آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تاثیر هاوینگ بیت کوین بر روی ماینرها بپردازیم ولی پیش از آن یک تعریف اجمالی از خود این اصطلاح خواهیم داشت پس در ادامه با ما همراه باشید.

هاوینگ و تاثیر ان بر روی بیتکوین


هاوینگ چیست؟

هاوینگ یا به اصطلاح نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین پدیده‌ای می‌باشد که تقریبا به صورت دوره‌ای هر چهارسال یک بار در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد. در طول این پدیده پاداش در نظر گرفته شده برای ماینر که به استخراج می‌پردازد نصف می‌گردد. و درآمد بیت کوین به دست آمده از استخراج به مقدار قابل توجه‌ای کاهش خواهد یافت. در حال حاضر پاداشی که در ازای استخراج بیت کوین به افراد داده می‌شود چیزی معادل 12.5 می‌باشد. که این مبلغ پاداش در سال آینده به 6.25 تنزل پیدا خواهد کرد. نصف شدن پاداش آنقدر ادامه پیدا خواهد کرد که اخرین بیت کوین نیز استخراج گردد. و طبق محاسبات صورت گرفته این کار تا سال 2140 ادامه خواهد یافت. و در پایان با آزاد شدن 21 میلیون بیت کوین پاداشی دیگر به ماینرها تعلق نخواهد گرفت.
از آن سوی ماجرا پدیده هاوینگ رویدادی به شمار می‌رود که میزان تورم در بیت کوین را به طور کنترل شده‌ای کاهش خواهد داد. بر مبنی اصل مهم در قانون عرضه و تقاضا کاهش عرضه سبب می‌گردد تا تقاضا برای آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

آیا درآمد ماینر کفاف هزینه‌هایش را خواهد داد؟

نکته‌ای که جا دارد به آن توجه شود این است که پدیده هاوینگ به صورت کاملا مستقیم بر روی قیمت بیت کوین تاثیر گذار نیست. بلکه اتفاقی که در آن رخ می‌دهد این است که با هر بار نصف شدن پاداش ماینرها، درآمد آنها نیز به مراتب رو به کاهش خواهد گذاشت. مطمئنا کسی دوست ندارد که از راه استخراج بیت کوین متحمل ضرر گردد که از جمله این ضررها می‌توان به هزینه برق و مکان اشراه نمود. پس با توجه به این شرایط اکثر ماینرها با در نظر گرفتن سودآوری این کار پا به این عرصه خواهند گذاشت و اگر در غیر این صورت باشد به کار خود پایان خواهند داد. به بیان ساده‌تر درآمد ماینرها همیشه باید از میزان هزینه آن‌ها بیشتر باشد و علاوه بر کفاف هزینه‌ها و خرج زندگی باید یک مقداری نیز برای حفظ انگیزه آن‌ها نیز کافی باشد.
برای درک بهتر تاثیر هاوین بیایید به چند مسئله در این مورد بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
 

سر به سر شدن درآمد و هزینه با یکدیگر

سود هر ماینر علاوه بر این که به مکان زندگی او بستگی دارد به  هزینه برق آن ماینر نیز بستگی خواهد داشت. حتی درآمد آنان به دستگاهی که از آن برای استخراج استفاده می‌کنند نیز بستگی دارد. و نیز مدل دستگاه استخراج نقطه سر به سر شدن سود و هزینه‌ها را می‌تواند مشخص کند. در صورتی که مبلغ بیت کوین به سطحی پایین‌تر برود دیگر این کار برای آنان به صرفه نخواهد بود. می‌توان گفت که با هر بار کاهش قیمت بیت کوین برای جلوگیری از ضرر و زیان به صرفه تر این است که این دستگاه‌ها خاموش گردند در غیر این صورت باید به سودهای اندک راضی باشند.
 

ماینرها بعد از افزایش قیمت بیت کوین وارد ماجرا می‌شوند

با مقایسه نمودن و بررسی کردن نمودار بیت کوین و هش ریت شبکه می‌توان متوجه یک واقعیت مهم شد و آن نیز این است که شاید برای بسیاری از شما واضح به حساب بیاید. افزایش قیمت بیت کوین و آغاز کردن یک روند گاوی و یا همان صعودی برای این که هش ریت را نیز در کنار خود داشته باشد نیازمند این خواهد بود که رضایت و توجه استخراج کننده‌ها را به خودش جذب کند. اما با در نظر گرفتن تاخیر در تحویل دستگاه‌های ماینر و همچنین راه اندازی آن این امر کمی طولانی خواهد شد.
 

قدرت چین را در استخراج بیت کوین دست کم نگیرید

طبق آخرین گزارشات صورت گرفته کشور چین به تنهایی 60% از استخراج بیت کوین را در طول چند ماه گذشته در اختیار داشته است. این آمار که بررسی شده است این است که شهر سیچوآن تا حدود 50% از کل قدرت شبکه را در اختیار دارد. صرف نظر از مسائل دیگر می‌توان کشور چین را مهم‌ترین عامل در و تعیین کننده ترین کشور در استخراج نمودن بیت کوین در نظر گرفت. برای همین موضوع نیز در کشور چین به میزانی قیمت برق را تعیین می‌کنند که قیمت تا حدودی سر به سر گردد.
 

چه آینده‌ای در انتظار صنعت استخراج ارزهای دیجیتال می‌باشد؟

استخراج ارزهای دیجیتال

ماینینگ خودش به تنهایی بخش جداگانه‌ای از دنیای بیت کوین را به خود اختصاص داده است. قطع به یقین بسیاری از بیت کوینرها در همان سطوح ابتدایی از شیوه کار این روش آگاه بوده‌اند. اما فقط تعداد اندکی از این افراد هستند که به یک درک درست از این مسئله رسیده‎‌اند. در ادامه این بخش می‌خواهیم نظر یکی از کارشناسان در این زمینه را با یکدیگر بررسی نماییم.
1. کریستی لیان مینهان: بر مبنی نظریه‌ی های اقتصادی هر وقت که قیمت بیت کوین از هزینه ساخت آن کمتر باشد، استخراج کنند اقدام به خاموش کردن یا کم کردن نرخ تولید خود خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع و اعمال آن به هاوینگ به لحاظ نظری می‌توان گفت که دستگاه‌های قدیمی و مدل‌های قدیمی دستگاه استخراج توان ماندن در میدان رقابت را نخواهند داشت. متاسفانه در اغلب اوقات واقعیت‌ها سبب می‌شوند که نظریات اقتصاد به هم بخورند. به عنوان مثال ماندن برخی از افراد در این میدان فقط و فقط به واسطه حمایت شرکای بزرگ آنان و یا نهاد و سازمان خاصی می‌باشد.
 

تاثیر هاوینگ بر ماینرهای خورد یا همان کوچک

سوال همیشگی افرادی که عملیات ماینینگ را در خانه با استفاده از دستگاه های ماینینگ کم حجم و یا بر روی سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خود انجام می‌دهند، این است که با انجام هاوینگ آیا سود دریافتی آنها نیز کاهش می‌یابد؟ و آیا در صورت رخ دادن این اتفاق ، ماینر های بزرگ به دلیل داشتن تجهیزات بیشتر و پیشرفته تر، می‌توانند تمام سودهای ناشی از عملیات استخراج را کسب کنند و ماینینگ را به حالت انحصاری در بیاورند؟!
نکته مهمی که باید به آن در این مورد توجه داشت، این است که مقدار فی که شما دریافت می‌کنید به اندازه سیستم ماینینگ بستگی ندارد. بلکه جریان ثابت سود به اندازه تجهیزات بستگی دارد. به همین دلیل افراد به استخر های استخراج ملحق می‌شوند.
اما اگر شما توانایی و کارایی سیستم هشینگ یا همان قدرت پردازش داشته باشید، پی خواهید بر که عملا سودی که دریافت می‌کنید به اختلاف بین هزینه های ورودی مانند هزینه برقی که مصرف می‌کنید و میزانی که بیت کوین تولید می‌کنید بستگی دارد. بنابراین اگر افراد مختلف در حال کار با دستگاه های استخراج یکسانی باشند و برق را دقیقا با قیمت یکسانی بخرند، وقتی پاداش بلاک نصف شود، سودآوری هم به همان میزان نصف خواهد شد. اما کاهش سودآوری برای ماینرهای خورد در مقابل ماینرهای بزرگ تر خیلی تفاوت نخواهد داشت. و عملا یه تفاوت ناچیزی را در پی خواهد داشت.
 

تفاوت ماینرهای بزرگ با ماینرهای کوچک در چیست؟

مزیت مقیاس از امکان خرید تعداد زیادی دستگاه استخراج با قیمت های پایین و همچنین خرید بلوک های بزرگ برق و قرار دادن تجهیزات در نزدیکی منابع با ارزش برق بدست می‌آید. از این بابت ماینرهای بزرگ‌تر می‌توانند سودآوری به مراتب بیشتری نسبت به ماینرهای کوچک تر داشته باشند. با این حال ماینرهای بزرگ‌تر با مشکلات بیشتری مواجه خواهند بود. به عنوان مثال مجبور هستند برای فعالیت دستگاه های استخراج جدید و کارآمدتر، ارتقا گسترده ای در زیرساخت عملیاتی ترتیب دهند که انجام این کار با ریسک بسیار زیادی همراه خواهد بود . به عنوان مثال یک آتش سوزی در مرکز ماینینگ می‌تواند تعداد زیادی دستگاه استخراج را نابود نمایند. و خسارت جبران ناپذیری را به ماینر وارد نماید.
در نتیجه وقتی هاوینگ اتفاق بیفتد، شاهد این هستیم که ماینر هایی که کارآمدی بسیار کمی دارند، سودآوری شان را از دست خواهند داد. زیرا دستگاه های استخراج و هزینه برق آن ها، باعث ضررشان می‌شود. در حالی که ماینرهای کوچک دستگاه های استخراج شان را خاموش کنند، سختی شبکه کاهش می‌یابد. در نتیجه باعث سودآوری بیشتر برای تمام ماینر ها خواهد شد. این لزوما به معنی تمرکز ماینینگ نیست. عواملی که منجر به متمرکز سازی ماینینگ می‌شوند به راحتی نمی‌توانند در دسترس دستگاه های استخراج در نقاط مختلف دنیا قرار گیرند. همچنین آنها به برق ارزان در نقاط مختلف دنیا دسترسی ندارند. علاوه بر این سیاست‌هایی که دولت‌ها و نهادهای‌ مختلف در قبال رمز ارزها دارند، سبب محدودیت‌هایی در زمینه ماینرها خواهید شد. که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم‌ها اشاره نمود.
 

در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که ماینرها کنار نمی‌کشند.

با جمع بندی از مطالبی که گفته شد می‌توان به این موضوع پی برد که ملینرها به این سادگی پا پس نخواهند کشید. با وجود همه‌ی این مسائل انتظار می‌رود که مدل‌های جدیدی برای استخراج در طی ماه‌های آینده به بازار بیاید و همین سبب خواهد شد که مدل‌های قدیمی از این عرصه به در شوند و این مدل‌های جدید که توسط چین ساخته شده و احتمالا اولین عرضه آن نیز در خود چین باشد بتواند با افزایش سختی شبکه و بالا بردن میزان قیمت سر به سر برای دستگاه‌ها، استخراج کنندگان خر را از میدان به در نماید. این همان دیدگاهی است که بزرگان صنعت ماینینگ نیز پیش‌تر به آن اشاره نموده بودند.
از آن سوی ماجرا تمرکز ماینینگ در کشور چین به سبب هزینه برق کمتر، یک مسئله یک عامل منفی برای غیر متمرکز بودن شبکه بیت کوین است. قیمت آن را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
تمامی سخنانی که مربوط به این می‌باشد که آیا قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد همیشه مورد بحث خیلی از افراد بوده است. برای جواب این مسئله می‌توان تاریخچه بیت کوین را مطالعه نمود که یک مدرک قابل اطمینان برای پیش بینی این موضوع می‌باشد. زیرا تاریخ همیشه تکرار خواهد شد.
 

سه استراتژی که ماینرها در هنگام هاوینگ به کار می‌گیرند

 

1. استراتژی خروج بعد از هاوینگ: تعداد افرادی که از این استراتژی استقبال می‌کنند بسیار کم است. استراتژی خروج به این معنی است که ماینرها شروع به خاموش کردن دستگاه‌های ماینر و یا حتی تعطیل کردن ماینینگ در دوران بعد از هاوینگ بیت کوین نمایند.
2. استراتژی ادامه استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ: در این روش ماینر تصمیم می‌گیرد فعالیت خودش را بعد از هاوینگ نیز ادامه ‌دهد. او به تغییراتی که ممکن است هاوینگ در این اکوسیستم ایجاد کند بی تفاوت می‌باشد و یا به هر دلیلی قصد ندارد استراتژی خروج را دنبال کند. این افراد بعد از هاوینگ بیت کوین به احتمال زیاد دچار ضرر شده و نمی‌توانند با ماینر های بزرگتر رقابت کنند. هزینه‌های آنها بیشتر از قبل خواهد شد در حالی که سود آنها کمتر می‌شود.
 
3. استراتژی شروعی متفاوت بعد از هاوینگ: این روش به صرفه ترین استراتژی برای کسانی است می‌خواهند در صنعت ماینینگ باقی بمانند و حرفی برای گفتن داشته باشند. روزآمد‌سازی دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ بیت کوین برای دوران بعد از هاوینگ اصلی‌ترین مسئله در یک شروع جدید است. ماینرهایی با این طرز تفکر معمولا قدرت مالی خوبی دارند و کسانی هستند که از همان ابتدا با هدف و برنامه‌ریزی پا به این عرصه گذاشته‌اند. و با استفاده از این استراتژی نیز سودهای چشمگیری را کسب خواهند کرد.
استفاده کنندگان از این استراتژی بر این مسئله معتقد هستند که  تا روزی که آخرین بیت کوین استخراج نشده، جای فعالیت و کسب درآمد برای آنها وجود خواهد دارد و باید از این فرصت به نحوه احسنت استفاده نمایند.
 
نتیجه گیری
پس از به وجود آمدن رمز ارز بیت کوین، هر دوره چهار سال یک بار شاهد پدیده‌ای به اسم هاوینگ بر روی شبکه آن بوده‌ایم. در اثر آن پدیده پاداشی که ماینر ها به خاطر تأیید تراکنشات هر بلاک و اتصال آن به شبکه بلاک چین دریافت می‌کنند، نصف خواهد ‌شد. با اعمال شدن هاوینگ، شبکه برای چند هفته به علت ترس و هیجانات ماینرها، بی ثبات می‌شود. ولی دوباره به حالت عادی و پایدار خود باز خواهد گشت. این مسئله خود به این اشاره دارد که ماینرها به این زودی‌ها قصد پا پس کشیدن نخواهند داشت و همچنان با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد.
 
ممنون که تا پایان با ما همراه بودید.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی