آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

 
بازار خریدوفروش ارزدیجیتال شمشیری دولبه است. چراکه این بازار می‌تواند همانقدر که سود می‌رساند، چه بسا بیش‌تر ضرر برساند. به همین جهت در این بازار از تکنیک‌های ویژه و منحصربه فردی استفاده می‌شود. معاملات متعدد یکی از تکنیک‌های محبوب و پرطرفدار است.
معاملات متعدد یا HTF مجموعه‌ای از تکنیک‌های مختلف است که از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های تخصصی، رایانه‌های رده بالا بهره می‌گیرد. دسترسی به اینترنت پرسرعت و داده‌های لحظه به لحظه بازار معاملات ارزهای دیجیتال در این نوع معاملات از اهمیت بالایی برخوردار است. تکنیک‌هایی که در معاملات متعدد استفاده می‌شوند از دیگر تکنیک‌های موجود پیشی می‌گیرند و راهبردهای منحصر به فردی ارایه می‌دهند، راهبردهایی که در هیچ معامله‌ای امکان‌پذیر نیست. در ادامه قصدداریم به بررسی دقیق معاملات متعدد، انواع آن و مزایا و معایب آن بپردازیم.

معاملات متعدد چیست؟

معامله ارز دیجیتال

 

معاملات متعدد پلتفرمی است که با داشتن چندین نرم‌افزار و الگوریتم‌های مختلف چندین معامله را بصورت همزمان در یک ثانیه انجام می‌دهد. این نوع معاملات دارای مزایای فراوانی هستند که معامله‌گران عادی به آن‌ها دسترسی ندارند. لازم به ذکر است که معاملات متعدد تاریخچه‌ی بسیار قدیمی دارند و حتی مدت‌ها پیش از ارزهای دیجیتال وجودداشتند. همچنین این معاملات بسیار کاربردی هستند و مقبولیت بالایی در میان مردم دارند تا جایی که امروزه در برخی از بازارهای مالی ۸۰ درصد از حجم معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
شایان ذکر است که هرروزه تعداد بیش‌تری از سرمایه‌گذاران نهادی با معاملات متعدد آشنا می‌شوند و آن را در صدر معاملات انجام‌شده خود قرار می‌دهند، به همین جهت این معاملات در حال تبدیل شدن به عاملی مهم در دنیای دارایی‌های غیرمتمرکز هستند.
 
 
سرمایه‌گذاران نهادی (Institutional investor)

از اصلی‌ترین گروه‌های فعال در بازار خرید‌وفروش ارزدیجیتال هستند. این سرمایه‌گذاران از طریق انجام معاملات عمده تاثیر بسیار زیادی در جهت حرکت بازار دارند. از سرمایه‌گذاران نهادی می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری محدود، شرکت‌های بیمه عمر، سرمایه‌گذاران حقوقی در بازار بورس ایران و... اشاره کرد.
پایه و اساس عمده‌ی راهبردهای معاملات متعدد مستلزم این است که افرادی که آن‌ها را اجرا می‌کنند، از اولین کسانی باشند که این امر را انجام می‌دهند. گاهی ممکن است فاصله‌ای که میان یک معامله‌ی سودده و یک معامله‌ی زیان‌ده وجوددارد، تنها کسری از ثانیه باشد. به همین جهت روش‌هایی به وجود آمدند که برخی تریدرها از آن‌ها استفاده می‌کنند و سود بسیاری به دست می‌آورند. همچنین این تریدرها از رقیبان خود اندکی جلوتر قرار می‌گیرند. راهبردهای موجود بدون شک شامل قدرتمندترین و جدیدترین تجهیزات هستند، اما فراموش نکنید شما علاوه بر راهبردهای قدرتمند و جدید نیاز به روش‌های بسیار هوشمندانه برای کار با متغیرهای جزیی در بازار و استفاده از آن‌ها در کمترین زمان ممکن دارید. این تکنیک‌ها و راهبردها می‌توانند مواردی نظیر؛ اشتراک فضا، بازارگردانی، آربیتراژ، پینگینگ و تجارت مبتنی بر اخبار باشند. همانطور که می‌دانید هر امری معایب و مزایای خاصی دارد، این تکنیک‌ها و راهبردها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.  لازم به ذکراست که همه‌ی این راهبردها در هر شرایطی در دسترس نیستند، بلکه به شرایط بازار بستگی دارد که کدام تکنیک در چه زمانی در اختیار معامله‌گران است.  البته خوب است بدانید که امروزه بحث‌های فراوانی بر سر اخلاقی نبودن این شرایط نابرابر در میان افراد مختلف وجوددارد . در بازارهای سنتی از این روش‌ها به وفور استفاده نمی‌شود، حتی برخی از این راهبردها غیرقانونی و یا شدیدا تحت کنترل قوانین هستند.
همانطور که می‌دانید ارزدیجیتال هنوز قانون‌گذاری مشخصی ندارد، اما در برخی مناطق این موضوع در حال تغییر است و قوانین مشخصی برای آن تعیین شده‌است، به همین جهت ضروری است که تریدرها پیش از قدم نهادن در بازار این رمزارزها در رابطه با قوانین محلی اطلاعات لازم را کسب نمایند و از آن‌ها آگاه باشند. در ادامه قصدداریم به بررسی انواع تکنیک‌ها و راهبردهای رایج در معاملات متعدد بپردازیم.

 

بازارگردانی

بازارگردانی (Market _making) یک راهبرد رایج در دنیای تجارت است.  بازارگردانی زمانی استفاده می‌شود که معامله‌گری که منابع کافی در اختیار دارد، به صورت همزمان اقدام به انجام حجم بسیار زیادی از معاملات خرید‌وفروش ارزدیجیتال کند. بازارگردانی نقدینگی بسیار زیادی فراهم می‌کند و به همین جهت برای سرمایه‌گذار بستری فراهم می‌آورد تا با استفاده از شکاف و اختلاف قیمتی که میان عرضه و تقاضا در بازار وجوددارد، سود بسیاری کسب کند.
بازارگردانی زمانی که در معاملات استفاده می‌شود، معمولا توسط بنگاه‌های بزرگ انجام می‌شود. از این استراتژی به طور معمول به عنوان عامل مثبت درجهت حفظ نقدینگی در بازارها یاد می‌شود.  بازارگردانان از طریق ثبت سفارشات فراوان در هر دو سمت خریدوفروش به دیگر مشتریان این اطمینان را می‌دهند که همیشه می‌توانند دارایی‌ها و سرمایه‌ی خود را مبادله کنند. امروزه معمولا صرافی‌های بزرگ یا چند بازارگردان در ارتباط هستند که چنین ارتباطی در عملکرد کلی صرافی‌ها تاثیر مثبت و مفیدی به جای می‌گذارد.
لازم به ذکر است که امروزه چندین شرکت به ارایه‌ خدمات بازارگردانی در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال مشغول هستند. این شرکت‌ها محبوبیت بالایی در میان صرافی‌های بزرگ خریدوفروش ارزدیجیتال دارند. اما در سمت دیگر بازارگردانان معاملات متعدد شرکت‌های خصوصی بسیار کوچک‌تری هستند که هیچ‌گونه قرارداد و ارتباط مستقیمی با صرافی‌ها ندارند.  آن‌ها از عملکرد بهبودیافته‌ی خود به عنوان اهرمی استفاده می‌کنند تا این اطمینان را کسب کنند که آنچه که حال بازارگردانی بازار است، درخواست‌های خریدوفروش آن‌ها است.  خوب است بدانید که شرکت‌های کوچک‌تر همان سرویس‌های اصلی شرکت‌های بزرگ را ارایه می‌دهند اما همانطور که گفتیم این شرکت‌ها هیچ ارتباط رسمی و تجاری با صرافی‌ها ندارند و به همین جهت از اعتبار بسیار کمتری برخوردار هستند.

 

آربیتراژ

آربیتراژ (Arbitrage) به این معنا است که از تفاوت قیمت یک دارایی در دو یا چند بازار برای کسب سود استفاده کنیم.
گاهی اوقات ممکن است یک دارایی واحد در صرافی‌های مختلف قیمت‌های مختلفی نیز داشته‌باشد. شناسایی و بهره‌برداری از این اختلاف قیمت‌ها، منبع سودآوری معمول در میان تریدرها است.
بازار خرید‌وفروش ارزدیجیتال سرشار از نوسان است و به همین جهت فرصت آربیتراژ در این بازار نسبت به دیگر بازارهای مالی بسیار بیش‌تر است. اما از آنجایی که همه معامله‌گران باید به این نوع فرصت‌ها دسترسی داشته‌باشند، فرصت آربیتراژ به سرعت و چند ثانیه پس از ایجاد این فرصت توسط نیروهای فعال در بازار از بین می‌رود.
کاربرانی که از معاملات متعدد استفاده می‌کنند می‌توانند پیش از سایر کاربرها این موقعیت‌ها را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها با استفاده از نرم افزارهای که برای شناسایی این اختلاف قیمت‌ها طراحی شده‌اند، می‌توانند به صورت آنی و حتی صدها بار سریع‌تر از یک معامله‌گر عادی سفارشات خود را در این موقعیت‌ها ثبت کنند.  روش‌هایی بسیار زیادی برای استفاده از فرصت آربیتراژ وجوددارد اما همه‌ی این روش‌ها در گرو این هستند که تریدر موقعیت آربیتراژ را به موقع تشخیص دهد و به عنوان اولین نفر وارد معامله شود. لازم به ذکر است که هرچه تعداد معامله‌گرانی که از یک فرصت آربیتراژ استفاده می‌کنند بیش‌تر باشد، سود متوسطی که به هر تریدر می‌رسد کمتر است.
همانطور که می‌دانید این سود کمتر طبیعی است، چراکه میان افراد بیش‌تری تقسیم خواهد شد.

پینگینگ

پینگینگ(Pinging) فرایندی است که در آن کاربران معاملات متعدد از تعدادی سفارش کوچک‌تر که بسیار سریع ساخته شده‌اند برای شکار سفارشات بزرگ‌تر که به چند بخش کوچک‌تر تقسیم شده‌اند، استفاده می‌کنند  این راهبرد به این دلیل است تا تاثیر سفترشان بزرگ‌تر بر بازار چشمگیر نباشد. در روش پینگینگ با استفاده از چند سفارش کوچک، طیف قیمت‌های موجود بطور کامل بررسی می‌شود تا حداقل و حداکثر قیمتی که فروشنده در تلاش است در آن قیمت دارایی و کالای خود را به فروش برساند، مشخص شود. خوب است بدانید که در این روش از ابزارهایی استفاده‌ می‌شود که به شکل الگوریتمی کدنویسی شده‌اند و به همین جهت رصد و شکار. موقعیت‌های موجود تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. همچنین این نرم افزارها می‌توانند با سرعت بسیار بالای خود. دارایی موردنظر را به سرعت در پایین‌ترین رنج قیمت خریداری کنند و سپس همان دارایی را در بالاترین رنج قیمت ممکن به خریدار بعدی که طعمه‌ی این زنجیره است، به فروش برسانند.به این ترتیب سود فوری و بسیاری کسب می‌شود.
پینگینگ توسط جابه‌جایی‌های بزرگ در بازارهای مالی تغذیه می‌شود و در موقعیت‌های معروف به شبکه‌های معاملاتی غیرشفاف به فراوانی کاربرد دارد. شبکه‌های معاملاتی غیرشفاف از صرافی‌های ارزهای خصوصی تشکیل شده‌است که گزارش ثبت سفارشات خود را در زمان واقعی ارایه نمی‌دهد. مطابق با قوانین و مقررات موجود اطلاعات تراکنش‌ها باید به صورت شفاف منتشرشوند، اما این معاملات می‌توانند تا حدی به تاخیر انداخته شوند تا معامله‌گران دانه درشت بتوانند معاملات بزرگ خود را انجام دهند بدون آنکه تاثیر محسوسی بر بازار بگذارند. اما با این وجود این سیستم‌ها قربانی کاربران معاملات متعدد می‌شوند،  افرادی که می‌توانند از تکنیک پینگینگ استفاده کنند و از آن در برابر کاربران شبکه‌های معاملاتی غیرشفاف بهره ببرند.

 

معامله مبتنی بر اخبار

معامله ارردبجیتال

معامله مبتنی بر اخبار (News_based trading)، خریدوفروش ارزدیجیتال یا دارایی‌ها در واکنش به اخبار منتشرشده در رابطه با دارایی‌های بازار است.
تعداد بسیاری از معامله‌گران یک یا چند بار از اخبار جهت آگاهی و پیشبرد استراتژی معاملاتی خود استفاده کرده‌اند. می‌توان گفت تقریبا غیرممکن است که تریدری چه بسا یک بار مطابق با اخبار منتشرشده خرید و فروش خود را انجام نداده باشد.
ببش‌تر تریدرها به اخبار به چشم فرصتی یکسان و برابر در جهت سوددهی نگاه می‌کنند، چراکه عموم مردم تقریبا همزمان به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. استفاده از نوع دیگری از اخبار که اطلاعات منتشرنشده است و به رانت اطلاعاتی معروف است، غیرقانونی است. لازم به ذکراست که رانت اطلاعاتی در عین غیرقانونی بودن بسیار شایع است.
معاملات متعدد در این راهبرد بلافاصله پس از انتشار اخبار، با استفاده از نرم افزارهای مدرن و پیشرفته به تجربه و تحلیل خبرها می‌پردازند و به سرعت تنظیم سفارشات خود را مطابق با این اخبار شروع می‌کنند. همچنین این نرم‌افزارها آنقدر پیشرفته هستند که می‌توانند علاوه بر تشخیص دارایی مورد بحث در اخبار، منفی یا مثبت بودن خبر را نیز تشخیص دهند.  
استفاده از معاملات متعدد مبتنی بر خبر رانت اطلاعاتی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند مزیت بزرگی در برابر تریدرهایی باشد که خود شخصا اخبار منتشرشده را تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند در برابر این اخبار چه عکس العملی باید نشان دهند.

تحلیل احساسات در بازار خریدوفروش ارزدیجیتال به چه معنا است؟

همانطور که می‌دانید در بازارهای مالی دو نوع تحلیل معروف‌ داریم؛ تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال. اما خوب است بدانید نوع دیگری از تحلیل به نام تحلیل احساسات در بازارهای مالی وجوددارد که امروز توجه بسیاری به آن می‌شود.
تحلیل احساسات تکنیک و راهبردی است که در آن احساسات منفی، مثبت و خنثی که در یک متن، جمله یا عبارت وجوددارد،شناخته می‌شود. یا استفاده از تحلیل احساسات می‌توان در رابطه با آینده بازارهای مالی گمانه‌زنی و پیش‌بینی کرد.
خوب است بدانید که تنها در بازارهای مالی از تحلیل احساسات استفاده نمی‌شود، بلکه امروزه دانشمندان، محققین، تحلیل‌گران محصول، توسعه‌دهندگان و... در حوزه‌ی فعالیت خود از این نوع تحلیل استفاده می‌کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند و در نتیجه آینده‌ی بهتری برای کسب‌وکار خود رقم زنند.

 

استفاده از معاملات متعدد در بازار ارزهای دیجیتال؛ بله یا خیر؟

 

امروزه برخی از افراد اعتقاد دارند که معاملات متعدد، مزیت‌ نابرابر و ناعادلانه‌ای را به معامله گرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌بخشد. اما در سمت دیگر طرفداران معاملات متعدد معتقد هستند که چنین معاملاتی موجب نقدینگی و ثبات در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند.
بدون شک تا الان متوجه شده‌اید که معاملات متعدد یک بازی برابر را علیه هرکسی که از آن استفاده نمی‌کند، نابرابر می‌کند.  یک کاربر سنتی بدون شک در برابر کاربری که از معاملات متعدد استفاده می‌کند، شکست می‌خورد. چراکه او هرگز نمی‌تواند به اندازه‌ی معاملات متعدد سریع باشد‌. پس می‌توان گفت معاملات متعدد افرادی که از آن استفاده نمی‌کنند را به نسبت کاربران خود در رده‌های پایین‌تری قرار می‌دهد.  
امروزه استفاده از معاملات متعدد در معاملات سنتی امری رایج است و تلاش بر آن است که از این نوع معاملات در بازار خرید‌وفروش ارزدیجیتال نیز به فراوانی در آینده استفاده شود.  در بازار ارزهای دیجیتال معاملات همیشگی هستند و در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته بدون توقف انجام می‌شوند، همچنین در حال حاضر هنوز قواعد سخت‌گیرانه‌ای بر ارزهای دیجیتال وجود دارد. امروزه افرادی هستند که به دارایی‌های غیرمتمرکز به عنوان شکل جدیدی از همان سیستم پول قدیمی و سنتی می‌نگرند،  این افراد تصور می‌کنند که این فرایند شکل جدیدی از نخبه گرایی است که موجب آلودگی بازار می‌شود.
نخبه‌گرایی باور یا گرایشی است که مطابق با آن، برخی از افراد که ویژگی‌های سرآمد معین و مشخصی دارند و از تخصص یا مهارت بالقوه‌ای نظیر؛ کیفیت یا ارزش ذاتی، هوش، ثروت، آموزش، تجربه، تخصص بالا و... برخوردار هستند و به همین جهت از اثرگذاری بیش‌تری نسبت به بقیه برخوردار هستند.
یکی از خطرهای همیشگی موجود بر بازار، افزایش احتمالی نوسانات و به تبع آن قرارگرفتن در معرض سقوط ناگهانی است.  همانطور که گفتیم سیستم معاملات متعدد دارای ماهیت الگوریتمی و سرعت غیر مطمئن است و به همین جهت تخت شرایط مشخصی ممکن است فروش سنگین و بسیاری ایجاد شود. این اتفاق خود می‌تواند ریسک بازار را بسیار افزایش دهد و به همه‌ی تریدرها به ویژه تریدرهای ناآگاه آسیب فراوانی واردکند.
طرفداران معاملات متعدد ادعا می‌کنند که می‌شود با استفاده از این معاملات به افزایش نقدینگی در صرافی‌ها کمک بسیاری کرد. معامله گران معمولی در این شرایط سفارشات مورد نظر خود را به سرعت پیدا می‌کنند و پول خود را مبادله می‌کنند.  با معاملات متعدد روش و تکنیک کشف قیمت‌ها بهبود می‌یابد و به همین جهت فاصله و شکاف میان قیمت عرضه و تقاضا از بین می‌رود و این قیمت‌ها به هم نزدیک می‌شوند و در نتیجه فرصت‌های آربیتراژ بسیار کاهش می‌یابند.  لازم به ذکر است که با افزایش کارایی و نقدینگی خطر سقوط ناگهانی قیمت‌ها در بازارهای معاملاتی به طور کامل از بین خواهد رفت.
همانطور که می‌دانید تریدرهای معمولی هرچقدر که از استراتژی‌های مختلف استفاده‌کنند بازهم نمی‌توانند ‌به جایگاه معامله‌گران متعدد برسند، اما معاملات متعدد ثبات نسبی در بازارهای معاملاتی ایجاد می‌کنند و به همین جهت این معاملات می‌توانند به نفع معامله‌گران معمولی هم نیز باشند و سود خوبی به آن‌ها برسانند.

 

کدام شرکت‌ها معاملات متعدد را در بازار ارزهای دیجیتال ارایه می‌دهند؟

 

چندین شرکت که از شرکت‌های قدیمی فعال در حوزه‌ی ارائه معاملات متعدد هستند، امروزه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.  اما این خدمات هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و پیشرفت چندانی نکرده‌اند.  همچنین در سال‌های اخیر چند شرکت فعال در حوزه‌ی معاملات متعدد به حوزه‌ی دارایی‌های غیرمتمرکز وارد شده‌اند.  بزرگ‌ترین این شرکت‌ها، شرکت کامبرلند ماینینگ است، این شرکت یک شرکت مستقر در شیکاگو و زیر مجموعه Cumberland DRW
است. از دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توان به شرکت جامپ تریدینگ، دی‌وی تریدینگ، همیر تریدینگ و... اشاره‌کرد.
امروزه صرافی‌های فعال زیادی در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال وجودندارد که از سرعت و ابزارهای لازم جهت انجام معاملات متعدد برخوردارباشند، اما هنوز هم چندین گزینه مقابل کاربران برای انتخاب وجوددارد. از این صرافی‌ها می‌توان به صرافی‌هایی نظیر؛ جمینی، اریس ایکس، کوین‌بیس، هیت بی‌تی‌سی و... اشاره‌کرد.

در آخر

در مطالب فوق به بررسی دقیق معاملات متعدد و روش‌هایان پرداختیم. معاملات متعدد مزایای فراوانی را برای کاربران خود در پی دارند که برای افراد عادی در دسترس نیست اما ممکن است استفاده از معاملات متعدد برای همه مقدور نباشد اما این نوع معاملات با ثبات نسبی که در بازار ایجاد می‌کنند، می‌توانند به همه‌ی معامله‌گران چه کسانی که از آن استفاده می‌کنند و چه کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند، سود مناسبی برساند.  معاملات متعدد با گذشت زمان مقبولیت بالایی در بین مردم پیدا می‌کنند به همین جهت بعید است که در آینده‌ای نزدیک این نوع معاملات کنار گذاشته ‌شوند.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی