آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

تپ‌روت چه مزایایی برای کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین دارد؟


تپ‌روت یکی از پروژه‌هایی است که به تازگی در بستر شبکه اصلی بیت کوین به‌روزرسانی شده است. این به‌روزرسانی موجب شد تا کیف پول‌های ارزهای دیجیتال سخت‌افزاری از مزایای بی‌شماری بهره‌مند شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی مفهوم تپ‌روت بپردازیم و درنهایت توضیح دهیم که این پروژه چه مزایایی بر کیف پول سخت‌افزاری دارد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تپ‌روت در بلاک‌چین بیت کوین چیست؟

تپ روت چیست

 

تپ‌روت یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های انجام شده در ساختار بلاکچین بیت کوین است. با انجام این به‌روزرسانی حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه در بلاک‌چین بیت کوین بسیار افزایش می‌یابد. همچنین پس از اعمال این به‌روزرسانی، الگوریتم رمزنگاری امضای دیجیتال در شبکه بیت کوین به الگوریتم اشنور تغییر می‌یابد. همانطور که می‌دانید بیت کوین یک شبکه بلاکچین عمومی است که اطلاعات در آن بصورت کاملا شفاف ذخیره می‌شود و هرشخصی به آن دسترسی دارد و می‌تواند آن را مشاهده نماید.
امروزه برخی از افراد این شفافیت شبکه بیت کوین را نوعی تهدید برای حریم خصوصی خود می‌دانند. اما به‌روزرسانی تپ‌روت موجب شد که امنیت و حریم خصوصی کاربران بسیار بیش‌تر از قبل محافظت شود. بطورکلی می‌توان گفت تپ‌روت در شبکه بیت کوین حریم خصوصی و امنیت کاربران را در هنگام ارسال تراکنش‌های پیچیده تضمین می‌کند و آن‌ها دیگر هیچ نگرانی از نفوذ اطلاعات خصوصی و شخصی خود ندارند.

تفاوت تراکنش عادی با تراکنش تپ‌روت چیست؟

در شبکه‌ی فعلی و در دسترس بیت کوین تراکنش‌هایی که در آن‌ها از توابع پیچیده‌ استفاده می‌شود کاملا قابل شناسایی هستند که به این ترتیب این تراکنش‌ها از تراکنش‌های عادی تفکیک می‌شوند.
اما بلافاصله پس از اینکه تپ‌روت بر روی شبکه‌ی بیت کوین اعمال می‌شود، تراکنش‌های عادی و تراکنش‌های پیچیده به یک شکل دیده می‌شوند و هیچ تفاوتی میان آن‌ها وجودندارد. درنتیجه امنیت و حریم خصوصی بسیار افزایش می‌یابد. همچنین در این شرایط حجم تراکنش‌ها کاهش می‌یابد که این کاهش هزینه تراکنش‌ها را نسبت به تراکنش‌های عادی بسیار کمتر می‌کند.

مزایای به‌روزرسانی تپ‌روت برای کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین

 پیتر وویل که یکی از افراد سرشناس و صاحب نام در پروژه‌ی به‌روزرسانی تپ‌روت است، در رابطه با این پروژه اینگونه می‌گوید؛ اجرای تپ‌روت تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد. این پروژه از یک غذاخوری در لوس آلتوس آغاز شد. در این غذاخوری مدر ژانویه ۲۰۱۸، من، گرگ مکسول و اندرو پولسترا در حال خوردن ناهار بودیم.
همانطور که گفتیم هدف از اجرای تپ‌روت بهبود و ارتقای شبکه بیت کوین است.  تپ‌روت فرصت‌ها و احتمالات بسیاری برای شبکه بیت کوین به وجود می‌آورد. که مهم‌ترین آن‌ها تراکنش‌های پیشرفته مانند مدیریت کانال‌های شبکه لایتنینگ یا چندامضایی است. به این ترتیب این تراکنش‌ها کارآمدتر، خصوصی‌تر و ساده‌تر می‌شوند.
لازم به ذکر است که به زودی دیگر تراکنش‌ها در لایه‌ی پایه باقی نمی‌مانند و به لایه‌ی دوم، سوم و حتی چهارم شبکه نفوذ می‌کنند. تپ‌روت همان پروژه‌ای است که در راستای تحقق بخشیدن به این هدف حرکت می‌کند. چراکه این پروژه پلتفرم لایه‌ای بیت کوین را توسعه و تکامل می‌بخشد.
دقت داشته باشید افرادی که شبکه بیت کوین و ابزارهای آن را توسعه می‌بخشند، باید بلافاصله پس از این توسعه‌بخشی در رابطه با پیاده‌سازی محرک‌های بلندمدت مانند تپ‌روت جهت بهبود شبکه، چاره‌اندیشی کنند.
1-    تغییر نوع آدرس‌ها با به‌روزرسانی تپ‌روت
اولین و مهم‌ترین مزیتی که به‌روزرسانی تپ‌روت برای کیف پول سخت‌افزاری دارد، تغییر آدرس‌ها است. تپ‌روت با به‌روزرسانی خود نوع جدیدی از آدرس‌ها را به مردم سراسر جهان معرفی کرد.
همانطور که می‌دانید آدرس‌های اصلی سگویت نام دارند که با Bc1q آغاز می‌شوند اما آغازگر آدرس‌های تپ‌روت Bc1p است. دقت داشته باشید که آدرس‌های سگویت توسط Bech32 رمزنگاری می‌شوند اما در سمت دیگر آدرس‌های تپ‌روت توسط Bech32m رمزنگاری می‌شوند.
احتمالا با خود فکرکنید که این آدرس‌های متفاوت یک موضوع فنی محسوب می‌شود اما دقت داشته باشید که آدرس‌های تپ‌روت بطور خودکار از کیف پول‌ها و سرویس‌هایی که توسط آدرس‌های اصلی سگویت پشتیبانی می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کنند. در نتیجه توسعه دهندگان کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، صرافی‌ها و... باید شروع به پیاده‌سازی نوع جدیدی از آدرس‌ها کنند. جالب است بدانید که این امر در گذشته نیز در نسخه صفر سگویت پیاده‌سازی شده است.
از دیگر تفاوت‌های آدرس‌های تپ‌روت و سگویت این است که کاراکترهای آدرس‌های تپ‌روت ۶۲ کاراکتر است. اما در سمت دیگر آدرس‌های سگویت دارای ۴۲ کاراکتر هستند و این تعداد در آدرس‌های قدیمی که با ۱ یا ۳ شروع می‌شوند، به ۳۴ کاراکتر می‌رسد. البته توجه داشته باشید که این تفاوت هنوز بصورت رسمی اعلام نشده و تأییدنشده است.
کیف پول ترزور از کیف پول‌های پیشگام در پشتیبانی از آدرس‌های تپ‌روت است. این کیف پول در نسخه‌ی جدید خود که در ماه دسامبر منتشرشد، پشتیبانی از آدرس‌های تپ‌روت را به قابلیت‌های خود اضافه کرد. به این ترتیب کاربران می‌توانند نسخه‌ی آخر این کیف پول را دانلود و نصب کنند و در بخش انتخاب نوع حساب، آدرس‌های تپ‌روت را مشاهده کنند و در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کنند. البته فراموش نکنید استفاده از این آدرس‌ها کاملا اختیاری است و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را کاملا کنار گذاشت.
۲_انطباق‌پذیری
زمانی که در شبکه آدرس‌های جدید به وجود می‌آید، مشکلی به نام انطباق‌پذیری خود را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که این مشکل در آدرس‌های اصلی سگویت که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی و منتشر شد، نیز وجود داشت.
انطباق‌پذیری به این صورت است که آدرس‌های جدید شبکه نامعتبر و غیرقابل شناسایی برای شبکه هستند. دلیل این امر هم این است که توسعه‌دهندگان آدرس‌های جدید را در شبکه پیاده‌سازی نکرده‌اند. چراکه این آدرس‌ها برای تعداد کمی از کاربران شناخته‌شده هستند و به همین خاطر اعتماد چندانی به آن‌ها نیست. درنتیجه از این آدرس‌ها بصورت خیلی محدود استفاده می‌شود. انطباق‌پذیری تنها در صورتی رفع می‌شود که توسعه‌دهندگان تلاش کنند آدرس‌های جدید را بر شبکه پیاده‌سازی کنند و کاربران نیز آن‌ها را بطور گسترده مورد استفاده قرار دهند.
با وجود اینکه آدرس‌های سگویت کاملا معتبر بودند و استفاده از آن‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد و پاداش کاربران نیز پرداخت کارمزد کمتر بود، حدود دوسال طول کشید تا نیمی از کاربران متقاعد شوند که برای تراکنش‌های بیت کوین خود از آدرس‌های سگویت استفاده کنند.
یکی از مزیت‌های انجام تراکنش‌های بیت کوین با آدرس‌های سگویت این است که کاربران با استفاده‌ی طولانی مدت امکان انجام تراکنش‌ در شبکه لایتنینگ را به دست می‌آورند. چراکه پیش نیاز اصلی استفاده از این شبکه، سگویت است.
درنتیجه کاملا طبیعی است که پذیرش آدرس‌های تپ روت در میان افراد جامعه و استفاده‌ی گسترده از آن سال‌ها طول بکشد. البته دقت داشته باشید که انتقال تراکنش‌ها به آدرس تپ‌روت نسبت به انتقال تراکنش‌ها به آدرس‌های سگویت بسیار ساده‌تر انجام می‌گیرد. دلیل این امر هم آن است که در این پلتفرم عمده‌ی کارها و اقدامات دشوار از پیش انجام شده است و برای انتقال تراکنش‌ها تنها کافی است که رمزگذاری جدید یعنی Bech32m پیاده‌سازی و اجرا شود و درنهایت نسخه‌ی اولیه‌ی این پیاده‌سازی در اسکریپت‌های سگویت فعال شود.
می‌توان گفت کاربران می‌توانند به سادگی در کیف پول ترزور خود آدرس‌های تپ‌روت را پیاده‌سازی کنند و از این به بعد انتقال بیت کوین‌ها را با این آدرس‌ها انجام دهند. اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که آدرس‌های تپ‌روت هنوز چندان شناخته‌شده و فراگیر نیستند، به همین خاطر ممکن است تعداد زیادی از صرافی‌ها و کیف پول‌ها از این آدرس‌ها پشتیبانی نکنند. درنتیجه کاربران مجبور هستند که تراکنش‌های خود را با همان آدرس‌های سگویت قبلی انجام دهند و بیخیال آدرس‌های تپ‌روت شوند.

تپ روت چیست


۳_کارمزد کمتر در به‌روزرسانی تپ‌روت
تراکنش‌های تپ‌روت نیز همانند تراکنش‌های سگویت در مسیر کاهش بار تراکنشی شبکه حرکت می‌کنند. لازم به ذکر است که این کاهش بار تراکنشی شبکه همان پرداخت کارمزد کمتر در تراکنش‌ها است. البته در رابطه با تپ‌روت پرداخت کارمزد کمتر تنها در تراکنش‌های صادق است که از آدرس‌های آن رمزارز خرج‌شود.
دقت داشته باشید که ارسال رمزارز به آدرس‌های تپ‌روت گاهی گران‌تر از ارسال همان رمزارز به آدرس‌های سگویت است.
جالب است بدانید که ذخیره کارمزد در پروژه‌ی به‌روزرسانی تپ‌روت بستگی به نوع تراکنشی دارد که کاربر قصددارد آن را توسط آدرس‌های تپ‌روت انجام دهد. برای آنکه این موضوع را بهتر درک کنید، به مثال زیر توجه کنید؛
تراکنش‌های پایه که یک ورودی‌، دو خروجی دارند و هیچ شرایطی پیچیده‌ای جهت خرج‌کردن ندارند، هیچ ذخیره کارمزدی ندارند و حتی ممکن است که کاربر گاهی اوقات مجبور شود مقداری کارمزد بیش‌تر نیز پرداخت کند.
اما در تراکنش‌های پیچیده‌تر که چندین ورودی و خروجی دارند و شرایط خرج‌کردن پیچیده و سخت‌ترین دارند، کارمزد تراکنش در تپ‌روت نصف می‌شود یا حتی بیش‌تر از نصف کاهش می‌یابد. ذخیره کارمزد در این تراکنش‌ها نسبت به تراکنش‌های ساده‌تر بسیار بیش‌تر است.
می‌توان گفت استفاده از آدرس‌های تپ‌روت در تراکنش‌ها موجب می‌شود که کاربر کارمزد کمتری پرداخت کند، این کارمزد زمانی به کمترین مقدار خود می‌رسد که کاربر یک تراکنش پیچیده و سخت انجام می‌دهد. درنتیجه آدرس‌های تپ‌روت تراکنش‌های پیچیده و سخت زیادی را با کمترین کارمزد انجام داده‌اند، تراکنش‌های که اگر تپ‌روت نبود، بدون شک بسیار گران تمام می‌شد.
کاربران کیف پول‌های سخت‌افزاری این موضوع را نوعی عملیات چندامضایی می‌دانند که بسیار ارزان‌تر است.
جیمسون لوپ به تازگی توییتی زده که در آن در رابطه با انتظارات خود از تپ‌روت و اشنور صحبت کرده است، این توییت به این مضمون است که انتظار ما از تپ‌روت و اشنور این است که این پلتفرم‌ها ۳۰ تا ۷۵ درصد از هزینه‌ی پروژه‌ی چندامضایی را کاهش دهند. همچنین سرعت تایید بلاک‌ها نسبت به شرایط عادی ۲.۵ برابر شود.
از دیگر انتظارهای ما این است با اجرا و اعمال تپ‌روت و اشنور تعویض‌پذیری بهبود پیداکند و از تعداد بسیار زیادی امضا و اسکریپت‌های پیچیده در ازای هزینه‌ی بسیار کمی پشتیبانی شود.
۴_افزایش حریم خصوصی
مزیت اصلی تپ‌روت در حریم خصوصی، پنهان‌سازی نوع تراکنش است. به این ترتیب تراکنش‌های پیچیده‌ای مانند؛ ایجاد یا بستن کانال‌های شبکه‌ی لایتنینگ، تراکنش‌های چندامضایی و... از تراکنش‌های ساده تفکیک می‌شوند.
البته لازم به ذکر است که این نوع حریم خصوصی در پروژه‌ی تپ‌روت تنها زمانی رقم می‌خورد که از تراکنش‌های تپ‌روت به فراوانی استفاده شود. همانطور که گفتیم پذیرش و استفاده‌ی گسترده از تپ‌روت در چندسال آینده رخ می‌دهد، به همین خاطر امروزه این قابلیت حریم خصوصی در تپ‌روت قابل ایجاد و دسترسی نیست.
بدون شک در نسخه‌های آینده تپ‌روت به حریم خصوصی توجه بیش‌تر می‌شود. امضاهای اشنور جمع‌آوری امضاهای چند ورودی را امکان‌پذیر می‌سازند.
جالب است بدانید که با امضاهای چند ورودی امضاهای چندین کیف پول غیرمرتبط می‌توانند در یک امضا جمع‌آوری شوند. البته این موضوع اساسا به تراکنش‌های کوین جوین مرتبط است.
اگر این نوع امضا و این هدف تحقق یابد، تراکنش‌های جوین کوین می‌توانند به یک روش جامع از کیف پول سخت‌افزاری هر کاربر بیت کوین خرج نمایند. تراکنش‌های کوین جوین نسبت به تراکنش‌های ساده بسیار ارزان‌تر هستند، اما در نسخه‌ی امروزه تپ‌روت این نوع تراکنش‌ها امکان‌پذیر نیستند.
مزایای مهم به‌روزرسانی تپ‌روت برای کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین
نسخه‌ی به‌روزرسانی تپ‌روت می‌تواند نقص نرم‌افزاری که در کارمزدهای ممکن است به وجود آید را اصلاح کند. در این نوع نقص که بارها برای کاربران مختلف پیش آمده، به عنوان کارمزد تراکنش کاربر فریب می‌خورد و تمام دارایی خود را بطور کامل از دست می‌دهد.
جالب است بدانید که این نقص نرم‌افزاری می‌تواند تراکنش‌هایی با چند ورودی را هدف قرار دهد. در این تراکنش‌ها حمله‌کننده از این نکته بهره می‌برد که در نسخه‌ی صفر سگویت، هر ورودی تنها مختص به ورودی خود است.
البته این نقص نرم‌افزاری در بسیاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری امروزه بطور کامل رفع شده است اما در گذشته پروژه‌های زیادی با استفاده از این روش به دردسر افتادند و تمام دارایی و سرمایه‌ی خود را از دست دادند. همچنین فراموش نکنید هنوز هم کیف پول‌هایی وجوددارند که در برابر این نقص آسیب‌پذیر هستند.
نسخه‌ی ۱ سگویت یکی از نسخه‌هایی است که این مشکل و نقص را بطورکامل رفع کرده است. در این نسخه هر ورودی علاوه بر مقدار خود به دیگر مقدارها نیز اختصاص دارد. به این ترتیب تحت هیچ شرایطی امکان ایجاد ورودی‌های جعلی وجودندارد و درنتیجه حمله‌ای صورت نمی‌گیرد.

الگوریتم امضای دیجیتالی اشنور چیست؟

امضای دیجیتالی اشنور توسط ریاضی‌دان و دانشمند رمزنگاری بزرگ ۷۷ ساله، کلاز اشنور، طراحی و خلق شد. این نوع امضای دیجیتالی یک تابع ریاضی جهت استفاده در تولید امضای دیجیتالی است.
الگوریتم امضای دیجیتالی شبکه بیت کوین در حال حاضر امضای دیجیتالی منحنی بیضوی است. اما اشنور نسبت به این امضا تاریخچه‌ای قدیمی‌تر داشته و قوی‌تر نیز است. احتمالا با خود می‌گویید اگر قدیمی‌تر و قوی‌تر است چرا به عنوان امضای دیجیتال بیت کوین انتخاب نشده است؟ دلیل این امر این است که این الگوریتم تا سال ۲۰۰۸ بصورت عمومی منتشر نشده بود، به همین خاطر خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، نمی‌توانست از این الگوریتم در شبکه بیت کوین استفاده کند.
درنهایت الگوریتم امضای دیجیتالی اشنور در سال ۲۰۲۰ بطورکامل منتشر شد و توسعه‌دهندگان بسیاری امنیت آن را مورد ارزیابی قرار دادند. مطابق با این ارزیابی الگوریتم امضای اشنور نسبت به الگوریتم فعلی شبکه بیت کوین، امنیت و کارایی بیش‌تری دارد. درنتیجه به زودی این الگوریتم جایگزین الگوریتم فعلی شبکه بیت کوین می‌شود.

به‌روزرسانی تپ‌روت چه زمانی اجرایی خواهدشد؟

تپ روت بیت کوین

پس از اینکه BIP9 در شبکه بیتکوین ارائه شد، روشی دموکراتیک برای اجرای سافت فورک در شبکه بیت کوین به وجود آمد. نودهای موجود در شبکه مطابق با این روش باید نظر خود که موافقت یا مخالفت با اجرای تپ‌روت است، اعلام کنند.
این اعلام نظر توسط Signaling بلاک های استخراج شده در شبکه انجام می‌گردد. لازم به ذکر است که تنها زمانی به‌روزرسانی انجام می‌گیرد که حداقل ۹۰ درصد نودها سیگنال دهند. نظرسنجی برای به‌روزرسانی پس از هر ۲۰۱۶ بلاک اجرایی می‌شود، پس به همین خاطر باید ۱۸۱۵ بلاک یعنی همان ۹۰ درصد نودها سیگنال دهند. اگر در مدت زمان تعیین شده ۹۰ درصد بلاک‌ها اعلام موافقت نکردند، ‌تصمیم برای به‌روزرسانی به ۲۰۱۶ بلاک دوره‌ی بعدی موکول می‌شود.
اگر در یک دوره حداقل ۹۰ درصد بلاک‌‌ها سیگنال داشتند، فول نودها مجبور هستند که نرم‌افزار بیت کوین کور خود را به نسخه جدید ارتقا دهند تا به به‌روزرسانی‌ها دسترسی داشته باشند.

کدام استخرهای استخراج با تپ‌روت موافق هستند؟

استخرهای استخراج شبکه‌ی بیت کوین بسیار زیاد است که از میان آن‌ها تنها تعداد محدودی با به‌روزرسانی تپ‌روت موافق هستند، این استخرها عبارتند از؛
·        Binance
·        Btc.com
·        F2Pool
·        Poolin
·        Foundry USA
·        Viabtc
·        Pool
·        Spiderpool
تاثیر تپ‌روت بر قیمت بیت کوین یکی از پرسش‌های مهم هر کاربری و معامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال این است که  قیمت بیت کوین پس از اعمال

تپ‌روت چه تغییری خواهدکرد؟

اطلاعات نشان می‌دهند که اعمال تپ‌روت در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر قیمت بیت کوین ندارد و ما در این بازار تاثیر چشمگیری نخواهیم دید. اما تغییرات بنیادی که از اثرات ناشی از این به‌روزرسانی هستند، عملکرد این شبکه را می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند.

جمع بندی

در مطالب فوق به بررسی تپ‌روت پرداختیم و مزایای به‌روزرسانی این پلتفرم را بر کیف پول سخت‌افزاری بررسی کردیم. تپ روت یکی از پروژه‌های نوین است که در صورت تحقق انقلابی بزرگ در بازار کریپتوکارنسی رقم می‌زند. مهم‌ترین مزیت تپ‌روت برای کاربران کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که فرایند امضا و انتشار تراکنش‌ها را برای آن‌ها بسیار ساده‌تر می‌کند. این ساده‌سازی زمانی که تعداد زیادی ورودی وجود دارد از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.
دقت داشته باشید که با به‌روزرسانی تپ‌روت کیف پول‌ها دیگر نیاز ندارند که تاریخچه تراکنش‌های قبل را ارسال نمایند. این موضوع در تراکنش‌های ساده چندان اهمیتی ندارد اما در تراکنش‌های کوین جوین بسیار مفید است. اما شایان ذکر است که با تمام مزایایی که پروژه‌ی تپ‌روت دارد، هنوز تمام قابلیت‌های آن قابل استفاده نیست، چرا که کاربران محدود و اندکی از این پلتفرم استفاده می‌کنند.
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی