آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


در دو هفته گذشته دو اتفاق بسیار مهم به صورت هم‌زمان در دنیای ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد که باعث توقف چند ساعته فعالیت شبکه سولانا و حمله ناموفق بر روی شبکه اتریوم شد. بر اساس نکات مهمی که در خصوص این اتفاق به دست رسیده است می‌توان به تحلیل قیمت اتریوم به صورت دقیق‌تری پرداخت.

تحلیل قیمت اتریوم


یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در چند هفته پیش‌بر روی شبکه اتریوم رخ داد و باعث شد تا تحلیل قیمت اتریوم را تحت تأثیر خود قرار بدهد، حمله ناموفق به این شبکه و توقف چند ساعته فعالیت شبکه سولانا بود که نگرانی‌های بسیاری را برای کاربران این شبکه به همراه داشت. در خصوص این حمله نیز نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به صورت کامل در خصوص آن توضیح داده شود. علاوه بر این علت وقوع اختلال بر روی شبکه سولانا را می‌توان به صورت دقیق‌تری بررسی کرد.
تحلیلگران با کمک اطلاعات دقیقی که در محور این گونه از اخبار منتشر می‌شود می‌توانند به نتایج دقیق‌تری در خصوص تحلیل قیمت اتریوم در آینده و افزایش و یا کاهش ارزش این رمزارز معروف دست پیدا کنند. بر اساس برخی از ارزیابی تحلیل گران به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است قیمت اتریوم در طی 6 ماه آتی تا مبلغ 13 هزار دلار را نیز ببیند. این تحلیل که بر اساس اندیکاتور فراکتال در سال 2017 و همچنین با بررسی شرایط کنونی نمودار قیمت اتریوم صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است تاریخ رمز ارز اتریوم دوباره تکرار شود.
ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این دو اتفاق مهم که در دنیای بلاک چین رقم خورد بیشتر صحبت کنیم تا بتوانید اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص و شبکه اتریوم به دست آورید. همچنین با افزایش اطلاعات خود در این زمینه می‌توانید بر روی تحلیل قیمت اتریوم نیز بیشتر از قبل مانور بدهید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید:

تحلیل قیمت اتریوم بر اساس حمله به شبکه آن

در تاریخ 23 شهریور سال 1400 یکی از کاربران استخر استخراج Flexpool وقوع اختلالی بر روی عملکرد شبکه اتریوم را اعلام کرد که در این خصوص به این صورت نوشت:
دوباره شاهد وقوع خطا در شبکه اصلی اتریوم هستیم؟
در آن لحظه بود که شبکه بلاک چین اتریوم دچار یک انشعاب بر روی شبکه شد و هم ‌زمان با این مسئله دو زنجیره بلوکی متفاوتی به وجود آمد. او همچنین برای توضیح بروز این مشکل این چنین نوشت که:
برخی از نودهای من، بلاک‌هایی را دریافت کرده‌اند که عدد این بلاک‌ها از نظر تئوری نمی‌تواند وجود داشته باشد و زنجیره‌ای طولانی‌تر در شبکه به وجود آمده است.
این نود شبکه اتریوم برای ماینینگ اثر از کلاینت Nethermind استفاده می‌کند. محققان که بر روی این مسئله اطلاعات لازم را به دست می‌آوردند، متوجه شدند که یکی از نودهای شبکه اتریوم به جای اینکه یک بلاک را ارائه بدهد، یک زنجیره از بلاک‌ها را به شبکه معرفی کرده و همین موضوع نیز باعث شده است تا برخی از نودهای شبکه به گمراهی دچار شوند.
در واقع این مسئله می‌توانست بر روی بررسی و تحلیل قیمت اتریوم در آینده تأثیر بسیاری داشته باشد. در واقع در شبکه‌هایی که از ساختار گواه اثبات کار برای دست‌یابی به اجماع در شبکه استفاده می‌کنند، برای ایجاد هر بلاک جدید بر روی این شبکه، میان تمامی ماینرهای شبکه رقابتی به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا هر نود با توجه به ضوابط تعریف شده در شبکه به دنبال یافتن بلاک جدید و پس از آن دریافت پاداش از طرف آن باشد. هر بار که یک ماینر بلاک جدیدی را بر روی شبکه پیدا کرد، آن را به سایر نودهای شبکه اعلام می‌کند و درصورتی‌که تایید گردد، رقابت فعلی به پایان می‌رسد و ماینری که در این رقابت پیروز شده است، پاداش خود را از آن دریافت می‌کند. سپس رقابت برای بلاک بعدی آغاز می‌شود و این روند نیز به صورت مداوم بر روی شبکه اجرا می‌گردد.
اما در این اتفاقی که چند هفته گذشته رخ داد، یکی از نودهای شبکه اتریوم، به جای ارائه یک بلاک، در یک لحظه در حدود 550 بلاک را به شبکه معرفی کرد. البته این نوع از بلاک‌ها مطابق با هیچ کدام از ضوابط شبکه اتریوم ایجاد نشده بودند. اما معرفی 550 بلاک جدید، باعث شد تا انشعاب در شبکه اتریوم رخ بدهد. در این لحظه بود که ماینرها با دو زنجیره بلوکی مواجه شدند که یکی از آن ها تقریباً به اندازه 550 بلاک، طولانی‌تر از زنجیره بلاک دیگر بود. در چنین مواقعی، نودهای شبکه زنجیره طولانی‌تر را به‌عنوان زنجیره اصلی انتخاب می‌کنند. اما وجود یک زنجیره طولانی‌تر در این لحظه، زنجیره نامعتبری است که توسط یک نود مختلف و خارج از قواعد شبکه، ارائه شده است. تحلیل قیمت اتریوم که توسط تحلیل گران در این عرصه انجام می‌شد، بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود را مطابق با اتفاقی که در این زمینه پیش آمد تغییر دادند و به اصلاح آن نیز پرداختند.
در این رخداد بسیاری از نودهای شبکه اتریوم به محض این که با این زنجیره نامعتبر مواجه می‌شدند، آن را پس از تشخیص رد کردند و اضافه شدن یک بلاک جدید به این زنجیره را قبول نکردند. اما در حدود 25 درصد از نودهای کلاینت ندرمایند این زنجیره جدید را به‌عنوان زنجیره معتبر شناسایی کردند و در واقع به دام افتادند.  ماریس ون در ویجن (Marius Van Der Wijden) یکی از توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم در خصوص رخ دادن این مشکل به این صورت نوشت که:
فردی با هدف آسیب رساندن به شبکه اتریوم، تعداد 550 بلاک جدید را در یک لحظه بر روی شبکه معرفی کرد. اما در واقع این زنجیره از بلاک‌ها مطابق با قواعد ایجاد شده بلاک بر روی شبکه اتریوم نبود، درصد بسیار کوچکی از ماینرهای Nethermind اتریوم این زنجیره را به ‌عنوان زنجیره اصلی برگزیدند. اما یک درصد قابل توجهی از این نودها، زنجیره موازی که توسط این رخداد ایجاد شده بودند را به‌طور کامل رد کردند.
در نهایت پس از رخ دادن این حمله به دلیل این که تنها 20 نود شبکه و معادل با 0.8 درصد از کل نودهای شبکه اتریوم، را به دام انداخت به‌عنوان یک حمله کاملاً ناموفق بر روی شبکه اتریوم قلمداد شد. پس از گذشت چند دقیقه، نودهای به دام افتاده مجدداً به زنجیره اصلی بازگشتند و ماجرا در همان‌جا به پایان رسید.
ازاین‌رو، تحلیل قیمت اتریوم که بر اساس اخباری منتشر شده به‌منظور حمله ناموفق به شبکه اتریوم تحت تأثیر قرار گرفته بود، توانست به سرعت جایگاه قبلی خود را حفظ کند.
واکنش ندرمایند به این اتفاق چه بود؟
برخی از کاربران و محققان این حمله ناموفق که بر روی شبکه اتریوم رخ داد را در واقع به‌عنوان یک حمله به نودهای ندرمایند نیز در نظر می‌گیرند. در ادامه مطلب در خصوص یکی از انتقادهایی که خطاب به مؤسس ندرمایند منتشر شده است بیشتر توضیح خواهیم داد. این انتقاد به شرح زیر می‌باشد:
چرا نودهای کلاینت ندرمایند، بلاک‌های نامعتبر را به ‌عنوان زنجیره اصلی شناسایی کرده‌اند؟ آیا دلیل این خطا مشخص شده است؟ آیا راهکاری برای تکرار نشدند این اتفاق وجود دارد؟
توماس استنزا که مؤسس و ارائه دهنده کلاینت ندرمایند اتریوم می‌باشد در واکنش نسبت به این انتقاد در توییتر خود این چنین نوشت که:
ما در آینده‌ای نزدیک گزارشی را در این زمینه منتشر خواهیم کرد. اما هم ‌اکنون این مسئله به‌طور کامل برطرف شده است.
ندرمایند پس از گذشت 7 ساعت از وقوع این حمله نسخه نرم‌افزاری خود را به ‌روزرسانی کرد و از کاربران خود درخواست کرد که تا آخرین نسخه از این نرم‌افزار را به‌روزرسانی کنند و از استفاده نمایند. توماس همچنین در توییتر خود و در توضیح به این اتفاق به این صورت نوشت که:
بخش قابل توجهی از نودهای ندرمایند در دام زنجیره بلوکی نامعتبر افتادند که دلیل آن نیز عدم کنترل نکات امنیتی است که من مدت‌ها قبل به آن اشاره کرده بودیم.

آیا این اتفاق می‌تواند برای شبکه اتریوم نگران‌کننده باشد؟

شبکه ی اتریوم

در ابتدای مقاله سعی کردیم تا در خصوص حمله ناموفق به شبکه اتریوم را به صورت کامل توضیح بدهیم و همچنین در مورد تأثیر آن بر روی تحلیل قیمت اتریوم بیشتر توضیح بدهیم. اما هدف اصلی از بیان این رخداد توضیح کامل در خصوص اتفاقات پشت این گونه از اخبار و همچنین یادگیری یک روش حمله به شبکه‌های مبتنی بر روی الگوریتم گواه ثبات کار است. شبکه بلاک چین اتریوم در حال حاضر از الگوریتم PoW استفاده می‌کند. این حمله ناموفق، یکی از روش‌های حمله به این مدل شبکه‌ها را به ما یادآوری کرد که این نوع از حملات Blockchain Selfish Mining می‌باشند. از آنجا که شبکه‌های بلاک چین اتریوم و بیت کوین، Open بوده و در نتیجه آن هر کسی می‌تواند به این شبکه‌ها متصل شود و بر روی آن نیز مشارکت داشته باشد.
تمامی نودهای موجود برای اینکه بتوانند در این شبکه بلاک‌هایی جدید پیدا کنند به وجود آمده‌اند تا درنهایت از آن پاداش دریافت کنند. در حالت طبیعی، هر نود یا ماینر به محض این که بلاک جدیدی را پیدا کند، آن را در قالب یک پیام در شبکه منتشر می‌کند و در واقع به تمامی نودها اعلام می‌کند که او برنده این رقابت شده است. اما سایر ماینرها به محض اینکه این پیام را دریافت کردند و پس از بررسی‌های لازم بر روی بلاک، آن را تائید می‌کنند و با در نظر گرفتن اطلاعات آخرین بلاک، رقابت را برای اینکه بتوانند بلاک بعدی را پیدا کنند آغاز می‌کنند.
اما در موقعیت سلفیش ماینینگ، شاهد این هستیم که رفتار خودخواهانه یک ماینر می‌تواند تأثیر مخربی را بر روی شبکه ایجاد کند. در این حالت، ماینری که موفق به پیدا کردن بلاک جدید می‌شود به جای اینکه آن را بر روی شبکه اعلام کند، بلاک را در نزد خود نگه می‌دارد و تلاش می‌کند تا پیدا کردن بلاک جدید را هر چه زودتر شروع کند. این در حالی است که سایر نودها بی‌خبر از همه جا همچنان به دنبال بلاک قبلی می‌گردند. در واقع این ماینر تمام تلاش خود را می‌کند تا یک زنجیره خصوصی را ایجاد نماید. در اصطلاح دیگر به این‌گونه از نودها، سلفیش ماینر گفته می‌شود.
ماینر مورد نظر به کار خود ادامه می‌دهد تا آنجایی که تمامی تراکنش‌های مورد نظر خود را بر روی بلاک‌های زنجیره خصوصی خود جای دهد. تا زمانی که زنجیره خصوص او از زنجیره اصلی شبکه طولانی‌تر باشد، او می‌تواند بر اساس اهداف خود، این روند را ادامه بدهد. در شرایطی که زنجیره خصوصی او نیز از زنجیره اصلی طولانی‌تر گردد، او به یک‌باره زنجیره خصوصی خود را بر روی شبکه منتشر می‌کند. سایر نودها نیز در عرض یک لحظه با زنجیره‌ای طولانی‌تر از زنجیره اصلی شبکه مواجه می‌شوند. در نتیجه شاهد شکل‌گیری دو زنجیره متفاوت بر روی شبکه هستند و ازآنجایی‌که زنجیره سلفیش ماینر طولانی‌تر از زنجیره اصلی است، آن را به‌عنوان زنجیره اصلی در نظر می‌گیرند و انتخاب می‌کنند. اکنون زنجیره مدنظر سلفیش ماینر به‌عنوان زنجیره اصلی شناسایی می‌شود، اما این اتفاق در برخی از بلاک‌های این زنجیره، تراکنش‌های مورد نظر این ماینر ذخیره شده و درصورتی‌که این زنجیره ادامه پیدا کند، او بر روی این شبکه توانسته حمله‌ای موفقیت آمیز انجام بدهد. این اتفاق اگر رخ بدهد باعث بروز آسیب جدی به شبکه خواهد شد. زمانی که حمله موفقیت‌آمیز باشد، تحلیل قیمت اتریوم به ‌طور قطع به سمت نزولی سیر می‌کند اما ازآنجایی‌که حمله اتفاق افتاده بر روی این شبکه با موفقیت به انجام نرسیده است در نتیجه، می‌توان گفت که تحلیل قیمت اتریوم به صورت چشمگیری تحت تأثیر این عوامل قرار نگرفته است.

تنوع کلاینت‌های شبکه اتریوم

نکته دیگری که پس از وقوع این حمله اهمیت آن دوباره برای کاربران به صورت کاملی یادآوری گردید، جمله ون در ویجن، که توسعه‌ دهنده شبکه اتریوم می‌باشد است. او پس از انجام این حمله بر روی شبکه اتریوم در توییتر خود این چنین نوشت که:
تنوع در کلاینت‌های شبکه اتریوم نکته بسیار حیاتی در سالم‌تر و امن‌تر ماندن اتریوم است. به خصوص در وضعیتی که اتریوم در حال انجام یک مهاجرت بزرگ به الگوریتم گواه اثبات سهام می‌باشد.
اتریوم یک نوع شبکه توزیع شده از کامپیوترهایی است که با اجرای نرم‌افزاری به تائید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک بر روی شبکه خود می‌پردازد. این مشارکت‌کنندگان در واقع نودهایی هستند که بر روی شبکه اتریوم قرار دارند. این نودها برای اینکه بتوانند یک نود دیگر را بر روی شبکه پیاده‌سازی کنند از کلاینت‌های مختلفی کمک می‌گیرند.  تمرکز نودهای شبکه اتریوم از نقطه نظر مکانی آن بیشتر در قاره آمریکا است. هرکدام از این نودها از یک کلاینت اتریوم استفاده می‌کنند. در حال حاضر می‌توان گفت که کلاینت‌های بسیاری هستند که بر روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. تفاوت‌های این کلاینت‌ها در زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی شده مانند زبان برنامه‌نویسی Rust، Go و ... که هر نود بر اساس نیازها و شرایط خود از آن ها استفاده می‌کند.
کلاینت مربوط به Go Ethereum که به اختصار به آن Geth نیز گفته می‌شود، کلاینتی است که با زبان Go اجرا می‌شود و اکنون به‌عنوان یکی از پر استفاده‌ترین کلاینت‌ها بر روی شبکه اتریوم شناخته می‌شود. بیش از 99 درصد از نودهای شبکه اتریوم از کلاینت گث استفاده می‌کنند.
ندرمایند یکی دیگر از کلاینت‌های شبکه اتریوم است که این حمله ناموفق 25 درصد از نودهای این کلاینت را به دام انداخت. این کلاینت از دو زبان برنامه‌نویسی سی شارپ و دات نت پشتیبانی می‌کند.
این مسئله کاملاً واضح است که هر چه تعداد و تنوع کلاینت‌های موجود بر روی شبکه اتریوم بیشتر باشد، شبکه می‌تواند یک امنیت بسیار بالاتری را تجربه کند. در واقع هر چه سلطه یک کلاینت بیشتر باشد، درصورتی‌که یک خطا بر روی آن رخ بدهد، امنیت کل شبکه به صورت جدی به خطر خواهد افتاد. اما با متنوع سازی آن ها علاوه بر اینکه تأمین نیازهای نود به‌راحتی صورت می‌گیرد، شبکه نیز امن‌تر و سالم‌تر می‌تواند به کار خود ادامه بدهد.
در نهایت باید گفت:
همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، در دو هفته اخیر شاهد بروز دو اتفاق بر روی شبکه بزرگ اتریوم و سولانا بودیم که این می‌توانست بر روی تحلیل قیمت اتریوم تأثیر بسزایی داشته باشد.
بر اساس این اتفاق که بر روی این شبکه رخ داد، در شبکه اتریوم یکی از نودهای شبکه به یک‌باره و در عرض یک لحظه 550 بلاک جعلی را به شبکه معرفی کرد و در حدود 1 درصد از نودها به اشتباه این زنجیره را به ‌عنوان زنجیره اصلی اتریوم در نظر گرفتند و آن را پذیرفتند. پس از اینکه مدت زمان کوتاهی از بروز این مسئله گذشت، این نودها توانستند تا به شبکه اصلی بازگردند و این حمله کاملاً ناموفق ماند. در این مقاله توانستید مطالب مفیدی را در خصوص چگونگی حمله به شبکه بلاک چین اتریوم به دست آورید که بر اساس آن می‌توانید برای تحلیل قیمت اتریوم در آینده استفاده نمایید. با استفاده از این اخبار منتشر شده در خصوص حمله ناموفق و توضیح مؤسسان این شبکه به‌طور قطع می‌توانید تحلیل و ارزیابی‌های بهتر و دقیق‌تری را در این مورد داشته باشید.
همچنین در خصوص تحلیل قیمت اتریوم می‌توان این چنین گفت که درصورتی‌که تاریخ تکرار گردد می‌توانیم شاهد شرایطی باشیم که در آن قیمت اتریوم در طی 6 ماه آتی به مبلغ 13 هزار دلار صعود کند. یک تحلیل گر در این مورد و با مقایسه اندیکاتور فراکتال در سال 2017 و با شرایط کنونی نمودار قیمت اتریوم به این نتیجه دست پیدا کرده است که ممکن است تاریخ رمز ارز اتریوم برای افزایش قیمت آن به ارزش‌های بسیار چشمگیر دوباره تکرار شود.
 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی