آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


برای خرید یا فروش بیت کوین، باید به بررسی روند تغییرات این ارز از زمان تولد تا به امروز بپردازید. آیا ابزاری ساده تر و بهتر از نمودارهای تغییرات قیمت بیت را می‌شناسید؟

بیتکوین


بیت کوین همانند سایر ارزها، در طول دوره عمر دستخوش تغییرات فراوان و گسترده شده­ است. این ارز با اختلاف بسیار زیاد از سایر ارزها همیشه در صدر جدول رمز ارزها ایستاده­ است. این ارز از زمانی که ارزش بسیار ناچیزی داشته تا به امروز که به دست آوردن آن نیازمند صرف هزینه، تلاش و سرمایه فراوان است، همواره مورد توجه طیف خاصی از افراد بوده که به دنبال سرمایه گذاری در بازارهای متفاوت و متنوع بوده­اند. اما بررسی روند تغییر قیمت این ارز نکته بسیار مهمی است که برای کسب سود و جلوگیری از ایجاد ضرر در این بازار به آن نیاز خواهید داشت. نمودار قیمت بیت کوین در بازه های زمانی کوتاه­تر (ماه یا سال) کمک بزرگی به بررسی روند تغییرات قیمت این ارز در دوره های زمانی مختلف خواهد کرد. علاوه بر این شناخت نقاط تلاقی، مرگ و همچنین طلایی این نمودار، کمک بسیار بزرگی به تحلیل نمودار قیمت بیت کوین خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به بررسی نقاط مهم در نمودار قیمت بیت کوین پرداخته و آن را به اختصار و به زبان ساده به شما معرفی کنیم. در ادامه تحولات قیمت بیت کوین طی سال­های اخیر را با توجه به نمودار قیمت این ارز بررسی خواهیم کرد تا دید بهتری نسبت به این تغییرات داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله تقاطع طلایی و تقاطع مرگ را در نمودار قیمت بیت کوین بیان کنیم می­توانیم بگوییم:
تقاطع طلایی و یا تقاطع مرگ، به عبور میانگین­های متحرک کوتاه مدت و همچنین بلند مدت در نمودار قیمت بیت کوین از روی هم گفته می­شود. این نقاط وضعیت نزولی یا صعودی قیمت این ارز را در بلند مدت نشان می­دهند.
در تمامی سیستم­های معاملاتی، باید متحرک­های کوتاه مدت و بلند مدت را بشناسید. بنابراین شناخت و تشخیص میانگین متحرک های کوتاه مدت و بلند مدت برای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و سایر دارایی­ها بسیار مهم است.
معامله گران در نمودارهای بیت کوین به دنبال دو نشانه نادر اما قدرتمند هستند و این دو نشانه زمانی­ است که میانگین متحرک کوتاه مدت و بلند مدت یکدیگر را قطع می­کنند. زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت بتواند از روی میانگین متحرک بلند مدت عبور کند، نقطه تقاطع طلایی اتفاق می­افتد. اما زمانی­که عکس این مطلب اتفاق بیفتد، یعنی میانگین متحرک کوتاه مدت به سمت پایین متحرک بلند مدت حرکت و در واقع سقوط کند، تقاطع مرگ اتفاق خواهد افتاد.
استفاده از این دو معیار در بازارهای مالی بسیار پرکاربرد است. به طور مثال، بازارهای نزولی در سال­های 1929، 1938، 1974 و 2008 توسط همین دو معیار شناسایی شد. این نقاط توانستند بدترین و شدیدترین رکودهای اقتصادی در قرن اخیر را پیش­بینی کنند.
تقاطع طلایی در نمودار قیمت بیت کوین:
همانطور که در قسمت قبل عنوان شد، تقاطع طلایی زمانی اتفاق می افتد که میانگین متحرک کوتاه مدت در بالای متحرک بلند مدت قرار گرفته و این نمودار را رو به بالا قطع کند. مشاهده این اتفاق در نمودار قیمت بیت کوین بدین معناست که باید انتظار یک حرکت صعودی قوی و رو به بالا را برای این ارز داشته باشیم.
اما برای اینکه این اتفاق بیفتد به چه شروطی نیاز است؟

دو شرط لازم برای وقوع تقاطع طلایی در نمودار قیمت وجود دارد.

1. باید در پایان یک روند نزولی باشیم . این روند نزولی باید بسیار شدید بوده و در پایان عمر خود قرار داشته باشد. این امر نیاز زمانی اتفاق خواهد افتاد که فروشندگان از فروش دارایی خود خسته شده باشند و زمان فروش دارایی از دید این اشخاص تمام شده باشد.
2. میانگین متحرک کوتاه مدت باید بتواند میانگین متحرک بلند مدت را در نقطه­ای رو به بالا قطع کند و در بالای این نمودار قرار بگیرد. اگر بخواهیم میانگین­ متحرک­ها را بررسی کنیم باید بگوییم که این میانگین­ها به طور معمول در دوره­های 50، 100 و یا 200 اتفاق می­افتند.
در نمودار قیمت بیت کوین این نقطه را می­توانید در 15 دسامبر 2018 مشاهده کنید که نشانگر شروع یک روند صعودی قدرتمند قیمت بود. روند صعودی در قیمت بیت کوین از 12 مارس شروع شد و موجب افزایش قیمت بیت کوین تا 260 درصد در 26 ژوئن شد. یعنی قیمت بیت کوین از 3859 دلار به 14000 دلار در این تاریخ رسید.
نکته قابل توجه در این نمودارها این است که با استفاده از تقاطع طلایی در تحلیل نمودارهای قیمت بیت کوین با تایم فریم بالا، نتایج بهتری را به دست خواهید آورد.

تقاطع مرگ در نمودار بیت کوین

برعکس توضیحی که در خصوص تقاطع طلایی داده شد، تقاطع مرگ نیز وجود دارد. این تقاطع زمانی اتفاق می افتد که خریداران از خرید خسته شده­اند. در این وضعیت، نمودار میانگین متحرک کوتاه مدت در پایین متحرک بلند مدت قرار گرفته و آن­را رو به پایین قطع می­کند. از نظر دوره های زمانی وقوع این تقاطع ها باید گفت که، میانگین متحرک کوتاه مدت معمولا میانگین 50 دوره است. این در حالی است که میانگین متحرک بلند مدت، میانگین 100 یا 200 دوره را در اختیار دارد.
این اتفاق در 30 مارس 2018 برای نمودار قیمت بیت کوین اتفاق افتاد. در این زمان، میانگین متحرک 50 دوره، میانگین متحرک 100 رو را رو به پایین قطع کرده بود. بنابراین در زیر این نمودار قرار گرفت. برای معامله گران و تحلیل­گران این نقطه شروع یک نزول شدید بود. در ادامه این شرایط، قیمت بیت کوین از 6850 دلار تا حدود 3122 دلار سقوط کرد.
نکته مهم در خصوص تقاطع های طلایی و مرگ این است که باید بدانید این الگوها بدون نقص نیستند. اما همانند سایر ابزارها و نمودارها، شرایط مقایسه­ای نسبتا مناسبی را برای بررسی وضعیت قیمت بیت کوین در اختیار سرمایه گذاران خواهد گذاشت. قطعا استفاده از نمودارهای تحلیلی متنوع و متفاوت و قرار دادن این الگوها در کنار هم، مسیر حرکت قیمتی مناسبی را در این بازار پر نوسان در اختیار ما خواهد گذاشت. بنابراین پیشنهاد می­کنیم تا به سادگی از کنار این نمودارها عبور نکرده و با تمرکز و دانش بیش­تری به بررسی آن­ها بپردازید.

قدم به قدم با نمودار تغییر قیمت بیت کوین طی ده سال:

پول الکترونیکی یا همتا به همتای جذابی با نام بیت کوین که توسط خالق یا خالقانی نامعلوم در سال 2008 وارد بازار ارزهای دیجیتال شد، در حال حاضر به عنوان یکی از راه­های سرمایه گذاری بحث برانگیز میان معامله گران وجود دارد. برخی از اقتصاددانان  معتقدند که بیت کوین یک پدیده ای انقلابی در نوبه خود است. پیدایش ده­ها ارز دیجیتالی متنوع بعد از خلق بیت کوین، مهری تایید به این ادعاست. اما از آن­جایی که هیچ نظارت و کنترلی در این بازار توسط نهادهای دولتی خاصی وجود ندارد، پس بهتر است هوشمندانه تر قدم برداشته و از نمودار قیمت بیت کوین و تحلیل­های تکنیکال و فاندامنتال در این سرمایه­گذاری جذاب استفاده کنید.
در حال حاضر بیت کوین هم به عنوان یک پول و هم ابزاری برای سرمایه گذاری محسوب می­شود. از این­رو عنوان طلای دیجیتال به این ارز داده شده ­است. در سال 2010 هر واحد از این رمز ارز، ارزشی کم­تر از 0.5 دلار داشت. اما در حال حاضر قیمت این ارز در محدوده 40.000 تا 50.000 دلار در نوسان بوده و حتی تا 64.000 دلار نیز پیشروی کرده بود. پس ارزش بررسی و سرمایه­گذاری را خواهد داشت.
برای بررسی نمودار قیمت بیت کوین، بهتر است به زمان اولین ورود این ارز به صرافی­ها مراجعه کنیم. بنابراین به بررسی قیمت بیت کوین از سال 2010 تا 2020 طبق نمودارهای قیمتی این ارز می­پردازیم تا با روند تغییرات آن آشنا شوید.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2010:

1. راه اندازی اولین صرافی بیت کوین در سال 2010:
اولین صرافی بیت کوین در 17 مه  2010 با عنوان BitcoinMarket.com کار خود را آغاز کرد. بنابراین اولین جهش قیمت برای این ارز تا 0.003 دلار در این زمان اتفاق افتاد.
2. انجام اولین پرداخت با بیت کوین:
لازو هانیچ از کاربران انجمن بیت کوین تاک، اولین پرداخت را با استفاده از این ارز در مه 2010 انجام داد. او تعداد 10.000 بیت کوین برای خرید دو عدد پیتزا به ارزش 41 دلار را خرج کرد.
3. معرفی بیت کوین در وبسایت Slashdot.org   
پس از اینکه بیت کوین در این وبسایت معرفی شد، قیمت آن حدود 10 برابر رشد کرد چرا که توانسته بود تا توجه علاقه مندان به فناوری­های جدید را به خود جلب کرد. بنابراین قیمت آن از 0.008 به 0.08 دلار رسید.
4. شروع به کار صرافی MtGox
جد مک کالب در 18 ژوییه سال 2010، صرافی ام تی گاکس را به عنوان پلتفرمی برای خرید و فروش بیت کوین به صورت تمام وقت معرفی کرد.  وی در سال 2011 صرافی خود را ه مارک کارپلس در ژاپن فروخت و از این پس این صرافی به مدت سه سال بیش­تر حجم معاملات خود را به بیت کوین اختصاص داد.
5. وقوع اولین هارد فورد بیت کوین
این هارد فورک زمانی اتفاق افتاد که یک فرد ناشناس 9 برابر بیش­تر از تعداد واقعی بیت کوین را به شبکه وارد کرد.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2011:

نمودار قیمت بیتکوین

1. رسیدن قیمت بیت کوین به یک دلار طبق نمودار این ارز:
به کار رفتن نام بیت کوین در طی این سال، موجب محبوبیت آن در میان مردم شده بود. که باعث افزایش ارزش آن شد.
2. ایجاد امکان معامله بیت کوین با سایر ارزهای فیات در صرافی­های جدید:
امکان معامله بیت کوین با ارزهای فیات چون پوند استرلینگ، رئال برزیل، دلار آمریکا و ... موجب افزایش حجم معاملات و در نتیجه افزایش قیمت این ارز بر روی نمودار قیمت بیت کوین شد.
3. انتشار مقاله­ای در سیلک رود:
در این مقاله به همگان ثابت شد که بیت کوین راهی مناسب برای فرار از قانون است. بنابراین مشخص شد که کاربرد بیت کوین کاملا منحصر به فرد است. پس از این زمان قیمت بیت کوین طبق نمودار قیمت بیت کوین به 31 دلار رسید.
4. اولین هک در صرافی ام تی گاکس:
پس اینکه یک هکر به 600 بیت کوین در این صرافی دست یافت، ارزش این ارز تا حدود 0.01 دلار سقوط کرد.
5. اختصاص یک اپیزود در سریال the good life به بیت کوین:
این اقدام باعث رشد مجدد قیمت بیت کوین به علت افزایش تبلیغات مثبت بر روی این ارز دیجیتال گردید.
قیمت بیت کوین در پایان سال 2011 به حدود 30 دلار رسیده بود.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2012:

1. ورد پرس بیت کوین را پذیرفت:
بعد از اعلام ورد پرس مبنی بر اینکه بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته است، قیمت این ارز دوباره اوج گرفت.
2. اولین هوینگ بیت کوین:
پاداش استخراج بیت کوین در سال 2012 نصف شد. این اولین هاوینگ بیت کوین بود که طبق قوانین آن هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد. همین امر موجب کاهش قیمت این ارز تا حدود 14 دلار تا پایان سال 2012 شد.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2013:

1. هارد فورک در نسخه 0.08 بیت کوین:
پس از کاهش مجدد اعتماد مردم که به دنبال توقف موقت معاملات در صرافی ام تی گاکس اتفاق افتاد، اعضای انجمن بیت کوین سریعا فورکی را در شبکه ایجاد کردند تا از افت قیمت بیت کوین جلوگیری کنند.
2. بحران اقتصادی در کشور قبرس:
پس از وقوع بحران در قبرس، مردم برای حفظ دارایی­های خود، شروع به خرید بیت کوین کردند. در این زمان نمودار قیمت بیت کوین اوج گرفت و به 260 دلار رسید.
3. افزایش حجم معاملات و اختلال در سرورهای صرافی ام تی گاکس:
به دنبال افزایش حجم معاملات، سرورهای شبکه ام تی گاکس از کار افتاد. همین امر باعث اختلال در روند انجام معاملات و کاهش آن تا زمان رفع مشکل شد.
4. آزاد شدن معاملات بیت کوین در چین:
با آزاد شدن امکان انجام معاملات بر پایه بیت کوین، نمودار قیمت این ارزش مجدد اوج گرفت و صعود خوبی را در بازار از خود به جای گذاشت.
5. ممنوع شدن معاملات بیت کوین برای موسسات مالی چین:
در این زمان طبق نمودار قیمت بیت کوین، قیمت این ارز 1022 دلار بود که با ممنوعیت اعلام شده جدید از رف دولت چین، ارزش این ارز تا 839 دلار سقوط کرد.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2014:

1. حمله به صرافی­ها:
در نتیجه حمله به صرافی­های بزرگ و بستن معاملات توسط این صرافی­ها، قیمت بیت کوین سقوط کرد.
2. تعطیلی ام تی گاکس:
با از دست رفتم 744000 بیت کوین توسط بی مسئولیتی این صرافی، بازار بیت کوین وارد رکود دو ساله گردید.
3. پذیرش بیت کوین توسط مایکروسافت
این اتفاق در کنار سایر اتفاقاتی چون پذیرش بیت کوین توسط شرکت دل، موجب افزایش قیمت این ارزش بر روی نمودار قیمت بیت کوین گردید. اما این افزایش چندان چشمگیر نبود.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2015:

1. انتشار سیاست­نامه ارزهای دیجیتال در آمریکا:
با ایجاد قوانین جدید برای معاملات بیت کوین ارزش این ارز در این سال افت کرد.
در ادامه با معاف شدن بیت کوین از مالیات بر ارزش افزوده توسط اتحادیه اروپا، قیمت این ارز کمی جان تازه گرفت. اما در مجموع، ارزش این ارز حتی از گذشته نیز کم­تر بود.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2016:

1. رد شدن بیت کوین توسط مایک هرن:
این شخص که توسعه دهنده گوگل است، با این اظهار نظر موجب شد تا نمودار قیمت این ارز روندی رو به پایین را تجربه کند.
2. ایجاد پلتفرمی برای خرید و فروش بیت کوین:
نتیجه این امر بهبود روند انجام معاملات و در نتیجه افزایش قیمت بیت کوین بود.
3. هاوینگ دوم بیت کوین.
4. هک صرافی بیتفینکس:
که نتیجه منفی بر ارزش این ارز گذاشت.
5. رئیس جمهوری دونالد ترامپ:
کاهش ارزش بازار آمریکا در حدود 1 درصد، باعث افزایش قیمت بیت کوین در این زمان شد.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2017:

1. ورود ارزش بیت کوین به کانال 1000 دلار
2. پذیرفتن بیت کوین توسط ژاپن: افزایش ارزش و رشد نمودار
3. تولد بیت کوین کش: افزایش ارزش بیت کوین و صعودی شدن نمودار
4. تولید بیت کوین گلد
بیت کوین در پایان این سال صعود غیر قابل تصوری داشت. سال 2017 سالی حیاتی در تاریخ بیت کوین محسوب می­شود. در این سال قیمت هر بیت کوین به 10.000دلار رسید.

بررسی تغییرات نمودار قیمت بیت کوین در سال 2018:

سال 2018 سالی پر از آزمون و خطا برای بیت کوین بود. در ابتدای این سال، بیت کوین قیمت خود را با حدود 11000 دلار آغاز با 4000 دلار به پایان برد.
از این سال به بعد بیت کوین با افزایش چند برابری در قیمت خود مواجه شد. افزایشی که موجب شد تا در سال 2020 رکود 20.000 دلاری خود را بشکند و ارزش آن به شکل سرسام آوری افزایش یابد. بنابراین سال 2019 و 2020 با شروع حمایت کسب و کارهای بزرگ از این ارز، شرایط به طور کلی تغییر کرده و بیت کوین به دنیای جدیدی پا گذاشت.
در نهایت باید گفت:
با اینکه بیت کوین سقوط­ها و صعودهای بسیاری را بر روی نمودار قیمت کوین تجربه کرده است، اما حال که در محدوده قیمتی بالایی قرار گرفته است، بهتر است با دقت بیش­تری اقدام به سرمایه-گذاری بر روی آن کنید. چرا که سقوط های کوچک نیز موجب از دست رفتن سرمایه در ابعاد بزرگی خواهد شد. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی