آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

صرافی ارز دیجیتال و بروکر یا همان کارگزاری با یکدیگر کاملا متفاوت هستند، اما بسیاری از افراد و کاربران در خصوص فرق بین آن‌ها آگاهی ندارند و آن‌ها را یکسان تلقی می‌کنند. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال مانند بیت کوین را خریداری کنید می‌توانید از دو روش مختلف استفاده نمایید، یکی از این روش‌ها استفاده از صرافی ارز دیجیتال است و روش دیگری استفاده از کارگزاری‌ها و یا همان بروکرها می‌باشد.
ما در این مقاله قصد داریم تا به توضیح کامل و دقیق در خصوص صرافی و بروکر بپردازیم و تفاوت‌های این دو را نیز به صورت کامل بیان نماییم تا بتوانیید مفهوم آن‌ها را به صورت کامل متوجه شوید. در صورت تمایل به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع با ما در ادامه مقاله همراه باشید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال

در صرافی‌ها می‌توانید با توجه به ارز دیجیتال مورد نظر خود تراکنش‌هایی را انجام بدهید. به عنوان مثال با توجه به قیمت بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال می‌توانید به خرید و یا فروش آن بپردازید. در صورتی که این کار را در زمان مناسب و پس از تحلیل‌های نموداری و فاندامنتال رمز ارز مورد نظر خود انجام بدهید به طور قطع می‌توانید باعث شوید تا به سود بیشتری دست یابید.
در واقع صرافی‌ها به عنوان یک شخص ثالث و کاملا مورد اعتماد برای انجام فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال شما شناخته می‌شود. سفارشات کاربران برای انجام این عملیات معمولا بر روی یک OrderBook لیست می‌شود و سپس بر اساس درخواست سایر کاربران خرید و یا فروش انجام می‌گیرد. صرافی‌ها می‌توانند در دو نوع متمرکز و یا غیر متمرکز باشند که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در عرصه ارزهای دیجیتال آن‌ها نیز توانستند گزینه‌های بیشتری را برای خدمات دهی به کاربران خود اضافه کنند.
اینگونه صرافی‌ها به صورت آنلاین و با استفاده از اینترنت تراکنش‌های کاربران را اعم از خرید رمز ارز و یا فروش آن انجام می‌دهند و نیازی به مراجعه حضوری به یک مکان فیزیکی برای کاربر نیست. همچنین برای اینکه بتوانید از قیمت ارزهای دیجیتال آگاه شوید به عنوان مثال قیمت بیت کوین، تنها کافی است تا به صفحه صرافی ارز دیجیتال مورد نظر خود مراجعه نمایید و رمز ارز درخواستی را در آن جا جست و جو کنید.

بروکر چیست؟

بروکر و یا کارگزار به عنوان یک واسطه در بین معامله گران و سرمایه گذاران بر روی بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. زمانی که بازار ارز دیجیتال به اوج محبوبیت و شلوغی خود رسید، صرافی‌ها اقدام به اضافه کردن یک ویژگی با عنوان بروکر بر روی بستر خود نمودند. در این زمینه می‌توان به استفاده از مارجین ها توسط صرافی‌های مختلف اشاره کرد. این کارگزاری که بر روی صرافی‌ها پیاده سازی شده‌اند را با نام کارگزاران صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده شناخته می‌شوند.
در این بسترها برخلاف شیوه کارکرد صرافی‌ها، به این صورت است که کاربران و یا معاملا گران ارز دیجیتال دارایی و یا رمز ارزهای مورد معامله خود را در اختیار ندارند. بروکر و یا کارگزار مبلغی از حساب کاربر را به عنوان وثیقه برای مدت زمان مشخصی قفل می‌کند و به ازای آن پس از گذشت زمان تعیین شده سود و پاداش می‌دهد. از این رو بروکرها می‌توانند به واسطه وثیقه خود بر روی هر بازار مالی در سرتاسر جهان دسترسی داشته باشند.
کاگزاری‌ها می‌توانند برای افراد مبتید و کسانی که قصد خرید مقدار کمی از ارز دیجیتال را دارند می‌تواند گزینه بهتری نسبت به انجام معاملات بر روی صرافی ارز دیجیتال باشد.

تفاوت صرافی و کارگزاری چیست؟

همان طور که تا به اینجا در مورد مفهوم صرافی و بروکرها توضیح دادیم، تفاوت بین آن‌ها به این صورت است که در کارگزاری به شما این اجازه داده می‌شود که بر اساس وثیقه‌ای ( که می‌تواند توکن، رمز ارز و ... باشد) که بر روی این بستر برای زمان تعیین شده از قبل گذاشته‌اید، به هر دارایی دسترسی پیدا کنید. اما این مسئله برای صرافی وجود ندارد، در صرافی‌ها به شما این امکان داده می‌شود تا تنهای به یک دارایی امکان دسترسی داشته باشید و آن زمانی است که قصد داشته باشید تا دارایی خود را با یک ارز دیجیتال دیگر (مانند رمز ارزها یا استیبل کوین ها) مبادله نمایید. انجام مبادله بر روی صرافی بر اساس تحلیل نمودار قیمتی آن‌ها مانند قیمت بیت کوین صورت می‌گیرد تا فرد بتواند به سوددهی دست پیدا کند.
در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص فرایند انجام معاملات بر روی بسترهای صرافی ارز دیجیتال و بروکرها پرداخته شده است:

انجام مبادلات بر روی صرافی (Exchange)

به عنوان شما قصد دارید تا ارز خود را که ریپل است به ارز استلار تبدیل کنید، چرا که متوجه شدید استلار در آینده‌ای نزدیک قرار است افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. حال برای انجام اینکار بر روی صرافی، در ابتدا بایستی ارز ریپل خود را به یک ارز دیگر همچون اتریوم، بیت کوین و یا تتر تبدیل نمایید. چرا باید اینکار انجام شود؟ اینکار به این دلیل صورت می‌گیرد چرا که، جفت معاملاتی ریپل و استلار (XRP / XLM) وجود ندارد.
برای انجام این مبادله بایستی هزینه کارمزد تراکنش پرداخت نمایید و سپس برای انجام آن منتظر بمانید، چرا که انجام این معامله بر روی یک صرافی متمرکز صورت گرفته است. میزان کارمزد پرداختی برای انجام تراکنش‌ها در صرافی‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. حال ارز جدیدی را که خریداری نموده‌اید بایستی به ارز استلار تبدیل نمایید و دوباره برای انجام این مبادله میزان کارمزد تعیین شده را پرداخت نمایید.
در اینجا اگر کاربر تمایل داشته باشد که ارز دیجیتال خود را به سهام دیگری به عنوان سهام اپل تبدیل کند، بایستی اقدامات بیشتری را انجام بدهد. در ابتدا باید ارز دیجیتال استلار به ارز فیات تبدیل شود و سپس با باز کردن یک حساب در بورس، سهام مورد نظر خود را از آنجا خریداری نمایید. در واقع تا زمانی که سهام‌های مورد نظر شما به عنوان یک رمز ارز بر روی صرافی‌های ارز دیجیتال قرار نگرفته باشند شما بایستی این فرایند را انجام دهید و خرید آن‌ها را به واسطه ارز فیات نیز انجام بدهید.

انجام مبادلات بر روی بروکر یا کارگزاری

حال با همان مثال برای انجام معاملات بر روی کارگزاری‌ها ادامه می‌دهیم. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال ریپل خود را به رمز ارز استلار تبدیل نمایید، بایستی در ابتدا ریپل‌ها را به عنوان وثیقه بر روی این بستر قفل کنید. از این رو با انجام این کار شما می‌تواند با افزایش دارایی‌های خود در طول مدت زمان مشخص مواجه گردید. در واقع با استفاده از ریپلی که به عنوان وثیقه بر روی بروکر قرار داده اید می توانید وام دریافت کنید و با استفاده از اهرمی که دریافت می‌کنید نیز یک خرید بر روی XLM / USD باز می‌کنید.
از این رو در صورتی که ریپل افزایش قیمت داشته باشد، شما هم می‌توانید به واسطه ریپلی که به عنوان وثیقه قرار داده‌اید به سود بیشتری دست پیدا کنید و هم سود قابل توجهی نیز بر روی XLM / USD دریافت نمایید. پس از انجام این کار و با سودی که بر روی این دو فرایند به دست آورده‌اید می‌توانید پوزیشن خود را بر روی XLM / USD ببندید و تنها به سود خود سهام مورد نظرتان به عنوان مثال سهام اپل را خریداری کنید.
در واقع با کمک وثیقه گذاشتن بر روی کارگزاری می‌توانید به هر نوع بازار مالی دسترسی داشته باشید، که از نظر بسیاری از کاربران بسیار عملکرد بهتری دارد و می‌تواند سطح همکاری را در بین آن‌ها نیز افزایش بدهد.

 

همچنین بخوانید:

چطور از سرمایه گذاری در بیت کوین سود کسب کنیم؟

چگونه بر روی صرافی و بروکر حساب باز کنیم؟

برای باز کردن حساب بر روی صرافی ارز دیجیتال و کارگزاری بایستی به صورت زیر عمل کنید:

افتتاح حساب بر روی صرافی

برای اینکه بتوانید بر روی یک صرافی حساب باز کنید در ابتدا بایستی صرافی مورد نظر خود را انتخاب نمایید، به این دلیل که صرافی‌های بسیاری هستند که در این زمینه مشغول به فعالیت می‌باشند. سپس به صفحه اصلی صرافی وارد شوید و بر روی قسمت عضویت آن کلیک نمایید. عضویت بر روی صرافی به سادگی قابل انجام است و تنها بایستی یک ایمیل معتبر ارائه بدهید و سپس با تایید آدرس ایمیل خود و ایجاد یک گذرواژه باید مرحله بعدی را طی نمایید.
حال حساب کاربری شما افتتاح شده است اما برای اینمه بتوانید با استفاده از آن تراکنش‌های برداشت و تبدیل ارز را انجام دهید نیاز به احراز هویت دارید.
معمولا مراحل انجام احراز هویت در صرافی‌های مختلف یکسان است و بایستی برای انجام این کار از کار شناسایی خود و یا تصویر خود همراه با کارت شناسایی برای آن‌ها ارسال نمایید. معمولا انجام تایید احراز هویت چند ساعت بیشتر زمان نمی‌برد و پس از آن شما می‌توانید تراکنش‌های خود را انجام بدهید.
برخی از صرافی‌ها نیز هستند که هنوز نیاز به احراز هویت ندارند، به عنوان مثال می‌توان به صرافی بایننس اشاره کرد که البته اخیرا اخباری در خصوص نیاز به احراز هویت در این صرافی نیز منتشر شده است. پس از اتمام این مراحل شما می‌توانید به راحتی ارز دیجیتال مورد نظر خود را با توجه به میزان ارزش آن‌ها به عنوان مثال با توجه به قیمت بیت کوین خریداری نمایید و یا در زمان مناسب بفروشید. همچنین می توانید ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنید و به واسطه این کار به سود مناسبی دست پیدا کنرد.

افتتاح حساب بر روی کارگزاری

ایجاد حساب کاربری بر روی بروکرها کار دشواری نیست و همانند یک صرافی ساده بایستی این کار را انجام بدهید. در بروکرها نیز برای اینکه بتوانید معاملات خود را انجام بدهید بایستی حساب کاربری خود را تایید کنید که این کار مستلزم رعایت قوانین و شرایط بروکر مورد نظر شما می‌باشد. معمولا با وجود یک یا دو نسخه از مدرک اسکن شده که معمولا کارت شناسایی و یا مدرکی برای اثبات آدرس شما است انجام می‌پذیرد.
این شرایط می‌تواند در کارگزاری‌های مختلف متفاوت باشد و برخی از آن‌ها از شما مدارک بیشتری را برای احراز هویت درخواست کنند. معمولا فرایند احراز هویت در کارگزاری‌ها بسیار سریع‌تر از صرافی‌ها انجام می‌پذیرد و برخلاف آن‌ها که نیاز به حداقل چند ساعت برای تایید مدارک دارد در اینجا تنها با گذشت 30 دقیقه از ارسال مدارک می‌توانید احراز هویت خود را تایید نهایی کنید. حال با تایید حساب می‌توانید برای انجام معاملات خود و سپرده گذاری و یا خرید و فروش بر روی بروکر مورد نظر اقدام نمایید.
البته باید توجه داشته باشید که برخی از بروکرها نیز همانند صرافی‌ها نیاز به احراز هویت برای انجام معاملات بر روی آن را ندارند.

مزیت صرافی ارز دیجیتال نسبت به بروکر

در صرافی زمانی که شما یک فرصت مناسب (یک فرصت ایده آل برای قیمت بیت کوین) به دست آورید می‌توانید در همان لحظه به خرید و یا فروش و یا مبادله ارز دیجیتال خود بپردازید. اما این مسئله برای کارگزاری‌های به این صورت نیست. در بروکرها شما زمانی می‌توانید معاملات انجام بدهید که در معرض دارایی‌های با نقدینگی بالا قرار داتشته باشید. علاوه بر این از دیگر مزیت صرافی نسبت به بروکر این است که در کارگزاری‌ها، هر نوع وثیقه‌ای را قبول ندارند و باید وثیقه‌ای را برای قفل شدن در نظر بگیرید که از نقدینگی بالایی برخوردار باشد.
یکی از بهترین کارها برای انجام معاملات و مبادلات خود و رسیدن به سود بالا این است که از هر دو بستر یعنی صرافی و بروکر به صورت همزمان استفاده نمایید.

چگونه می‌توانیم کارگزاری یا صرافی مناسب انتخاب کنیم؟

صرافی ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید بهترین بروکر را برای انجام معاملات و سرمایه گذاری‌های خود انتخاب نمایید می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:
•    در ابتدا برای اینکه بتوانید یک کارگزاری خوب را انتخاب نمایید بایستی نهایت دقت را داشته باشید که این کارگزاری از اعتبار بالایی برخوردار باشد.
•    علاوه بر این باید دارای امنیت بسیار بالایی برای جلوگیری از هک شدن و ورود حمله به آن داشته باشد در نتیجه به سیستم‌های امنیتی پیشرفته آن نیز توجه لازم را داشته باشید.
•    نکته مهم دیگر در انتخاب یک کارگزاری این است که توجه داشته باشید که بتوانید از طریق موبایل و یا سیستم کامپیوتری به راحتی به کارگزاری مورد نظر خود متصل شوید.
اما برای اینکه بتوانید یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن و خوب را برای انجام مبادلات و معاملات ارز دیجیتال خود انتخاب کنید بایستی به موارد زیر توجه نمایید:
•    در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که صرافی مورد نظر شما نرخ‌های واقعی ارزهای دیجیتال به عنوان مثال قیمت بیت کوین را در لحظه نشان می‌دهد یا خیر.
•    علاوه بر این بایستی از اعتبار صرافی مطمئن شوید به این صورت که نشانه فیزیکی دفتر بر روی سایت مشخص گردیده باشد و دارای یک تلفن ثابت نیز باشد.
•    همچنین صرافی که انتخاب می‌کنید بایستی از نظر تایید احراز هویت سریع عمل کند و شرایط پییچده و دشواری را برای کاربران در نظر نگیرد.
•    صرافی نباید هیچ گونه محدودیتی را بر روی انجام تراکنش‌های کاربران و خرید و فروش‌های آن‌ها داشته باشد.
•    پشتیبانی صرافی در سریع‌ترین زمان ممکن به کاربران خود پاسخ بدهد و بتواند مشکلات پیش آمده برای آن‌ها را به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند.
•    تعداد ارزهایی که در یک صرافی ارز دیجیتال ارائه می‌گردد تنوع بالایی داشته باشد و تنها به ارزهای معروف و با ارزش بالا در بازار ارزهای دیجیتال اکتفا نکند.

سوالات متداول

1_ سپرده گذاری و برداشت سرمایه بر روی صرافی ارز دیجیتال چگونه انجام می‌گیرد؟
برای اینکه بتوانید سپرده گذاری و یا برداشت را بر روی صرافی ارز دیجیتال انجام بدهید در ابتدا بایستی ارز فیات را به حساب صرافی وارد نمایید و آن را تبدیل به ارز دیجیتال دیگری نمایید. مشکلی که در صرافی‌ها وجود دارد این است که اجازه نگهداری از ارز فیات مانند دلار و یورو را نمی‌دهد و بایستی حتما به جای آن از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. در صورتی که شما بخواهید تراکنش‌های متعددی را بر روی حساب خود انجام بدهید مستلزم پرداخت کارمزد فراوان می‌شوید و کمیسیون بالایی را نیز برای انجام اینکار بایستی پرداخت نمایید.
علاوه بر این برداشت فیات از حساب نیز کمی دشوار است، زیرا برخی از بانک‌های به دلیل اینکه مبدا واریز پول مشخص نیست از انجام این گونه تراکنش‌ها خودداری می‌کنند.
2_ سپرده گذاری و برداشت بر روی بروکرها چگونه صورت می‌گیرد؟
اما در بروکرها به این صورت است که، شارژ حساب بایستی به صورت دلار و یا یورو انجام گیرد و شما نمی‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال اقدام به واریز و یا برداشت از حساب بروکر خود نمایید. این مسئله دقیقا برخلاف صرافی‌ها می‌باشد. البته ممکن است گاهی اوقات کارگزاری هایی را پیدا کنید که این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا بتوانند با کمک ارز دیجیتال فرایند برداشت و یا واریز از حساب را انجام بدهند.
برای اینکه بتوانید بر روی این بستر سپرده گذاری انجام بدهید روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می توان به استفاده از کارت‌های اعتباری، استفاده از کیف پول های الکترونیکی و .... اشاره کرد. این قابلیت بروکرها باعث شده است تا فرایند انجام این گونه از تراکنش‌ها به راحتی صورت گیرند و هیچ کارمزدی از کاربر به ازای انجام این تراکنش‌ها دریافت نمی‌شود.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید به سود خوبی از خرید و فروش ارزهای دیجیتال دست پیدا کنید باید بتوانید گزینه مناسبی برای انتخاب بستر انجام این تراکنش‌ها پیدا کنید. برای انجام این کار بایستی تمامی جوانب و همچنین نکات مثبت و یا منفی موجود بر روی هر کدام از آن‌ها را در نظر بگیرید و بر اساس آن‌ها و نیازهای خود به انتخاب روش مناسب بپردازید.
صرافی‌ها معمولا به عنوان یک واسطه گر و یا شخص ثالث برای انجام تراکنش‌های شما به واسطه ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند که به ازای هر فرایند تراکنشی که انجام می‌دهید کارمزد مشخصی را از دارایی‌های شما ردیافت می‌کنند. اما بستر بروکر در واقع واسطه‌ای است برای اینکه دو نفر را به عنوان خریدار و فروشنده به یکدیگر معرفی نماید و ارتباطی را بین آن‌ها ایجاد کند. در واقع شما در کارگزاری‌ها می دانید که چه کسی به عنوان واسطه شما قرار داد اما در صرافی نیازی به این موضوع نیست.

منبع: ledger

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی