آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


بسیاری از افراد که قصد ورود به دنیای خرید و فروش بیت کوین را دارند هنوز هم این سوال در ذهنشان وجود دارد، آیا بیت کوین نابود خواهد شد؟ از تولد بیت کوین بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و در طول این مدت اتفاقات مختلفی رخ داده و بارها مرگ بیت کوین پیش‌بینی شده است اما هر بار پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمده است.

نابودی بیت کوین


تا چند وقت پیش گفته می‌شد که دنیای فردا متعلق به رمزارزها است اما سرعت پیشرفت این تکنولوژی به حدی بود که امروز نیز ارزهای دیجیتال نقش مهمی در زندگی جوامع بشری دارند. خرید و فروش بیت کوین یک شغل رایج شده است و سرمایه ‌گذاری با ارزهای دیجیتال یک راه مناسب برای حفظ و افزایش دارایی‌ها قلمداد می‌شود. برخی شروع به استخراج رمزارزها کرده و سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی ماینرها خرج کرده‌‌اند. در این میان مشاغلی بسیاری تولید شده است و وب‌سایت‌ها و نشریات مختلف ساعت‌ها در روز را به بحث و تحلیل دنیای کریپتو اختصاصی می‌دهند.
در کنار این همه فراگیری، هنوز هم هستند کسانی که بیت کوین را نابود شدنی و سرمایه‌گذاری روی آن را ساختن خانه بر روی آب می‌دانند. گرچه تعداد این افراد روز‌به‌روز در حال کمتر شدن است و تقریبا همه آن‌ها نیز دارای تفکرات سنتی هستند که درک و شناختی زیادی از تکنولوژی ندارند، اما در این مقاله ماهیت بیت کوین را بررسی خواهیم کرد تا بار دیگر مشخص شود پایداری این رمزارز بسیار بیشتر از دارایی‌های شناخته‌شده و تصورات افراد جامعه است. تکنولوژی بیت کوین به گونه‌ای است که تا سال‌های سال شاهد معاملات خرید و فروش بیت کوین خواهیم بود و احتمالا ارزش این کوین روز باز هم افزایش خواهد یافت.
سناریو‌هایی برای مرگ پادشاه
از نظر فنی، بیت کوین تا لحظه‌ای که تعداد کمی کامپیوتر شخصی به استخراج ادامه دهند زنده خواهد ماند. البته که امروزه هزاران و شاید میلیون‌ها دستگاه ماینر در سراسر جهان وجود دارد اما تکنولوژی و برنامه‌نویسی این رمزارز به صورتی است که با پردازش حتی چند کامپیوتر ضعیف نیز می‌تواند به نفس کشیدن ادامه دهد. در ادامه ۷ سناریو که می‌تواند پایان حیات بیت کوین را رقم بزند بررسی می‌کنیم.
خاموشی کره زمین
اگر برق در سراسر کره زمین از دسترس خارج شود و کلیه ارتباطات مخابراتی و ماهواره‌ای دچار نقص یا قطعی شوند، نودهای بیت کوین نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و درنتیجه بیت کوین نابود خواهد شد. صحبت پیرامون این که این اتفاق چقدر محتمل است، بیهوده است. حتی اگر در لحظات قطعی برق چند دستگاه به صورت محدود به ماین بیت کوین ادامه دهند باز هم بیت کوین از بین نخواهد رفت. به نظر می‌رسد احتمال به حقیقت پیوستن این سناریو فقط یک اپسیلون بیشتر از صفر باشد. نابودی بیت کوین در این سناریو ناگهانی خواهد بود زیرا به محض قطع شدن تمام ارتباط‌ها، همه ارکان این پروژه از بین خواهد رفت.
باگ
دنیای کدها و برنامه‌نویسی پر از باگ و خطاهای غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود تمام تلاش‌ها برای بهبود بیت کوین و توسعه‌های مکرر، اگر مشکلی در به‌روزرسانی و یا فورک بیت کوین به وجود آید که یکپارچگی و اساس سیستم را تهدید کند احتمال سقوط یکباره و حتی نابودی بیت کوین وجود دارد.
در حالت‌های نادر حتی اگر توسعه‌دهندگان بتوانند اصلاحات را به سرعت انجام دهند باز هم نمی‌توانند از حرکت بیت کوین به سمت مرگ جلوگیری کنند و خرید و فروش بیت کوین متوقف خواهد شد. پس از این توقف زمان کمی نیاز است تا ریزش قیمت با شیبی باورنکردنی شروع شود و این کار را تا جایی ادامه دهد که ارزش کوین را به صفر برساند. بروز چنین خطایی احتمال بسیار کمی دارد اما نمی‌توان آن را به کلی رد کرد. نابودی در این اتفاق نیز تقریبا ناگهانی خواهد بود اما احتمال عدم نابودی همراه با تحمل سقوط‌های شدید نیز وجود دارد.  
فورک‌های نامطلوب
برخی افراد که مخالف بیت کوین هستند و رشد آن را در تعارض با منافع خودشان می‌بینند می‌توانند از تولید یک فورک و عرضه آن برای نابودی بیت کوین استفاده کنند. فورک‌ها برای توسعه، رفع نواقص و انجام اصلاحات شروع می‌شوند اما گاهی می‌تواند به اعتبار یک رمزارز ضربه بزند. برخی از کارشناسان کریپتو معتقدند فورک‌های متعدد باعث از دست رفتن سلطه بیت کوین بر بازار خواهد شد. بسیار مشاهده می‌شود قبل و بعد از فورک قیمت و میزان خرید و فروش بیت کوین دچار تغییرات جدی می‌شود. این نوسان‌ها می‌تواند در بلندمدت منجر به کاهش و یا از دست رفتن ارزش بیت کوین شود. از همین رو همیشه توسعه‌دهندگان رمزارزها نسبت به فورک‌ها مقاومت نشان می‌دهند چون می‌توانند یک شمشیر دو لبه باشند. نابودی یا سقوطی که در پی گسترش فورک‌ها باشد احتمالا تدریجی و به آرامی رخ خواهد داد. بعید است فورکی به یکباره باعث سقوط ارزش کوین شود و معمولا با ضربه زدن به اعتبار و به وجود آوردن مشکلات و معضلات مختلف کاهش قیمت رمزارز را رقم می‌زنند.
جنگ با دولت‌ها
از همان ابتدا بیت کوین برای دولت‌ها و نهادهای قانونی یک معضل محسوب می‌شد. خرید و فروش بیت کوین قابلیت ردیابی ندارد و دولت‌ها صرافی ارز دیجیتال را محیطی برای نقل و انتقالات پول‌های آلوده می‌دانند. بسیاری از کشورها تلاش کردند تا مقررات مختلفی را برای صرافی‌ها، فعالان بازار کریپتو و بانک‌ها وضع کنند تا بتوانند معاملات را کنترل و رصد کنند.
همچنین ممنوعیت در جهت تولید و استخراج بیت کوین نیز می‌تواند باعث نوسان قیمت این رمزارز شود. گرچه امروز بسیاری از دولت‌ها تصمیم به پذیرش بیت کوین به عنوان یک دارایی با ارزش و رسمی گفته‌اند اما بسیاری از محدودیت‌ها و مخالفت‌ها هنوز سر جای خودش باقی است. قطعا اگر دولت‌ها تصمیم به مقابله جدی و همه‌جانبه با این رمزارز بگیرند، ارزش آن دچار افت خواهد شد و تداوم این جنگ می‌تواند منجر به نابودی بیت کوین شود. هر چند که با گسترش بیت کوین بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد اما نسبت به سناریو‌های قبلی باور پذیرتر است. دولت‌ها نمی‌توانند مرگی ناگهانی برای بیت کوین رقم بزنند و اقدامات آن‌ها می‌تواند به تدریج ارزش بیت کوین را کاهش دهد.
هم ‌اکنون بسیاری از دولت‌ها نسبت به ایجاد بستر برای معاملات کریپتو اقدام کرده‌اند و می‌توان گفت در سال‌های آینده نیز رویکرد به همین صورت خواهد بود. حتی کشورهایی که محدودیت‌ها مالی سختی دارند و در جوامع بین‌المللی وضعیت جالبی ندارند نیز در عرصه ارزهای دیجیتال اقدامات مثبتی انجام داده‌اند.
هکرها

هکرها و نابودی بیت کوین


گرچه این سناریو احتمالا نمی‌تواند منجر به نابودی کامل بیت کوین شود اما می‌تواند سقوط‌های شدید را رقم بزند. یک فرضیه به نام تهاجم ۵۱ درصد وجود دارد که می‌تواند بخش زیادی از پروتکل‌ها را نابود کند. این فرضیه گرچه از نظر تئوری امکان‌پذیر است اما اجرای آن همچنان غیرممکن است. در این حمله می‌بایست کنترل ۵۱ درصد ماینرها در اختیار هکرها باشد. آنگاه هکرها می‌توانند با ایجاد تغییرات و جهت‌دهی به پروتکل‌ها باعث نابودی تمام آن‌ها شوند. این سناریو در آینده می‌تواند دستخوش تغییرات فراوانی شود زیرا توسعه‌های آینده و پیشرفت هکرها می‌تواند شرایط را تغییر دهد.
حالت دومی نیز وجود دارد که مربوط به هک نرم‌افزاری روی پروتکل است. در سال ۲۰۱۴ صرافی mt.Gox به دست گروهی هک شد و این در حالی بود که این صرافی یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های زمان خودش بود. گفته می‌شود ۷۰ درصد معاملات بیت کوین در آن زمان در این صرافی انجام می‌شد و به همین علت یک بحران در روند خرید و فروش بیت کوین به وجود آمد. این روزها صرافی‌های بسیار بیشتری در سراسر جهان وجود دارد و بسیاری از آن‌ها حجم زیادی از سرمایه‌های رمزارزها را میزبانی می‌کنند. بنابراین با هک کردن یک صرافی بزرگ مثل بایننس احتمالا نوسان‌های شدید در بازار رخ دهد اما به دلیل وجود جایگزین‌هایی احتمالا شرایط سریعا به حالت عادی برگردد. این سناریو بیش از آن که ماهیت بیت کوین را هدف قرار دهد، امنیت خرید و فروش بیت کوین را هدف می‌گیرد.
چندی پیش صرافی coincheck مورد سرقت قرار گرفت و ۴۰۰ میلیون دلار NEM توسط سارقان ربوده شد. در نتیجه قیمت این ارز دیجیتال حدود ۲۰ درصد افت کرد که پس از انتشار اخبار بازپس‌گیری ارزهای سرقت شده قیمت تا حدودی به مقادیر قبلی خود نزدیک شد.
ارز دیجیتال بهتر
بیت کوین لقب پادشاه رمزارزها را یدک می‌کشد اما بسیاری از کارشناسان آینده این رمزارز را تضمین شده نمی‌دانند. گرچه محبوبیت و ارزش بالای بیت کوین فاصله‌ای معنادار با رقبا ایجاد کرده است اما ظهور یک رقیب در آینده برای بیت کوین چندان بعید نیست. بسیاری از مواقع خبرهایی مبنی بر کاهش خرید و فروش بیت کوین همزمان رشد تقاضا برای ارزهایی مثل اتریوم، بایننس کوین، دوج کوین و ... شنیده می‌شود. احتمالا تغییر پادشاه در دنیای رمزارزها بسیار کم است اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در این صورت ارزش این ارز دیجیتال سقوط شدیدی خواهد کرد و حجم خرید و فروش بیت کوین کمتر خواهد شد. احتمال وقوع چنین اتفاقی زیاد نیست و در صورت عملی شدن نیز بعید است منجر به نابودی بیت کوین شود اما می‌تواند ارزش آن را تا حد زیادی کاهش دهد. تاثیر این اتفاق نیز احتمالا تدریجی خواهد بود و از سقوط‌های ناگهانی خبری نیست. هم‌اکنون اتریوم با ارزشی حدود یک شانزدهم بیت کوین نزدیک‌ترین تهدید‌کننده برای جایگاه این رمزارز محسوب می‌شود!
تصمیمات مردم
تنها عاملی که به راحتی می‌تواند ارزش بیت کوین را ظرف چند روز به صفر نزدیک کند تمایلات مردم است. اگر مردم خرید و فروش بیت کوین را متوقف کنند بدون شک افت‌های شدید در راه خواهد بود. با وجود سطح بالای محبوبیت این رمزارز و پذیرش از سمت جوامع دولتی و خصوصی مختلف این امر بعید به نظر می‌رسد اما گاهی یک خبر یا یک جریان مردمی می‌تواند تمام پیش‌بینی‌ها را عوض کند. در سال‌های 2015 و 2016 که ارزش بیت کوین دچار افت شد مشابه چنین اتفاقی رخ داده است. در آن زمان مردم اعتماد کمی به این رمزارز نشان دادند و حجم خرید و فروش بیت کوین مطابق انتظار پیش نرفت. در نتیجه یک سقوط تدریجی شکل گرفت. در آن سال‌ها بیت کوین شهرت زیادی نداشت و تعداد افراد فعال در بازار کریپتو نیز قابل توجه نبود. امروزه بیت کوین مخاطبان بسیار زیادی دارد و از همین رو در موج‌های منفی و تخریبی نیز مخالفان و دشمنان زیادی خواهد داشت.
این عامل هم به صورت تدریجی و هم به صورت ناگهانی می‌تواند تاثیرگذار باشد. تغییرات قوانین مالی، انتشار اخبار شوکه کننده، تحول در سیستم‌های پرداختی و یا بروز پدیده‌های جدید می‌تواند امنیت بیت کوین را در ذهن مخاطبان تهدید کند.
پدیده‌های جدید
دنیای تکنولوژی روز به روز پیشرفت می‌کند و اینکه فردا چه اتفاقی رقم خواهد خورد برای هیچکس معلوم نیست. همانطور که روند توسعه، گسترش و افزایش قیمت بیت کوین غیرقابل‌پیش‌بینی بوده است، امکان ظهور یک پدیده جدید که بتواند فرایندها و فناوری بیت کوین را تهدید کند بعید نیست. قطعا این اتفاق یک روزه محقق نخواهد شد و در بهترین حالت می‌تواند مرگ تدریجی این رمزارز را باعث شود اما این احتمال را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از دارایی‌هایی که تا سال‌ها پیش یک سرمایه مهم محسوب می‌شدند امروزه هیچ ارزشی ندارند. این سناریو مبهم‌ترین و بی‌پایان‌ترین سناریو برای مرگ بیت کوین است زیرا هیچکس جزییاتی از آن را نمی‌داند اما همه می‌دانند که یک سناریوی محتمل است.
جمع‌بندی
بیت کوین پادشاه دنیای رمزارزها است و به نظر می‌رسد پادشاه خواهد ماند. خرید و فروش بیت کوین همچنان مهم‌ترین معامله هر صرافی است و روز به روز بر ارزش این رمزارز افزوده می‌شود. افرادی که سرنوشت بیت کوین را نابودی می‌دانند به نظر می‌رسد آگاهی زیادی از دنیای امروز ندارند و یا می‌خواهند تخیلات خود را ابراز کنند. تکنولوژی این رمزارز آن قدر دقیق چیده شده که تا سال‌های سال می‌تواند به یکه‌تازی در کریپتو ادامه دهد و هر روز نیازهای بیشتری از نیازهای مالی را رفع کند. امروزه شما می‌تواند با بیت کوین خریدهای روزمره و گاهی خریدهای مهم مثل خودرو رو در کشورهای توسعه‌یافته انجام دهید. بنابراین تمام سناریوهای ذکر شده صرفا روی کاغذ وجود دارند و در عمل نباید آن‌ها را چندان واقعی دانست. به نظر می‌رسد مخالفان این رمزارز نیز می‌بایست زودتر به سرمایه‌گذاری و یا خرید و فروش بیت کوین روی آورند تا از کسب سود در این بازار جذاب عقب نمانند. بیت کوین هر روز با صلابت بیشتری به زندگی‌اش ادامه می‌دهد و شاید خیلی بیشتر از سایر دارایی‌های رایج مثل طلا، نفت، فلزات، بورس و ... فرصت زندگی کردن پیدا کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی