آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


استخراج بیت کوین یکی از مبحث‌های بسیار جذاب برای کاربران و ماینرها می‌باشد که در ایران و به دلیل محدودیت‌های موجود باعث شده است تا سوالات بسیاری در این خصوص ذهن افراد ر به خود درگیر کند. اما مسئله اصلی که قبل از انجام استخراج بیت کوین باید به آن توجه داشته باشید این است که، این کار چه میزان می‌تواند برای شما سودآوری داشته باشد؟
ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد استخراج بیت کوین صحبت نماییم و به عوامل مهم در زمان ماینینگ کردن بیت کوین در ایران نیز خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مقاله همراه باشید:

استخراج بیت کوین چیست؟

به طور قطع اگر به میزان کمی هم در بازار های ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، اصطلاح استخراج بیت کوین و یا ماینینگ کردن بسیار به گوش شما خورده است و یا حتی اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده‌اید. در بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه می‌توانید با خرید و فروش ارزهای مختلف به عنوان مثال خرید بیت کوین به سوددهی برسید، روش دیگری که برای سوددهی وجود دارد، ماینینگ کردن و یا همان استخراج ارزهای دیجیتال است.

نحوه استخراج بیت کوین


برای اینکه بتوانید به استخراج بیت کوین بپردازید در ابتدا بایستی تجهیزات مورد نیاز آن را که تجهیزات سخت افزاری است تهیه نماییدتا بتوانید به ازای تراکنش‌های صورت گرفته بر روی ارز دیجیتال بیت کوین میزان پاداش قابل ملاحظه‌ای را از آن دریافت نمایید.
در واقع این استخراج به معنای استفاده از دستگاه‌های سخت افزاری با توان محاسباتی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند محاسبات بسیار پیچیده ریاضی را حل کند و پس از آن پاداش حل مسائل را با پرداخت بیت کوین اهدا می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که به وسیله دستگاه‌های قوی برای حل محاسبات پیچیده اقدام به پردازش تراکنش‌های شبکه بیت کوین می‌کند که این شبکه در ازای انجام این کار به شما پاداش بیت کوین می‌دهد.
باید در نظر داشته باشید که هزینه انجام این فرایند بسیار بالا است و در صورتی که قصد انجام آن را دارید بایستی سرمایه زیادی نیز در اختیار داشته باشید تا انجام فرایند استخراج بیت کوین برای شما به صرفه واقع شود. در واقع مسائل و محاسباتی که برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود به اندازه‌ای سخت و پیچیده هستند که به وسیله انسان و یا به صورت دستی قابل حل نمی‌باشند و برای انجام آن‌ها بایستی حتما از دستگاه‌هایی با توان محاسباتی بسیار بالا استفاده کنید و باید بدانید که این کار نیز حتی توسط کامپیوترهای بسیار قدرتمند هم در مدت زمان طولانی انجام می‌پذیرد.

استخراج بیت کوین چه مزیت‌هایی دارد؟

به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی که در ماینینگ کردن بیت کوین می‌توان به دست آورد، به همین دلیل استقبال بسیاری از انجام این عملیات شده است و سرمایه گذاران بسیاری هستند که در این بازار مشغول به فعالیت می‌باشند. از جمله مزیت‌های استخراج بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سودآوری بالا

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل استفاده از این عملیات و همچنین محبوبیت بیش از حد آن در بین افراد و به خصوص سرمایه گذاران بزرگ، میزان سوددهی بالای آن می‌باشد. در واقع شما می‌توانید با حل محاسبات پیچیده به مقدار قابل توجهی از بیت کوین به عنوان پاداش حل مسئله دست پیدا کنید.

افزایش امنیت شبکه

یکی دیگر از دلایل مهم که باعث ایجاد محبوبیت فراوان ماینینگ بیت کوین در بین کاربران آن شده است، افزایش سطح امنیت شبکه به واسطه استخراج بیت کوین می‌باشد. در واقع این مسئله را می‌توان این چنین توضیح داد که، از آن جایی که ماینیگ بیت کوین باعث می‌شود تا سختی شبکه بیت کوین افزایش پیدا کند در نتیجه می‌توان گفت که این مسئله باعث افزایش امنیت شبکه نیز خواهد شد. به صورت کلی می‌توان بیان کرد که، با افزایش سختی استخراج بیت کوین، امنیت شبکه بیت کوین نیز بسیار بالا می‌رود.

دریافت بیت کوین با قیمت کمتر

از مزیت دیگر استخراج ارز دیجیتال بیت کوین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که، بیت کوین‌ها را می‌توانید با قیمت پایین‌تری دریافت کنید. در واقع با کمک استخراج (که البته باید در نظر داشته باشید که این کار خود به اندازه کافی از هزینه بالایی برای راه اندازی و استخراج برخوردار است) می‌توانید قیمت بیت کوین را برای دریافت آن کاهش بدهید. زمانی که از طریق ماینینگ به بیت کوین دست پیدا می‌کنید می‌توانید این رمز ارز را با قیمت پایین‌تری نسبت به زمانی که ان را از طریق صرافی‌ها خریداری می‌کنید به دست آورید.

دلیل محبوبیت ماینینگ بیت کوین

از آنجایی که محبوبیت رمز ارز بیت کوین در بین کاربران بسیار بالا است و باعث شده تا به عنوان اولین و بالاترین ارز دیجیتال در این حوزه قرار بگیرد، خیلی از افراد تمایل به استخراج آن پیدا کرده‌اند. در واقع سرمایه گذاران تلاش دارند تا با کمک استخراج بیت کوین که به عنوان یک ارز بسیار محبوب شناخته می‌شود به سودآوری بسیار بالاتری دست پیدا کنند.
علاوه بر محبوبیتی که این رمز ارز به دست آورده است و به عنوان پرسودترین ارز دیجیتال در حوزه کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، می‌توان با انجام فرایند استخراج این ارز به سود قابل توجهی دست پیدا کرد. افراد با هدف رسیدن به سود بیشتر و دریافت بیت کوین با قیمت پایین‌تر به سمت این روش سوق پیدا کرده‌اند.
با وجود مسائل و چالش‌های بسیاری که بر سر راه استخراج ماینینگ به وسیله تجهیزات و دستگاه‌های بسیار پرقدرت وجود دارد، مانند هزینه بسیار بالا برای تهیه و راه اندازی آن و صرف هزینه بیشتر در زمان انجام این فرایند و همچنین مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، یعنی نصف شدن پاداش شبکه ، باز هم افراد بسیاری هستند که به سمت این کار کشیده می‌شوند و با کمک آن می‌توانند به سودآوری بسیار بالایی دست پیدا کنند.

تاریخچه استخراج بیت کوین

در آغاز فرایند ماینینگ، ماینرها این امکان را داشتند تا بتوانند در هر ده دقیقه در حدود 50 واحد ارز دیجیتال بیت کوین را استخراج نمایند و حتی نیاز به وجود یک دستگاه و یا کامپیوتر بسیار قدرتمند برای حل محاسبات پیچیده وجود نداشت. این مسئله به این صورت است که، اگر یک ماینر در سال 2010 می‌توانست یک بلاک جدید را به تنهایی به شبکه آن اضافه کند، بیت کوین‌هایی که به واسطه پاداش این کار به دست می‌آورد در سال 2021 در حدود 2 میلیون دلار ارزش داشت.
اما امروزه مانند گذشته شرایط انجام ماینینگ به آن راحتی نمی‌باشد و برای انجام این کار به ریگ‌های بسیار بزرگ و استخرهای چندهزار نفره احتیاج است تا با صرف انرژی بسیار بالایی بتوان در حدود 6.25 بیت کوین استخراج کرد.

همچنین بخوانید:

معرفی افراد تاثیرگذار در بازار کریپتو

ماینینگ بیت کوین در ایران

حال سوال بسیار مهمی که در این جا به وجود می‌آید این است که آیا استخراج بیت کوین در کشور ایران می‌تواند به صرفه و سودآور باشد؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا یک مثال بیان می‌کنیم، به عنوان مثال شما می‌توانید امروزه در ابران با کمک یک دستگاه ماینر معمولی مانند M20S فرایند استخراج بیت کوین را انجام بدهید و با استفاده از آن در طول روز در حدود 17 دلار درآمد به دست آورید. البته برای اینکه بتوانید سود خالص به دست آمده از آن را محاسبه کنید بایستی هزینه برق مصرفی برای دستگاه را از آن کم کنید.
اگر این فرایند را با کمک همین دستگاه بخواهیم در آمریکا محاسبه کنیم در حدود 8 دلار سود خالص با کسر مصرف برق برای ماینر باقی خواهد ماند. در واقع این مقدار برای یک فرد در آمریکا اصلا به صرفه نیست ولی در کشور ایران که هزینه برق نسبت به آن جا مبلغ کمتری است می‌تواند مناسب به نظر برسد. در واقع می‌توان گفت که استخراج بیت کوین در ایران می‌تواند به صرفه باشد و یا کمک آن به سود مناسبی از استخراج دست پیدا کنید. از این رو افراد بسیاری هستند که در کشور مشغول به انجام این فعالیت می‌باشند.
البته باید در نظر داشته باشید که دستگاه‌های مختلف می‌توانند سودآوری متفاوتی را برای شما داشته باشند، به عنوان مثال دستگاهی که معرفی شد با قدرت هش ریت 68 و مصرف برق 3360 وات می باشد که می‌تواند مبلغ ذکر شده را به عنوان درآمد برای شما به دست آورد.
هر چه میزان هش ریت یک دستگاه بالاتر باشد، شما می‌توانید به میزان بیشتری از ارز دیجیتال بیت کوین دست پیدا کنید. در واقع هر چه دستگاه شما قدرتمندتر باشد به این معنی که دارای هش ریت قوی‌تر و مصرف برق کمتری باشد می‌تواند سوددهی بیشتری برای برای شما کسب کند.
عواملی که برای استخراج بیت کوین در ایران باید در نظر گرفت
عوامل و فاکتورهایی هستند که در زمان استخراج بیت کوین در ایران بایستی آن‌ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید به سودآوری مناسبی از انجام ماینینگ دست پیدا کنید. در ادامه به توضیح این عوامل پرداخته شده است:

هزینه دستگاه ماینینگ را در نظر داشته باشید

در ابتدا باید بدانید که می‌خواهید چه مقدار برای خرید دستگاه ماینینگ بیت کوین خود هزینه کنید. در واقع دانستن این موضوع به خود شما بستگی دارد که بدانید چه میزان سرمایه در اختیار دارید و می‌خواهید با چه مبلغی وارد حوزه ماینینگ شوید. سخت افزارها و دستگاه‌های تولید شده برای انجام این کار در قیمت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان حدود قیمت آن‌ها را از 3 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان در نظر گرفت.
تفاوت قیمتی دستگاه‌های مختلف به دلیل میزان هش قدرت متفاوت آن‌ها می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت که هر چه دستگاه مورد نظر شما گران‌تر باشد به طور قطع میزان قدرت بیشتری را بر روی شبکه خواهید داشت. البته باید در نظر داشته باشید که در ایران به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد ممکن است نتوانید دستگاه‌ها را در انواع مختلف آن پیدا کنید، از این رو برای خرید سخت افزار مورد نظر یا بایستی از بین دستگاه‌های موجود در این جا یک سخت افزار مناسب را برای خودتان انتخاب کنید و یا اینکه خودتان دستگاه مورد نظرتان را از خارج از کشور تهیه نمایید.

به قیمت ارزهای دیجیتال توجه داشته باشید

میزان سودآوری شما با کمک استخراج بیت کوین به میزان قیمت ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی نیز بستگی دارد، به این صورت که اگر شما بتوانید به صورت ماهانه در حدود 0.1 اتر استخراج نمایید این مقدار در سال گذشته می‌توانست برابر با 100 دلار باشد ولی امروزه به مبلغی کمتر از 10 دلار رسیده است.
البته اگر در ایران این کار را انجام می‌دهید علاوه بر اینکه بایستی به قیمت ارز دیجیتال در بازار ارزها توجه کنید، باید به قیمت دلار نیز توجه داشته باشید. معمولا به دلیل نوساناتی که بر روی قیمت دلار در ایران وجود دارد شما می‌توانید با استخراج کوین و تبدیل آن به دلار باز هم به سود مناسبی دست پیدا کنید.
نکته قابل توجه این است که، در صورتی که در زمان نزول بازار قرار دارید می‌توانید توکن‌های استخراج شده خود را ذخیره کنید تا در زمان صعودی شدن بازار آن‌ها را با مبلغ بهتر و بالاتری تبدیل نمایید.

سختی شبکه متغیر است

سختی یک شبکه می‌تواند با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند میزان درخواست برای استخراج کردن و یا تعداد ماینرهای یک شبکه متفاوت باشد. به طور قطع می‌توان گفت که در دوران صعودی بودن بازار ارزها میزان درخواست برای ماین کردن بسیار افزایش پیدا می‌کند و از این رو سختی شبکه نیز بالاتر می‌رود.
زمانی که شبکه از سختی پایین‌تری برخوردار است شما راحت‌تر می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین را استخراج کنید اما باید بدانید که بیت کوین‌های شما با ارزش کمتری هستند و بایستی تا زمان صعودی شدن این بازار صبور باشید.

به میزان برق مصرفی برای دستگاه ماین توجه کنید

معمولا میزان هزینه برق مصرفی در کشورهای مختلف متفات است، از این رو نمی‌توان یک هزینه ثابتی را برای تمامی دستگاه‌ها در همه اماکن در نظر گرفت. قیمت برق مصرفی و هزینه‌ای که برای برق دستگاه خود پرداخت می‌کنید می‌تواند به صورت مستقیم بر روی سودآوری شما تاثیرگذار باشد.
البته باید بدانید که هزینه برق مصرفی در کشور ایران معمولا از هزینه برق در سایر کشورها پایین‌تر است و به همین دلیل بسیاری از ماینرهای ایرانی با توجه به میزان برق مصرفی خود و افت بازار همچنان در سوددهی بسیار مناسبی قرار دارند.

چگونه بفهمیم استخراج بیت کوین سودآور است؟

قطعا خرید بیت کوین و یا تبدیل آن به سایر ارزها برای رسیدن به سوددهی بالا راهی بسیار ساده‌تر از استخراج این ارز دیجیتال می‌باشد. برای ماینینگ بیت کوین در ابتدا بایستی دستگاه مورد نظر برای انجام این کار را تهیه کنید که این خود نیز از هزینه بالایی برخوردار است و سپس در زمان ماین کردن بیت کوین باید میزان هزینه برق مصرفی دستگاه خود را نیز در نظر بگیرید. از این رو می‌توان گفت که استخراج ارز دیجیتال یک روش پر هزینه و با سوددهی بالایی است.

عوامل موثر بر استخراج بیت کوین


فاکتور اصلی و مهم و برای میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به قیمت آن بستگی دارد. زمانی که شما هزینه مرتبط با استخراج خود را با استفاده از ارز فیات مانند ریال پرداخت می‌کنید باید ببینید که قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در مقابل ریال چقدر افزایش قیمت داشته است. در واقع هر چه این تفاوت قیمت بیشتر باشد شما می‌توانید به سود بیشتری نیز دست پیدا کنید.
علاوه بر این زمانی که قیمت دلار نیز افزایش پیدا می‌کند استخراج کننده‌های ایرانی می‌توانند به سود بیشتری دست پیدا کنند چرا که، قیمت بیت کوین در ایران بر اساس قیمت دلار محاسبه می‌شود و سپس به ریال تبدیل می‌گردد.

سوالات متداول

1_ ایران چند درصد از کل هش ریت ارز دیجیتال بیت کوین را در اختیار دارد؟
بر اساس گزارش وبسایت تحلیل Cbeci در تاریخ سپتامبر سال 2019 که برابر شهریور سال 1398 می‌باشد، در حدود 1.74 درصد از کل هش ریت شبکه بیت کوین در اختیار کشور ایران قرار دارد و این مقدار با گذشت زمان افزایش پیدا کرده است تا جایی که در آپریل سال 2021 که برابر با فروردین سال 1400 می‌شود این مقدار به حدود 4.64 درصد رسید.
در واقع می‌توان گفت که میزان هش ریت بیت کوین که در اختیار ایران قرار دارد در طی دوسال در حدود 2.5 برابر شده است. این تغییر میزان و روند افزایشی آن نشان دهنده این مسئله است که افراد بسیاری به سمت استخراج  و ماین کردن بیت کوین کشیده شده اند و همچنین نشان دهنده میزان سودآوری مناسب برای این افراد می‌باشد.
2_ از دیگر عوامل موثر بر میزان سودآوری ماین بیت کوین چیست؟
از فاکتورهای دیگری که می‌تواند بر روی میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال بیت کوین تاثیرگذار باشد می‌توان به قوانین و سیاست های موجود در یک کشور که در خصوص ماینینگ کردن اتخاذ شده است اشاره کرد. در واقع این مسئله تاثیر مستقیمی بر روی میزان سودآوری شما از طریق استخراج بیت کوین ندارد اما می‌تواند سرمایه گذاری و دارایی‌های ذخیره شده شما بر روی این عملیات را مورد تهدید قرار بدهد.
3_ آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟
از آنجایی که ارزهای دیجیتال و استخراج آن‌ها به عنوان یک فرایند نوظهور می‌باشد، از این رو بسیاری از دولت‌ها هنوز در خصوص استفاده از آن‌ها و کسب درآمد از این روش‌ها تصمیم خاصی نگرفته است . در ایران نیز تا زمانی که انجام این کار باعث ایجاد جرم مانند کلاهبرداری، پولشویی و یا سایر جرم‌ها گردد نقض قانون محسوب نمی‌شود.
البته باید در نظر داشته باشید که اگر قصد استخراج بیت کوین در ایران را دارید بایستی برای قانونی بودن کار خود در ابتدا از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را دریافت نمایید، زیرا در غیر این صورت کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.
علاوه بر این مسئله به دلیل اینکه این دستگاه‌ها مصرف برق بسیار بالایی دارند به همین دلیل بایستی برای انجام آن از وزارت نیرو، برق مخصوص ماینینگ و با تعرفه صادراتی دریافت کنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی