آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


بازار ارز دیجیتال به دلیل نو پا بودن و نداشتن قوانین خاص یکی از بهترین و مناسب‌ترین بازارهای مالی برای کلاهبرداران می‌باشد از این رو در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با برخی اشتباهات رایج و ساده آشنا کنیم که به واسطه آنان ممکن است که دارایی شما به یکباره از دست برود. پس با توجه به این مسئله اگر شما عزیزان از جمله افراد تازه وارد در بازار ارز دیجیتال هستید و آشنایی کافی را به این بازار ندارید، توصیه ما به شما عزیزان این است که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این اشتباهات آشنا کنیم تا با سهل انگاری دارایی خود را به خطر نیاندازید.
اگر از جمله فعالان بازار ارز دیجیتال هستید و بر این عقیده هستید که بازار ارز دیجیتال یک بازار کاملا امن است، توصیه ما به شما عزیزان این است که دوباره به سخن خود بیاندیشید. در بازار ارز دیجیتال تمامی رفتار شما و تراکنش‌های شما به صورت مداوم رصد خواهد شد و بدافزارها و افراد کلاهبردار بازار ارز دیجیتال همواره به دنبال این هستند تا که بتوانند دارایی شما را به دست آورند.  پس با توجه به این مسئله در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به خطرات بالقوه بازار ارز دیجیتال بیشتر بپردازیم.

خطرات بالقوه برای بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

خطرات بازار ارز دیجیتال

خطرات بالقوه برای بازار ارزهای دیجیتال آن دسته از خطراتی هستند که همواره در انتظار شما خواهند بود. خصوصیت شفاف بودن بلاکچین باعث شده است تا که دیتا و اطلاعات و داده‌های شما همواره در دسترس تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال باشد. خطرات بالقوه در بازار ارز دیجیتال موارد زیادی هستند که در این مقاله به بررسی سه نوع از آنان خواهیم پرداخت.
1- افشای اطلاعات در برنامه‌های غیرمتمرکز
2- ساندویچ اتک در صرافی‌های غیرمتمرکز
3- طعمه قرار دادن دامنه ENS

امکان افشای اطلاعات در برنامه‌های غیرمتمرکز

آیا شما از این موضوع آگاهی داشتید که آی پی شما در زمان استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز کاملا مشخص است؟ در ادامه به چگونگی این اتفاق بیشتر خواهیم پرداخت.
کیف پول ارز دیجیتال به صورت کاملا مستقیم با بلاکچین در ارتباط نخواهد بود و برای ایجاد ارتباط میان این دو نیاز به نودها و یا همان گره‌های شبکه خواهد بود. نودهای شبکه در حقیقت نرم افزارهایی هستند که کار تایید و ذخیره تراکنش‌ها را بر عهده خواهند داشت. هر گاه شما عزیزان به یک برنامه غیرمتمرکز وصل شوید و یا زمانی که یک تراکنش را به ثبت برسانید، یک درخواست برای تایید تراکنش به شبکه بلاکچین رمز ارز مورد نظر ارسال خواهد شد. موضوعی که بسیاری از شما از آن آگاهی ندارید این است که در این درخواست آی پی شما و نیز مرورگری که از آن استفاده می‌کنید نیز مشخص خواهد بود.
این مسئله کاملا مشخص است که این قبیل اطلاعات در داخل شبکه نودها ذخیره و نگه داری خواهند شد. البته جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که نودها و یا همان گره‌های شبکه کاملا به اصل حریم خصوصی پایبند هستند و اطلاعات را در اختیار برنامه‌های غیرمتمرکز قرار نخواهند داد، اما اگر اطلاعات مورد نظر هک شوند و یا نود به واسطه یک شرکت دیگر خریداری شود چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟ دقیقا در این لحظه اطلاعات شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این مسئله سرویس‌های ارائه کننده نود نیز به واسطه نودهای خود قادر خواهند بود به اطلاعات شما دسترسی کامل داشته باشند و دسترسی شما را به بلاکچین قطع کنند.
برنامه غیرمتمرکز و یا همان Dapp چیست؟ به صورت خلاصه به آن دسته از برنامه‌هایی که زیر نظر هیچ نهاد و یا سازمانی فعالیت نمی‌کنند و به واسطه یک قرارداد هوشمند به کار خود ادامه می‌دهند، برنامه غیرمتمرکز گفته می‌شود.

آیا دیتای برنامه‌های غیرمتمرکز خصوصی است؟

برنامه‌هایی که به صورت غیرمتمرکز به کار خود ادامه می‌دهند، به واسطه سرویس‌های ارائه دهنده نود و یا همان گره‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. این سرویس‌ها قادر خوهند بود اطلاعات و داده‌های شما را به مانند آی پی و نسخه مرورگر مورد استفاده شما را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند. پس با توجه به این مسئله اطلاعات شما در این برنامه‌ها همیشه در معرض خطر خواهد بود.

راه کار مناسب برای مقابله با این خطر چیست؟

استفاده از فنواری هویت غیرمتمرکز می‌تواند شما را در برابر چنین حملاتی در امان نگه دارد. البته جا دارد این را نیز خدمت شما عزیزان بگوییم که این مسئله کاملا درست است که هویت غیرمتمرکز معایبی را نیز به همراه خواهد داشت، اما به خوبی می‌تواند شما را از خطر افشای اطلاعات به واسطه برنامه‌های غیرمتمرکز در امان نگه دارد.

سادویچ اتک در صرافی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز

آیا تا به حال به این مسئله دقت کرده‌اید که زمانی که شما به واسطه یک صرافی غیرمتمرکز از بازار ارز دیجیتال خرید می‌کنید همیشه با ضرر مواجه خواهید شد؟ حقیقت امر این است که صرافی غیرمتمرکز به مانند یک ربات فعالیت خواهد کرد و شما همیشه در برابر یک ربات بازنده خواهید بود. اما این مسئله به چه صورت رخ خواهد داد؟
زمانی که شما در حال فعالیت و خرید و فروش رمز ارز در بازار ارز دیجیتال به واسطه یک صرافی غیرمتمرکز هستید، یک ربات در صرافی دقیقا قبل از شما اقدام به خرید خواهد کرد. این کار ربات باعث بالاتر رفتن قیمت رمز ارز مورد نظر خواهد رفت و حتی شما نیز با خرید آن باعث افزایش قیمت بیشتر آن رمز ارز خواهید شد، اما این روند صعودی چندان ادامه دار نخواهد بود.
بعد از این که شما خرید خود را انجام دهید، ربات شروع به فروش دارایی خود خواهد کرد و قیمت آن دارایی با نزول همراه خواهد شد. به این نوع حمله در بازار ارز دیجیتال، ساندویچ اتک می‌گویند. دلیل این نام گذاری نیز این است که تراکنش شما در میان سفارش‌های خرید و فروش قرار خواهد گرفت.
در صرافی غیرمتمرکز هر تراکنش به یک ممپول عمومی ارسال خواهد شد که در حقیقت محل گرد همایی تراکنش‌های تایید نشده می‌باشد. هر فردی قادر خواهد بود این تراکنش‌های تایید نشده را ببیند و ربات‌ها برای انجام کار خود بسیار سریع عمل خواهند کرد. با توجه به ماهیت کلی اطلاعات در فضای بلاکچین، نمی‌توان روش و راه کار خاصی را برای حل این مشکل به کار گرفت.

ساندویچ اتک چیست؟

ساندویچ اتک در حقیقت یکی از حملات بسیار خطرناک در بازار ارز دیجیتال است. در این نوع حمله زمانی که شما اقدام به خرید یک رمز ارز خواهید کرد، یک ربات پیش از شما اقدام به خرید آن رمز ارز خواهد کرد و توکن مورد نظر شما را خریداری خواهد کرد.
این کار باعث خواهد شد تا که رمز ارز مورد نظر شما با رشد رو به رو شود. این مسئله باعث خواهد شد تا که شما رمز ارز مورد نظر خود را با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت واقعی خود رمز ارز خریداری کنید. در نهایت نیز ربات توکن‌های خود را با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش خواهد رساند و منجر به ضرر و زیان شما در معامله خواهد شد. به این نحوه کارکرد در ربات‌ها، ساندویچ اتک گفته می‌شود.

چگونه از حملات ساندویچ اتک در امان باشیم؟

 

در رابطه با پلتفرم‌های AMM توسعه دادن اقدامات امنیتی یک امر بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. باید در صرافی‌های غیرمتمرکز موارد امنیتی به کار برده شود که از فعالیت ربات‌ها جلوگیری به عمل آورد. در حال حاض بهترین راه کار برای مقابله با این نوع خطر بالقوه همین است و راه کار دیگری برای مقابله با این حمله وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال همواره در حال پیشرفته شدن است و این امکان وجود دارد که این صنعت بتواند راه کارهای بیشتری را برای مقابله با این خطر ارائه کند.

طعمه قرار دادن دامنه‌های ENS

از دست دادن دارایی در بازار ارز دیجیتال

شاید شما بر این معتقد باشید که نمایش دادن آدرس ENS کاری جاب و یکی از ویژگی‌های به خصوص بازار ارز دیجیتال است، اما آیا می‌دانید که زمانی که آدرس ENS را استفاده می‌کنید، اطلاعات کیف پول اتریوم شما قابل بررسی خواهد بود؟
استفاده از آدرس ENS یک قدم خوب برای ایجاد یک ارتباط آسان محسوب می‌شود. البته جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که این پیشرفت در حوزه حریم خصوصی اصلا خوب نمی‌باشد. همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، اطلاعات در فضای بلاکچین به صورت کاملا شفاف ارائه خواهند شد، از این رو هر فردی در بازار ارز دیجیتال قادر خواهد بود اطلاعات مالی شما را زیر نظر داشته باشد و آن را بررسی کند. اما این مسئله چگونه رخ خواهد داد؟
برای ثبت یک دامنه ENS شما نیاز به یک کیف پول ارز دیجیتال خواهید داشت. پس با توجه به این مسئله هر دامنه ENS دارای یک آدرس است که کیف پول به آن متصل خواهد شد. حتی اگر شما برای متصل شدن به کیف پول خود از آدرس اصلی خود استفاده نکنید، یافتن آدرس‌های مرتبط با کیف پول شما چندان کار دشواری نخواهد بود. به بیان دیگر به واسطه آدرس ENS دیگران قادر خواهند بود حجم دارایی شما در کیف پولتان را نیز تشخیص دهند.
جا دارد به این مسئله نیز اشاره کنیم که تنها به واسطه آدرس‌های ENS می‌توان دامنه مالی افراد حقیقی و حقوقی را شناسایی کرد و آنان را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. دلیل این سخن نیز این است که داده‌ها در بلاکچین به صورت کالما عمومی در اختیار تمام فعالان بازار ارز دیجیتال قرار دارند. پس با توجه به این مسئله اگر این اطلاعات به دست یک شخص سودجو و کلاهبردار برسد، می‌تواند از آنان استفاده‌های زیادی کند و به یکباره دارایی شما را از دست شما خارج کند.

سرویس انتخاب نام ENS چیست؟

سرویس نام اتریوم و یا همان ENS یک پروژه مبتنی بر شبکه ارز دیجیتال اتریوم می‌باشد که در سال 2017 میلادی به واسطه الکس ون د ساند و نیک جانسون راه اندازی شد. این فناوری به کاربران بازار ارز دیجیتال این اجازه را خواهد داد تا که بتوانند آدرس‌های عمومی طولانی شبکه اتریوم را به نامی بسیار ساده تبدیل کنند. این روند باعث خواهد شد تا که به خاطر سپردن آدرس کار نسبتا راحت‌تری باشد. اما همان طور که گفته شد این آدرس‌ها خطراتی را نیز در پی خواهند داشت.

آیا دامنه ENS خصوصی است؟

همان طور که پیش از این نیز در این مطلب به آن اشاره کردیم، یکی از خطرات بالقوه در بازار ارز دیجیتال استفاده از آدرس ENS می‌باشد. دلیل این سخن نیز این است که به واسطه این آدرس امکان ردیابی و رصد اطلاعات برای فعالان بازار ارز دیجیتال وجود دارد.
با توجه به این مسئله که یک آدرس مشخص ENS برای هر کیف پول در بازار ارز دیجیتال وجود دارد، ردیابی و رصد اطلاعات به واسطه این آدرس‌ها کاری بسیار آسان خواهد بوود. از این رو می‌توان به این مسئله پی برد که آدرس‌های ENS خصوصی نیستند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با 3 مورد از خطرات افشای اطلاعات که می‌توان موجب این شود که شما کل دارایی خود را از دست بدهید آشنا کنیم و هر یک را به صورت مفصل خدمت شما عزیزان شرح دهیم.
همان طور که در این مقاله نیز خدمت شما عزیزان بیان کردیم، بازار ارز دیجیتال یک بازار نو پا است و برای همین نیز خطرات بسیاری در این بازار وجود دارد که می‌تواند موجب شود تا شما کل دارایی خود را به یکباره از دست بدهید. در این مقاله به برخی از این خطرات بالقوه اشاره کردیم که اگر چه موضوعات بسیار ساده‌ای هستند خطرات بسیاری را به همراه دارند.
در پایان نیز جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که بازار ارزهای دیجیتال به جهت این که نو پا است و قوانین خاصی برای ان وضع نشده است با مشکلات بسیار زیادی مواجه است و کلاهبرداران این بازار را برای کارهای سودجویانه خود بهترین بازار مالی می‌دانند. از این رو توصیه ما به شما عزیزان این است که پیش از هر گونه فعالیت در این بازار به خوبی خطرات و ریسک‌های سرمایه گذاری در این بازار را ارزیابی کنید و با آگاهی کامل شروع به معامله و فعالیت در این بازار کنید تا که بتوانید از سرمایه خود در برابر خطرات پیش رو به خوبی حفاظت کنید.
 

مرجع: ledger

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی