آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

معاملات متعدد(High_frequency Trading) چیست و چگونه انجام می‌شود؟
 

به طورکلی نوعی از معاملات که در آن از نرم‌ افزارها، الگوریتم‌های تخصصی، کامپیوتر و رایانه‌های رده بالا، اینترنت پرسرعت، داده‌های هر لحظه‌ی بازار و... استفاده می‌شود تا معامله انجام ‌شده از تمام معاملات بازار پیشی بگیرد، معاملات متعدد یا High_frequency Trading نام دارد. این معاملات به اختصار HTF نیز نامیده می‌شوند. دقت داشته ‌باشید که این ابزارها و تکنیک‌ها تنها در معاملات متعدد به کار می‌روند و دیگر معاملات از این امکانات بهره‌ای نمی‌برند. در ادامه قصد داریم معاملات متعدد را به طور کامل تعریف کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

معاملات متعدد چیست؟

معاملات متعدد

معاملات متعدد پلتفرمی است که در آن نرم‌  افزار و الگوریتم‌ها به طور همزمان چند معامله را تنها در یک ثانیه انجام می‌دهند و در نتیجه مزایای زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که معامله‌گران عادی از آن‌ها بهره نمی‌برند.
تاریخچه‌ی معاملات متعدد به سال‌ها پیش باز می‌گردد و حتی می‌توان گفت این تکنیک مدت‌ها پیش از ارزهای دیجیتال وجود داشته ‌است و امروزه آنقدر پیشرفت کرده که در برخی از بازارهای مالی حدود ۸۰ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. اما هر روزه تعداد افرادی که به معاملات متعدد روی می‌آورند در حال افزایش است و به همین جهت به زودی این معاملات به یکی از عامل‌های مهم در دنیای دارایی‌های غیر متمرکز تبدیل می‌شود.
سرمایه‌ گذاران نهادی از اصلی‌ترین گروه‌های فعال در بازار هستند که با انجام معاملات عمده تاثیر بسیاری بر سمت‌ و سوی حرکت بازار می‌گذارند. از این سرمایه‌ گذاران می‌توان به شرکت‌های سرمایه ‌گذاری مشترک، شرکت‌های سرمایه ‌گذاری محدود، شرکت‌های بیمه عمر و سرمایه‌ گذاران حقوقی در بازار بورس ای آن اشاره‌کرد.
معاملات متعدد در بازار ارز دیجیتال با روش‌های بسیاری انجام می‌گیرد. اما توجه کنید که اساس بیش‌تر تکنیک‌های این معاملات این است که افرادی که آن‌ها را اجرا می‌کنند از اولین کسانی باشند که به سراغ این روش رفته‌اند. فراموش نکنید گاهی اوقات تنها چند ثانیه زمان لازم است که یک معامله سود ده به یک معامله زیان‌ده تبدیل شود. در نتیجه به همین خاطر تریدرها به دنبال روش‌ هایی هستند که کمی از رقیبان خود جلوتر باشند. این روش‌ها بدون شک شامل جدیدترین و قدرتمندترین تجهیزات است اما علاوه بر آن باید از روش‌های هوشمندانه که برای متغیرهای جزیی و استفاده از آن در کمترین زمان ممکن نیز بهره گرفت.
تکنیک‌ها و راهبردهای معاملات متعدد می‌تواند شامل؛ اشتراک فضا، بازارگردانی، پینگینگ و تجارت مبتنی بر اخبار باشد. دقت داشته ‌باشید که تمام این راهبردها در شرایطی در اعتبار معامله‌گران قرار ندارند، بلکه با توجه به شرایط حاکم بر بازار ارز دیجیتال می‌توان از یک یا چندتا از آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که امروزه بحث‌های بسیاری پیرامون تکنیک‌ های معاملات متعدد مبنی بر ناعادلانه بودن آن‌ها وجود دارد. البته در بازارهای سنتی برخی از این راهبردها غیرقانونی یا تحت کنترل شدید است.
همان طور که می‌دانید صنعت ارز دیجیتال صنعتی جوان و ناپخته است اما پیشرفت بسیاری دارد و هر روز قوانین جدیدی در رابطه با آن تصویب می‌شود، پس ضروری است که تریدرها پیش از آن که به این نوع فعالیت‌ها بپردازند، از قوانین محلی خود آگاهی کامل کسب نمایند.
در ادامه به معرفی و بررسی انواع تکنیک‌ها و راهبردهای رایج در معاملات متعدد می‌پردازیم.

بازارگردانی

بازارگردانی یا Market_ Making از تکنیک‌های رایج و معمول در دنیای تجارت است. به اصطلاح به شخصی بازارگردان می‌گویند که با منابع کافی که در اختیار دارد به صورت همزمان حجم زیادی از معاملات خرید و فروش در یک بازار را انجام‌ دهد. سرمایه ‌گذار با فراهم آوردن نقدینگی از شکاف قیمتی میان عرضه و تقاضا استفاده می‌کند و در نتیجه در بازار سود خوبی کسب می‌کند. به طور معمول بازارگردانی را در بازار بنگاه‌های بزرگ انجام می‌دهند. این استراتژی معمولا به ‌عنوان عاملی مثبت جهت حفظ نقدینگی در بازار محسوب می‌شود.
بازارگردانان در بازار خرید و فروش سفارش‌های زیادی ثبت می‌کنند و با این امر به مشتریان این اطمینان را می‌دهند که آن‌ها همیشه می ‌توانند وجوه خود را مبادله کنند. به طور معمول امروزه صرافی‌های بزرگ با یک یا برخی موارد چند بازارگردان در ارتباط هستند. می‌توان گفت ارتباط با بازارگردانان برای کل سیستم نتیجه‌ای مثبت و مفید دارد. خوب است بدانید که امروزه چند شرکت وجود دارد که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال خدمات بازارگردانی ارائه می‌دهند . اما بازارگردانان معاملات متعدد به طور معمول شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر هستند که با صرافی‌ها هیچ ‌گونه قرارداد و همکاری مستقیمی ندارند. این شرکت‌ها از عملکرد بهبود یافته خود به ‌عنوان اهرمی استفاده می‌کنند تا به این روش مطمئن شوند که آنچه در حال بازارگردانی بازار ارز دیجیتال است، درخواست‌های خرید و فروش آن‌ها است.
دقت داشته ‌باشید که تفاوتی میان سرویس‌های ارائه ‌شده شرکت‌های بزرگ و کوچک وجود ندارد اما به‌ دلیل که شرکت‌های کوچک هیچ ارتباط رسمی و تجاری با صرافی‌ها ندارند، اعتبار کمتری نیز دارند و موسسات کمتری برای رفع نیازهای خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار بر بازارگردانی

عوامل تاثیرگذار بر بازارگردانی

 

از عوامل تاثیرگذار بر بازارگردانی می‌توان به عمق بازار، عرض بازار و نسبت سرمایه‌ گذاران اطلاعات‌مدار به سرمایه‌گذاران نقد مدار اشاره‌کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

الف)عمق بازار
علم اقتصاد می‌گوید که اگر منحنی عرضه و تقاضا حول ارزش دارایی بازار مالی کشش ‌پذیر و پیوسته باشند، به این معنا است که بازار مورد بررسی عمق قرار دارد. می‌توان گفت اگر ارسال سفارش‌های خرید و فروش در قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از قیمت تعادلی از سوی سرمایه‌ گذاران بصورت دائمی و پیوسته در جریان باشد، بازار در عمق قرار دارد.
دقت داشته ‌باشید که در بازار ایران پس از هر رشد یا هر افت قیمتی خرید و فروش به شکل بسیار عجیبی افزایش می‌یابد و همین دلیلی می‌شود که بازار شکل‌ گیری عمق پیدا نکند.

ب)عرض بازار
این موضوع که تعداد خریداران و فروشندگان در قیمت تعادلی که همان ارزش ذاتی بازار است زیاد باشند، عرض بازار را نشان می‌دهد. می‌توان گفت آنچه عرض بازار را تعیین می‌کند، وجود جریان دایمی در معاملات سهام است.
دقت داشته‌ باشید بازاری که دارای عرض بازار است نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و به همین جهت بازارسان با وجود سود کم هم به فعالیت در این بازارها جذب می‌شوند.

پ)نسبت سرمایه‌گذاران اطلاعات‌مدار به سرمایه‌گذاران نقد مدار
به طورکلی سرمایه‌گذاران به دو دسته‌ی سرمایه ‌گذاران اطلاعات ‌مدار و سرمایه‌گذاران نقد مدار تقسیم می‌شوند. سرمایه‌گذاران نقد مدار سرمایه‌ی اضافی خود را به بازار وارد می‌کنند و در نتیجه نقدینگی بازار افزایش می‌یابد. در سمت دیگر سرمایه‌گذاران اطلاعات ‌مدار مطابق با اطلاعاتی که از یک سهم خاص به‌ دست می‌آورند اوراق بهادار را ارزیابی می‌کنند و در نتیجه معاملات خود را انجام می‌دهند.
در این شرایط ممکن است گاهی اوقات اطلاعاتی که در اعتبار سرمایه‌ گذاران قرار می‌گیرد صحیح نباشد و در نتیجه سفارشات نامتعادل در بازار افزایش می‌یابد. در این شرایط که بازار در عدم تعادل به ‌سر می‌برد بازارسازان وارد بازار می‌شوند و سود بسیاری به دست می‌آورند.

2-آربیتراژ

آربیتراژ به این معنا است که از تفاوت قیمت میان یک دارایی در دو یا چند بازار استفاده‌ کنیم و به سود خوبی دست یابیم. گاهی اوقات یک دارایی واحد در صرافی ‌های مختلف دارای قیمت‌های مختلفی است. امروزه این تفاوت قیمت منبع درآمد خوبی به حساب می‌آید و بسیاری از تریدرها این فرصت طلایی را شناسایی می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند‌.
آربیتراژ در همه‌ی بازارها وجود دارد اما همانطور که می‌دانید در بازار ارزدیجیتال نوسان‌های بسیاری وجود دارد و به همین خاطر در این بازار نسبت به دیگر بازارها فرصت‌های بیش‌تری وجود دارد. جالب است بدانید که فرصت آربیتزاژ توسط نیروهای فعال در بازار به سرعت از بین می‌رود پس اگر این فرصت‌های طلایی را شناسایی کردید بلافاصله از آن‌ها استفاده‌ کنید.
کاربران معاملات متعدد نسبت به دیگر افراد فرصت‌های آربیتراژ را سریع‌تر شناسایی می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند. این کاربران از نرم‌ افزار‌های طراحی‌ شده برای شناسایی اختلاف قیمت استفاده می‌کنند و به همین خاطر بسیار سریع و حتی صدها بار سریع‌تر از یک معامله‌گر عادی فرصت ‌های آربیتراژ را شکار می‌کنند.
امروزه روش‌هایی بسیاری برای آربیتراژ وجود دارد اما فراموش نکنید شما برای آن که از این روش‌ها استفاده‌کنید باید فرصت‌های آربیتراژ را زودتر از همه شناسایی کنید و به‌عنوان اولین نفر وارد معامله شوید. لازم به ذکر است که هر چه تعداد معامله‌گرانی که از یک فرصت آربیتراژ استفاده می‌کنند افزایش یابد ، سود متوسطی به هر تریدر می‌رسد.

3-پینگینگ

کاربران معاملات متعدد با بهره‌گیری از فرایند پینگینگ از تعدادی سفارشات بسیار کوچک که بسیار سریع ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند تا سفارشات بزرگ‌تر که به چند بخش کوچک تقسیم شده‌اند را به‌ دست آورند. با استفاده از استراتژی پینگینگ تاثیر سفارش یک کالا بر بازار چندان چشمگیر نخواهد بود.
با پینگینگ با کالای کوچک طیفی از قیمت‌ها بررسی می‌شود تا به این روش سقف و کف بازه قیمتی که فروشنده در آن دارایی و کالای خود را می‌فروشد، شناسایی شود.
جالب است بدانید که ابزارهایی که برای پینگینگ فراهم شده آمد به شکل الگوریتمی کدنویسی شده‌اند و به همین جهت می‌توانند تنها در یک ثانیه چنین موقعیت‌هایی را رصد و در نهایت شکار کنند. این نرم‌ افزار می‌تواند با سرعت بالای خود دارایی مورد نظر را در پایین‌ترین رنج قیمت خریداری نماید و سپس در بالاترین رنج قیمت به فروش رساند و سود فوری برای سرمایه‌ گذار به‌دست آید.
از تکنیک‌ پینگینگ به ‌طور معمول در جابه‌جایی‌های بزرگ بازار مالی استفاده می‌شود. برای مثال کاربرد اصلی این تکنیک در موقعیت‌هایی معروف به شبکه‌های معاملاتی غیرشفاف است.  صرافی‌ها یا بازارهای خصوصی که ثبت سفارشات خود را در زمان واقعی گزارش نمی‌دهند، شبکه‌های معاملاتی غیر شفاف نام دارند.
مقررات و قوانین حاکی از این است که باید اطلاعات تراکنش‌ها به صورت شفاف منتشرشود اما زمان این انتشار می‌تواند به قدرکافی به تاخیر انداخته ‌شود تا معامله‌گران دانه ‌درشت بتوانند معاملات بزرگ خود را انجام ‌دهند بدون آنکه تاثیر محسوسی بر بازار بگذارند. اما تکنیک پینگینگ کاربران معاملات غیر شفاف را بسیار آزار می‌دهد. چراکه افرادی که می‌توانند از تکنیک پینگینگ استفاده کنند و از آن در برابر کاربران شبکه معاملاتی غیرشفاف بهره‌ببرند.

4-معامله مبتنی بر اخبار

معاملات مبتنی بر اخبار

 

معامله مبتنی بر خبر معامله‌ای است که در آن خرید ‌و فروش دارایی‌ها مطابق با اخبار منتشر شده‌ و در واکنش به آن‌ها صورت می‌گیرد.
امروزه بیش‌تر معامله ‌گران دست‌کم یک بار یا دو بار از اخبار برای پیش برد معاملات خود استفاده کرده‌اند و تقریبا غیر ممکن است که تریدری مطابق با اخبار خرید و فروش انجام نداده‌ باشد. بیش‌تر تریدرها به اخبار به چشم یک فرصت برابر برای کسب سود می‌نگرند، چراکه تقریبا همه‌ی افراد به صورت همزمان به اطلاعات دست می‌یابند.
استفاده و دسترسی به اطلاعات و اخباری که هنوز منتشر نشده‌ است، رانت اطلاعاتی نام‌ دارد و غیر قانونی است، اما امروزه به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاملات متعدد در این تکنیک با استفاده از نرم ‌افزارهای مدرن  بلافاصله پس از انتشار خبر، آن را تحلیل می‌کند و به سرعت معاملات خود را مبتنی بر اخبار سفارش‌سازی می‌کند.
جالب است بدانید که این نرم‌ افزار آن قدر پیشرفته است که می‌تواند علاوه بر تشخیص دارایی مورد بحث در اخبار، مثبت یا منفی ‌بودن اخبار را نیز تشخیص دهد.
استفاده از این نرم ‌افزار رانت اطلاعاتی محسوب نمی‌شود اما بدون شک مزیت بزرگی در برابر تریدرهایی است که خودشان اخبار را تجربه و تحلیل می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند در برابر آن باید چه عکس ‌العملی نشان‌دهند.

از معاملات متعدد در بازار ارز دیجیتال استفاده‌کنیم یا خیر؟

امروزه برخی از افراد معتقد هستند که استفاده از معاملات در بازار ارز دیجیتال مزیت‌های ناعادلانه ای به معامله‌گرانی می‌دهد که از آن‌ها استفاده می‌کنند. درحالی که طرفداران معاملات متعدد ادعا دارند که این نوع معاملات نقدینگی و ثبات را در بازار ارزهای دیجیتال به دنبال دارد.
می‌توان گفت که معاملات متعدد زمین بازی را برای هرکسی که در آن بازی نمی‌کند، نا امن می‌کند. یک کاربر سنتی هرگز نمی‌تواند در این استراتژی‌ها موفق شود، زیرا او نمی‌تواند به‌اندازه یک معامله‌گر متعدد سریع شناسایی کند و درنتیجه سریع عمل کند.
در نتیجه زمانی که معاملات متعدد در بازار ارز دیجیتال وارد می‌شود، سرمایه ‌گذاران خرد در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند. که همین موجب می‌شود آن‌ها احساس ناخوشایندی داشته ‌باشند.
دقت داشته‌ باشید که معاملات متعدد امری معمول در اقتصاد سنتی است و انتظار می‌رود که این نوع معامله در صنعت ارز دیجیتال تاثیر بیش‌تری بگذارد. چراکه در بازار ارز دیجیتال معاملات در ۲۴ ساعت شبانه‌ روز و هفت روز هفته بدون وقفه انجام می‌شوند و درحال حاضر از قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای پیروی نمی‌کنند.
افرادی که به دارایی‌های غیر متمرکز به‌ عنوان شکل جدیدی از همان سیستم قدیمی پول می‌نگرند، احساس می‌کنند این فرایند شکل دیگری از نخبه‌گرایی است که موجب آلودگی بازار می‌شود.
نخبه‌گرایی بادر یا گرایشی است که مطابق با آن بعضی از افراد دارای ویژگی‌های سرآمد معینی هستند و از تخصص یا مهارت بالقوه‌ای مانند؛ کیفیت، ارزش ذاتی، هوش، ثروت، تجربه، آموزش و... استفاده می‌کنند تا تأثیرگذاری بیش‌تری نسبت به دیگران داشته ‌باشند.
 فراموش نکنید که تریدرهای معمولی هر تکنیکی که بکار ببرند باز هم نمی‌توانند به ‌اندازه کاربران معاملات متعدد سریع باشند و از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنند.  معاملات متعدد در بازار یک ثبات نسبی ایجاد می‌کند و به همین خاطر این معاملات در جهت منابع معامله‌گران عادی نیز است.

جمع بندی

در مطالب فوق به بررسی معاملات متعدد به طور کامل پرداختیم‌. لازم به ذکر است که انجام معاملات متعدد ممکن است برای همه مقدور نباشد اما بدون شک روش‌هایی جدیدی توسط معاملات متعدد ارائه می‌شود که می‌تواند مورد استفاده معامله‌گران فناوری دوست قرار گیرد و سود خوبی از این راه به ‌دست آورند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی