آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی شاخص اپن اینترست بپردازیم. شما عزیزان به واسطه این شاخص قادر خواهید بود روند قیمتی یک رمز ارز را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و به واسطه آن معامله بهتری را انجام دهید. پس با توجه به این مسئله در صورتی که شما عزیزان نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال شاخصی مناسب برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال هستند، توصیه ما به شما عزیزان این است که در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در مورد آن خدمت شما ارائه کنیم.

اپن اینترست شاخصی است که با توجه به قراردادهای آتی باز محاسبه خواهد شد و به واسطه استفاده از آن در کنار سایر ابزارهای تحلیل بازار ارز دیجیتال شما عزیزان قادر خواهید بود قیمت تتر و یا هر رمز ارز دیگری را شناسایی و روند آن را تشخیص دهید. به صورت کلی می‌توان گفت که این شاخص دید خوبی را از بازار ارز دیجیتال به شما عزیزان خواهد داد. همان طور که می‌دانید بازار ارز دیجیتال در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است و همین مسئله موجب این شده است که افراد بسیاری به فکر سرمایه گذاری در این بازار باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتری در مورد شاخص اپن اینترست بپردازیم و نحوه استفاده از آن در معاملات را هم خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

شاخص اپن اینترست چیست؟

شاخص اپن اینترست یا به اصطلاح سود باز تعداد معاملات مشتقات است که توسط معامله گران و سرمایه گذاران در موقعیت‌های فعال هستند. به عبارتی به معاملاتی گفته می‌شود که باز هستند و همچنان در حال باز باقی مانده‌اند. محاسبه این شاخص بدون توجه به لانگ بودن و یا شورت بودن معامله صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال در صورتی که تعداد معامله‌های باز در یک روز بیشتر از تعداد معاملات بسته شده در همان روز باشد، سود باز به مراتب بیشتر خواهد شد. اما در صورتی که عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی این که تعداد معاملات باز یک روز کمتر از معاملات بسته شده آن روز باشد سود باز کمتر خواهد شد. این موضوع در بازارهایی که قراردادهایی با میزان ثابت دارند، بیشتر به چشم خواهد خورد. در صورتی که در نمودار شاخص اپن اینترست مشاهده کنید که یکای معامله به دلار است، نشان دهنده این است که ارزش اسمی قراردادهای منقضی شده نیز محاسبه شده است.
به عنوان نمونه تصور کنید که سود باز برای معاملات یک رمز ارز در یک روز خاص برابر با صفر باشد. در روز بعد شاهد این مسئله خواهیم بود که معامله گران بازار ارز دیجیتال 10 معامله را باز خواهند کرد که شورت یا لانگ بودن آن برای ما اهمیتی ندارد. پس با توجه به این مسئله اپن اینترست ما در آن روز 10 خواهد بود. در صورتی که در روز بعد 10 معامله باز شود و 5 معامله بسته شود، سود باز شما برابر با 15 خواهد بود. به واسطه این روش قادر خواهید بود سود باز خود را محاسبه نمایید.

افزایش و یا کاهش شاخص اپن اینترست چه چیزی را به ما نشان خواهد داد؟

بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال از این شاخص در کنار سایر ابزارهای تحلیل بازار ارز دیجیتال استفاده خواهند کرد. به واسطه این شاخص شما عزیزان قادر خواهید بود قدرت یک روند را محاسبه کنید. به صورت کلی افزایش شاخص اپن اینترست نشان دهنده این است که، معامله گران جدید در حال ورود به این بازار هستند و ممکن است نشان دهنده این باشد که روند بازار به همین منوال ادامه دار خواهد بود. اما از سویی کاهش اپن اینترست نشان دهنده این است که معامله گران در حال خروج از معامله هستند و در حال ترک آن رمز ارز می‌باشند و نشان دهنده این است که به احتمال زیاد شاهد تغییر روند در آن رمز ارز خواهیم بود. علاوه بر این مسئله این شاخص بینش بسیار خوبی را در مورد این که آیا یک دارایی روند خاصی را دارد و یا این که دچار رنج و نوسان است به شما خواهد داد. به بیان ساده می‌توان این گونه بیان کرد که افزایش اپن اینترست نشان دهنده این است که یک بازار پویا و سالم را شاهد هستیم. از طرفی کاهش آن نیز به منزله ورود رمز ارز به حالت رنج و نوسانی خواهد بود.

مقایسه شاخص اپن اینترست و حجم معاملات

بهره باز و یا همان اپن اینترست عملکردی به مانند حجم معاملات را در پی خواهد داشت. اما حقیقت این است که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. به صورت کلی حجم معاملات از فاکتورهایی به مانند تعداد سهام و قراردادهای معامله شده در یک روز خاص به دست خواهد آمد و به معامله گران کمک خواهد کرد تا که بتوانند قدرت روند و حرکت قیمت را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که حجم معاملات به صورت نسبی محاسبه خواهد شد. حجم معاملات بسته به رمز ارزی که در آن در حال معامله هستید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که شما عزیزان در ارز دیجیتال بیت کوین به معامله بپردازید حجم معاملات به مراتب بیشتری را نسبت به ارز دیجیتال شیبا خواهید داشت.
به صورت کلی در شاخص حجم معاملات، تغییر قابل توجه در قیمت یک دارایی، به واسطه حجم بالاتر از حالت عادی نشان داده می‌شود و به ما نشان خواهد داد که روند در حال تغییر می‌باشد. از طرفی نیز افزایش قابل توجه قیمت در صورتی که حجم معاملات کمی را شاهد باشیم نشان دهنده این است که ممکن است به زودی روند بازار عوض شود و روند فعلی در حال ضعیف شدن می‌باشد. پس با توجه به این مسئله به صورت کلی می‌توان این گونه بیان کرد که حجم معاملات به تعداد قراردادهای معامله شده در یک دوره خاص اشاره دارد؛ این مسئله در حالی است که در شاخص اپن اینترست ما مجموع قراردادهای باز شده را در نظر خواهیم داشت.

حجم معاملات چیست؟

شاید برای برخی از شما عزیزان این سوال ایجاد شده باشد که حجم معاملات چیست؟ به صورت کلی حجم معاملات در بازار آتی همان تعداد معاملاتی است که در بازار صورت گرفته است و تمامی آن معاملات در طول یک روز مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. جا دارد به این موضوع نیز اشاره کنیم که حجم معاملات قادر خواهد بود میزان فعالیت معامله گران در بازار را نیز مشخص نماید. هر تراکنشی که در بازار صورت گیرد به واسطه این شاخص محاسبه خواهد شد. هیچ اهمیتی نیز نخواهد داشت که معامله شورت می‌باشد و یا این که معامله مورد نظر یک معامله لانگ است. به صورت کلی هر چقدر تعداد معامله بیشتر باشد، نشان دهنده محبوبیت بیشتر آن رمز ارز خواهد بود؛ به عنوان مثال ارز دیجیتال بیت کوین یکی از محبوب ترین رمز ارزهای بازار ارز دیجیتال می‌باشد و از حجم معاملات بسیار بالایی برخوردار است.
گاهی شاهد این مسئله نیز هستیم که سرمایه گذاران به حجم معامله به دید یک اندیکاتور نگاه می‌کنند و از آن برای تشخیص روند استفاده می‌کنند. هر چقدر میزان حجم معاملات بیشتر باشد، نشان دهنده این است که آن رمز ارز از محبوبیت بیشتری برخورد دار است و قدرت نقدشوندگی آن نیز به مراتب بالاتر از سایر رمز ارزها خواهد بود. توصیه ما به شما عزیزان این است که از رمز ارزهایی که حجم معاملات بالایی دارند برای معامله استفاده کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که این رمز ارزها از نوسانات بسیار خوبی برخوردار هستند. منظور از نقدشوندگی نیز این است که معامله گر قادر خواهد بود دارایی خود را در هر قیمتی که دوست دارد به راحتی به فروش برساند.

همچنین بخوانید: فاست (Faucet) چیست؟ معرفی محبوب ترین وب سایت های این حوزه

سود باز در بازار معاملات فیوچر و آپشن

شاخص اپن اینترست در بازار فیوچر یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای موجود می‌باشد. اما این مسئله در مورد بازار آپشن صدق نخواهد کرد و بسیاری از معامله‌گران در این بازار یک شاخص را نادیده می‌گیرند. دلیل این کار نیز در این بازار این است که هیچ راهی برای اندازه گیری واقعی خرید و فروش قراردادهای آپشن با استفاده از اپن اینترست در این بازار وجود ندارد. اما از طرفی به واسطه حجم معاملات می‌توان دید بسیار خوبی را از تغییرات روند و نیز قدرت روند به دست آورد. به صورت کلی در صورتی که حجم معاملات یک رمز ارز اختلاف فاحشی را با معاملات منقضی نشده داشته باشد، نشان دهنده این است که بازار شرایط خوبی را برای خرید نداشته باشد و در این شاریط بهتر است که دست نگه دارید و اقدام به خرید نکنید.
همان طور که می‌دانید بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال به دنبال سود در این بازار هستند و به همین خاطر نیز از معاملاتی که سود آنان بسیار کم است و یا نزدیک به صفر باشد دوری خواهند کرد. برای همین نیز در صورتی که هدف شما از معامله در بازار ارز دیجیتال یافتن رمز ارزهایی با بازدهی بالا است، توصیه ما به شما عزیزان این است که از شاخص اپن اینترست استفاده کنید. دلیل این سخن نیز این است که به واسطه این شاخص قادر خواهید بود دید بسیار خوبی را از این بازار به دست آورید.

سنجش احساس حاکم بر بازار به کمک شاخص اپن اینترست

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم معامله‌گران در این بازار به واسطه این شاخص قادر خواهند بود تغییرات قیمت و یا حجم و سود باز را به دست آورند. افزایش اپن اینترست و حجم معاملات در بازاری صعودی، معمولا به معنی تایید یک روند خواهد بود. اما در صورتی که شاهد افزایش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود باشیم، اما این دو پارامتر در حال کاهش باشند، نشان دهنده این است که روند ممکن است که معکوس شود و بازار روند خود را تغییر دهد. از طرفی نیز در صورتی که روند قیمت کاهش باشد، اما این دو پارامتر افزایش را به ما نشان دهنده، نشان دهنده این است که روند قیمت در حال تغییر خواهد بود و بازار روند خود را عوض خواهد کرد. اما در صورتی که قیمت کاهشی باشد و این دو شاخص نیز کاهش داشته باشند، نشان دهنده این است که روند همچنان ادامه دار خواهد بود و به نوعی تایید کننده روند می‌باشد.

اهمیت شاخص اپن اینترست

اهمیت شاخص اپن اینترست

همان طور که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، این شاخص نشان دهنده روند بازار می‌باشد و فعالان بازار ارز دیجیتال به واسطه آن قادر خواهند بود دید بسیار خوبی را نسبت به آینده قیمتی در یک رمز ارز داشته باشند. بازار ارز دیجیتال یک بازار پر از نوسان است و برای همین نیز شناسایی روند در آن کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود. از این رو بسیاری از معامله‌گران بازار در تلاش هستند که به واسطه ابزارهای تحلیل در این بازار روند را شناسایی کنند. شما عزیزان قادر خواهید بود به واسطه کمک گرفتن از این شاخص به خوبی روند بازار را به دست آورید و در بهترین زمان ممکن اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی آن کنید. به صورت کلی در صورتی که میزان این شاخص افزایش یابد، نشان دهنده این است که فعالان بسیاری در حال فعالیت در این بازار هستند و از طرفی کاهش این شاخص نشان دهنده این است که بازار آن رمز ارز جذابیت خود را تا حدی از دست داده است و بهتر است که از معامله در آن رمز ارز دوری کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که سود این قبیل رمز ارزها یا صفر خواهد بود و یا این که شما را با ضرر و زیان رو به رو خواهد کرد.

آیا از شاخص اپن اینترست به تنهایی می‌توان برای تحلیل بازار ارز دیجیتال استفاده کرد؟

اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که بازار ارز دیجیتال یک بازار پر از نوسان است و برای همین نیز امکان پیش بینی دقیق در این بازار وجود نخواهد داشت. در حال حاضر ابزارهای بسیار زیادی در این بازار وجود دارد که شما عزیزان به واسطه آن قادر خواهید بود آینده رمز ارزها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، اما سوال اصلی این است که آیا این امکان وجود دارد که تنها به واسطه شاخص اپن اینترست بتوان آینده یک رمز ارز را پیش بینی کرد یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاید این شاخص در برخی از شرایط بازار ارز دیجیتال پیش بینی درستی را از آینده آن رمز ارز بدهد؛ اما این مسئله دائمی نخواهد بود و بعد از مدتی ممکن است که این شاخص پیش بینی‌های اشتباهی را انجام دهد که منجر به ضرر و زیان شما در معاملات شود. پس با توجه به این مسئله می‌توان به این موضوع پی برد که به دلیل این که بازار ارز دیجیتال یک بازار پر نوسان است، ممکن است که هر لحظه دچار نوسان شود و این نوسان می‌تواند هر پیش بینی را دچار اشتباه کند. از این رو توصیه ما به شما عزیزان این است که در زمان تحلیل بازار ارز دیجیتال و قیمت رمز ارزی به مانند لایت کوین، بهترین کار این است که از چندین ابزار تحلیل به صورت همزمان استفاده کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که در صورتی که شما عزیزان از چند شاخص به صورت همزمان استفاده کنید، احتمال خطای شما در معامله به مراتب کمتر خواهد شد و از طرفی احتمال موفقیت شما در معامله به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با شاخص اپن اینترست آشنا کنیم که به واسطه آن قادر خواهید بود روند بازار ارز دیجیتال و قیمت یک دارایی را محاسبه کنید. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، بازار ارز دیجیتال یک بازار پر از نوسان است و برای همین نیز بسیاری از فعالان بازار به دنبال این هستند که یک شاخص مناسب را برای پیش بینی روند بازار بیابند. یکی از بهترین شاخص‌هایی که به واسطه آن قادر خواهید بود در بازار ارز دیجیتال آینده رمز ارزها را مورد محاسبه قرار دهید، اپن اینترست می‌باشد. این شاخص خصوصیات منحصر به فردی دارد که از جمله آنان می‌توان به این مورد اشاره کرد که به واسطه آن افراد قادر خواهند بود تایید ادامه روند کنونی و یا تایید تغییر روند فعالی را به دست آورند و بر مبنای آن معاملات خود را مدیریت نمایند. در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار از این شاخص برای معاملات خود استفاده می‌کنند.
در پایان جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این مسئله کاملا درست است که این شاخص دید بسیار خوبی را از بازار ارز دیجیتال به ما خواهد داد، اما این را به یاد داشته باشید که این شاخص ممکن است که دچار خطا و اشتباه نیز بشود. دلیل این سخن نیز این است که بازار ارز دیجیتال یک بازار پر از نوسان است و توانایی این را خواهد داشت که هر پیش بینی را دچار اشتباه کند. از این رو توصیه ما به شما عزیزان این است که در صورتی که قصد استفاده از این شاخص را دارید، از آن به تنهایی استفاده نکنید و از این شاخص در کنار سایر ابزارهای تحلیل استفاده کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که به واسطه این کار شما عزیزان قادر خواهید بود دید بهتری را از آن رمز ارز به دست آورید و علاوه بر آن احتمال برد شما در آن معامله به مراتب بالاتر خواهد رفت.

مرجع: coingape

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی