آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


دستگاه‌های ماینر به دلیل اینکه انرژی زیادی مصرف می‌کنند، گرم می‌شوند. این گرما به اندازه‌ای زیاد است که باعث آسیب رسیدن به دستگاه خواهد شد. بنابراین لازم و ضروری است که دستگاه ماینر را خنک کنید. با ما همراه باشید تا به شما نحوه خنک کردن دستگاه ماینر را بیان کنیم.

دستگاه ماینر


بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای معاملاتی بسیار محبوب در میان افراد است که امکان سرمایه گذاری به همراه دست‌یابی به سودهای بالا از طریق آن وجود دارد. رمز ارزها از جدیدترین آیتم‌هایی هستند که معامله با آنها در کنار دشواری‌های خود، مزایای زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

بیت کوین یکی از اولین رمز ارزهای تأسیس شده است که افراد به دو شکل از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. در روش اول افراد با سرمایه گذاری در بازار این رمز ارز و انجام خرید و فروش‌ها در زمان مناسب می‌توانند به سود دست پیدا کنند. در روش دوم افراد به کمک فرایند ماینینگ و یا استخراج تلاش می‌کنند تا به شکل پاداش بیت کوین دریافت کنند. روش دوم به واسطه دستگاه ماینر انجام می‌گیرد و برای نتیجه بخشی از آن نیاز است که شرایط دشواری را فراهم نمود. در ادامه این متن قصد داریم به ارائه راه حل‌هایی برای ایجاد دمای مناسب حین کار با دستگاه‌های ماینر بپردازیم.

 

استخراج یا ماینینگ به چه معنی است؟

ممکن است شما به عنوان کسی که به تازگی با ارز دیجیتال و بیت کوین آشنا شده‌اید، اطلاعات کافی در خصوص فرایند ماینینگ و یا استخراج نداشته باشید. به طور خلاصه و آسان باید بگوییم که ماینینگ به فرایندی گفته می‌شود که افراد در طی آن می‌توانند رمز و یا الگوریتم موجود در یک زنجیره اطلاعاتی را حدس بزنند و سپس بدین واسطه کد های جدید و یا بیت کوین‌ های جدیدی را به وجود بیاورند. دستگاه‌های ماینر تلاش می‌کنند تا زنجیره‌های اطلاعاتی مختلف را به طور جداگانه شناسایی نمایند و سپس با تحلیل اطلاعات موجود به رمزها و کدهای موجود دست پیدا کنند. در طی این فرایند دستگاه ماینر تعداد مشخصی از بیت کوین را استخراج نموده و طبق شرایطی خاص به صاحب دستگاه تعلق خواهد گرفت.
شبکه ‌ای که شما امکان دستیابی به بیت کوین توسط آن را خواهید داشت، اصطلاحاً بلاک چین نامیده می‌شود. شبکه بلاک چین نسل جدیدی از فناوری ذخیره اطلاعات و برقراری ارتباطات است که به شکل غیر متمرکز و بدون اینکه وابسته به دولت خاصی باشد ، اداره می‌شود. شبکه بلاک چین اطلاعات را به شکل بلوک‌های متصل به هم با رمزهای مستقل اما مرتبط با یکدیگر، سازماندهی خواهد نمود. جالب است بدانید که در شبکه بلاک چین تمامی اطلاعات توسط کاربران قابل مشاهده است و برای ایجاد هر گونه تغییر در آنها بایستی ابتدا تأیید تمامی کاربران گرفته شود. با توجه به چنین طراحی می‌توان گفت که امنیت اطلاعات در سطح بالایی قرار خواهد داشت.
هنگامی که یک شخص موفق به کشف کدهای دسته بندی اطلاعات در یک زنجیره می‌شود، ابتدا بایستی دستاورد خود را به اطلاع تمامی اعضای زنجیره برساند. پس از اینکه تمامی کاربران صحت و اعتبار الگوریتم‌های یافته شده را تأیید کردند، آنگاه تعداد 12.5 بیت کوین به فرد داده خواهد شد. این مقدار پاداش در دوره ‌های زمانی تقریبا 4 ساله به نصف خود می‌سد. مسئله قابل ذکر در این بخش این است که هر چه جلوتر می‌رویم امکان و احتمال استخراج رمز ارزها دشوارتر و بعیدتر می‌شود از این رو بسیاری ترجیح می‌دهند، تمرکز خود را بر روی معاملات بیت کوین بگذارند.

نیازهای فرایند استخراج یا ماینینگ

همان طور که گفتیم با گذر زمان پیچیدگی الگوریتم‌های به کار رفته و دشواری آنها وارد سطوح جدیدی شدند ، به طوری که امکان دسترسی به آنها برای عامه افراد عملاً از بین رفت. این روزها شما برای اینکه بتوانید فرایند ماین را پیش ببرید نیاز به تعداد زیادی دستگاه ماینر خواهید داشت که به شکل 24 ساعته فعال باشند . در کنار تمامی این موارد لازم است که شرایط سخت افزاری و محیطی بسیاری را فراهم نمایید. تا چندی پیش افراد می‌توانستند به کمک کامپیوترهای شخصی خود نیز با کمی تلاش بیت کوین استخراج کنند ، اما این قابلیت خیلی زود از دست رفت و حال تنها سرمایه داران بزرگ و افرادی که تجهیزات با کیفیتی در اختیار دارند، موفق به استخراج بیت کوین و یا سایر رمز ارزها می‌شوند.
این روزها با توجه به دشواری کار از تعداد زیادی دستگاه ماینر در کنار یکدیگر در مکانی مشخص استفاده می‌شود که تمامی اطلاعات مربوط به آنها توسط شبکه بلاک چین عمومی و مجموعه دسترسی‌های شخصی قابلیت بررسی و پیگیری خواهد داشت. برای اینکه افراد بتوانند استخراج بیت کوین را با احتمال موفقیت بالا و بدون آسیب‌های جانبی انجام دهند ، لازم است که نکات زیر را به یاد داشته باشند:
·       تامین انرژی: تامین انرژی یکی از مسائل مهم در خصوص انجام فعالیت استخراج است. باید بدانید که دستگاه‌های ماینر مصرف انرژی بالایی خواهند داشت و تأمین برق مصرفی آنها از اصلی‌ ترین چالش‌های موجود است. در این خصوص مهم است که شما بتوانید جریان برقی پایدار و بدون افت و یا اتصالی به شکل 24 ساعته و یا با توجه به برنامه فعالیت خود، فراهم آورید. در صورتی که مزرعه ماینینگ شما و یا مکانی که دستگاه‌ های ماینر خود را قرار می‌ دهید بیش از حد بزرگ و گسترده است، توصیه می‌شود از منبع تامین برق جداگانه استفاده نمایید.
·       تعادل دما: نکته مهم دیگر سرد کردن دستگاه‌های ماینر و حفظ تعادل دمایی آنها است. این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه مصرف انرژی بالایی دارند، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. این گرما حاصل ساعت‌ها کار ماینرها برای دستیابی به اطلاعات بلوک‌ها است. در صورتی که شما نتوانید به خوبی دمای دستگاه‌ها را کاهش دهید و آنها را سرد کنید؛ در ابتدا با کاهش راندمان و عملکرد مواجه خواهید شد و پس از آن به احتمال دستگاه‌های خود را به علت نقص فنی از دست خواهید داد.
·       تجهیزات: به یاد داشته باشید که در کنار دستگاه ماین که خود با تنوع مدل بالا و قیمت‌های هنگفت در بازار به فروش می ‌رسد، نیاز به تهیه سیم ‌ها و انواع تجهیزات جانبی با کیفیت نیز خواهید داشت. در این بخش چون از فعالیتی ممتد و طولانی مدت صحبت می‌کنیم مهم است که حتما به دوام و مقاومت تمامی تجهیزات استفاده شده اهمیت دهیم.
·       بازرسی: مهم است که حتما طی بازه ‌های زمانی کوتاه مدت، سلامت دستگاه‌ها و عوامل مربوط به آنها را هم به شکل بازرسی حضوری و هم به شکل نظارت سیستم عاملی؛ بررسی نماید. این کار به شما برای تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد.
·       مکان احداث: با توجه به موضع ایران نسبت به این فعالیت شما با دشواری ‌های بسیاری برای احداث سوله خود مواجه خواهید بود.
با توجه به گستره فعالیت شما و قوانینی که به طور منطقه‌ای برای استخراج بیت کوین وجود دارد، شما با چالش‌های متفاوتی مواجه خواهید شد. چگونگی برخورد با این چالش‌ها نیز با توجه به شرایط شما متفاوت خواهد بود.
 

خنک کردن دستگاه ماینر

خنک کردن دستگاه ماینر

 تا به اینجا فعالیت ماینینگ و یا استخراج بیت کوین آشنا شدید و همچنین دریافتید که چه چالش‌هایی بر سر راه شما در این فعالیت به طور معمول خواهند بود. مشکل گرم شدن دستگاه‌های ماینر و عدم توانایی برای تنظیم دما از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند تبعات وحشتناکی به خود به همراه داشته باشد از این رو قصد داریم به شما راهکارهایی در این بخش را ارائه دهیم.
ویژگی‌های محل نگهداری
معماری سازه شما برای نگهداری ماینرها و شیوه چینش و قرار دهی آنها تأثیر مهمی بر روی کنترل دما خواهد داشت. بهتر است از سازه‌هایی با سقف‌های بلند، دارای پنجره‌ها و یا آیتم‌هایی برای تهویه‌، پنهان شده توسط سایه‌ها و از همه مهم‌تر بزرگ‌تر از آنچه نیاز است ، را انتخاب نمایید. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید بدون هیچ گونه اقدام جانبی دیگر متوسط دمای محیط را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.
نکته بعدی چینش دستگاه‌ها است. سعی کنید میان دستگاه‌ها با ایجاد راهروهایی هم فضا را برای دسترسی و رفت و آمد سازگار سازید و هم امکان عبور هوا را تسهیل کنید. دقت داشته باشید که دستگاه‌های ماینر به هیچ عنوان نباید روی هم و یا چسبیده به هم چیده شوند. در چنین شرایطی سعی کنید که حتما از قفسه‌ها کمک بگیرید و همچنین فواصلی را میان دستگاه‌ها برقرار سازید. در کنار این نکات توجه داشته باشید که هر چقدر طول کابل‌های استفاده شما کوتاه ‌تر باشد و آنها را با نظم بهتری سازماندهی کرده باشید؛ در حفظ تعادل دما موفق‌تر عمل می‌کنید.
نظافت و گردگیری
نکته دیگری که می‌تواند گرمای دستگاه شما را افزایش دهد، لایه ‌های گرد و خاک و آلودگی روی دستگاه و اطراف آن است. این ذرات محیطی نه تنها باعث افزایش دمای دستگاه می‌شوند بلکه ممکن است با نفوذ به داخل دستگاه باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن نیز شوند. مهم است که با توجه به شرایط محیط خود در بازه‌های زمانی معین برای نظافت و گردگیری محیط هم در سطح و هم تا حد امکان داخل دستگاه اقدام نمایید. در این بخش حذف گرد و غبارها در قسمت فن از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
دور کردن گرما
شما این امکان را خواهید داشت تا با تعبیه انواع کانال‌ها و لوله‌ها در اطراف دستگاه‌ های ماینر، گرمای ایجاد شده توسط آنها را به فضای بیرونی انتقال بدهید. برای اعمال چنین کاری لازم است که کانال‌ها و یا لوله‌هایی بزرگتر از فن دستگاه خریداری کنید و سپس با توجه به شرایط چینش محیط خود آنها را در اطراف دستگاه‌ها نصب نمایید.
ابزار جانبی فریمور
فریمور یکی از تجهیزات جانبی بسیار کاربردی در خصوص فعالیت استخراج به حساب می‌آید. این دستگاه کمک می‌کند تا شما بتوانید انرژی برق مصرف شده توسط ماینرهای خود را تا 30% کاهش بدهید. این کاهش مصرف باعث می‌شود تا دمای دستگاه شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و شما دیگر نیازی به انجام اقدامات جانبی جدی برای تعدیل دما نداشته باشید. این ابزار علاوه بر صرفه جویی در انرژی، باعث کاهش هزینه‌های تأمین برق و سرد کردن دستگاه‌های ماینر نیز خواهد شد.
جدا سازی هوا
ساز و کار کلی ماینرها بدین صورت است که این دستگاه‌ها از محیط بیرونی خود هوا را به داخل کشیده و سپس هوای گرم را بیرون می ‌دهند. در صورتی که شما بتوانید هوایی سرد را به داخل دستگاه هدایت کنید و سپس از مانع از کنار هم قرار گرفتن هوای سرد ورودی و هوای گرم خروجی شوید؛ مشکل افزایش دمای دستگاه ماینر را به شکل جدی حل نموده‌اید. به طور معمول برای این جداسازی از دیوارهای گچی کمک گرفته می‌شود که حال شما با توجه به صلاحدید خود می‌توانید انتخاب‌های دیگری نیز داشته باشید. برای تأمین هوای سرد بهتر است از کولرهای آبی با توان متناسب با محیط خود کمک بگیرید.
فن خنک کننده
تمامی دستگاه‌های کامپیوتری به فن‌ هایی مجهز هستند که به شکل متمرکز سعی بر کاهش دمای هسته اصلی دستگاه دارند. شما می‌توانید نمونه‌ای از این فن‌ها را نیز برای ماینرهای خود تهیه نمایید. با نصب این فن‌ها بر روی هسته اصلی دستگاه می‌توانید دمای ماینر را به شکل جدی پایین بیاورید. دقت داشته باشید که این فن‌ها خود نیز به انرژی برق برای تأمین نیرو نیاز دارند. این مسئله می‌تواند فشار حاصل بر منبع تولید برق و هزینه‌های مربوط به آن را افزایش دهد.
جریان آب سرد
شما این امکان را خواهید داشت تا با صرف هزینه بیشتر و کمک گرفتن از افراد متخصص یک سیستم واتر کولینگ و یا خنک کننده به واسطه جریان آب سرد در فضای خود پیاده سازی نمایید. برای این کار شما به مخزن آب، لوله‌های انتقال آب و سینک خنک کننده نیاز خواهید داشت.
استفاده از کولرهای سلولوزی
نمونه‌ای از کولرهای آبی نسل جدید محسوب می ‌شوند که شما می‌توانید در مناطقی با رطوبت کم در جهت کاهش دمای محیط نگهداری ماینرها و همچنین کاهش حجم گرد و غبارهای وارد شده به محیط استفاده نمایید.
کمک گرفتن از روغن
در مناطقی که رطوبت محیط بالا است بهتر است از روغن ‌ها برای کاهش دما استفاده نمایید. روغن مینرال از جمله روغن‌های ماینر استفاده شده در این بخش است. شیوه کار با این روغن‌ها بدین صورت که دستگاه ماینر بایستی در ظرقی پر از روغن غرق شود. این روغن‌ها خاصیتی نا رسانا دارند و در صورتی که با کیفیت بالا خریداری شوند؛ آسیب جدی‌ای به دستگاه ماینر شما وارد نمی‌سازند.
در نهایت باید گفت:
شما خواهید توانست با توجه به شرایط محیط خود و همچنین با درنظر گرفتن منابعی که در اختیار دارید، از میان انواع این روش‌ها در جهت تنظیم رطوبت و دمای محیط بیرونی دستگاه‌های ماینر کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که همیشه به کمک دماسنج‌ها و رطوبت سنج‌های دقیق، ویژگی‌های محیط را اندازه بگیرید. رطوبت و دما از مهم‌ترین معیارهای محیطی هستند که می‌توانند بر روی سلامت دستگاه ماینر حین فرایند استخراج و عملکرد و راندمان آن در ماینینگ اثر بگذارند.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی