آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


بازار اوراق بهادار واژه‌ای است که آن را هر روزه توسط فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و حتی تلویزیون و رادیو به گوشمان می‌خورد. بعضی از مردم در سال‌های اخیر سودهای جالب توجهی از این بازار کسب کرده‌اند. افراد بالا مرتبه دولت بر این باورند که بازار اوراق بهادار از پرسودترین و فعال‌ترین بازارهای ایران است. هر کدام از کاربران، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار مالی بخشی از سرمایه‌ی خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 طبق تحقیقات و آمارهایی که تاکنون به دست آمده کارشناسان و محققان بازارهای اقتصادی به این نتیجه دست یافتند که بازار اوراق بهادار از سودده ترین بازار های ایران در دو دهه اخیر بوده است. باتوجه به رکورد شکنی هر روزه این بازار شناخت نداشتن نسبت به آن برای افراد یک امتیاز منفی محسوب می‌گردد. بازار اوراق بهادار برای همگان این امکان را فراهم نموده که با هر اندازه سرمایه‌ای بتوانند به آن ورود کنند. در نتیجه افراد با آموزش دیدن در این حیطه می‌توانند گامی بزرگ برای پیشرفت اقتصادی خود بردارند. بدیهی‌ست که این به آن معنا نیست که شما یک شبه ثروت هنگفتی به دست خواهید آورد اما این بازار حداقل نقطه امنی خواهد بود تا ارزش پول شما نسبت به تورم کاسته نشود و از تورم سالانه ایران جا نمانید.

اوراق بهادار

بازار اوراق بهادار

در ابتدا آنچه که برای ما سوال است تعریف اوراق بهادار می‌باشد. در اصل این تعریف نشات گرفته از اسم همین اوراق است: اوراق بهادار به معنای برگه‌ای است که ارزش مادی دارد و می‌توان آن را خرید و یا فروخت. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که سند یک زمین و یا ملک نیز ارزش زیادی دارد اما آیا می‌توان به آن نیز اوراق بهادار گفت؟ برای راحت تر فهمیدن مفهوم این اوراق باید گفت این اوراق به خودی خود ارزنده هستند و خودشان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرند نه وسیله ای مانند آپارتمان یا زمین و ماشین. حال اگر بخواهیم از این تعریف ساده بگذریم و تعریفی تخصصی‌تر ارائه دهیم باید بگوییم: هر شرکت، موسسه، نهاد  و ارگان که در ایران است ارزشی دارد. بدیهی است که ارزش هر یک از این سازمان‌ها و یا شرکت‌ها متفاوت است. گاها در اخبار تلویزیون، رادیو و یا حتی کانال‌های تلگرامی به گوشمان می‌خورد که سهامدار فلان کارخانه فلان شخص است. در ابتدا بهتر است به تعریف مختصری از سهام بپردازیم.

سهم قسمتی از سرمایه یک شرکت است که مشخص کننده میزان تعهدات و شراکت و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می‌باشد. تمامی شرکت‌ها نمی‌توانند سهام داشته باشند تنها شرکت‌های سهامی می‌توانند سرمایه خود را تقسیم کرده و به شکل سهام درآورند و از این بین فقط شرکت‌های سهامی عام در بورس اوراق بهادار پذیرفته می‌شوند. این به آن معنی است که برای ورود به بازار بورس اوراق بهادار و در اختیار عموم قراردادن سهام یک شرکت باید حتما شرکت سهامی عام باشد. در صورتی که ما به عنوان فعالان و یا کارشناسان اقتصادی قصد داشته باشیم دو شرکت در یک سطح را با هم مقایسه نماییم و برتری یکی از این دو شرکت را انتخاب کنیم باید سرمایه و یا ارزش آن‌ها را به واحدها و یا سهام‌های یک اندازه تقسیم و در آخر با یکدیگر مقایسه نماییم. اگر بخواهیم به تعریف تخصصی اوراق بهادار بپردازیم باید بگوییم هر واحد از ارزش یک سازمان و یا شرکت را سهم می‌نامند. هر سهمی بر روی یک برگه سهم درج می‌گردد. به این برگه‌های سهم اوراق بهادار می‌گویند.

بازار اوراق بهادار

با توجه به تعاریف بیان شده می‌توان گفت به بازاری که به معامله و خرید و فروش اوراق بهادار می‌پردازد بازار اوراق بهادار می‌گوییم. تا به حال اگر برای خرید و فروش مس به بازار مسگرها می‌رفتید و یا برای خرید لباس به بازار لباس و برای خرید شکلات به شکلات فروشی سر میزدید، حالا برای معامله و خرید و فروش اوراق بهادار باید کد بورسی دریافت کرده و به بازار اوراق بهادار بروید.


نام دیگر بازار اوراق بهادار بورس است. بورس یا همان بازار اوراق بهادار از سال‌های پیشین محلی برای خرید و فروش سهام شرکت‌های سهامی عام بوده است. بورس بازاریست که در تمامی کشورهای جهان رواج دارد و خیلی سال است که در آن به معامله سهام می‌پردازند. بازار اوراق بهادار در ایران زیر نظر سازمان بورس ایران و نهادی دولتی است. این بازار با قوانین مشخصی که توسط تیمی از اقتصاددانان و کارشناسان در جهت برنامه‌ها و اهداف این بازار است اداره و مدیریت می‌گردد.


بازار بورس اوراق بهادار، بازاری حرفه‌ای، هوشمند و نوین است. این بازار با مدیریتی دقیق و با حساب و کتاب اداره می‌گردد شخصی با لقب ناظر بازار بر آن نظارت می‌کند و جلوی بی‌نظمی‌ و تخلفات را می‌گیرد. بازار بورس اوراق بهادار نیز همانند سایر بازارهای دیگر که در صورت تخلف و یا گران‌فروشی شخصی برای سر و سامان دادن به اوضاع وجود دارد و مرجعی هست تا به تخلفات رسیدگی نماید و یا حتی مغازه‌دار متخلف را جریمه کند. حال در بازار اوراق بهادار ناظر بازار نقش همین مرجع را دارد تا در صورت دیدن تخلف از شرکت‌ها و سهامداران بزرگ به سرعت ورود کند و خواستار توضیح از آنان شود. در صورت دیدن تخلف ناظر بازار برای مدتی آن سهم را متوقف می‌نماید.


بازار بورس را می‌توان یکی از پیشرفته‌ترین بازارهای سرمایه دانست که استفاده از آن برای هر فردی در جامعه آزاد خواهد بود، ولی برای ورود به این بازار نیاز است که پیش از هر کاری میزانی آموزش دید. دلیل این سخن نیز این است که به واسطه این امر شما دیگر سرمایه خود را دچار یک ریسک بسیار بزرگ نخواهید کرد و توانایی این را خواهید داشت که از سرمایه خودتان حفاظت نمایید. همچنین جا دارد که به این مسئله نیز اشاره کنم که اصلی ترین قانون این بازار این است که در حالی که یک نفر در حال سود بردن از معامله خود می‌باشد فرد دیگر در حال ضرر کردن در معامله خود خواهد بود. پس با توجه به این مسئله بهتر است که بدون آموزش هرگز پای به این بازار نگذارید زیرا با انجام این کار بدون داشتن تجربه و دانش کافی، بازار سرمایه قادر خواهد بود تمامی سرمایه شما را یک شبه از شما بگیرد و به افراد با تجربه و کار کشته بازار پرداخت کند.

چگونه می‌توان از اوراق بهادار استفاده کرد؟

اوراق بهادار یک اصطلاح ساده در بازار سرمایه به شمار می‌رود. هم اکنون شما قادر خواهید بود در یک سازمان و یا شرکت و حتی بانک سرمایه گذاری کنید و دارایی خود را در اختیار آن شرکت و یا بانک و یا هر نچه که قصد سرمایه گذاری در آن دارید قرار دهید، برای این کار شما باید قبل از هر کاری اقدام به خرید سهام آن شرکت مدنظر خود نمایید. بازار اوراق بهادار نیز دقیقا برای این مسئله ایجاد شده است و وظیفه آن این است که برخی از سهام‌های شرکت‌ها را ارائه دهد و به نوعی از کمک اقتصادی افراد جامعه استفاده نماید و به شرکت‌ها کمک کند و از سویی نیز سبب گردد که به واسطه این کار افراد سود خوبی را کسب نمایند. البته این را هم خدمت شما عزیزان بگویم که راه و روش کسب سود در این بازارها به دو شکل خواهد بود. در حالت و روش اول شما با خرید هر برگ سهام از یک شرکت و یا سازمان، به نوعی می‌توان گفت که دیگر سرمایه گذار آن شرکت و یا سازمان به حساب خواهید آمد. هر شرکت موظف خواهد بود که در پایان سال مالی خود مقداری سود را به سهام داران خود پرداخت نماید. برای همین هم شما بسته به این که چه میزان سهام از آن شرکت در اختیار خواهید داشت در این سود سهیم خواهید بود. البته این را هم بگویم که اوراق بهادار این روش، دومین روش برای کسب کردن سود می‌باشد.

 

همچنین بخوانید:

کریپتوپانکس چیست و چه تاثیری در بازار ارز دیجیتال دارد؟"


اصلی ترین و مهم‌ترین روشی که می‌توان به واسطه آن به سود رسید روش نوسانات قیمتی برگه‌های سهام خواهد بود. لازم است که این نکته راخدمت شما همراهان گرامی بگویم که در بازار بورس ایران هر برگه از سهم دارای ارزشی در حدود 100 هزار تومان خواهد بود.این تعریف برای دیگر بازارهای بورس دنیا ممکن است کمی متفاوت باشد و دلیل آن هم این است که ارزهای رایج هر کشور دارای یک میزان ارز متفاوت خواهند بود.
ملاک اصلی در معاملات در بازار اوراق بهادار قانون عرضه و تقاضا می‌باشد.

این روش دقیقا به مانند بازار فیزیکی است وقتی عرضه یک محصول رو به نزول رود رفته رفته تقاضا برای آن افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب شاهد افزایش قیمت برای آن دارایی خواهیم بود. البته عکس این مسئله هم ممکن است رخ دهد و آن هم به این صورت است که با زیاد شدن عرضه رفته رفته میزان تقاضا برای یک دارایی و یا سهام کاهش خواهد یافت و به این ترتیب قیمت آن رو به کاهش خواهد گذاشت. این روال در بازار بورس نیز به همین ترتیب است. حال به واسطه همین امر سرمایه گذار و یا همان معامله گر ما قادر خواهد بود روند حرکتی سهم را بسته به عرضه و تقاضای آن خریداری نماید و در بالاترین قیمت سهام خود را به فروش برساند و از این کار خود به سود خوبی دست پیدا کند.

چگونه می‌توان از اوراق بهادار استفاده کرد؟

اوراق بهادار یک اصطلاح ساده در بازار سرمایه به شمار می‌رود. هم اکنون شما قادر خواهید بود در یک سازمان و یا شرکت و حتی بانک سرمایه گذاری کنید و دارایی خود را در اختیار آن شرکت و یا بانک و یا هر نچه که قصد سرمایه گذاری در آن دارید قرار دهید، برای این کار شما باید قبل از هر کاری اقدام به خرید سهام آن شرکت مدنظر خود نمایید. بازار اوراق بهادار نیز دقیقا برای این مسئله ایجاد شده است و وظیفه آن این است که برخی از سهام‌های شرکت‌ها را ارائه دهد و به نوعی از کمک اقتصادی افراد جامعه استفاده نماید و به شرکت‌ها کمک کند و از سویی نیز سبب گردد که به واسطه این کار افراد سود خوبی را کسب نمایند.

تنوع اوراق بهادار

اوراق بهادار در بازار سرمایه انواع گوناگونی را دارند. برخی از انواع اوراق بهادار از تفاوت‌های بسیار اندکی نسبت به یکدیگر برخورد دار هستند که در ادامه به آنان خواهیم پرداخت.

اوراق سهام

عمومی ترین و رایج‌ترین نوع اوراق از نوع اوراق سهام خواهد بود که در مباحث قبلی نیز به آن به طور مفصل پرداختیم. بیشتر فعالان بازار سرمایه روی این اوراق سرمایه گذاری می‌کنند و کمتر دیده می‌شود که افراد بر روی دیگر انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری نمایند.

اوراق بدهی یا قرضه

اوراق بدهی و یا قرضه نوعی از اوراق را شامل می‌شود که دارای سودهای دوره‌ای و ثابت می‌باشد. این نوع از سرمایه گذاری بسیار مشابه با سرمایه گذاری در بانک به صورت بلند مدت خواهد بود. تفاوت این نوع از اوراق با بانک در این است که میزان پرداخت این صندوق کمی بیشتر از بانک‌ها خواهد بود.

اوراق بهادار مشتقه

سومین نوع و آخرین نوع از اوراق که در بازار اوراق بهادار عرضه خواهد شد اوراق مشتقه نام دارد. این نوع از دارایی یا همان اوراق از هیچ شرکتی ارزش دریافت نخواهند کرد. این نوع از اوراق بر اساس و بر طبق یک کالای قیمتی و با ارزش، ارزش گذاری خواهند شد. به عنوان نمونه اوراق مشتقه طلا با پشتوانه از طلا به بازار اوراق عرضه خواهد شد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های بازار سرمایه حوزه ارز دیجیتال

تفاوت ها و شباهت های بازار اوراق بهادر و بازار ارز دیجیتال

همان گونه که می‌دانید بازار  ارز دیجیتال به سبب نوسانات بالایی که دارد امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با شباهت‌ها و تفاوت‌های حوزه ارزهای دیجیتال با بازار سرمایه داخلی آشنا کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
شباهت‌های بازار ارزهای دیجیتال و بازار سرمایه
بسیاری از افراد به اشتباه بازار ارز دیجیتال و بازار بورس را دو بازار کاملا جدا از یکدیگر می‌دانند و این دو بازار کاملا با یکدیگر متفاوت هستند، اما اگر شما از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال باشید به خوبی به این مسئله واقف خواهید بود که بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس در برخی از جهات با یکدیگر مشابه هستند.
1- عرضه و تقاضا: یکی از شباهت‌های بازار ارز دیجیتال و بازار بورس این است که در هر دو بازار قیمت براساس عرضه و تقاضا مشخص و معین خواهد شد.
2- خرید و فروش: معامله در بازار ارز دیجیتال و نیز بازار بورس هر دو به وسیله ارز فیات و یا همان پول رایج انجام خواهد شد.
3- برای حضور و معامله در هر دو بازار افراد باید از اطلاعات کافی و تجربه کافی برخورد دار باشند، زیرا در غیر این صورت با ضرر و زیان در این حوزه‌ها رو به رو خواهند شد. پس با توجه به این مسئله هر گونه فعالیت در این بازارها بدون داشتن تجربه تنها ضرر را به همراه خواهد داشت.

تفاوت‌های بازار ارز دیجیتال و بازار بورس

1- نوسانات قیمت: یکی از تفاوت‌های مهم این دو بازار در حال حاضر این است که همان گونه که می‌دانید دامنه نوسان در بازار بورس هیچ گاه از پنج الی ده درصد فراتر نخواهد رفت. این در حالی است که دامنه نوسان در بازار ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی ندارند و انواع ارز دیجیتال موجود در این حوزه قادر خواهند بود روزانه تا صد درصد نوسان را تجربه کنند. این مسئله سبب شده است که میزان ریسک در حوزه ارزهای دیجیتال به مراتب بیشتر از بازار بورس باشد.
2- کارمزد معاملات: کارمزد معاملات در بورس به مراتب نسبت به بازار ارز دیجیتال بیشتر است. هر گاه شما در بازار بورس به معامله بپردازید به ازای هر معامله‌ای که انجام دهید رقمی در حدود یک و نیم درصد از معامله خود را باید به عنوان کارمزد پرداخت کنید که این رقم در معاملان کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. این در حالی است که هزینه معامله در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار ناچیز است. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنم که هزینه معامله هر یک از انواع ارز دیجیتال یکسان نیست و به واسطه صرافی ارز دیجیتال مورد نظر تعیین خواهد شد.
3- ساعت معامله: اگر شما از جمله فعالان حوزه بازار بورس باشید به خوبی به این مسئله واقف هستید که ساعات معاملات در این بازار محدود است و روزهای تعطیل نیز بازار بورس تعطیل می‌باشد. ساعات معاملات در بازار بورس از ساعت 9 صبح الی 12:30 دقیقه ظهر می‌باشد. این مسئه در حالی می‌باشد که بازار ارز دیجیتال محدودیتی در زمینه ساعات معاملات ندارد و افراد قادر خواهند بود در هر ساعتی که می‌خواهند به معامله در این بازار بپردازند.
4- سود سهام: به میزان سودی که به واسطه هیئت مدیره شرکت به سهامداران پرداخت خواهد شد سود سهام گفته می‌شود که این سود در بازار بورس به افراد پرداخت خواهد شد. این در حالی است که سود سهام در بازار ارزهای دیجیتال معنایی ندارد و افراد در این بازار تنها قادر خواهند بود به واسطه خرید و فروش رمز ارزها به سود برسند.

جمع بندی

در این مقاله همان گونه که دیدید اوراق بهادار را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم و نیز انواع آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. فقط به عنوان نکته پایانی باید خدمت شما عزیزان بگویم که این نوع از دارایی یعنی اوراق بهادر بهترین نوع سرمایه گذاری برای افرادی است که نسبت به سرمایه خود کمترین ریسک پذیر نیستند و به دنبال یک روش سرمایه گذاری هستند که بتوانند به واسطه آن فقط سود کسب نمایند و بهترین نوع اوراق نیز برای این افراد اوراق بدهی و یا قرضه می‌باشد.
در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت شباهت و تفاوت‌های بازار بورس و بازار ارز دیجیتال پرداختیم. همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم این دو بازار شباهت‌ها و تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند و کاملا متفاوت از هم دیگر نیستند. البته این را فراموش نکنید که میزان ریسک پذیری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر از بازار بورس می‌باشد و مناسب افراد ریسک پذیر نیست.

 

مرجع:

binance

 

 

 

  • ۰۱/۰۲/۱۵
  • کریپتوفن 2009

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی