این شبکه در حقیقت یک جامعه بزرگ است که موسیقی دانان و هنرمندان و نیز طرفداران موسیقی را در خود جای داده است. این شبکه در حال حاضر به دنبال این است تا که بتواند خود را به بزرگترین شبکه مرجع بازار موسیقی مبدل کند. شما عزیزان قادر خواهید بود این رمز ارز دیجیتالی را از طریق صرافی کوین بیس خریداری کنید و در کیف پول متعلق به این صرافی دارایی خود را ذخیره سازی کنید.


شبکه BitSong چگونه کار می‌کند؟


BitSong قادر خواهد بود به واسطه فناوری گسترده بلاکچین و نیز توکن‌های Fan، حق امتیاز برای خود جمع آوری کند. به صورت کلی همان گونه که پیش از این نیز به آن اشاره شد این شبکه به دنبال این است که صنعت موسیقی را به صورت کامل غیرمتمرکز کند.


7- ارز دیجیتال Potentiam

این شبکه همواره به دنبال این است که سطح تعاملات را در صنعت موسیقی بالا ببرد و با ایجاد پلتفرم‌های متصل به هم و نیز فناوری بلاکچین یک فضای کاملا غیرمتمرکز را ایجاد کند. به کمک شبکه Potentiam سازندگان موسیقی قادر خواهند بود میزان درآمد خود را تا حد زیادی بالا ببرند و علاقه مندان به موسیقی نیز خواهند توانست به مراتب بیشتر از قبل از صنعت موسیقی بهره ببرند. شما عزیزان می‌توانید این رمزارز را از طریق صرافی‌ Potentiam خریداری کنید. برای ذیخره سازی این رمز ارز نیز شما قادر خواهید بود از انواع کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری بهره ببرید.


جمع بندی


در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با برخی از رمز ارزهای مشهور و معروف در حوزه Music اشنا کنیم و هر یک را به صورت خلاصه خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره شد نکته مشترک در میان بسیاری از این شبکه‌های ارز دیجیتال این است که همگی به دنبال این هستند تا که بتوانند یک فضای غیرمتمرکز را برای صنعت موسیقی ایجاد کنند و از این راه سبب شوند تا که موسیقی دانان و هنرمندان قادر باشند درآمد بیشتری را برای خود به دست آورند. همچنین به یاد داشته باشید که یکی از عیب‌های اساسی در این رمز ارزها این می‌باشد که دارای نوسان زیاد بسیار زیادی می‌باشند پس در سرمایه گذاری‌های خود بر روی رمز ارزهای این حوزه با احتیاط عمل کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید.
در پایان جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که حوزه Music کمک بسیار شایانی را به صنعت موسیقی کرده است و توانسته است مشکلات بسیار زیادی را از سر راه این صنعت بردارد و حقیقت امر این است که نمیتوان نقش این حوزه را در صنعت موسیقی کتمان کرد. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای خرید هر یک از این رمز ارزها که پیش از این در این مقاله معرفی شد تنها به این مطلب اکتفا نکنید.

مرجع: u.today

  • کریپتوفن 2009