آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


برای نگهداری ارز دیجیتال و بیتکوین استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال امن‌ترین روش است. در این روش ارز دیجیتال به صورت فیزیکی ذخیره نمی‌شود. ارز دیجیتال و بیت‌کوین به صورت بلاکچین در کیف پول سخت افزاری نگهداری می‌شود و با استفاده از یک کلید می‌توان به آن دسترسی داشت. این کلید در کیف پول دیجیتال نشان از مالکیت شخص بر ارزهای دیجیتال است. در نتیجه حفظ این کلید خصوصی از اهمیت زیادی دارد. زیرا با از دست دادن کلید، کل ارز دیجیتال شخص از دست می‌رود. برای نگهداری ارز دیجیتال باید از امن‌ترین ولت یا کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنیم. در بازار کیف پول سخت‌افزاری زیادی وجود دارد. کیف پول‌‌های سخت ‌افزاری امن‌ترین کیف پول‌هایی است که برای ذخیره و نگهداری ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کیفپول های سخت افزاری

اهمیت کیف پول‌های کریپتو

کاربران ارز دیجیتال می‌‌توانند برای حفظ دارایی خود از کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده نماید. برخی از کیف پول‌ها فقط یک نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند، مانند کیف پول سامورایی. استفاده از کیف پول‌هایی که چند نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند، انتخاب مناسبی برای نگهداری بیت‌کوین، کاردانو، اتریوم و انواع دیگری از ارز دیجیتال است. کیف پول ارز دیجیتال برای اطمینان بیشتر از کاربر درخواست رمز عبور پیچیده می‌کند تا مطمئن شود که فقط کاربر به حساب خود دسترسی پیدا کرده است.

کیف پول گرم 

کیف پول سرد و گرم دو نوع دیگر از کیف‌های ارز دیجیتال هستند که هر کدام ویژگی خاصی دارند. به دلیل استفاده آفلاین در کیف پول گرم انجام تراکنش نیاز به آنلاین شدن نیست. زیرا این کیف پول‌ها به اینترنت متصل هستند. به این دلیل سرمایه گذارانی که بیت کوین زیادی دارند بهتر است برای امنیت بیشتر از این نوع کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال استفاده کنند. یکی دیگر از مزیت‌های کیف پول گرم این است که با کاهش پول در آن می‌توان ارز بیشتری به آن انتقال داد.

کیف پول سرد

کیف پول سرد نوع دیگری از روش‌های نگهداری بیت کوین و ارز‌های دیجیتال است. این نوع کیف پول به صورت دستگاه فیزیکی برای ذخیره ارز دیجیتال هستند. مهم‌ترین مزیت کیف پول سرد این است که به راحتی می‌توان ارز دیجیتال را حمل کرد. اندازه این کیف پول کوچک است و به راحتی قابل حمل است. کیف پول سرد به سرمایه‌گذارانی که میخواهند ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری کنند، پیشنهاد می‌شود.
امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری در سال ۲۰۲۱
بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال درسال 2021 شامل موارد ذیل است که هرکدام مورد بررسی قرار گرفته است.

•    لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

نسل دوم کیف پول سخت افزاری لجر، لجر نانو ایکس است که پشتیبانی بیشتر از 1800 نوع ارز دیجیتال و توکن مانند بیت‌کوین، اتریوم‌،کاردانو را انجام می‌دهد. استفاده از لجر نانوایکس آسان است. هرسال تعداد بیشتری از انواع ارز دیجیتال توسط پلتفرم لجر پشتیبانی می‌شود. روش کار با لجر نانو ایکس به این صورت است که کیف پول دیجیتال به وسیله کابل USB به رایانه متصل می‌شود. اتصال این لجر به تلفن همراه با سیستم اندروید و  iOSبه وسیله بلوتوث انجام می‌شود. لجر نانو ایکس با کیف پول سخت افزاری ادغام وبه وسیله رابط کاربری آسان به کاربران کمک می‌کند ارز دیجیتال خود را نگهداری کنند. یکی از مزیت های نانو‌ایکس این است که قابلیت اضافه نمودن انواع دیگرارز‌های دیجیتال را به ابزارهای خود دارد. لجر‌نانوایکس از پورت USB-C و USB-A برای اتصال به کامپیوتر یا تلفن هوشمند استفاده می‌کند.

•    ترزور مدل تی (Trezor Model T)

ترزور یکی دیگر از انواع کیف پول‌های نسل دوم لجر است. ترزور دارای این قابلیت است که  کاربران به وسیله رابط اینترنت به صرافی های ارز دیجیتال شخص ثالث مانند چنجلی و کوین سوییچ دسترسی دارند. این مدل کیف پول صفحه نمایشی لمسی دارد و کار با آن راحت‌‌تر است. ترزور مدل تی برای MicroSD درگاهی دارد که به وسیله آن کاربران می‌توانند پین خود را رمزگذاری کنند و باعث امنیت بیشتر ارزهای دیجیتال در کیف پول از حملات سایبری مهاجمان شوند. کیف پول ترزور مدل تی دارای ویژگی امنیتی Shamir Backup است که برای بازیابی کوین‌ها در دستگاه 16 بخش برای کاربران ایجاد می‌کند. یکی دیگراز ویژگی‌های ترزور استفاده کاربران از صرافی‌های ارز دیجیتال درون کیف پول است. همچنین دریافت و ارسال کوین‌ها راحت است. برای ایجاد امنیت بیشتر در این نوع کیف پول می‌توان در بخش Receive آدرس دریافتی درون برنامه بسازید و توسط کیف پول ترزور تایید شود. در بخش QR Trezor کاربر می‌تواند کد QRآدرس خود را مشاهده کند و فرستنده برای انتقال می‌تواند آن را اسکن کند و با پرداخت پردازش در صفحه، تراکنش نمایش داده شود. ترزور در مورد بیت کوین و دستگاه‌های خود اطلاعات جامعی به کاربران ارائه می‌کند. ترزور ابزار عیب یابی Troubleshooter را برای جستجوی حل مشکل کاربران در سایت خود استفاده کرده است.  

•    کول ولت پرو (CoolWallet Pro)

نسلی از کیف پول دیجیتالی موبایلی بر مبنای دیفای با نام کول ولت پرو در ماه مه سال 2021 وارد بازار شد. شکل کول ولت پرو مانند کارت اعتباری است. کول ولت پرو دارای امنیت بالا و ارتباط رمزنگاری به وسیله بلوتوث، دارایی کاربران را حفظ می‌کند. کیف پول کول ولت پرو از یک صفحه نمایشی  تشکیل شده است که با جوهر الکترونیکی داده‌ها را نمایش می‌دهد. همچنین دکمه ای برای تایید نمودن فیزیکی تراکنش‌ها در این نوع کیف پول وجود دارد. استاندارد امنیتی EAL6+ (SE) در کول ولت پرو باعث امنیت ذخیره‌سازی چند لایه ای سرد در این کیف پول‌ می‌شود. کول ولت پرو دارای تاییدیه مختلف بیومتریک درون برنامه ای است. کول ولت از بلوتوث کم‌مصرف رمزنگاری‌شده با الگوریتم AES256 (BLE) و پنج پردازنده برای کنترل SE ، MCU، E-INK DRIVER، مدیریت قدرت و BLE تشکیل شده است.  وجود استاندارد امنیتی (SE) در کول ولت پرو باعث می‌شود این کیف پول از الگوریتم امضای تراکنش ECDSA پشتیبانی کند. کول ولت پرو از تولیدکننده عدد تصادفی و شتاب دهنده سخت افزاری کریپتو استفاده می‌کند. کول ولت پرو برای پشتیبانی تعدادی کوین و آدرس از استانداردهای BIP-32 و BIP-44 استفاده می‌کند. برای بازیابی کیف پول و امضا از الگوریتم های secp256k1،SHA256 ، ripemd160،RLP ،Base32 ،Ed25519 ، Hmac ،Ripemd ،SHA1 ،SHA512 ، SHA3_256 ،SHA3_512 ، keccak_256 و keccak_512 پشتیبانی می‌کند. این کیف پول از یک روکش با مدار چاپی قابل انعطاف درست شده است و با فشرده سازی سرد از دست‌کاری و آب محفوظ است. از باتری لیتیوم آن برای چند هفته می‌توان استفاده نمود. در نسل سوم کیف پول‌های کول ولت پرو کاربران می‌توانند دارایی خود را عرضه کنند. کاربرانی که طرفدار محیط زیست هستند می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند. ارزهای دیجیتالی که توسط  این مدل کیف پول پشتیبانی می‌شوند، شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، XRP، بایننس کوین، توکن‌های ERC20، پولکادات، کازموس، ترون، توکن‌های TRC20 و توکن‌های BEP-20 است. در آینده ارزهای دیجیتال کاردانو، توکن‌های بی‌همتا و اتریوم نیز توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. کاربران با ذخیره دارایی دیجیتال خود در این نوع کیف پول می‌توانند از سرمایه‌گذاری ارزهای DOT، TRX و ATOM سود کسب کنند. همچنین می‌توانند به تعدادی محصول مالی غیر متمرکز و متمرکز متصل شوند. شکل کول ولت پرو مانند کارت اعتباری است و این ویژگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربرانی باشد که می‌خواهند کیف پول سخت افزاری را در کیف پول واقعی ذخیره کنند.

•    کیپ کی (KeepKey)

کیپ کی نوعی از کیف پول دیجیتالی است که برای ذخیره‌سازی سرد ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود. کیپ‌ کی با پلتفرم معاملاتی ShapeShift همکاری می‌کند تا تردیدی برای کاربران به وجود نیاید. نرم افزار کیپ کی متن‌باز است و قابلیت بررسی در GitHub را دارد. این نوع کیف پول امنیت بالایی دارد. محافظت از این کیف پول توسط کد پین شخصی با انتخاب کاربر است. اندازه کیپ کی نسبت به کیف پول‌های شناخته شده در زمینه ارز دیجیتال بزرگ‌تر است.

•    الیپال تایتان (Ellipal Titan)

کیف پول دیجیتال الیپان تایتان دارای امنیت بالا و ضدنفوذ است. یکی ازمهم‌ترین ویژگی‌ این نوع کیف پول زمانی‌که در حالت Air-Gapped است، از شبکه‌های دیگر جدا می‌شود. الیپال تایتان  دارای صفحه نمایش رنگی و لمسی در اندازه 4 اینچی است و برای کاربران انجام تراکنش را آسان می‌کند. کیف پول‌های دیگر از کابل USB یا بلوتوث برای امضای تراکنش استفاده می‌کنند. اما الیپال تایتان از کد‌های QR برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برد الیپال تایتان طوری طراحی شده است که  از هرنوع اتصال از طریق وای‌فای، بلوتوث و تلفن همراه جلوگیری کند. این نوع کیف پول به دلیل امنیت بالا  سرمایه کاربران را از حملات سایبری محافظت می‌کند. زمانی که تشخیص داده شود که نفوذ به این کیف پول اجباری بود، تمام اطلاعات پاک می‌شود. کاربران نگران دارایی خود نباشند ، زیرا می‌توانند کوین‌ها را در ولت‌های دیگر دوباره بازیابی کنند.

•    سیف‌پل اس ۱ (SafePal S1)

در سال 2019 نوع دیگری از کیف پول دیجیتالی با نام سیف پل اس وارد بازار ارز دیجیتال شد. 19 نوع بلاک‌چین و بیشتر از 10000 هزار توکن مانند توکن NFT به وسیله این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. برای اینکه کاربران بتوانند به راحتی، ساده و با امنیت بالا دارایی‌های دیجیتال خود را نگهداری کنند این نوع کیف پول طراحی شده است. برای بالا بردن امنیت در این کیف پول از عبارت بازیابی، احراز هویت دو مرحله‌ای و کدپین استفاده شده است. نمای بیرونی این کیف پول شبیه MP3 پلیر است. ولت نرم افزاری SafePal نیز ساخته شده است که به وسیله آن کاربران می‌توانند به تراکنش وکوین‌های خود نظارت کنند. استفاده از سیف پل اس 1 راحت است. برای حفاظت از کلید‌های خصوصی در این نوع کیف پول از اقدامات امنیتی استفاده شده است. این اقدامات امنیتی شامل احراز هویت دومرحله‌ای، ساخت آدرس کیف پول آفلاین، رمز عبور 6 رقمی و الگو است.

•    سکیوکس وی 20 (SecuX V20)

یکی از معروف‌ترین کیف پول دیجیتالی ، کیف پول سکیوکس وی 20 است. سکیوکس وی 20 از صفحه نمایش لمسی رنگی بزرگ و باتری برای استفاده در حالت آفلاین ساخته شده است. اتصال در این کیف پول به وسیله USB و بلوتوث انجام می‌شود. سکیوکس وی 20 دارای گواهینامه امنیتی CC EAL5+ است و با اتصال بلوتوث استفاده می‌شود. کاربران با امنیت بالایی که این نوع کیف پول دارد، می‌توانند در تلفن همراه از آن استفاده کنند. این کیف پول درحالت آفلاین و آنلاین قابل استفاده است. ازسکیوکس وی 20 می‌توان در کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، انواع گوشی هوشمند و کروم بوک استفاده کرد. باتری سکیوکس وی  7 ساعت دوام دارد. با استفاده از عملکرد کد QR انتقال و انجام تراکنش به وسیله کیف پول تلفن همراه امکان‌پذیر است. سکیوکس وی 20  دارای صفحه لمسی 2.8 اینچی است و کاربران به راحتی ‍می‌توانند از آن استفاده کنند. طراحی این کیف پول شکل الماس است و دوام بالایی دارد.

•    کی استون پرو (Keystone Pro)

کی استون پرو نوعی کیف پول دیجیتالی است که کیف پول سرد و دارای سیستم امنیتی Air-Gapped است. این دستگاه ایزوله است و قابلیت اتصال به وای‌فای و بلوتوث را ندارد. در این کیف پول برای اتصال به بلاک‌چین باید از نرم افزار اضافه استفاده کرد. صفحه نمایش کی استون پرو 4 اینچی است و دارای سیستم عمل متن باز و سنسور اثر انگشت است و پشتیبانی تراکنش‌های PSBT بیت‌کوین و تراکنش ناقص امضا را بر عهده دارد. ولت کی استون پروسلسه مرتبی است و مطابق با استانداردهای BIP 32/39/44 است. این کیف پول برای افزایش امنیت و جلوگیری از نفوذ بدافزار‌ها، کد‌هایQR را برای امضای تراکنش‌ها ادغام می‌کند. این عملکرد باعث ایزوله کامل کی استون پرو می‌شود. باتری این کیف پول‌ها قابلیت جداشدن دارند. نسخه Essential و و Pro این کیف پول با باتری AAA SHC’HVD NHVN.

•    کیف پول مث (Math Wallet)

کیف پول مث یکی از بهترین و امن‌ترین کیف پول سخت افزاری است. مث ولت دارای چند پلتفرم است که برای تلفن همراه، دسکتاپ و کیف پول لجر و و Wookong Bio بهینه سازی شده است. مث ولت قابلیت نصب در مرورگر‌های کروم، Brave، Edge و تلفن همراه اندروید، ios  را دارد. طراحان کیف پول مث ولت مدعی هستند که اکستنشن این نوع کیف پول، تنها افزونه‌ای است که به وسیله نرم افزار‌های غیرمتمرکز چند زنجیره‌ای پشتیبانی می‌کند. مث ولت توانایی ذخیره سازی توکن‌ های بیشتر از 70 شبکه بلاک‌چین و 3000 رمز ارز را دارد. این نوع کیف پول پشتیبانی شبکه ترا بیت‌کوین، اتریوم، فایل کوین، ایاس و کازموس ، بایننس چین می‌کند. مث ولت به وسیله سیستم چند زنجیره‌ ای و غیر‌متمرکز برای کاربران سواپ رمز ارز‍‌‌ها را به وسیله سرور ابری برای مدت 3 ثانیه فراهم می‌کند. در این حالت کاربران ارز دیجیتالی  روی نود شبکه‌های کازموس،ایاس، آیریس نت و بایننس اسمارت چین استیک و پاداش به دست آورند. کاربران دراین نوع کیف پول با سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌هایی مانند DAI، USDC و USDT در پلتفرم‌های کامپوند،‌ آوه ، اوسیس و فالکروم  سود کنند. بلاک‌چین ‌ها می‌توانند از مث ولت درتوسعه برنامه ‌های غیر‌متمرکز استفاده کنند.

امنیت کیف پول مث ولت

تمام مراحل ساخت و ذخیره‌سازی کلید‌های خصوصی و عمومی در این نوع کیف پول توسط کاربر صورت می‌گیرد و مث ولت اطلاعاتی از کاربر را در خود نگهداری نمی‌کند. کاربران برای ورود به کیف پول مث ولت باید عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای یا اسکن کدQR را انجام دهند. همچنین اقدامات امنیتی دیگر مانند احراز هویت 2 عاملی و احراز هویت بیومتریک مانند اثر انگشت در یان نوع کیف پول وجود دارد.

•    کیف پول Oxis 

یکی دیگر از بهترین کیف پول‌ها که سایت رسمی ترا آن را معرفی نمود، کیف پول Oxis است. Oxis در تلفن همراه اندروید و ios قابل استفاده است. این کیف پول پشتیبانی رمز ارز‌هایی مانند پروتکل ترا بیت‌کوین، لایت کوین، اتر،تتر، دش، بیت کوین کش و لونا و همچنین توکن‌های ERC20 را بر‌عهده دارد. Oxis ولت غیر‌متمرکز و ابری است. از رابطه‌ کاربر پسند در این نوع دستگاه استفاده می‌شود.

امنیت کیف پول Oxis

از ایمیل و رمز عبور برای ورود کاربران در این نوع کیف پول استفاده می‌شود. در اکسیز کاربر مسئول کلید‌های خصوصی و رمز عبور است. اطلاعات کاربر در سرور‌های توزیع شده نگهداری می‌شود و کاربر با استفاده از عبارت یادآور می‌تواند حساب کاربری خود را بازیابی کند. برای ورود به این کیف پول باید از ایمیل و رمز عبور استفاده نمود. در اکسیز کاربران مسئول کلید‌های خصوصی و رمز عبور هستند. اطلاعات کاربران در سرور‌های توزیع رمزنگاری ذخیره می‌شوند و کاربر برای بازیابی حساب کاربری خود باید از عبارت یادآور استفاده کند. در Oxis  نیاز به احراز هویت کاربر نیست. قوی بودن رمز عبور، احراز هویت 2 مرحله‌ای و روش جایگزینی برای بازیابی حساب کاربری از مهم‌ترین اقدامات امنیتی این نوع کیف پول است.

اقدامات لازم برای امنیت کیف پول سخت افزاری

امنیت کیفپول های سخت افزاری

یکی از اقدامات امنیتی برای کیف پول‌ سخت افزاری استفاده از تایید دومرحله‌ای کاربران است. با این روش  به رمز عبور، یک مرحله استفاده می‌شود. با این تایید دو مرحله‌ای از نفوذ هکر‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین برای امنیت بیشتر از عبارت بازیابی، رمز عبور و کد پشتیبانی می‌توان استفاده کرد. 

در نهایت باید گفت:
با توضیحاتی که در مورد بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال  داده شد، سوال این است که بهترین کیف پول ارز دیجیتال با بالاترین امنیت کدام است.؟ با توجه به انواع مختلف کیف پول‌های سرد در بازار ارز دیجیتال، انتخاب دشوار است. برای انتخاب امن‌ترین کیف پول سخت افزاری باید به ویژگی های مختلفی مانند سطح محافظت دستگاه و امنیت بالا‌ی آن برای جلوگیری از نفوذ ‌حملات سایبری و مهاجمان در حالت آنلاین و آفلاین توجه شود. بهترین کیف پول باید به راحتی قابل استفاده باشد وقابلیت سازگاری با دستگاه‌های مختلف را داشته باشد. امن ترین کیف پول سخت افزاری، کیف پولی است است که دارای بیشترین و بالاترین اقدامات امنیتی برای استفاده کاربران باشد.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی