آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

 شبکه بلاکچین فعالیت خود در را میان مردم با مدیریت و تولید ارزهای دیجیتال و پایه گذاری سیستم جدید مالی و کسب و کار آغاز نمود. پس از محبوبیت شبکه بلاک چین در این زمینه شاهد توجه متخصصان به آن و تلاش برای استفاده از این ایده در سایر موقعیت‌ها و حرفه‌ها هستیم. با ما همراه باشید تا از کاربرد بلاک چین در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر توضیح دهیم.

شبکه ی بلاکچین


تکنولوژی بلاک چین از جدیدترین تکنولوژی‌های مورد بحث در دنیای امروز است. قطعا اگر نام بیت کوین را شنیده باشید، با این فناوری جدید را هم تا حدودی آشنا هستید.  امروزه از شبکه blockchain در زمینه تبلیغات دیجیتال، حفاظت اطلاعات و سرمایه گذاری به طور جدی و با قابلیت‌های روز افزون استفاده می‌شود. در کنار تمامی این موارد کاربران فعالان این حوزه در تلاش هستند تا به نوعی از این فناوری در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر و مسائل ذخیره و مدیریت انرژی استفاده شود. در صورتی که فعالیت‌های این بخش به سرانجام برسند؛ شاهد انقلابی عظیم در صنایع متکی به انرژی خواهیم بود . در ادامه این متن قصد داریم به طور جدی به ارائه توضیحاتی در این خصوص بپردازیم.

ساز و کار شبکه بلاک چین

لازم به ذکر است بگوییم که شبکه بلاک چین نوعی سیستم گسترده غیر متمرکز است که به افراد این اجازه را خواهد داد که اطلاعات و منابع مختلف را به واسطه انواع کدها و یا الگوریتم‌های پیچیده درون بلوک‌هایی متصل به هم ذخیره نمایند. هر بلوک اطلاعاتی علاوه بر اینکه دارای کد و الگوریتم اختصاصی خود است به نوعی به کد‌های استفاده شده در بلوک پیشین خود نیز ارتباط دارد. هر شبکه بلاکچین می‌تواند دارای مجموعه زنجیره‌هایی نامحدود با تعداد بلوک‌های اطلاعاتی به هم متصل بدون محدودیت تعداد باشد. 
توجه داشته باشید که نکته مهم در خصوص فناوری و تکنولوژی به کار رفته در این شبکه این است که تمامی اطلاعات و منابع زیر نظر کاربران عضو شبکه ذخیره شده‌اند و همه کاربران امکان مشاهده و بررسی آنها را خواهند داشت. برای اینکه تغییری در این اطلاعات و منابع به وجود بیاید دو راه وجود خواهد داشت:
 راه اول گرفتن تأیید تمامی اعضای شبکه در جهت ایجاد تغییر است.
رادوم شکستن الگوریتم‌ها و کدهای موجود در هر زنجیره خواهد بود. در این حالت نیز شما بایستی تأیید اعضای عضو شبکه زنجیره بلاک چین را به دست بیاورید در غیر این صورت اقدامات شده غیر قابل قبول و فاقد اعتبار و ارزش است.
با توجه به اینکه شبکه blockchain می‌تواند بدون محدودیت در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که هیچ مرکزی در جهت ذخیره تمامی اطلاعات وجود نخواهد داشت؛ شما امکان توزیع اطلاعات و منابع را بسیار آسان و سریع خواهید داشت. این شبکه امکان این را به وجود خواهد آورد که تمامی واسطه ‌ها و هزینه‌های صرف شده برای برقراری ارتباط میان دو کاربر حذف شود و بدین ترتیب صرفه جویی بزرگی در خصوص صرف زمان، هزینه و انرژی انجام شود. این ساز و کار و قابلیتی که به آن اشاره کردیم در کنار امنیت بالا از مهم ‌ترین دلایل محبوبیت شبکه بلاک چین و تلاش برای گسترش کاربرد آن به حساب می‌آید. 

مرور کلی بر امتیازات بلاک چین در صنعت انرژی

ممکن است این سؤال برای بسیاری از شما پیش بیاید که چگونه می‌توان از فناوری بلاکچین در خصوص انواع انرژی به خصوص انرژی‌های تجدید پذیر استفاده نمود. خوب است بدانید که این تکنولوژی هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم می‌تواند در صنعت انرژی تأثیر گذار باشد. در زیر مروری کلی از تأثیرات و امتیازاتی که این تکنولوژی در این بخش از خود به جای می‌گذارد؛ اشاره خواهیم کرد:
•    افزایش انگیزه: یکی از فعالیت‌های مرتبط با شبکه blockchain، ماینینگ و یا استخراج ارز دیجیتال است که سود هنگفتی با خود به همراه خواهد داشت وامروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. لازم به توضیح است که بدانید برای انجام فرایند استخراج از دستگاه‌هایی تحت عنوان ماینر کمک گرفته می‌شود. این دستگاه ‌ها برای کار خود نیاز به انرژی برق بالایی خواهند داشت. تامین انرژی مورد نیاز برای افراد نه تنها هزینه‌ بر است؛ بلکه با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری نیز همراه است. با توجه به این مسائل افراد تشویق می‌شوند تا برای استفاده از نسل جدید انرژی‌های تجدید پذیر، سالم، ارزان و با محدودیت کمتر اقدام نمایند. این اثر از نمونه امتیازات غیر مستقیم شبکه بلاک چین در صنعت انرژی است.
•    مدیریت و ردیابی: شبکه بلاک چین با توجه به طراحی غیر متمرکز خود و همچنین سیستم اطلاعاتی قابل بررسی در تمامی بخش‌ها می‌تواند یک ابزار مناسب برای ردیابی و مدیریت انرژی باشد. به کمک بارگذاری اطلاعات روی این شبکه شما می‌توانید به طور دقیق مشاهده کنید که انرژی در کدام موقعیت‌ها و با چه کیفیت و کمیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات موجود در این بخش به همراه تحلیل‌هایی که از حداقل و حداکثر مصرف انرژی در سایر موقعیت‌ها وجود دارد؛ به مدیریت انرژِی و جلوگیری از تخلف در مصرف انرژی کمک خواهد کرد.
•    طراحی شبکه توزیع: برای اینکه انرژی تولید شود و به دست مصرف کنندگان برسد، نقشه‌های توزیع و انتقال بسیار زیادی وجود خواهید داشت. شبکه بلاک چین با حذف این نقشه‌های اضافی کمک خواهد کرد تا انرژی سریع ‌تر و با اتلاف کمتری از محل تولید و پالایش به دست مصرف کننده برسد. با طراحی زنجیره‌های مناسب شما خواهید توانست کیفیت انرژی توزیع شده در هر ناحیه را نیز مشخصاً تنظیم نمایید.
•    تبادل اطلاعات آسان: انرژی از مقولات مورد بحث جهانی است که مسائل مربوط به آن را نمی‌توان به مرز بندی میان کشورها محدود نمود . تمامی کشورها به واسطه انواع سازمان‌ها و مؤسسات به نوعی اطلاعات خود در خصوص استخراج، پالایش ، توزیع ، مصرف و بازیافت انرژی را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت. شبکه بلاک چین این فرصت را به وجود می‌آورد تا این اطلاعات بسیار آسان‌تر و سریع‌تر مبادله شوند.
•    حذف واسطه‌ها: همان طور که اشاره نمودیم، مؤسسات و سازمان‌های بسیاری هم به شکل داخلی و هم به شکل بین المللی برای پیشروی شبکه تولید ، توزیع و مصرف انرژی وجود دارد که هر یک مسئول بخشی از داده‌ها و بررسی ‌ها هستند . استفاده از شبکه blockchain این فرصت را به وجود می‌آورد تا بدون نیاز به سازمان‌های جداگانه بتوان تمامی اطلاعات را با دسته بندی در زنجیره‌ها و بلوک ‌های اطلاعاتی مختلف، منتشر نمود. بدین ترتیب بسیاری از واسطه‌ها و اتلاف انرژی و زمان توسط آنها از بین خواهند رفت.
نکاتی که تا به اینجا به آنها اشاره شد نمونه‌ای از تأثیرات کلی این تکنولوژی بر روی صنایع مربوط به انرژی به خصوص انرژی ‌های تجدید پذیر هستند. باید بدانید که هر یک از این نکات خود می‌توانند شامل گستره متنوعی از امتیازات و قابلیت‌ها باشند که در نگاه تخصصی ‌تر به آنها بر می‌خورید.
پیدایش آندیفلو (Ondiflo)
انرژی‌های تجدید پذیر در دسته بندی انرژی‌های نو و در حال توسعه قرار می‌گیرند که همواره پژوهش‌گران و متخصصان بسیاری در سراسر دنیا بر روی آن‌ها تحقیق و آزمایش انجام می‌دهند. با توجه به اینکه انرژی و به خصوص ایده‌های جدید برای تولید انرژی از مسائل بین المللی محسوب می‌شود، کشورها در تلاش هستند تا بتوانند با تبادل اطلاعات مفید ترین عملکرد را در این بخش از خود نشان بدهند. در این حوزه اما تعدد مؤسسات درگیر و فواصل میان کشورها مشکل ساز است و روند مبادله اطلاعات و حفظ امنیت آنها را با دشواری‌هایی همراه می‌سازد.
شبکه بلاک چین با توجه به طراحی خود همان طور که پیش‌تر نیز مفصل به توضیح آن پرداختیم، می‌تواند به این دشواری‌ها پایان دهد، اما این تکنولوژی همچنان گمنام است و افراد کمی نسبت به کارایی و عملکرد آن اشراف دارند. با توجه به این مسئله پلتفرمی تحت عنوان آندیفلو طراحی و عرضه شده است که ساز و کاری کاملا شبیه به شبکه blockchain دارد، اما متخصصان توانسته‌اند با محدود کردن گستره آن و همچنین مشخص‌تر نمودن نقش کاربران، استفاده از آن را هدفمند و آسان‌تر سازند.
آندیفلو در این بخش به تشکیل یک کنسرسیوم خواهد پرداخت. منظور از کنسرسیوم گروهی اطلاعاتی است که تمامی اعضای آن با توجه به عناوین، مسئولیت‌ها و نقش خود شناخته می‌شوند. در این گروه امکان مبادله اطلاعات و دستیابی به تمامی قابلیت ‌های شبکه بلاک چین وجود خواهد داشت و افراد خواهند توانست بدون محدودیت، با سرعت و امنیت بالا اطلاعات و داده‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر را با یکدیگر مبادله نمایند. چنین امکانی باعث می‌شود تا رشد و توسعه در این زمینه با سرعت بالاتری روی به جلو پیش برود و ما شاهد فناوری‌های جدید در این بخش در آینده‌ های نزدیک باشیم.
جدا از نقش تسهیل کننده و تسریع کننده آندیفلو باید بدانید که سیستم امکان ایجاد کسب و کارهای جدید و اعطای سود به اعضا را نیز به وجود خواهد آورد. این نکته باعث می‌شود تا سرمایه گذاران برای تمرکز بر روی توسعه انرژی‌های تجدید پذیر ترغیب شوند . با افزایش سرمایه متمرکز در این بخش و امکان کسب درآمد از آن می‌توان به رشد و توسعه زود هنگام این صنایع امید داشت.
حل مشکل پراکندگی
یکی از مسائلی که هنگام استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی برق آبی، زمین گرمایی ، باد و... وجود دارد این است که این انرژی‌ها تنها در نقاط مشخصی در دسترس خواهند بود و انتقال وسیع آنها به مناطق دیگر با اتلاف شدید انرژی و همچنین هزینه‌های بسیار بالا همراه است. با توجه به این نکته بسیاری از صنایع بیخیال استفاده از این منابع شده و ترجیح می‌دهند تا منابع در دسترس‌تری را مورد استفاده قرار دهند. این عملکرد نه تنها باعث افزایش میزان مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود، بلکه تأثیر منفی در عدم رشد و بهبود صنایع مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر می‌گذارد.
این روزها با توجه به اینکه فعالیت استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها با صرف انرژی بسیار بالایی همراه است، فعالان و سرمایه گذاران عمده تلاش می‌کنند تا سوله ‌های حاوی ماینرهای خود را در نزدیکی منابع انرژی تجدید پذیر قرار دهند. با این کار آنها نه تنها در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنند، بلکه می‌توانند گام مهمی در افزایش توجه به صنایع انرژی تجدید پذیر و حفاظت از محیط زیست بردارند. سرمایه گذاران این بخش با جست و جو برای بهترین موقعیت‌های دسترسی به این انرژی ‌ها و استفاده از تکنولوژی ‌های جدید برای آماده‌ سازی آنها به رشد صنایع وابسته و کاهش آسیب ‌های ماین بیت کوین بر روی محیط زیست خواهند پرداخت.
شبکه بلاک چین اصلی‌ترین دلیلی است که چنین اقدامی را ممکن می‌سازد. با توجه به قابلیت‌های این شبکه حتی اگر محل نگهداری ماینرها دور از محل اصلی فعالیت استخراج باشد ، افراد با هیچ مشکلی برای دسترسی و کنترل اطلاعات مواجه نخواهند شد و می‌توانند با کیفیت سابق به فعالیت خود ادامه دهند. حال اگر بتوان استفاده از تکنولوژی بلاک چین را به سایر صنایع و سیستم‌های اداری و تولیدی گسترش داد این امکان به وجود می‌آید تا صنایع بدون محدودیت در کنار منابع انرژی تجدید پذیر بنا شوند. 
با توجه به این مسئله باید گفت آشنایی هر چه بیشتر با این شبکه و قابلیت‌های آن و سعی برای به کار گیری آن خواهد توانست گامی بزرگ در حل مشکل پراکندگی انرژی‌های تجدید پذیر و استفاده از آنها باشد همچنین این قابلیت امکان دور کردن صنایع از محیط‌های شهری و کاهش تراکم صنایع در یک منطقه را به وجود خواهد آورد.

حسگرهای مجهز به بلاک چین

حسگرهای مجهز به بلاکچین

نسل جدیدی از فناوری‌های تولید شده بر پایه شبکه blockchain، حسگرهای مجهز به این شبکه است. این حسگرها با هدف تشخیص و ردیابی انرژی تولید شده به همراه میزان کربن وارد شده به طبیعت ، طراحی و ساخته می‌شوند. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده تمامی نیروگاه‌های تولید برق به واسطه منابع انرژی تجدید پذیر و یا حتی تجدید ناپذیر به این حسگرها مجهز شوند . با توسعه و فراگیری این حسگرها، تمامی صنایع خواهند توانست با توجه به انرژی مورد نیاز خود مناسب‌ترین موقعیت را برای احداث صنایع و کارگاه‌های خود انتخاب نمایند . در کنار اینها امکان مدیریت کامل انرژی تولید شده و مواد تولید شده به همراه آن در سطح وسیع وجود خواهد داشت. حسگرهای نسل جدید تأثیر بسیار عمیقی بر روی کاهش هزینه‌ها ، مدیریت اطلاعات و اخذ تصمیمات اصولی برای تاسیس بناها و صنایع خواهند گذاشت.
در نهایت باید گفت:
تکنولوژی blockchain از فناوری‌ هایی است که پتانسیل بسیاری برای استفاده در موقعیت‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون خواهد داشت . این امکان وجود دارد تا از شبکه بلاک چین در جهت حذف واسطه‌ها و مشکلات موجود بر سر راه مدیریت اطلاعات مربوط به انرژی‌ها استفاده نمود . وجود این فناوری تاثیر بسیار گسترده‌ای در خصوص افزایش میل به سرمایه گذاری بر روی انرژی‌های تجدید پذیر ، حل محدودیت‌های استفاده از آنها و همچنین مدیریت این منابع خواهد گذاشت . انتظار می‌رود تا با توسعه هر چه بیشتر فناوری بلاکچین شاهد نسل جدیدی از حسگرها و شبکه‌های مدیریت اطلاعات درون و برون مرزی در آینده باشیم. 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی