آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

آقای ارز دیجیتال

تریدر و محقق ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰


استخر ماینینگ یکی از رویکردهای استخراج است که در آن چندین کلاینت با توان‌های پردازشی مختلف شروع به تولید بلاک می‌کنند. حال در این شرایط جایزه استخراج بلاک میان تمام ماینرها تقسیم می‌شود.
استخر استخراج به گونه‌ای ماینرها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند که تمام آن‌ها منابع و توان هشینگ خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به همین نسبت پاداش دریافت می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق نحوه عملکرد استخرهای ماینینگ می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

استخر استخراج چیست؟

استخر استخراج که با نام استخر ماینینگ معرفی و شناخته می‌شود نوعی محل مجازی است که در آن تعدادی ماینر با قدرت پردازشی مختلف با یکدیگر همکاری و مشارکت می‌کنند تا به این ترتیب شانی خود جهت سودآوری در ماینینگ را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. همانطور که می‌دانید در شبکه بیت کوین بر سر حل مسائل پیچیده ریاضی رقابت بسیار زیادی وجود دارد. درنتیجه این امر با استفاده از استخر ماینینگ، ماینرها می‌توانند قدرت پردازشی خود را متمرکز کنند. برای آنکه مفهوم استخر استخراج را بهتر درک کنید خوب است که مفهوم ماینینگ یا همان استخراج را بشناسید. در این فرآیند ماینرها تراکنش‌های خود را در بسته‌هایی به نام بلاک قرار می‌دهند. حال برای اتصال یک بلاک به بلاکچین ماینرها شروع به حدس‌زدن اعداد و حل معادلات ریاضی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که این امر تنها با استفاده از قدرت پردازش سخت‌افزاری و مصرف برق انجام می‌گیرد.

استخر ماینینگ

بطورکلی می‌توان گفت ماینینگ با هدف جلوگیری از حملات مختلف به شبکه و امن نگه‌داشتن آن انجام می‌گیرد. حال برای اینکه ماینرها برای انجام این امر انگیزه داشته باشند به ماینرهایی که زودتر از دیگر ماینرها پاسخ یک معادله را پیدا کنند پاداش تعلق خواهد گرفت. برای مثال پاداش فعلی بیت کوین ۱۲.۵ واحد بیت کوین است که در هر ده دقیقه تولید و به ماینرها تعلق می‌گیرد.
لازم به ذکر است که در ماه‌های ابتدایی ظهور بیت کوین ماینرها تنها بصورت مستقیم در ماینینگ شرکت می‌کردند. به همین خاطر در این زمان هیچ استخر استخراجی وجود نداشت. اما با گذشت زمان و با ورود غول‌های ثروتمند به حوزه ماینینگ استخراج یک فرآیند رقابتی شد و دیگر ماینرهای کوچک نمی‌توانستند بصورت مستقیم ارزهای دیجیتال استخراج کنند. حال از طریق پیوستن یک ماینر به یک استخر استخراج می‌توان شانس سوددهی را تا حد بسیار زیادی افزایش داد. شایان ذکر است که در این فرآیند ماینرهای کوچک قدرت پردازش خود را در اختیار یک استخر استخراج قرار می‌دهند تا به این ترتیب استخر ماینینگ بتواند به نمایندگی از تمام ماینرها در فرآیند استخراج شرکت نماید. درنتیجه این امر پاداش به دست آمده به نسبت قدرت هر ماینر میان آن‌ها تقسیم می‌شود.
همانطور که گفتیم استخر ماینینگ یک اجماع مجازی است. به این معنا که شما در کشور ایران با استفاده از اینترنت می‌توانید به یک استخر استخراج در کشور روسیه متصل شوید و به این ترتیب قدرت پردازشی ماینر خود را با قدرت پردازشی ماینرهای سراسر جهان به اشتراک بگذارید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که با تشکیل یک استخر ماینینگ روند استخراج یک ارز دیجیتال سریع‌تر، راحت‌تر و به صرفه‌تر خواهد شد.

انواع پاداش‌دهی در استخرهای استخراج

پرداخت سود ماینینگ توسط استخرهای استخراج به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد که رایج‌ترین و آشناترین آن‌ها عبارتند از:
•    پرداخت به ازای سهم
•    پرداخت نسبی
•    پرداخت مبتنی بر امتیاز
•    پرداخت به ازای N سهم آخر

پرداخت به ازای سهم

در این روش پرداخت سود هر ماینر نسبت به توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهد سود دریافت خواهد کرد. لازم به ذکر است که در این روش موفقیت‌آمیزبودن یا نبودن فرآیند استخراج و میزان درآمد استخر استخراج هیچ اهمیتی در میزان سود دریافتی شما نخواهد داشت. چراکه در این روش استخر از موجودی خود سهم استخراج ماینرها را پرداخت خواهد کرد.
لازم به ذکر است که پرداخت به ازای سهم در نسخه جدیدتر را +PPS می‌نامند که عملکردی کاملا مشابه با PPS یا همان پرداخت به ازای سهم دارد. البته با این تفاوت که در +PPS یک استخر استخراج کارمزد تراکنش هر بلاک را تعیین می‌کند.

پرداخت نسبی

در پرداخت نسبی نیز همانند پرداخت به ازای سهم هر ماینر به نسبت قدرت پردازشی که در اختیار یک استخر قرار می‌دهد سود دریافت خواهد کرد. اما تفاوتی که میان این دو وجود دارد این است که این پاداش در پرداخت نسبی تنها در صورتی به ماینرها تعلق خواهد گرفت که یک بلاک ماین شود. لازم به ذکر است که در این روش پاداش‌دهی بلافاصله پس از استخراج یک بلاک پاداش هر کاربر به نسبت سهم وی از قدرت پردازشی کل استخر به حسابش واریز خواهد شد.
در پرداخت نسبی با افزایش تعداد ماینرهای یک استخر پاداش دریافتی کم‌تر خواهد شد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در این شرایط شانس پیداکردن بلاک و تخصیص پاداش نیز افزایش خواهد یافت.

پرداخت مبتنی بر امتیاز

بطورکلی می‌توان گفت که پرداخت مبتنی بر امتیاز یک روش جهت جلوگیری از تعویض مداوم استخر استخراج است. به این معنا که در این روش هرچه یک ماینر امتیاز بیش‌تری در یک استخر داشته باشد، پاداش بیش‌تری نیز به دست خواهد آورد.

پرداخت در ازای N سهم آخر

در این روش دریافت پاداش ماینرها ابتدا سهم‌هایی دریافت می‌کنند که در چارچوب از پیش تعیین‌شده هستند. همچنین در این روش برخلاف دیگر روش‌ها سهم‌های خارج از محدوده هیچ پاداشی دریافت نخواهند کرد. لازم به ذکر است که در این روش N
نشان‌دهنده آخرین سهم‌های دریافت‌شده تا زمان حل بلاک است.
به این نکته دقت داشته باشید که پرداخت به ازای N سهم آخر امروزه با نام پرداخت در ازای شانس نیز معرفی و شناخته می‌شود، چراکه در صورت اجرای صحیح آن ماینرها توانایی محاسبه دقیق پیوستن به استخر را به دست خواهند آورد.

اهمیت استخراج بیت کوین

بیت کوین یک شبکه مالی همتا به همتا و غیرمتمرکز است. منظور از همتا بودن در این شرایط این است که دو نفر می‌توانند بدون واسطه‌های مالی نظیر؛ بانک تراکنش پولی انجام دهند. لازم به ذکر است که منظور از غیرمتمرکز بودن در این شرایط این است که یک قدرت واحد جهت کنترل این رمزارز وجود ندارد.
در رابطه با ارز دیجیتال بیت کوین تا زمانی که توافق جمعی جهت استفاده از بیت کوین وجود دارد این ارز به بقای خود ادامه خواهد داد.
استخراج‌ ارز دیجیتال بیت کوین توسط ماینرها نوعی کمک به حفظ شبکه بیت کوین و بالابردن امنیت آن است. درنتیجه این امر هرچه تعداد افراد بیش‌تری وارد شبکه شوند، افراد بیش‌تری تراکنش‌ها را تأیید خواهند کرد و به این ترتیب امنیت بلاکچین افزایش می‌یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که سقف عرضه ارز دیجیتال بیت کوین ۲۱ میلیون است که هنوز بطورکامل استخراج نشده‌اند. با استفاده از ماینرها بیت کوین‌های بیش‌تری در اختیار شبکه قرار می‌گیرند. پیشنهاد ما به شما این است که پیش از خریدوفروش بیت کوین نسبت به تحلیل بیت کوین اقدام نمایید تا به این ترتیب ضرر بسیار متحمل نشوید.

همچنین بخوانید:

با پنج مورد از حمله های ۵۱ درصد در دنیای ارز دیجیتال آشنا شوید!

مزایای استفاده از استخر استخراج

همانطور که گفتیم با پیوستن به یک استخر استخراج شما می‌توانید از قدرت هش دیگر اعضای شبکه جهت رسیدن به پاداش استفاده نمایید. یا به عبارت دیگر قدرت هش دستگاه خود را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید و به این ترتیب شانس دریافت پاداش را افزایش دهید.
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای استفاده از استخر ماینینگ پیش‌بینی درآمد در یک بازه زمانی مشخص است. البته این درآمد در عین حال که تضمین شده است نسبت به زمانی که خود بیت کوین استخراج می‌کنید بسیار کم‌تر است. بطورکلی مزایای استفاغاز استخر ماینینگ عبارتند از:
•    افزایش پاداش استخراج
•    دریافت درآمدی پایدار و همیشگی
•    کاهش هزینه‌ها
•    و...

معایب استفاده از استخر ماینینگ

پیوستن به استخرهای ماینینگ علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال افراد با پیوستن به استخر رمزارز بخشی از استقلال خود در فرآیند استخراج را از دست می‌دهند. چراکه افراد در بسیاری از موارد محدود به شرایطی هستند که استخر برای استخراج‌کنندگان تعیین می‌کند.  همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که تجهیزات ارتباطی یک استخر به دلایل مشکلات فنی یا هر اتفاق دیگر دچار مشکل شوند، درآمد استخراج‌کنندگان بطورکامل قطع خواهد شد. بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب استفاده از استخر ماینینگ عبارتند از:
•    افزایش تمرکز
•    آزادی عمل کم ماینرها
•    وابستگی ماینرها به پروتکل‌های استخر
•    و...

مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک استخر استخراج

هنگام انتخاب یک استخر استخراج بیت کوین باید به نکات بسیاری توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1_روش پرداخت در یک استخر استخراج

روش پرداخت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل انتخاب یک استخر استخراج است. درنتیجه این امر پیش از هرچیزی در رابطه با روش پرداخت استخر ماینینگ موردنظر خود حتماً تحقیق نمایید.

2_شفافیت استخر استخراج

در حال حاضر برخی از استخرهای استخراج شفافیت بسیار کمی دارند و ماینرها را در جزئیات فعالیت خود قرار نمی‌دهند. لازم به ذکر است که عدم شفافیت کافی امکان هرگونه تخلف و دستکاری در آمار استخر را رقم می‌زند و به این ترتیب ضررهای جبران ناپذیری به استخراج‌کنندگان وارد می‌کند.

3_زیرساخت‌های خود را بررسی نمایید

در حال حاضر برخی از استخرها تنها به ماینرهای مشخص اجازه اتصال می‌دهند، به همین خاطر حتماً پیش از انتخاب استخر در رابطه با این موضوع به خوبی تحقیق نمایید و اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما کاملاً سازگار با تجهیزات موردقبول استخر هستند.

4_روش‌های پرداخت استخرهای استخراج را به خوبی بشناسید

همانطور که می‌دانید انتخاب روش پرداخت مناسب تأثیر بسیار فراوانی بر درآمد افراد دارد. به همین خاطر حتماً پیش از انتخاب یک استخر استخراج روش‌های پرداخت آن را بطورکامل بررسی نمایید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از استخرهای استخراج در یک بازه زمانی مشخص پاداش استخراج را به حساب ماینرها واریز می‌نمایند. یا اینکه برخی دارای سطح حداقلی جهت برداشت یا محدودیت در پرداخت هستند

5_کارمزد منطقی

کارمزد گویای همه‌چیز است. همانطور که می‌دانید هرچه کارمزد کم‌تر باشد برای شما پول بیش‌تری باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که کارمزد استخراج بصورت استاندارد حدود یک درصد است، درنتیجه این امر رقم‌های نزدیک به یک کاملاً منطقی هستند.

6_بازه زمانی فعال‌بودن استخر

دوره فعال‌بودن یک استخر ماینینگ نیز نقش مهمی در انتخاب یک استخر استخراج دارد. چراکه اگر سرور موردنظر شما آفلاین باشد کاربران دارایی خود را از دست خواهند داد.

نحوه عملکرد استخرهای ماینینگ

همانطور که گفتیم استخر ماینینگ تمام اقدامات شرکت‌کنندگان خود را هماهنگ می‌کند. در ادامه به نحوه عملکرد این استخر می‌پردازیم.

اپراتور استخر ماینینگ

اپراتور استخر ماینینگ به شکل کاملاً تصادفی بخش کوچکی از کار ثبت‌شده توسط هریک از اعضای استخر را تأیید می‌کند. لازم به ذکر است که ماینرها نمی‌دانند که کدام کار ثبت‌شده توسط آن‌ها مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد، به همین خاطر احتمال تقلب در آن‌ها به صفر می‌رسد. البته در برخی موارد تقلب رخ می‌دهد که این امر در بلندمدت مشخص خواهد شد. استخرها به ماینرها واحدهایی کاری می‌دهند که کل محدوده صفر تا ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۵ نانس را پوشش می‌دهند. حال زمانی که کار ماینر تمام می‌شود واحد کاری جدید با نانس اضافی متفاوت درخواست می‌کند. البته لازم به ذکر است که تمام ماینرها واحدهای کاری تمام جزئیات واحدهای کاری را دریافت می‌کنند.

ماینرها در استخر چگونه سود کسب می‌کنند؟

بطورکلی می‌توان گفت ماینرها برای کسب سود از استخرها با دو روش کیف پول و ارسال سود به ماینرها از طریق کیف پول مواجه هستند. لازم به ذکر است که روش دوم بطورمعمول در استخرهای Eligius.st و P2pool استفاده می‌شود. در این روش بررسی و رصد میزان سهم دریافتی ماینرها و تنظیم تراکنش جهت پرداخت مستقیم جایزه بلاک به ماینرها انجام می‌گیرد.
شایان ذکر است که مزیت روش دوم نسبت به روش اول این است که دیگر بیت کوینی در سرور استخر باقی نخواهد ماند و خطر دزدیده‌شدن آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

محبوب‌ترین و بهترین استخرهای ماینینگ

در حال حاضر تعداد استخرهای ماینینگ بسیار زیاد و بالا است. اما برخی از آن‌ها نسبت به بقیه محبوبیت بیش‌تری دارند که عبارتند از:

Ant Pool

این نوع استخر ماینینگ ۱۹/۳۹ درصد از کل قدرت هش ریت را در اختیار دارد. درنتیجه این امر رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد.


Binance Pool

این استخر ماینینگ در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ توسط صرافی بایننس معرفی شد و در حال حاضر حدود ۱۲/۲۰ درصد از کل قدرت هش ریت یک شبکه را به خود اختصاص می‌دهد.
Poolin

این استخر استخراج دارای تعدادی سرور در آمریکا است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که با وجود تمام تحریم‌های موجود برای کشور ایران بازهم کاربران ایرانی می‌توانند در این استخر عضو شوند و شروع به استخراج و کسب سود نمایند.


F2pool

شرکت مربوط به این استخر ماینینگ در سال ۲۰۱۳ در شهر پکن تأسیس شد. این استخر یکی از محبوب‌ترین و اولین انتخاب‌های هر فرد است و از لحاظ قدرت هش ریت در رده چهارم قرار می‌گیرد.


ViaBTS

استخر ماینینگ ViaBTS بصورت اختصاصی برای بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین طراحی و راه‌اندازی شده است.


Foundry USA

استخر ماینینگ Foundry USA توسط شرکت Digital Currency Group اداره می‌شود و این استخر نیز قدرت هش ریت بسیار بالایی دارد.


BTC.Com

این استخر ماینینگ یکی‌دیگر از استخرهای استخراج محبوب‌ است که از لحاظ قدرت هش ریت در رده هفتم قرار می‌گیرد.


Slushpool

اسلاش پول نوعی استخر استخراج اختصاصی برای ارز دیجیتال بیت کوین است و در حال حاضر در رتبه هشتم استخرهای بیت کوین قرار دارد.


Crypto Tab Browser

کریپتو تب نوعی افزونه است که بر روی مرورگرهای ویندوز، مک، اندروید و آی‌اواس قابل نصب و استفاده است و کم‌ترین میزان پاداشی که در آن کاربران می‌توانند دریافت کنند بر اساس بیت کوین ۰.۰۰۰۰۱بیت کوین است که کاربران می‌توانند از طریق وب‌گردی به این پاداش دست یابند.

چگونه می‌توان استخر ماینینگ خود را ایجاد کرد؟

نحوه عملکرد استخر ماینینگ

1_استخرهای P2pool و Pushpool یکی از مناسب‌ترین و بهترین انتخاب‌ها جهت ایجاد استخر ماینینگ هستند.
۲_هر دوی این استخرها خدمات پشتیبانی ارائه می‌دهند و رابط گرافیکی را با ویژگی‌های دلخواه خود ایجاد می‌کنند.
۳_استخر P2pool در حال حاضر به ندرت استفاده می‌شود اما لازم به ذکر است که این استخر استخراج در برابر حملات مختلف ازجمله DDOS نسبتاً مقاوم است.
۴_اگر قصد دارید یک استخر ماینینگ ایجاد نمایید حتماً از یک سرور با پهنای باند بسیار بالا استفاده کنید، چراکه این امر نیاز به ترافیک بسیار بالایی دارد.
۵_جذب کاربر بطورمعمول دشوار و زمان‌بر است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که با وجود ماینینگ ترکیبی سود حاصل از چنین اقدامی تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به نحوه عملکرد استخر ماینینگ پرداختیم. همانطور که گفتیم استخر ماینینگ یک اجماع مجازی است. به این معنا که شما در کشور ایران با استفاده از اینترنت می‌توانید به یک استخر استخراج در کشور روسیه متصل شوید و به این ترتیب قدرت پردازشی ماینر خود را با قدرت پردازشی ماینرهای سراسر جهان به اشتراک بگذارید.
با پیوستن به یک استخر استخراج شما می‌توانید از قدرت هش دیگر اعضای شبکه جهت رسیدن به پاداش استفاده نمایید. یا به عبارت دیگر قدرت هش دستگاه خود را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید و به این ترتیب شانس دریافت پاداش را افزایش دهید. البته لازم به ذکر است که پیوستن به استخرهای ماینینگ علاوه بر مزایای بسیار معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال افراد با پیوستن به استخر رمزارز بخشی از استقلال خود در فرآیند استخراج را از دست می‌دهند. چراکه افراد در بسیاری از موارد محدود به شرایطی هستند که استخر برای استخراج‌کنندگان تعیین می‌کند.

منبع: coinmarketcap

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی