آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


برای موفقیت در خرید و فروش ارزهای دیجیتال و موضوع تردید در این حوزه داشتن اطلاعات مستند و صحیح در مورد انواع ارزهای دیجیتال امری ضروری و مهم است. شناخت و آگاهی کامل در مورد ارز دیجیتال دو فاکتور مهم برای داشتن روانشناسی تردید در بازار رمز ارز و دانش روانشناسی بازار ارز دیجیتال است. روانشناسان بر این باورند که برای پیش بینی بهتر تغییرات قیمت در بازار ارز باید آگاهی و اطلاعات خود را در مورد اتفاقات احتمالی در بازار افزایش دهید.

روانشناسی در خرید و فروش کریپتو


بررسی کاربرد روانشناسی در بازارهای مالی

سرمایه گذاران ارز دیجیتال و بیت کوین توجه زیادی به مقوله روانشناسی در بازارهای ارز دیجیتال دارند. قبل از اینکه در هر زمینه ای سرمایه گذاری کنید، باید بدانید که سرمایه گذاری در چه زمینه ای خطرناک است. ریسک و بازده دو مفهوم در بازار ارز دیجیتال است که به دلیل نوسانات بازار ارز و تغییر در قیمت بسیاری از ارزها به وجود میاید. برطبق مفهوم ریسک و بازده، سرمایه گذاری که  دارای ریسک کمتر و بازدهی بیشتر باشد مناسب تر است. برای درک بهتر از بازارهای مالی باید شناخت کافی از روانشناسی بازار داشته باشید. افراد در زمان معامله احساسات و خواسته های بیشتری دارند.

در این حالت دانستن نقطه ضعف شخص، وی را در جلوگیری از شکست در معامله کمک می کند. با سنجیدن رفتار روانشناسی معامله گران در بازار میتوان به موفقیت رسید. گام نخست در سرمایه گذاری داشتن احساساتی مانند خشم، عصبانیت، ترس و امید است که مقوله مهمی برای سرمایه گذاری است. سرمایه گذارانی که دارای ضعف و طمع باشند و سرعت عمل و اعتماد به نفس بالا نداشته باشند، دچار چالش شده و سرمایه گذاری آنها  دچار خطر میشود. طمع می تواند باعث مشارکت شخص در بازارهای مالی شود. افرادی که در زندگی روزمره بیشتر از حد معمول محتاط هستند، فرصت های زیادی را در معاملات بازار از دست میدهند. این افراد بهتر است کسب و کاری را انتخاب کنند که امن ترو ریسک کمتری داشته باشد.

تقابل احساس و منطق
یک معامله‌گر قبل از هر معامله‌ای نیازمند داشتن منطق است. معمولا معامله‌گران با تجربه با منطق عمل می‌کنند اما تازه‌کارهای بازار ارز دیجیتال در معاملات گاهی احساسی عمل می‌کنند و به همین دلیل شکست می‌خورند. معامله یا همان ترید نیازمند منطق است و احساس شور و شوق و یا ترس از عدم موفقیت معمولا باعث شکست در معاملات تازه‌کارها می‌شود.

کنترل هیجان
بازار ارز دیجیتال بسیار دقیق و حساس است و صرفا با استفاده از نظرات دیگران، افکار و عقاید بی‌پایه و اساس و یا نبود برنامه مشخص نمی‌توان انتظار سودآوری در بلندمدت داشت. در نتیجه برای رسیدن به سود و داشتن تریدهای موفق داشتن یک طرح مالی از فعالیت‌های بازار رمز ارزها کاملا ضروری است. قطعا نادیده گرفتن تمام احساسات و هیجان‌های درونی امری بسیار سخت است اما با استفاده از استراتژی علمی و بکارگیری راهکارهای مناسب، می‌توان به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شد و تا حد بسیار زیادی از نفوذ احساسات به معاملات جلوگیری کرد.

امید و انتظار
هر شخصی که وارد بازار ارز دیجیتال می‌شود امید به سودآوری و کسب درآمد مناسب و یا حتی نجومی دارد. قطعا وجود انگیزه برای یادگیری و ادامه این راه ضروری است. اکثر افراد هدفی جزو سودآوری و کسب درآمد از ترید ندارند و این امر می‌تواند گاهی اوقات بسیار خطرناک باشد. در صورتی که هدف‌گذاری و آرزوهای یک فرد بیش از حد و غیرمنطقی باشد می‌تواند به راحتی باعث بروز خطا در محاسبات و انجام معاملات پرریسک ‌شود که در نهایت موجب از دست رفتن سرمایه آن فرد خواهد شد. در نتیجه قبل از ورود به این عرصه حتما هدف‌گذاری منطقی را سرلوحه کار خود قرار دهید.
بازار رمز ارزها همچون دیگر بازارها روزهای خوب و بد دارد و امکان دارد روزهایی را سپری کنید که ضرر مالی سنگینی برای شما به همراه دارد. اما باید در این لحظات منطقی عمل کنید و بجای حمله بی‌برنامه برای سودآوری بیشتر با اتخاذ تدابیر مناسب ضررهای احتمالی را کاهش دهید و انتظاراتی منطقی و دور از اغراق از معاملات خود داشته‌باشید. ترید کردن یک امر متناوب است و با یک یا دو بار معامله هیچ شخصی نمی‌تواند هدف‌های بزرگ را محقق کند. باید با صبر و شکیبایی منتظر فرصت مناسب جهت تغییر شیب نمودار مالی خود باشید و به موقع ضرر را به سوددهی تبدیل کنید.
تقابل امید و ناامیدی در سرمایه‌گذاری
معمولا تصور ضررهای کوچک اما مقطعی و کوتاه‌مدت در بازار رمز ارزها خیلی سخت نیست. اما تحمل زیان در باز‌ه‌های زمانی طولانی‌مدت و انتظار کشیدن برای فرصت مناسب جهت اتخاذ تصمیم درست دشوار است. یکی از هنرهای معامله‌گران حرفه‌ای جلوگیری از ضرر پیش از به‌بار آمدن یه خسارت بزرگ است. در واقع گاهی باید بین یک ضرر کوچک و ریسک یک خسارت بزرگ یکی را انتخاب کنید و در این زمان حرفه‌ای‌ها با مطالعه شرایط و مدیریت درست معاملات از زیان‌های بزرگ جلوگیری ‌می‌کنند.
تریدرها باید بتوانند خواسته‌های خود را کنترل کنند. در بازار ارز دیجیتال همواره باید امیدوار بود اما درعین‌حال منطقی عمل کرد. در شرایطی که بازار دچار نوسان‌های شدید می‌شود بسیاری ضررهای بزرگی را تجربه می‌کنند و بعضی از افراد هم می‌توانند به‌خوبی تصمیمات خود را مدیریت کنند و به طور منطقی رفتار کنند. قطعا این افراد برنده‌های اصلی بازار هستند و افرادی که احساسات بر آن‌ها غلبه کرده است شکست خواهند خورد و ناامید خواهند شد. در واقع پیروز این جنگ آن‌هایی نیستند که قوی‌تر یا پر‌‌‌جنب‌و‌جوش تر هستند؛ بلکه کسانی پیروزند که شطرنج‌بازهای بهتری هستند. این جنگ هر روز ادامه دارد و شاید در روزهای بعد جای برنده و بازنده عوض شود.

روانشناسی در ترید

روانشناسی در ترید

 

باید گفت یکی از منطقی‌ترین دلایل ترید کردن، رسیدن به درآمد است. یعنی زمانی که تریدر از اصلی‌ترین دلیل انگیزه منطقی ترید کردنش دور می‌شود، ضرر می‌کند. توجه داشته باشید که از تریدرهای تازه وارد تنها تعداد معدودی از آن‌ها به موفقیت دست پیدا می‌کنند.
بهتر است بگوییم آن دسته از افرادی که رفتار احساسی دارند، بیشتر با شکست رو به رو می‌شوند. یعنی غیر حرفه‌ای ها همانند بچه‌ها ترید می‌کنند و خودشان قادر به تصمیم گیری نیستند، منتظر می‌مانند تا فرد دیگری برای آن‌ها تصمیم گیری کند. اما تریدرهای حرفه‌ای با برنامه ریزی اصولی و درستی که برای ورود و خروج سرمایه‌شان از بازار ارز دیجیتال دارند، سرنوشتشان را انتخاب می‌کنند.
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق، این است که باید ابتدا پارامترهای مختلف سود و زیان را مورد بررسی قرار دهید. یعنی باید بتوانید استراتژی خروج تان را بر روی کاغذ بیاورید و آن را اجرا کنید. دقت داشته باشید که یکی از مهمترین اشتباهات تریدرهای معمولی این است که معامله زیان ده را نگه می‌دارند. به طوری که قصد فرصت دادن دوباره به خریدشان را دارند تا به سودآوری دست پیدا کنند. اما ناگفته نماند که این ترفند اشتباه است. باید بدانید که اولین ضرر همیشه بهترین ضرر خواهد بود. در واقع این قانون افرادی است که با چشم باز ترید می‌کنند. بهتر است بدانید که تریدرهای موفق و باهوش، کنجکاو و متواضع هستند. یعنی آن‌ها پس از تست الگوهای متفاوت، ریسک و سود را اندازه گیری می‌کنند و با تمرکز بیشتری به ساخت حسابشان می‌پردازند.

انواع سوگیری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال و استراتژی‌های مقابله با آنها

·        سوگیری فرا اعتمادی
تریدرهای بسیاری هستند که در طول روز بیشتر وقت خود را مشغول به مطالعه مباحث ارز دیجیتال می‌باشند و به بررسی روش‌های سرمایه‌گذاری و مسائل مالی آن میپردازند تا بتوانند دانش کافی در رابطه با آن پیدا کنند.
با توجه به اینکه افراد مبتلا به سوگیری فرا اعتمادی، به اطلاعاتی که خود از بازار دارد، بیشتر اعتماد دارد، به طور معمول معاملات بزرگی نیز انجام می‌دهند و در واقع ریسک سرمایه گذاری آن‌ها افزایش می‌یابد. با توجه به مطالعات انجام شده، سوگیری فرا اعتمادی در معامله گران با بیشتر شدن تجربه سرمایه گذاری رابطه مستقیمی دارد. باید بدانید که به منظور غلبه بر سوگیری‌های فرا اعتمادی برای آن دسته از افرادی که ورود و خروج و همچنین میزان سرمایه‌شان را مدیریت و کنترل می‌نمایند، توانایی کاهش معاملات افراد با سوگیری فرا اعتمادی را کاهش می‌دهد.
·        سوگیری ضرر گریزی
امر طبیعی است که در بازار ارز دیجیتال ترس از ضرر کردن داشته باشید. افراد زیادی هستند که ترس از ضرر کردن در آن‌ها خیلی بیشتر از حرص کسب سود می باشد. شاید بهتر است بگوییم نتیجه این عمل یعنی ماندن در معاملات ضرر ده.
به منظور غلبه بر سوگیری ضرر گریزی، تنظیم و پایبندی به استراتژی مدیریت ریسک، بر پایه تشخیص تعداد معاملات باز و میزان ریسک هر یک از معاملات، این امکان را برای سرمایه گذار فراهم می‌کند تا بتواند ریسک سرمایه گذاری را در سبد معاملاتی خود تقسیم کند .
·        سوگیری تاییدی
بسیاری از افراد در زمینه بازار ارزهای دیجیتال هستن که تمایل به شنیدن اخبار دارند تا اطلاعات آن‌ها مورد تایید واقع شود. از طرفی معامله‌گران خیلی زیادی نیز وجود دارند که صرفا به اخبار مثبت در رابطه با سهامی که در اختیارشان است و یا قصد خریدن آن را دارند، توجه زیادی می‌کنند و اخبار و اطلاعات منفی را نادرست در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که به منظور غلبه بر سوگیری تاییدی باید در نظر داشته باشید که، از بهترین راه‌های غلبه بر چنین تعصبی، سنجیدن دوباره باورهای اولیتان است.
بهترین راه این است فرد معامله کننده به دنبال اخبار و یا آن دسته از اطلاعاتی باشد که با نظریه او مخالف باشد. در نهایت با مقایسه بتواند تصمیم گیری بهتر و آگاهانه‌تری نیز داشته باشد.
·        سوگیری لنگر اندازی
در این نوع از سوگیری، فرد معامله کنند در بازار خاص و یا معامله‌ی خاص به صورت احساسی وابسته می‌شود و به منتظر برگشت قیمت به روند اولیه خود است تا بتواند از معامله خارج شود. باید گفت به منظور غلبه بر چنین سوگیری لازم است بر روند قیمتی تسلط داشت و در بازه های زمانی گوناگونی بتوان به درستی تشخیص داد که سطوح حمایت و مقاومت به چه صورت است.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی