آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


زمانی که تورم در یک کشور افزایش می‌یابد، قیمت بیت کوین دچار جهش می‌شود و خریدوفروش ارزدیجیتال کاهش می‌یابد. بدون شک می‌دانیم که این جهش بیت کوین ماندگار نیست و پس از مدتی اصلاح می‌شود.
اقتصاد دانانی که قابلیت ارزهای دیجیتال را به ‌عنوان یک ارز رسمی زیر سوال می‌برند، معتقد هستند که نوسانات شدید قیمت موجب می‌شود تا ارزهای دیجیتال دیگر نتوانند سه کارکرد اصلی پول را که در اقتصاد سنتی مطرح شده ‌است، را داشته ‌باشند. این سه کارکرد عبارت است از؛ ابزار مبادله، ذخیره ارزش و واحد محاسبه. اگر ارزش یک ارز را نتوانیم پیش‌بینی کنیم و قیمت بطور مداوم در حال نوسان باشد، دیگر ارز موردنظر نمی‌تواند این سه نقش را ایفا کند.
فلیکس مارتین در کتابی به‌نام پول بیوگرافی غیرمجاز ‌می‌گوید مردم در طول تاریخ همواره تمایل داشته‌اند که به اشتباه پول را به ‌عنوان چیزی مانند اسکناس یا تکه‌ای از یک فلز گران‌بها مانند طلا تصور می‌کنند. اما در حقیقت پول یک سیستم حاکمیتی اجتماعی قابل‌اعتماد برای ردیابی نقل ‌و انتقالات دارایی‌ها و تسویه بدهی‌ها است. اگر به ‌جای آنکه از پول استفاده کنیم و آن را ابزاری برای رسیدن به اهداف خود ببینیم، با این تفکر پیش رویم که باید مالک آن شویم و روزبه‌روز بر مقدار دارایی خود بیفزاییم، در واقع بنده پول شده‌ایم.
  مارتین ارز یک کشور یا همان سیستم اقتصادی که مورد پذیرش جوامع بین‌المللی است، یک مفهوم کاملا مستقل است و با پول تفاوت‌های بسیاری دارد. در جامعه‌ای که پر از افراد غیرقابل اعتماد است، ارز ثبت، شمارش و ارزش‌گذاری تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. فراموش نکنید که این امر اگر ارز نبود بسیار سخت و پیچیده و حتی غیرممکن بود.
 
در نهایت می‌توان پول نقد را ابزاری در نظر گرفت که سوابق، تراکنش‌های غیرمتمرکز و همتابه‌همتا را به ثبت می‌رساند. در ادامه قصد داریم به بررسی چگونگی تبدیل ارزهای دیجیتال به پول بپردازیم و درنهایت دنیایی که قانون حاکم بر آن ارزهای دیجیتال است را تصور کنیم.

کریپتوکارنسی یا ارزدیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزنگاری ‌شده طراحی می‌شوند. هدف از ارزهای دیجیتال کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاه‌برداری ارزی است.
 ویژگی که ارزهای دیجیتال را از موسسات مالی و پولی متمایز می‌سازد، غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکزبودن ارزهای دیجیتال به این معنا است که کنترل این ارزها در اعتبار هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی نیست و به همین جهت دیگر دولت‌ها در مدیریت، پیشبرد و توقف پروژه‌هایی که در بستر بلاک‌چین انجام می‌گیرند، هیچ دخالتی ندارند.
شبکه بلاک‌چین شبکه‌ای وسیع و گسترده است که ارزهای دیجیتال در بستر آن معامله و مبادله می‌شوند.
در تراکنش‌های مالی که در نقاط مختلف دنیا انجام می‌گیرند، می‌توان از انواع ارزهای دیجیتال استفاده‌کرد. اما دقت داشته ‌باشید که اگر قصد دارید هرگونه تراکنشی با ارزهای دیجیتال در بستر بلاک‌چین انجام‌ دهید، باید کلیدهای عمومی و خصوصی تهیه کنید. این کلیدها موجب می‌شوند تا امنیت معاملات ارزهای دیجیتال یا امنیت در خرید و فروش ارز دیجیتال افزایش یابند. در واقع می‌توان گفت که تراکنش‌هایی که در کریپتوکارنسی انجام می‌گیرند با کلیدهای عمومی و خصوصی ایمن‌تر انجام می‌شوند.
در روش‌های سنتی که پیش از آنکه ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین به‌وجود آیند، وجود داشتند مبلغ بسیار زیادی ‌به‌عنوان کارمزد در جابه‌جایی ارزها و معاملات از سوی موسسات مالی واسطه و بانک‌ها دریافت می‌شد. اما زمانی که صحبت از بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال می‌شود، مبلغ بسیار اندکی به ‌عنوان کارمزد دریافت می‌شود و تراکنش‌ها به‌سادگی انجام می‌گیرند.
امروزه نسبت به گذشته ارزهای دیجیتال وضعیت مطلوب‌تری دارند و به همین جهت پیش از هر زمانی لازم است آنها را بشناسیم و در رابطه با آن‌ها آگاهی کسب کنیم. بانک‌ها، موسسات مالی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران پیش از بقیه با ارزهای دیجیتال آشنا شدند. لازم به ذکر است که این موسسات مالی و بانک‌ها از حضور و ورود ارزهای دیجیتال به دنیای دارایی‌ها کمی احساس ترس و دل ‌نگرانی نیز پیدا کردند. چراکه همانطور که گفتیم انجام معاملات در بستر ارزهای دیجیتال هزینه‌ی کمتری نسبت به معاملات در بانک‌ها و موسسات مالی دارد.
خوب است بدانید که با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که در رابطه با جانشینی انواع ارز دیجیتال با ارزهای واقعی وجود دارد، هرچیزی که در رابطه با ارزهای دیجیتال تا به امروز مطرح شده‌ است، حدس و گمان است و حتی ‌‌دولت‌ها، مهندسان، کارشناسان و افراد خبره و با تجربه در دنیای اقتصاد و خرید و فروش ارز دیجیتال نیز اطلاعات کافی و ضروری در این زمینه را ندارند.

چگونه می‌توان ارزهای سنتی را از چرخه مبادلات حذف کرد؟

 

رمزارزها

  بدون شک خارج کردن ارزهای سنتی از چرخه مبادلات و معاملات آسان نحواهدبود و نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی و جایگزین مناسب دارد. امروزه نوع و گونه‌ای نوینی از سیستم‌های انتقال ارزش‌باز، مقاوم در برابر سانسور و فراجغرافیایی وجود دارد. همانطور که می‌دانید زیربنا و پایه‌ی ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال و پروتکل‌های مبتنی بر بلاک‌چین هستند، این پلتفرم‌ها می‌توانند قوانین و چارچوب‌های خاصی را برای اعتماد و اطمینان کاربران فراهم‌کنند، بدون آنکه حتی نیاز باشد عتماداز دولت‌ها اختیارات قانونی و رسمی را دریافت کنند. فراموش نکنید که این شرایط تحت هر شرایطی برقراراست؛ حتی اگر کاربران مجبور باشند قوانین کشور خود را رعایت کنند و این چارچوب‌ها با آن قوانین در تضاد باشد.
بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال با تفکر و عقیده‌ی تمرکز بر ماهیت فیزیکی تمایل دارند که فکرکنند بیت کوین جایگزین دلار می‌شود یا حداقل جایگاه برابر و یکسانی با دلار خواهند داشت. اما مسیر و تفکر دیگری که وجود دارد این است شبکه‌های بلاک‌چینی و دارایی‌های دیجیتال نیاز به ارزهای رایج بین‌المللی را به طور کامل از بین می‌برند.
   این مسیر ساده نیست و به‌زودی نیز هدف اصلی تحقق نمی‌یابد. اما در شرایط و زمانی که پروتکل‌های با قابلیت همکاری متقابل و پردازش تراکنش‌ها به شکل غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیرتر شوند؛ سیستم و پلتفرمی شبیه به سیستم جهانی مبادله ارزش دیجیتال طبقه‌بندی ‌شده که در حال حاضر وجود دارد، به وجود می‌آید.
دقت کنید که این مقباس‌پذیری باید به شکلی باشد که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال بدون آنکه به واسطه‌ها اعتمادکنند، از مبادلات اتمی میان زنجیره‌ای جهان بطور گسترده و به‌فراوانی استفاده کنند.
در این پلتفرم و سیستم اگر قصد خرید خودرو دارید می‌توانید آن را نه با دلار بلکه با بخشی از دارایی دیگرتان نظیر سهم کوچک و اندکی از توکن غیرمثلی مشهور بیپل خریداری نمایید. جالب است بدانید که این دیدگاه و مبادله نسخه جدید و دیجیتالی از سیستم مبادله ارزش قدیمی، یعنی همان مبادله کالا با کالا است.
لازم به ذکر است که با این سیستم، استفاده از قابلیت تقسیم‌پذیری مالکیت دیجیتال، هر اندازه که کوچک باشد دست‌کم بخشی از مشکل هم ‌زمانی خواسته‌ها را برطرف می‌کند. هم‌ زمانی خواسته‌ها در بازار موجب می‌شود تا ناکارآمدی در سیستم مبادله کالا با کالا برای تمدن‌ها ایجاد شود.
هم‌زمانی خواسته‌ها وضعیتی است که دو طرف مبادله، هردو کالایی را در اختیار دارند و طرف دیگر تقاضای همین کالاها را دارد. در این شرایط طرفین معامله بدون آنکه از پول استفاده‌ کنند به مبادله می‌پردازند. بدون شک سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در اینگونه مبادلات از چه واحدی جهت تعیین قیمت استفاده می‌شود؟ خوب است بدانید که ما به یک ارز مشترک نیازداریم تا با آن بتوانیم در لحظه قیمتی عادلانه برای دارایی‌های موجود که در گروه‌های مختلف وجوددارند، ارائه دهیم.
  اگر نخواهیم که در این شرایط از یک ارز مرجع برای تعیین قیمت‌ها استفاده‌کنیم، باید ابزار و چیز دیگری بسیاریم که به‌اندازه ارز مرجع کارآمد و کاربردی باشد. بدون شک ساخت همچنین چیزی، بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. این پیچیدگی به این علت است که ما باید به‌جای ارز مرجع یک پلتفرم قیمت‌گذاری باز و دردسترس جهان فراهم‌‌کنیم که داده‌ها را از شبکه بین‌المللی جمع‌آوری می‌کند.جالب است بدانید که این شبکه بین‌المللی از اوراکل‌های قیمت تشکیل شده‌است.
اوراکل‌ها واسطه‌هایی نرم‌افزاری هستند که به هزاران تریلیون دستگاه قابل اطمینان و موردتایید در هر گوشه از جهان متصل شده‌اند. این پلتفرم مطابق با یک سیستم طبقه ‌بندی برای انواع دارایی‌ها، همیشه تعداد تقریبا نامحدودی از مقادیر مرجع در حال تغییر را در هر دارایی نسبت به دیگر دارایی‌ها محاسبه می‌کنند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.
 لازم به ذکر است این کار عملا غیرممکن است و تا زمانی که در آستانه یک شرایط منحصربفرد و خاص قرارنگیریم، انجام نخواهد شد. اما توجه کنید که ضروری نیست که چنین وضعیتی برقرارشود تا سلطه ارزهای ملی شکسته شود. دلار می‌تواند مرجع قیمتی جهان سود و جایگاه خود را حفظ کند بدون آنکه مردم تراکنش‌های پد را براساس آن انجام دهند. به این معنا که می‌توان ارزهای رایج را به ‌عنوان ابزار مبادله و ذخیره استفاده ‌نکنیم، اما آن‌ها را در عین حال در نقش واحد محاسباتی قرار دهیم و این جایگاه را حفظ کنیم.
خوب است بدانید که بانک‌های مرکزی سنگاپور و امارات متحده عربی به‌ دنبال راهی هستند تا تعامل میان ارزهای دیجیتال ملی برقرارشود. بدون شک این اقدام تاثیر عمیق و مهمی بر سرمایه‌گذاری در دلار به ‌عنوان ارز ذخیره جهانی خواهد گذاشت.
اگر کمی ریزتر شویم و تصور خود را کوچک‌تر از سیستم مبادله کالا یا کالای جهانی در نظر بگیریم؛ چشم‌انداز دارایی‌های تقسیم ‌شده مشابه که به نحوی ارزهای رایج موجود را دور می‌زنند یا اینکه از این ارزها به ‌عنوان مرجع قیمتی استفاده می‌کنند، بسیار گسترده‌تر خواهدشد.
تنها کافی است که به این فکر کنید که چگونه تعداد زیادی از مردم از ارزدیجیتال اتریوم نه به‌ عنوان یک ارز بلکه به ‌عنوان یک کالای دیجیتال که موجب می‌شود شبکه اتریوم قدرتمند شود، استفاده می‌کنند. همچنین از این ارزدیجیتال یک ابزار مبادله جهت خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی نیز استفاده می‌شود.
امروزه عده‌ای معتقد هستند که بیت کوین نمی‌تواند یک ارز رسمی باشد. اما یا وجود این تصورات و بی‌اعتنایی‌ها بیت کوین مدت‌هاست که در کنار اتریوم به‌عنوان یک راه جذب سرمایه جهت پیش‌فروش توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شرایط همواره دلار به‌ عنوان مرجع قیمتی شفاف یا در برخی شرایط نیمه شفاف حضوردارد.
شایان ذکر است که هرچه این شرایط پیش می‌رود و بیش‌تر ادامه پیدا می‌کند، افراد بیش‌تری به btc، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال فکر می‌کنند و به سمت آن جذب می‌شوند. تعداد فراوانی از طرفداران بیتکوین هستند که تمایل دارند به همه یادآوری کنند که قیمت بیت‌کوین نسبت به دلارهرچه باشد اهمیتی ندارد و یک بیت کوین همچنان همان یک بیت کوین ارزش دارد. بسیاری عقیده دارند که ‌بیت کوین با سازوکار مقاوم در برابر سانسور و عرضه محدودی که دارد می‌تواند به وثیقه پایه برای سیستم مالی جهانی تبدیل شود و نقشی شبیه به اوراق خزانه‌داری ایفاکند.

توکن غیرمثلی چیست؟

توکن غیر مثلی

 

هرچیزی می‌تواند یک توکن غیرمثلی باشد برای مثال آیتم‌های موجود در بازی‌های کامپیوتری، اقلام کلکسیونی که شامل هرچیزی می‌تواند باشد، بلیط رویدادهای مختلف، یک مغازه که بصورت توکن درآمده و...
مالکیت توکن‌های غیرمثلی روی شبکه بلاک‌چین ثبت می‌شود. بلاک‌چین به بیان ساده یک دفتردیجیتال جهت ذخیره اطلاعات است. اطلاعاتی که بر روی بلاک‌چین ذخیره می‌شود میان همه کامپیوترهای متصل به شبکه، به اشتراک گذاشته می‌شود و به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را دستکاری کرد. در نتیجه زمانی که امنیت و نغییرناپذیری بلاک چین‌ها را درنظر می‌گیریم، مالکیت یک توکن غیرمثلی معنای واقعی و حقیقی به خود می‌دهد.
 همانطور که گفتیم توکن غیرمثلی مشابه ارزهای دیجیتال است و به همین جهت می‌تواند همانند ارزهای دیجیتالی مانند. بیت کوین، اتریوم و... در انواع کیف پول‌های موجود ذخیره شوند و های ارسال و دریافت شوند. صاحب کیف پول که کلید خصوصی کیف پول خود را در دست دارد، صاحب و مالک توکن‌های درون کیف پول است. اما توکن‌های غیرمثلی دارای سه ویژگی متمایز و خاص هستند که آن‌ها را تبدیل به توکن‌های غیرمثلی می‌کند. در ادامه به معرفی و بررسی این سه ویژگی می‌پردازیم.
 
 
منحصربه‌فرد بودن

همانطور که از نام توکن‌های غیرمثلی مشخص است، این توکن‌ها منحصربه‌فرد هستند. به این معنا که هر توکن دارای ویژگی خاص و ویژه‌ای است که در توکن دیگر دیده نمی‌شود.  برای مثال یک خانه ۱۳۰ متری که در یک کوچه خاص و یک خیابان خاص با ظاهری خاص کاملا منحصربه‌فرد است و به همین جهت اگر توکن این خانه را بسازیم ‌نیز توکن منحصربه‌فردی به ‌دست خواهدآمد.
غیرقابل تقسیم بودن
همانطور که می‌دانید برای خرید بیت کوین لازم نیست که حتما یک واحد بیت کوین خریداری نمایید. این ارزدیجیتال تا هشت رقم اعشار قابل تقسیم است و به همین جهت برای مثال شما می‌توانید ۰.۰۰۱از یک بیت کوین را خریداری نمایید. اما در سمت دیگر توکن‌های غیرمثلی به هیچ‌وجه تقسیم نمی‌شوند و تنها به صورت یک واحد کامل جابه‌جا می‌شوند و به فروش می‌رسند. برای نمونه شما نمی‌توانید تنها ۰.۱ از یک آیتم بازی یا ۰.۰۰۱ از یک بلیت را خریداری نمایید و باید آن را بصورت کامل بخرید.

مزایای اصلی توکن‌های غیرمثلی

 می‌توان گفت که توکن‌های غیرمثلی نسخه و شکل پیشرفته دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی هستند. داراییی‌های غیرمثلی نخستین بار پس از ظهور اینترنت و گسترش فضای مجازی به‌وجود آمدند و امروزه با این وجود که صدها سال از اختراع و عرضه آن‌ها گذشته، هنوز وجوددارند و حتی در برخی موارد و شرایط قدرتمندتر از گذشته نیز هستند.
 می‌توان گفت ما از این دارایی‌ها به وفور در امور و کارهای خود استفاده می‌کنیم. اما به‌راستی توکن‌های غیرمثلی چه مشکلاتی را برطرف می‌کنند؟ پاسخ این سوال دو مزایای اصلی این نوع توکن است که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
1-مالکیت حقیقی
بدون شک می‌دانید که شرکت فروشنده بلیط به‌سادگی می‌تواند بلیطی که توسط شما خریداری شده‌است را باطل کند. یا اینکه در بازی‌های کامپیوتری امروزی شما مالک واقعی یک آیتم نیستید و این آیتم‌ها زمانی که در خارج از بازی قرارگیرند، هیچ ارزشی ندارند.  اما در توکن‌های غیرمثلی این قضیه کاملا تفاوت دارد.
برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید تصورکنید که شما یک سند مالکیت را به یک جمع ۱۰۰ نفری که اعضای بلاک‌چین هستند، نشان می‌دهید و همه با تلفن‌های همراه خود از آن عکس می‌گیرند و یک نسخه از آن در نزد خود نگهداری می‌کنند. حال دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند که این دارایی متعلق به من است. چراکه تمام اعضای بلاک‌چین یک نسخه از آن را در نزد خود دارند و به همین جهت این ادعا برای آن‌ها قابل قبول نیست. دقت کنید که در این شرایط هریک از اعضای این تیم می‌توانند مدعی شوند که مالک آن دارایی هستند اما این دارایی متعلق به هیچ یک از آن‌ها نمی‌باشد.
2-قابلیت انتقال و معامله
توکن‌های غیرمثلی مانند ارزهای دیجیتال و رمزارزها خیلی سریع و به سادگی توسط کیف پول‌های آنلاین مختلف در تلفنم همراه با دسکتاپ جابه‌جا می‌شوند. به این دلیل که توکن‌های غیرمثلی به سادگی قابل معامله هستند، می‌توانند در بازار آزاد نیز خرید و فروش شوند.

کاربرد توکن‌های غیرمثلی

امروزه توکن‌های غیرمثلی نسبت به گذشته از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و در صنایع مختلفی بکار می‌رود که در ادامه به معرفی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
•هنر دیجیتال
•کلکسیونی‌ها
•بازی
•دارایی‌های مجازی
•دارایی‌های دنیای واقعی
•هویت

جمع بندی
در مطالب فوق به بررسی چگونگی تبدیل ارزهای دیجیتال به پول پرداختیم و آینده و دنیایی که این ارزها بر آن حاکم است را به تصویر کشاندیم.
ارزهای دیجیتال در ابتدا با حواشی و حدس و گمان‌های بسیاری مواجه بودند اما امروزه با گذشت زمان این ارزها به ثبات نسبی خوبی دست‌یافته‌اند و نسبت به گذشته در میان مردم محبوبیت و مقبولیت بیش‌تری دارند. پس به همین جهت تصور دنیایی که ارزهای دیجیتال بر آن حاکم است و قوانین و قواعد این دنیا همه‌چیز را پیش می‌برد، نسبت به گذشته کمی واقعی‌تر است. چراکه این اتفاق چندان دور از ذهن و غیر ممکن نخواهد بود.
همانطور که می‌دانید بازار خرید و فروش ارزدیجیتال از گذشته تا به امروز در عین حال که پر از نوسان است، طرفدارهای بسیاری دارد و روزبه‌روز بر تعداد این طرفداران افزوده می‌شود. اما فراموش نکنید پیش از آنکه به این بازار واردشوید، اطلاعات کافی و لازم را به‌دست آورید تا در مواجه با چالش‌ها و بحران‌های مختلف و فراوانی که در مسیر شما قراردارد، عملکردی مناسب و صحیح داشته ‌باشید.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی