آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


در این مقاله قصد داریم شما را با یک موضوع مهم در حوزه ارزهای دیجیتال آشنا کنیم و آن هم برنامه معاملاتی است پس در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و چگونگی ایجاد این نوع از برنامه بپردازیم.
بازارهای مالی در حقیقت به مانند یک میدان نبرد هستند و دلیل این حرف نیز این است که در این بازارها شما زمان بسیار کمی را برای تصمیم گیری درباره دارایی خود خواهید داشت و بنابر این موضوع، بهتر است که پیش از ورود به این بازار پیچیده خودتان را برای هیجانات و نیز نوسانات به شدت زیاد آن آماده کنید. این که شما بتوانید یک برنامه معاملاتی خوب را برای خودتان ایجاد کنید و بر طبق آن پیش بروید و به اصطلاح یک استراتژی را برای خود داشته باشید، سبب خواهد شد تا شما بتوانید در این راه ثابت قدم باشید و ماندگاری خود را در این بازار تثبیت نمایید. در این مقاله ما قصدمان این است که شما را با نحوه ایجاد برنامه معاملاتی آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
مهمترین موضوع در بازارهای مالی این است که شما یاد بگیرید چگونه قادر خواهید بود یک برنامه معاملاتی را ایجاد کنید و به آن عمل نمایید. با یک برنامه از قبل تعیین شده و خلاقانه، راهنمایی برای این موضوع که در کدام یک از بازارهای مالی سرمایه گذاری کنید و یا چه زمانی زیان را کاهش دهید و دیگر فرصت‌ها در کجا به دست خواهد آمد، خواهید داشت.

برنامه معاملاتی چیست؟

برنامه معاملاتی چیست

به صورت یک تعریف کلی یک ابزار معاملاتی، ابزاری جامع برای تصمیم گیری در حوزه‌های فعالیت شما اعم از بازارهای مالی و یا هر کار دیگر خواهد بود. نوشتن تصمیمات پیش و یا پس از اصول معامله اولیه یا به اصطلاح همان ترید می‌باشد. این برنامه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه چیزی را در چه موقعیتی و در چه بازه‌ای از زمان و با چه میزان از حجم معامله کنید. یک برنامه ترید باید یک برنامه مخصوص و مربوط به شخص خود شما باشد. البته شما می‌توانید که از برنامه شخص دیگری نیز استفاده نمایید ولی این مسئله را به خاطر داشته باشید که شاید فردی که از او برنامه گرفته‌اید یک فرد ریسک پذیر بوده باشد و برای شما قبول ریسکی به آن میزان قابل قبول نباشد و به همین دلیل دچار مشکل در معاملات خود خواهید شد. یک برنامه معاملاتی مناسب می‌تواند شامل هر آنچه باشد که از نظر شما مهم می‌باشد. اما هیچ گاه نکاتی را که الان خدمت شما عزیزان خواهم گفت را فراموش نکنید:
1.     انگیزه‌ای که شما از انجام دادن یک معامله دارید
2.     تعهد زمانی (این تعهد به این معنی است که شما چه میزان صبر را در یک معامله خواهید داشت؟)
3.     هدافی که از معامله خود دارید.
4.     نگرش شما نسبت به ریسک(یعنی این که آیا شما یک فرد ریسک پذیر هستید و یا این که نسبت به سرمایه خود ریسک پذیر نیستید؟).
5.     سرمایه‌ای که قرار است با آن به معامله بپردازید.
6.     بازارهایی که قرار است در آن به معامله بپردازید(مثلا در بازارهای بورس و ارز دیجیتال فعالیت کردن).
7.     قوانین شخصی برای مدیریت ریسک(منظور از این مسئله این است که چه میزان از ضرر برای شما در معامله قابل قبول خواهد بود).
8.     راه برد و هدفی که در معاملات خود قرار است از آنان استفاده نمایید.
این را خدمت شما عزیزان بگویم که یک برنامه معاملاتی بسیار متفاوت با یک استراتژی معاملاتی است، و دلیل آن نیز این است که استراتژی معاملاتی دقیقا به بررسی چگونگی ورود و خروج شما را به معامله تعیین خواهد کرد. به عنوان یک نمونه از این مسئله می‌توان به خرید بیت کوین در 50000 دلار و فروش آن در 65000 هزار دلار اشاره کرد.

چرا در معاملات خود به یک برنامه معاملاتی نیاز خواهیم داشت؟

شما به عنوان یک معامله گر فعال در بازار سرمایه به یک برنامه معاملاتی مناسب نیاز خواهید داشت، و دلیل آن این است که این برنامه معاملاتی به شما کمک خواهد کرد که بتوانید تصمیمات درست و منطقی در هنگام معامله بگیرید و یک معامله ایده آل را به سرانجام برسانید. باید این تصمیمات را از ذهن خود خارج کنیم و آنان را روی یک کاغذ به نمایش درآوریم. این کار به این دلیل می‌باشد که در زمانی که برنامه معاملاتی نداشتید ، تصمیمات شما هر لحظه می‌تواند دچار دخالت احساسات و عواطف شما قرار بگیرد و تصمیمی غیر منطقی خواهید گرفت. یک برنامه معاملاتی مناسب به شما کمک خواهد کرد که احساسات خود را در یک معامله دخالت ندهید. از جمله مزایای دیگر یک برنامه معاملاتی می‌توان به:
1- معامله آسان‌تر: تمامی برنامه‌ریزی‌ها، که از قبل تعیین شده هستند و شما قادر خواهید بود طبق آن به معامله بپردازید.
2- اهداف واقع گرایانه: شما از قبل از حد سود و حد ضرر خود مطلع هستید و همین سبب خواهد شد که دیگر احساسات خود را در معامله دخالت ندهید.
3- معامله منظم تر: با پایبند بودن به نظم و قوانین گفته شده در یک برنامه معاملاتی، شما قادر خواهید بود فقط در موقعیت‌های مناسب وارد معامله شوید و از معاملات بیش از حد و بدون سود خودداری نمایید.
4- فضای بیشتر برای بهبود عملکرد: تعریف یک روش مناسب برای بایگانی کردن تاریخچه معاملاتی، این امکان را به شما خواهد داد که از اشتباهات خود در معاملاتی که انجام داده‌اید درس بگیرید و بهبود عقایدتان را به دنبال خواهد داشت.

چگونه یک برنامه معاملاتی برای خود تهیه کنیم ؟

https://www.excoino.com/blog/wp-content/uploads/2021/11/trading-plan.png

 

برای درست کردن یک برنامه معاملاتی هفت مرحله است که باید به خوبی در معاملات خود رعایت کنید. در ادامه این مطلب با این هفت گام آشنا خواهیم شد:
1- انگیزه خودتان را مشخص کنید
شناخت انگیزه خود از انجام یک معامله و زمانی که می‌خواهید برای آن بگذارید یک مرحله مهم برای برای ایجاد یک برنامه برای معاملات شما خواهد بود . برای رسیدن به این موضوع باید از خودتان این سوال را بپرسید که چرا شما می‌خواهید به کار ترید کردن بپردازید و سپس پاسخ خودتان را به این سوال بر روی یک کاغذ یادداشت کنید.
2- مقدار زمانی را که می‌توانید به معامله اختصاص دهید را تعیین کنید
در گام دوم شما باید به این موضوع بیاندیشید که چه میزان از وقت خود را می‌خواهید به ترید کردن اختصاص دهید. این که آیا شما قادر خواهید بود که در محل کارتان به انجام معامله بپردازید؟ و یا این که از آن دسته از افرادی خواهید بود که معاملات خود را در صبح زود یا نیمه شب مدیریت می‌کنند؟
اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در طول روز معاملات به نسبت زیادی را انجام دهید، شما برای این کار به زمان زیادی احتیاج خواهید داشت. اگر به دنبال دارایی‌هایی هستید که در یک بازه زمانی مشخص رشد خواهد کرد برای این که مدیریت ریک را به خوبی رعایت کرده باشید، حد ضرر و حد سود خود را معامله خود به کار گیرید. و این که احتمالا در این راه به ساعات زیادی برای نظارت نیاز نخواهید داشت.
این نکته را نیز خدمت شما عزیزان بگویم که گذاشتن وقت کافی برای آماده سازی خود برای معامله نیز یک امر بسیار مهم است. فعالیت‌هایی از جمله آموزش دیدن، تمرین استراتژی مورد استفاده در معاملات ازجمله‌ی این نوع از آمادگی‌ها به شما می‌رود.
3- اهداف خودتان را تعیین کنید
هر هدفی که برای انجام معاملات خود به کار می‌برید نباید تنها یک عبارت ساده در برنامه معاملاتی‌تان باشند. یک هدف تعیین شده معاملاتی باید مشخص باشد، قابل اندازه گیری و در دسترس باشد. برای این که این مسئله را به خوبی درک کنید یک مثال را خدمت شما عزیزان ارائه خواهم داد. فرض کنید شخصی می‌خواهد ارزش سبد دارایی خودش را در 5 ماه آینده 15% افزایش دهد .  این فرد برای خود یک هدف هوشمند را تعیین کرده است.  دلیل آن هم این است که اعداد و ارقام او مشخص می‌باشد و او به همین واسطه قادر خواهد بود میزان موفقیت خود را در مدیریت پرتفولیو خود اندازه گیری نماید، و همچنین هدفی که دارد قابل دسترس است و دور از انتظار نیست، و نیز مرتبط با معامله بوده و در یک چهارچوب زمانی خاص قرار دارد.
معامله با استراتژی (position trading): حفظ کردن موقعیت معاملاتی برای هفته‌ها و یا ماه‌های متمادی با این انتظار که در دراز مدت این کار سودآور خواهد بود.
معامله با استراتژی (day trading): این نوع از معامله که اصطلاحا به آن معامله نوسانی نیز می‌گویند به این صورت است که معامله صورت گرفته در یک روز یاز و بسته خواهد شد. این نوع از معامله به هیچ وجه در یک شبانه روز باز نخواهد ماند زیرا این امر بسیار ریسک در پی خواهد داشت.
معامله با استراتژی (swing trading): حفظ موقعیت معامله فقط برای چند روز و نهایتا یک هفته به منظوربرداشت سود به صورت کوتاه مدت که به آن در اصطلاح میان مدت نیز گفته می‌شود.
معامله با استراتژی تیغ زنی (scalping): این معاملات در طول یک روز انجام خواهند گرفت و نهایت زمانی که این معاملات به خود اختصاص می‌دهندچند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر نیستی و به واسطه این روش سودهای کوچکی کسب خواهد شد که مجموع آنان باعث ایجاد یک سود کلان خواهد شد. در این روش از ترید از تمامی نوسانات بازار سود گرفته خواهد شد.
4- یک نسبت سود به ریسک را برای خودتان تعیین کنید
قبل از این که یک معامله را باز کنید، برای خودتان مشخص کنید که برای معامله خود به صورت منفرد و در مجموع، آماده پذیرش چه میزان از ریسک خواهید بود. توجه به این موضوع بسیار مهم و پر اهمیت خواهد بود. همانطور که می‌دانید قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به صورت مرتب در حال نوسان هستند و این اتفاق فقط مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست و دیگر بازارهای مالی نیز میزانی از ریسک را همیشه خواهند داشت. این امر سبب خواهد شد که این موضوع اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند. بسیاری از معامله گران تازه وارد به امید این که بتوانند سود بیشتری را به دست آورند دست به ریسک‌های بزرگی می‌زنند که بیشتر آنان با شکست در معاملات خود رو به رو خواهند شد. این را هم خدمت شما عزیزان بگویم که میزان سودی نیز که شما کسب خواهید کرد به میزان ریسک شما بستگی خواهد داشت.
برخی از تریدران در معاملات خود از نسبت سود به ضرر1 به 3 استفاده می‌کنند که معقول به نظر میرسد، معنای این عبارت این است که سود احتمالی که فرد قرار است به آن برسد حداقل دو برابر میزان ضرری است که ممکن است متحمل شود. که این یک ریسک منطقی در معاملات به حساب می‌آید. و افراد با استفاده از این روش میزان ریسک خود را به مقدار قابل توجهی کاهش خواهند داد.
5- میزان سرمایه‌ای را که قرار است درگیر معامله کنید مشخص کنید
قبل از هر کاری بررسی کنید و با خودتان دو دو تا چهارتا کنید و ببینید که چه میزان پول را می‌توانید وارد بازارهای مالی کنید. این موضوع را هرگز فراموش نکنید که هیچ وقت نباید بیش از میزانی که از دست دادن آن برای شما هضم شدنی نیست به این بازارها وارد کنید. دلیل این امر نیز این است که بازارهای مالی ریسک‌های زیادی را در پی دارند که هر لحظه امکان دارد با یک اشتباه دارایی خود را در آن از دست بدهید.
سعی کنید که این معاملات را قبل از این که یک معامله را باز کنید انجام دهید و از این که از عهده هضم از دست دادن آن دارایی بر خواهید آمد. اگر ریسک را برای معامله خود نمی‌پذیرید بهتر است پیش از شروع فعالیت خود را در نسخه دمو آغاز کنید.
6- دانش خود از بازار را ارزیابی نمایید
جزئیات و موارد ذکر شده در برنامه معاملاتی شما دچار تغییر و تحولاتی به واسطه بازاری که در ان به معامله خواهید پرداخت قرار خواهد گرفت، دلیل این امر نیز این است که هر یک از بازارها قانون‌های خاص خود را دارند و قانون مثلا بازار فارکس با بازار قانون بازار ارزهای دیجیتال متفاوت خواهد بود.
برای همین هم بهتر است که در حوزه دارایی خود و بازاری که قرار است در آن فعالیت کنید اطلاعات کافی را کسب نمایید. با مطالعه قوانین و خصوصیات یک بازار چهار چوب‌های آن را خواهید شناخت و در صورتی که قانون‌های آن باب میلتان نبود می‌توانید بازار مالی خودتان را تغییر دهید.
7- ثبت منظم معاملات خود را آغاز نمایید
پشتوانه یک برنامه مناسب و خوب، یک دفتر ثبت تاریخچه معاملات است. از این دفتر شما برای مستند کردن معاملات خود استفاده خواهید کرد و یا استفاده از این کار می‌توانید که ببینید که در کجا درست عمل کرده‌اید و در کجا اشتباهی را انجام داده‌اید و با بررسی اشتباهات خود می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرد. این را هم به خاطر بسپارید که هر چقدر که اطلاعات بیشتری را در این دفتر ثبت کنید نتیجه کار شما بهتر خواهد شد.
علاوه بر موارد و جزئیاتی که باید در این برنامه معاملاتی ثبت شوند باید موارد دیگری مثل نقطه ورود و نقطه خروج، باید تصمیمات احساساتی خود را نیز در آن به ثبت برسانیم. با استفاده از این روش اگر شما از راه خود منحرف شوید و در مسیر اشتباهی قرار بگیرید می‌توانید زودتر هوشیار شوید و قبل از این که دچار ضرر و زیان هنگفتی شوید اشتباه خود را اصلاح کنید و به مسیر خود باز گردید.
جمع بندی
از مهم‌ترین عواملی که در موفقیت شما دخیل خواهند بود همان داشتن یک برنامه معاملاتی است. دلیل آن هم این است که یک برنامه معاملاتی مناسب ابزاری جامع و هوشمند است که ترید کردن را برای انجام یک معامله سود ده راهنمایی خواهد کرد.
یکی دیگر از ویژگی‌های خیلی خوب برنامه معاملاتی این است که این برنامه به شما کمک خواهد کرد که بدون دخالت دادن احساسات خود در معاملات به معامله خود بپردازیم و نتیجه بهتری از آنان بگیریم.
در این برنامه همانطور که پیش از این در این مقاله اشاره کردیم باید موارد متعددی رعایت گردد. که از مهم‌ترین این موارد عبارتند از: انگیزی معامله گر از ورود به یک معامله، مقدار زمانی که به معامله خود اختصاص خواهد داد، نسبت سود به ریسک، سرمایه مورد نیاز برای معامله، دانش و مهارت لازم برای شرکت در یک بازار می‌توان اشاره کرد. این مواردی که ذکر شد از مهم ترین عواملی هستند که باید در یک برنامه معاملاتی حتما به آنان پرداخته شود تا بتواند برای یک تریدر مثمر ثمر واقع شود.
در پایان یک توصیه برای تازه کاران در این بازار دارم و آن هم این است که بهتر است که قبل از ورود به این بازارها آشنایی کامل را با آنان کسب کنید و قبل از ورود برنامه معاملاتی خود را تعیین نمایید تا از همان ابتدا بتوانید در این بازارها موفق واقع شوید. دلیل این موضوع نیز این است که اگر به یک باره در این بازار حضور پیدا کنید با توجه به نداشتن شناخت کافی به احتمال زیاد دچار ضرر و زیان خواهید شد چون همان طور که در این این مقاله بارها به آن اشاره کردیم بازارهای مالی نوسانات زیادی را دارند و اگر شما بدون اطلاعات وارد آن شوید ممکن است که تمام دارایی خود را به یکباره از دست بدهید.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی